Pe aceeași temă
Remarcabil primul roman ficţional, dar, totuşi, plecând de la un fapt real, scris de Jim Fergus, O mie de femei albe, tradus recent (dar destul de târziu faţă de anul apariţiei cărţii în SUA, 1998) şi în limba română la Humanitas, după ce a cunoscut un succes internaţional complet, atât în Statele Unite (unde s-ar fi vândut într-un tiraj uluitor pentru piaţa editorială românească, 700.000 de exemplare), dar şi în alte ţări (în pretenţioasa Franţă a fost distins cu Premiul pentru cel mai bun roman străin, vânzându-se 400.000 de copii).
Despre ce e vorba? În 1854, în cadrul unei conferinţe de pace susţinută la Fortul Laramie, un important şef de trib al indienilor cheyenne, din partea de nord-vest a Statelor Unite (care încă nu se întindeau până la Oceanul Pacific), a cerut reprezentanţilor americani ca SUA să le dăruiască o mie de femei albe care urmau să devină soţiile războinicilor cheyenne, copiii metişi rezultaţi urmând a constitui o punte între cele două lumi, ajutând la integrarea indienilor în lumea omului alb. Răspunsul americanilor a fost unul fără echivoc: conferinţa s-a încheiat brusc şi indienii s-au întors acasă fără nicio femeie albă. Jim Fergus preia însă firul narativ de aici: ce s-ar fi întâmplat oare dacă acest adevărat experiment de inginerie socială ar fi avut loc? Sub o formă mixtă, epistolară, dar şi diaristică, este redată cu multă măiestrie literară odiseea lui May Dott în lumea indienilor cheyenne. Evident, în această ficţiune s-au oferit voluntare sau au acceptat provocarea femeile albe care nu mai aveau nimic de pierdut, singure, văduve, de prin puşcării şi azile de nebuni. Printre ele, şi două tinere irlandeze gemene, surorile Kelly, din cartierul irlandez al oraşului Chicago, unul dintre nucleele emigraţiei irlandeze din America, care practicau atât prostituţia, cât şi mica delincvenţă. Magistral este înfăţişat şocul pe care îl provoacă femeilor americane scena unei cete de indieni cheyenne veniți să aleagă: două lumi complet diferite faţă în faţă, care, până la urmă, ajung să se contopească.
În prima parte a aventurii, în anumite locuri, experienţa descrisă de Fergus seamănă cu memoriile deţinuţilor din Gulagul stalinist, iar tabăra indienilor cu un lagăr, femeile fiind supuse iniţial la cele mai dure munci. La fel ca şi deţinuţii sau deportaţii, şi ele se agaţă cu disperare de resturile materiale ale normalităţii pierdute (cizme, rochii, corsete, elemente vestimentare care nu-şi aveau locul în noul context). Treptat, femeile albe, în frunte cu lidera lor nominală, personajul principal, se ridică la un statut superior femeilor indiene, devenind egalele războinicilor cheyenne. Grupul care trebuia să îi modeleze pe barbarii indieni este însoţit şi de un reverend al Bisericii Episcopaliene, care, în mod natural, intră în conflict deschis atât cu May Dott, mai agnostică, cât şi cu cele două gemene irlandeze Kelly, vechea dispută între protestanţi şi catolici mutându-se cu succes în mijlocul tribului indian. La un moment dat, Maddie Kelly afirmă răspicat, spre furia reverendului: „toată lumea ştie că protestanţii nimeresc direct în iad“.
JIM FERGUS - O mie de femei albe. Jurnalul lui May Dott |
Politica federală a Washingtonului în secolul al XIX-lea privind triburile băştinaşe a pendulat, fiind o perpetuă afişare a băţului şi/sau morcovului. Evident, în logica acelui secol, dreptul celui mai puternic se impunea peste tot în lume. În plus, Washingtonul nu vedea cu ochi buni prezenţa britanică în Canada, care s-ar fi putut extinde în zonele învecinate coloniei britanice, având în vedere vacuumul de putere care exista în partea de nord-vest a Statelor Unite, la vest de fluviul Missouri. De aceea, americanii au încercat să semneze multe tratate cu triburile, aceasta în cazul în care dădeau de ele, pentru că şi cunoştinţele în materie erau destul de vagi în epocă, în ciuda faptului că unii indieni au colaborat cu Armata Americană. Documentându-se foarte bine, bibliografia de la finalul cărţii o atestă, Fergus menţionează în romanul său activitatea comercială a unor negustori de origine franceză din Quebecul integrat cu forţa de britanici în Columbia britanică care s-au adăugat melanjului etnic din America. De altfel, şamanul cheyenne o rupea puţin în franceză. Chiar dacă iniţial guvernul federal a crezut că, oferindu-le anumite zone, semnând tratate, aceste triburi războinice şi nomade se vor sedentariza şi nu vor mai pune în pericol expansiunea albilor, de multe ori descoperirea de zăcăminte aurifere chiar în zonele rezervate indienilor punea o serie de probleme care, până la urmă, au fost rezolvate doar manu militari. Indienii, pe bună dreptate, nu înţelegeau de ce zonele lor erau luate cu asalt de mineri albi în căutarea aurului sau argintului şi de aici până la izbuncirea ostilităţilor nu era decât un pas.
Armata SUA, ca orice altă armată a secolului al XIX-lea, era prea puţin capabilă să recepteze nuanţelor amerindiene: „atunci când trebuie să facă diferenţa între diferite triburi de indieni, armata nu e în stare să deosebească un rahat de bizon de un muşchi de vită. Nici măcar cercetaşii nativi nu prea reuşesc să se descurce; cel puţin nu de la distanţă, iar atunci când se apropie, e deja al naibii de târziu. Ca urmare, militarii consideră că toţi indienii peste care dau într-o regiune cu probleme le sunt duşmani; adică-s vinovaţi, până se dovedeşte altceva“. În ficţiunea imaginată de Fergus, doar un singur lot de femei albe din cele o mie promise ar fi ajuns în posesia indienilor cheyenne, planul ultrasecret fiind abandonat, Washingtonul dându-şi seama că oferea duşmanului potenţiali prizonieri/ostatici a căror viaţă indienii ar fi putut să o negocieze.
Sfârşitul micii comunităţii şi al vieţii idilice în preerie este unul apocaliptic: încercuiţi de forţele militare federale, indienii cheyenne au fost fie împuşcaţi, fie alungaţi înspre peşterile care înconjurau campamentul lor, murind de frig, corturile cu tot ceea ce era înăuntru, obiecte indispensabile vieţii de nomad, fiind incendiate. Paradoxal, şi toţi copiii metişi, rezultatul căsătoriilor mixte menite a-i apropia pe cheyenne de lumea omului alb, mor fie de frig, fie răpuşi de tirul militarilor, un singur copil supravieţuind, şi acela unul complet alb, rodul iubirii dintre autoarea mărturiei şi un căpitan catolic de origine irlandeză. Personajul principal, May Dott, mama fetiţei supravieţuitoare, se stinge într-o peşteră în urma rănii provocate de un glonţ american, însă jurnalul ţinut de ea a rezistat, fiind transmis din generaţie în generaţie. Puterea cuvântului înfruntă încă o dată în mod fericit forţa distructivă a istoriei. Acest episod ficţional este reprodus destul de fidel după un eveniment istoric real: masacrul de la Sand Creek, care a avut loc în anul 1864, când cavaleria miliţiei din Colorado a surprins un sat cheyenne fără apărare, care arbora şi un steag alb, de pace, ucigând între 150 şi 200 de copii și femei cheyenne, fără apărare.
Guvernul Statelor Unite a decis în anul 1884 organizarea unei rezervaţii speciale pentru acest trib, numită chiar aşa, Rezervaţia Indiană a Cheyenneilor din Nord, cu o suprafaţă de 1.500 de kilometri pătraţi, permiţându-le să rămână în nordul statului Montana, în apropierea Black Hills, considerat loc sacru în cultura cheyenne. Conform datelor oferite de Biroul de Statistică al SUA în 1894, războaiele indiene din secolul al XIX-lea (în fapt, mai degrabă un lung şir de conflicte pe scară mică, ce aveau mai toate caracteristicile războaielor clasice de gherilă), în care, totuşi, tribul cheyenne nu a fost la fel de implicat precum altele, au dus la moartea a 19.000 de albi şi a aproximativ 30.000 de indieni. „Nu-i destul loc în ţara asta pentru indieni şi albi laolaltă“, spune unul dintre personajele bine schiţate de Fergus. „Albii n-or să plece niciodată de-aici. Pe urmă, al doilea lucru clar e că indienii n-au nici o şansă să-i învingă.“ În statul Montana există mai multe rezervaţii pentru indieni, într-una dintre ele, acordată tribului cheyenne, ramurii nordice, ei reuşind să-şi păstreze identitatea culturală, religioasă şi lingvistică (ramura nordică numără în momentul de faţă 10.840 de suflete, iar cea sudică 12.130). Totuşi, amintirea acestui trib nu s-a estompat complet, căci capitala statului american Wyoming este... Cheyenne (cu o populaţie de numai vreo 70.000 locuitori).
Jim Fergus oferă o încântătoare imagine literară a lumii dispărute a indienilor, pe care noi, cei de peste 40 de ani, o cunoaştem bine, având în vedere că printre lecturile noastre favorite se aflau sfintele volume ale lui Karl May, un scriitor german extrem de prolific, un fel de Mihail Sadoveanu al nemţilor, avându-l drept personaj principal pe Winnetou (pe atunci eram siguri că apaşii erau cei mai nobili şi avansaţi indieni), pigmentată cu descrierea peisajelor unei naturi nord-americane idilice (care, în mare măsură, a rămas neschimbată). Este de mirare că volumul său nu a fost ecranizat de Hollywood, care se află întotdeauna în căutarea unor scenarii care au drept subiect turbulenta şi violenta istorie americană, plătind o grămadă de bani pentru ele, dar, probabil, autorul nu a fost interesat de aceste sirene ademenitoare, cu multe zerouri în coadă.