Pe aceeași temă
În Patrie română, ţară de eroi!, Simona Preda analizează cu o minuţiozitate feminină propaganda comunistă care s-a concentrat asupra copiilor şi tinerilor din România în perioada 1945-1989.
Cât de mult ne-a (de)format comunismul? Care a fost influenţa sa asupra tinerelor generaţii şi, mai ales, a copiilor? Acestea nu sunt mize minore, cum am putea crede la prima vedere, şi trebuie să recunoaştem că au stat la coada preocupărilor istoriografiei româneşti după 1989, din simplul motiv că avea de recuperat dosare grele (represiunea, transformarea unei societăţi, pentru a nu mai vorbi despre întregi perioade istorice care trebuiau rescrise practic - al doilea război mondial, perioada interbelică, parţial primul război mondial etc.). Dar a venit timpul ca noii istorici să abordeze cu mult curaj anumite tematici care şi-au pus amprenta asupra copilăriei noastre.
Rezumând la maximum, în Patrie română, ţară de eroi!, Simona Preda analizează cu o minuţiozitate feminină propaganda comunistă care s-a concentrat asupra copiilor şi tinerilor din România în perioada 1945-1989, în încercarea disperată de a-l transforma pe copil în acel om nou utopic şi perfect. Autoarea surprinde trei mari perioade (care, grosso modo, sunt şi perioadele de dezvoltare a comunismului românesc) de acţiune a propagandei comuniste. Două dintre ele sunt dure, încărcate de propagandă şi spălare de creier:
1. Cea de sovietizare agresivă a României din prima parte a funcţionării regimului comunist. Acum apar calchiate şi uneori preluate direct toate miturile sovietice, de la Lenin şi Stalin până la copilul delator Pavel Morozov. „Oamenii regimului s-au aplecat cu meticulozitate asupra modelului sovietic, silindu-se din răsputeri să îl aplice şi în spaţiul românesc (...) Cuvântul-cheie în relaţiile cu Uniunea Sovietică este, deci, recunoştinţă, deşi ea se traduce printr-un model de prietenie care presupune din partea României braţele deschise, capul plecat şi multă admiraţie.“
2. Cea a naţionalizării comunismului şi extinderea cultului personalităţii lui Nicolae Ceauşescu, care a luat proporţii nemaiîntâlnite în Europa de Est, o imitare a ceea ce liderul comunist român văzuse prin RP Chineză şi RPD Coreeană. Un rol important în această fază l-a avut şi celebra Cântare a României, care „a constat într-un ansamblu de manifestări culturale de masă (...) S-a pretins o amplă manifestare educativă şi cultural-artistică, de creaţie şi interpretare, care să anime spiritele şi să trezească valenţele creatoare ale maselor; în realitate, punea la lucru toate clişeele propagandistice necesare modelării omului nou, pus să creeze, sau să interpreteze, stricto sensu, o continuă laudatio la adresa patriei-mamă. Treptat, nici acest festival nu mai cânta litanii pentru ţară - deşi sintagma din titlu o impunea -, ci tot pentru cel dintâi cârmaci al ei (...) Festivalul naţional Cântarea României a fost, propagandistic vorbind, o încercare de instrumentalizare artistică a vechiului mit totalitar al patriei în primejdie“. Efectul a fost mai degrabă contrar, însă, evident, indivizi cu o educaţie atât de precară, lipsiţi de inteligenţă, nu şi de şiretenie şi duplicitate, precum Nicolae şi Elena Ceauşescu, nu aveau cum să-şi dea seama: „sufocat sub maldărul de clişee şi de portretele secretarului general şi ale consoartei, festivalul nu făcea decât să adâncească o evidentă criză a regimului şi să crească antipatia populaţiei faţă de conducerea politică“.
SIMONA PREDA - Patrie română, ţară de eroi! |
Între cele două perioade a existat o scurtă tranziție (1964-’71), începută de altfel de Dej cu a sa Declaraţie din aprilie 1964 şi continuată de Ceauşescu, care, la începutul dominaţiei sale, a fost mai prevăzător, fiind obligat să-şi consolideze puterea, căutând atât să se legitimeze, cât şi să imprime alte direcţii. Pavel Morozov şi Vanea, rusul acela mare şi blând, sunt evacuaţi rapid, fără prea multe explicaţii. Comunismul românesc era gata de emancipare şi chiar să scoată capul în lume de unul singur.
Interesante şi pertinente sunt consideraţiile Simonei Preda asupra unei lucrări de referinţă a copilăriei noastre pioniereşti, ciclul Cireşarilor. „Constantin Chiriţă are un talent incontestabil de scriitor, evită să scrie în limba de lemn şi nu plictiseşte cititorul cu descrieri. Este savuros. Cartea sa este un roman despre eroi, fie ei şi pionieri, o carte despre excepţionalitatea românească spre care erau datori să tindă toţi şcolarii. Nu pot pune Cireşarilor eticheta de roman ideologic în integralitatea sa, deși clişeele regimului, îndemnurile pioniereşti şi spiritul comunist respiră la fiecare aventură a lor. (...) Elogiul pionierilor ce redescoperă trecutul, povestirile cu ilegalişti, cu domnitori, blamul la adresa lumii capitaliste şi glorificarea patriei străbune sunt numai câteva dintre clişeele momentului care infuzează amplul roman.“
Simona Preda atacă şi adevăratul delir naţionalist (mai ales după 1971) care s-a dezvoltat într-o matrice comunistă, fundamentată de către Gheorghiu-Dej (ocultat rapid de propagandă după 1965, ca şi cum fiul Scorniceştilor ar fi apărut din neant), pentru a fi folosită la capacitate maximă de Nicolae Ceauşescu. O altă tendinţa nocivă care merită nuanţată, cunoscută şi care a produs mult rău în societatea românescă atât înainte de 1989, cât şi după aceea a fost obsesia faţă de o istorie profund falsificată şi manipulată, care a accentuat până la saţietate mitul cetăţii asediate şi al superiorităţii române, o istorie profund xenofobă. „Istoria a fost tot timpul perioadei comuniste al doilea instrument formativ după învăţământul politic. Ea avea menirea de a pregăti din vreme drumul tânărului, viitor cetăţean, om nou al societăţii socialiste multilateral dezvoltate, şi de a-l familiariza cu exemplele de abnegaţie ale înaintaşilor.“ Practic, nu aveai cum să trăieşti în România fără să fii român. Iar aceasta au simţit-o cel mai bine cetăţenii români de origine germană şi evreiască (dar şi maghiară) care au fost fie vânduţi, fie încurajaţi să plece. Încă din grădiniţă şi prima clasă se începea procesul de inoculare a superiorităţii româneşti. „Textele din Abecedar şi alte manuale din ciclul primar erau pline de referiri la istoria patriei, un trecut scris în tempoul gloriei şi al unicităţii poporului care se dorea a fi o pildă de neuitat pentru micii şcolari.“ Această educaţie patriotică ce învăluia practic întregul sistem educaţional socialist, din grădiniţă până la facultate, a lăsat urme adânci în conştiinţa noastră naţională, producând două reacţii contrare: fie un naţionalism furibund, fie o negare completă a acestuia. Calea de mijloc este în continuare greu de găsit în capacitatea noastră de a ne raporta la trecutul României.
Din analiza istorică nu aveau cum să lipsească şi ample referiri la delirul paranoic al dictatorului român, Simona Preda scriind pe larg despre dezvoltarea cultului personalităţii lui Ceauşescu. „Prin modul său de a se poziţiona faţă de trecut, prezent şi chiar faţă de viitorul utopiei comuniste, prin maniera în care îşi dădea mâna cu voievozii peste timp, sau se posta în vecinătatea lor ca în mijlocul unui guvern din umbră, prin felul infatuat de a-şi expune sceptrul prezidenţial şi prin solemnitatea grandomană cu care primea omagiile, Ceauşescu aspira de fapt să eclipseze de departe toată istoria de până la el“. După un sfert de secol de la momentul 1989, pare totuşi imposibil de explicat acest delir de megalomanie, în condiţiile în care Ceauşescu nu a avut practic nicio contribuţie majoră la istoria României, nu a reunificat niciun colţ de pământ românesc, nu a purtat nici cel mai mic război victorios care să justifice această superioritate faţă de voievozi şi domnitori care chiar s-au jertifit (uneori la propriu). Este incredibil cât de mult timp s-a hrănit cu aparent singurul moment de glorie, celebra scenă a balconului din 1968, când a condamnat invazia Cehoslovaciei, de al cărei socialism cu faţă umană a avut grijă să se îndepărteze rapid, preferând modelul asiatic.
Această carte are calitatea de a răscoli amintirile tuturor celor care au fost fie şoimi ai patriei, fie pionieri sau utecişti. Spre deosebire de autoare, am fost frapat de sărăcia amintirilor personale lăsate de acţiunea aparatului de propagandă şi livrată prin manuale, reviste, cărţi. Îmi aduc minte că primeam revista Cutezătorii, dar nu ţin minte care era conţinutul ei ideologic, revăd doar benzile desenate frumos colorate. Îmi aduc aminte de istoriile eroice şi inventate ale lui Almaș, am citit de nenumărate ori ciclul Cireşarilor, dar îmi aduc aminte mult mai exact cu cine a jucat Steaua Bucureşti în primul tur al Cupei Campionilor Europeni în toamna lui 1985. Nu am reţinut nici măcar o poezie omagială, iar din Imnul de stat abia dacă îmi mai pot reproduce două strofe. Însă și copilăria are această fantastică putere de a selecta chiar și într-un deșert arid cele mai frumoase cadre, cele care rămân. Amplificând ceea ce scria Varlam Şalamov despre experienţele din Gulag, la fel mi se pare însăşi viaţa în comunism: nu produce absolut nimic bun, este nocivă şi poluată în totalitate. Paradoxal, ceea ce rămâne este exact ceea ce se poate strecura pe lângă matricea comunistă (urme din vechea familie, vechea cultură, vechile obiceiuri de civilitate etc.) care nu a reuşit să asfixieze întreaga societate. Lectura acestei cărţi la un sfert de secol de la dispariţia acelui regim nu poate decât să înalţe şi repună în lumina reflectoarelor o idee aparent simplă şi de la sine înţeles: cea de libertate.