Pe aceeași temă
Teatrul Bulandra. Laboratorul de noapte. Arlechino moare?... Am descoperit piesa lui Nikolai Evreinov în seara zăpezilor dezlănțuite și a protestelor. Și Arlechino moare? (sau Moartea veselă) este o formă de protest... al omului care refuză să se gândească la propria dispariție..., dar și al Teatrului care nu vrea să moară. Arlechino e o parabolă poetică a omului contemporan, o apoftegmă pentru cei care traversează pustiul vieții, în căutarea unui sens. În Laboratorul condus de Antoaneta Cojocaru reîntâlnim un trio deja celebru în literatura teatrală, Arlechino, Pierrot și Colombina; dar și personaje generice, Doctorul și Moartea, două instanțe care-și dispută destinul uman, biologia și transcendența. Lor li se adaugă un personaj imponderabil, născut din spațiile goale, din tempourile suspendate la granița dintre cuvânt și gest: Întrebarea; o întrebare-testament, rostită de un Arlechin în agonie: „ce am făcut cu viața mea?“.
Arlechino este un univers caleidoscopic în care textul se luptă cu gestica, imaginea și muzica, fiecărui element revenindu-i o dimensiune unică, originală și complementară. O formulă teatrală complexă, care ne arată cu atât mai mult proximitatea dintre artă și viață. Teatrul și viața înțelese ca spectacol total, în care omul-actor e pus în fața a mii de măști-aparențe, pe care trebuie să le traverseze ca să ajungă la esență, să-și câștige libertatea, să-și apere propriul suflet. Cum să povestești Arlechino, dacă nu într-o suită de fragmente, ca tablouri dintr-o expoziție, a căror coerență e dată nu de elementul cronologic (chiar Pierrot ne arată că timpul e maleabil), ci mai degrabă de o căutare împărtășită. Arlechino și Pierrot sunt cele două jumătăți ale omului contemporan; un om captiv, singur, terorizat de moarte. Un om destrămat în sine însuși, între porniri contradictorii, între rațiune și sensibilitate, suportând presiunea ridicată a propriei materialități și rămânând, în același timp, atașat visului imponderabil, urmărit de idealul existenței pe verticală. Așadar, o făptură paradoxală, asaltată de demoni, dar guvernată de o muzică interioară latentă, o Pasiune de Bach care pune în mișcare visurile, fantasmele, dorințele „laboratorului“ uman.
Poate fi „moartea veselă?“. Titlul original dat piesei de Evreinov sună paradoxal și incitant. La fel ca spațiul scenic în care ne aflăm. Pe podeaua de scânduri din Laboratorul de la Bulandra se desfășoară cadranul unui ceas imens, în care cifrele poartă chipuri; chipurile iubite și pierdute, pe care Arlechino le sărută cu tandrețe. Viețile și orele trec, prezentul este îmbibat de amintire. „Prezentul este trecut.“ Adrian Ciobanu construiește portretul lui Arlechino ca pe o tapiserie a vârstelor umane, trecând cu virtuozitate de la acrobația inocentă, exuberantă a gesturilor copilăriei la grimasele rigide ale senectuții, până la încremenirea finală, teribilă, a morții. Totul este ritm, respirație largă, intensitate, pasiune, dar și fragilitate, risc, căutare permanentă a tonului just, răscolire, poezie vibrantă, „protest“ în cea mai pură expresie estetică și etică. Niciodată nu l-am văzut pe Arlechino mai actual, niciodată nu i-am auzit vocea mai limpede ca în ceasul nocturn de la Bulandra, în misterul lui de poezie și adevăr, solidar cu universul întreg. Veselia morții nu poate fi alta decât exuberanța revelației de a fi.
Adrian Ciobanu în piesa Arlechino moare? la Teatrul Bulandra
Antoaneta Cojocaru este un Pierrot autentic, luminos și fragil; Pierrot este pur și simplu; puritatea și simplitatea sunt, dincolo de simpla locuțiune, atribute esențiale, ontologice. Candoarea îi aureolează chipul ca într-o Bunăvestire a lui Piero della Francesca. Într-adevăr, el poartă, ca pe o ramură de măslin, prietenia: „Arlechino, tu ești prietenul meu cel mai bun“. Din dragoste, el poate să facă miracole, chiar să dea timpul înapoi, câștigându-i lui Arlechino câteva ceasuri prețioase de viață. Însă Arlechino o iubește pe Colombina, care exultă: „Arlechino, strânge-mă în brațe“. Ela Ionescu dăruiește Colombinei inocență și exuberanță, strigătul ei este personificarea lui joie de vivre. Pierrot se simte trădat, își vrea darul înapoi; e suficient să învârtă cada în sensul invers acelor de ceasornic pentru a scurtcircuita o posibilă salvare. Pierrot sucombă convențiilor sociale. Până și Doctorul chemat să-l vindece pe Arlechino cere bani. Vlad Oancea conturează un personaj stăpân pe știință, dar căruia îi lipsește știința de a trăi. Semnele „morții“ sunt prezente și la un om perfect sănătos: singurătatea, teama, starea de paralizie interioară care scurtcircuitează întâlnirea cu ceilalți. Iubirea universală, poate să existe așa ceva? Pierrot se străduiește să găsească, pentru el și pentru noi, un posibil răspuns. Caută să pătrundă în camera lui Arlechino - în sufletul care agonizează pradă singurătății absolute -, bătând la toate ușile, încercând toate ferestrele, escaladând riscant, de la înălțime, barierele lumii și ale conștiinței. Sfidează gravitația și normele. Poartă de gât lanțul „veșmintelor“, semnul legăturilor contingente, materia care ne face sclavi și ne sugrumă, împiedicându-ne zborul către înălțimi.
De aici, dilema care m-a asaltat în timp ce urmăream spectacolul: pot personajele să lupte cu măștile acestei lumi? Este adevărul lor mai puternic decât prejudecățile noastre? Poate lumina Teatrului să străpungă întunericul lumii? Va spune Scena „rezist“ laolaltă cu cei care asumă „traversarea“ aparențelor, în contextul dificil al „lumii ca scenă“, pe care jocurile puterii compromit relațiile firești dintre oameni? Așteptând să ni se permită accesul în sală, terminam ultima scrisoare a lui Giorgio Strehler (Scrisori despre Teatru), în care regizorul italian, mentorul de la Piccolo Teatro din Milano, subliniază vocația Teatrului de a fi lumină, de a racorda lumea noastră la transcendent, de a ne conduce căutările spre un dincolo al existenței umane. La vie est ailleurs, formula lui Milan Kundera, poate să rezume expresiv spectacolul de la Bulandra. Acolo sau într-un aici redus la esență. Planurile se întrepătrund; gesturile cotidiene, banale sunt îngreunate de umbra morții. Moartea ascunsă în pliurile zilelor obișnuite, valsând în rochie de muselină albă, princiară și neîndurătoare, castă și bântuitoare. O moarte care cântă și ne încântă. Prin vocea sopranei Raluca Oprea, Muzica devine personaj; o prezență solemnă, care stă pe un scaun vechi în loc de tron, în spatele unui paravan, pe un maldăr de cărți din care rupe foi cosându-le apoi la loc, „legând și dezlegând“. Arlechino dansează cu Moartea, o poartă în spate așa cum duci în minte un gând obsedant, o așteptare, o realitate secundă care-și aruncă umbra amenințătoare (sau consolatoare) peste ceea ce ne-am obișnuit să numim „sfârșit“.
Testamentul lui Arlechino este unul al Speranței. Evreinov ne vorbește despre o umanitate amenințată din interior, supusă asediului de uzură pe care înșiși oamenii îl dezlănțuie, prin cruzime și ignoranță. Însă printre toate vălurile suprapuse ale aparențelor și regulilor răzbate, ca un strigăt răzleț de pasăre, ca un fior tainic, speranța, credința că sufletul e nemuritor, iar nemurirea înseamnă să duci până la capăt vocația de a iubi.
Teatrul lui Nikolai Evreinov este un teatru al sufletului, profund uman, vibrant și pur. Poate și fiindcă povestea pe care a vrut să ne-o spună are ecouri în destinul personal al dramaturgului, la rândul său un adevărat personaj. Născut dintr-o alianță ruso-franceză, aparținând, ca și Andrei Makine, unui amestec fericit de forță și nostalgie, Evreinov este un familiar al teatrului: scrie prima piesă la vârsta de șapte ani, apoi, ca adolescent, devine clovn într-un circ ambulant. Renunță la slujba de funcționar în Ministerul Căilor Ferate pentru a-și lansa propriul teatru la Sankt Petersburg. Pentru Evreinov, teatrul este tot ceea ce ne înconjoară. O vocație care trimite, dincolo de meșteșug, la o dimensiune aparte a existenței. De aici și misiunea ce-i revine actorului, de a face „un teatru de viață“, fiindcă, spune Evreinov, Viața însăși împrumută enorm din Teatru, care devine, în acest fel, o înaltă instanță revelatoare. Și dacă existența noastră traversată de contradicții și dileme acutizate pare să găsească o soluție în excesul de filozofie (nu era o noutate nici pentru Hamlet, căruia excesul de gândire îi paralizează capacitatea de a acționa), Evreinov alege exitul comediei, al râsului ca armă. Însă umorul lui Evreinov este de factură idealistă, își trage rădăcinile din contemplație și dintr-o strânsă legătură cu natura, cu viața. Mintea are capacitatea de a-și crea un „dublu ironic“, ca trambulină către întâlnirea cu sinele nostru profund. Spectacolul Arlechino moare? este și o pledoarie pentru Teatru, pentru teatralizare ca mijloc de supraviețuire într-o lume sufocată de convenții sociale rigide, de reguli constrângătoare. Mulți s-au întrebat dacă există vreo armă mai puternică decât râsul și fiecare generație a dat răspunsul ei. Evreinov răspunde: „Am râs, iată-mă dezarmat“. Așadar, râsul care dez-armează, de-construind, de-mascând. Un râs care ex-pune, restaurând adevărata ierarhie a sensurilor. Comicul care dizolvă crusta superficialului, a micilor ideologii care ne guvernează viața. În Arlechino moare? descoperim o filozofie de viață tradusă prin măștile Comediei del Arte, cu atâta realism și sensibilitate, încât impresia de autenticitate, de trăit este copleșitoare. Dincolo de cuvinte, Arlechino restaurează primatul emoției, ilustrând deplin etica teatrală a lui Evreinov, aceea a „dreptului nostru de a avea emoții“ și a „datoriei actorului de a le crea“. Ce devin „a fi“ sau „a nu fi“ într-o lume din care ar dispărea iubirea, jocul, inocența, idealismul și credința? Arlechino moare? Aceasta-i întrebarea...