Pe aceeași temă
Sexualitatea a cam încurcat planurile creștinismului. Printr-un revoluționar accent pus pe iubire, în detrimentul altor valori mai puțin ambigue, Iisus a stârnit valuri secole la rând. Iubește și fă ce vrei, îndemna Augustin, dar asta nu l-a împiedicat să forjeze una dintre cele mai represive teologii pe baza incapacității funciare a bărbatului de a-și controla erecția. Și Platon privilegiase iubirea, dar preferata sa – și a altor spirite fine – era cea pederastă. Cum în tradiția iudaică sodomiții erau mult mai prost văzuți – nici măcar Avraam nu reușise să le salveze cetatea –, fostul fariseu Pavel, și el mare fan al iubirii ce niciodată nu cade, a încercat să despartă apele. Și astfel, multe moravuri sexuale au sfârșit de-a valma în antecamera gheenei: de la masturbare și incest la homosexualitate și coit extramarital. Dar furia discernământului teo-sexual nu s-a oprit aici, ci s-a tot rafinat. Maxim Mărturisitorul îi îndruma chiar și pe înalții dregători bizantini pe cărările iubirii după har, dar pentru el organele genitale erau doar produsul scepticismului divin cu privire la om – indiscutabil, înmulțirea umanității ar fi trebuit să se producă mult mai cast. Cu alte cuvinte, nu orice iubire este bună. Cu atât mai puțin cele infiltrate de șotiile demonului înaripat. Dar nici clasica distincție dintre eros și agape – Stăniloae, de pildă, a criticat teza prea polarizată a protestantului Anders Nygren, care le vedea ireconciliabile – nu rezolvă dilema: Dumnezeu trebuie iubit erotic, dar numai el. Astfel încât pasiunea excesivă, chiar și între soți, nu denotă nimic bun.
Această evoluție milenară explică șocul unui ignorant în tainele teologiei – în Luminița, mon amour, Cezar, piteșteanul care se spovedește mai întâi în Botoșani, orașul anxioasei sale iubite. E de două ori intrigat. Mai întâi, întrucât preotul trece ușor peste cele de care penitentul de ocazie se simte cu precădere vinovat: cearta cu tatăl, mândria, minciunile, egoismul, pasiunea pentru SF ori chiar masturbarea din adolescență. În al doilea rând, fiindcă acela identifică, cu instinct sigur, adevărata cauză a răului: statutul lor de amanți necununați – nu, dragostea nu e suficientă, nici într-un caz. Aceasta e, de altfel, una dintre provocările speciale ale duhovnicilor de azi: aducerea în legalitate (harică) a din ce în ce mai multe cupluri lipsite de girul Bisericii – un amăgitor panaceu cu pretenții duhovnicești. Căsătoriei religioase i-a trebuit un mileniu de creștinism ca s-o înlocuiască – mai întâi în Bizanț, apoi și în Occident – pe cea civilă. Să fi trăit atâtea generații în păcat? Teo-sexologia vehiculată acum indică harul cununiei drept singura pavăză eficientă împotriva otravei erotice. Unii duhovnici chiar plusează (publicitar) și promit delicii suplimentare în pat celor cununați de Biserică – cam în răspăr cu tradiția patristică, mult mai intolerantă cu plăcerea terestră. Oricum, cazul lui Cezar e ilustrativ: căsătoria nu a rezolvat nimic – nici tulburările anxioase ale Luminiței, nici straniul lor raport. A dus doar la un divorț. Duhovnicul nici nu era capabil, nici nu era motivat (teologic) să facă ceea ce – de bine, de rău – încearcă psihologii: testarea oportunității cuplului. Preoții au devenit stahanoviști ai ritualurilor (harice) – se pregătesc să-i prezinte Domnului statistici cu curba cununiilor oficiate ori a abstinenței generate. Marele perdant e, însă, chiar cuplul – și mântuirea celor care așteaptă criterii de iubire mai realiste și mai responsabile. În filmul lui Netzer, vizita lor la duhovnicul renumit (și mai exigent) de la Târgoviște se încheie cu câte o cifră de căciulă, dezbătute apoi pe o bancă. Cel mai probabil vizează perioada – oare e vorba de luni ori de ani? – de oprire de la împărtășanie, iar dublarea penitenței redă, în jargon duhovnicesc, diferența dintre curvie și preacurvie. În sine, o astfel de distincție nu e lipsită de miză morală: un adulter poate fi dureros pentru cel înșelat. Dar integrată într-o filozofie reducționistă a căsătoriei cu orice preț și transformată în pârghie de șantaj euharistic, sentința devine păguboasă.
Modernitatea s-a întors la o perspectivă mai puțin simplistă (și suspicioasă) asupra eroticii. Dorind să impună fidelitatea ca virtute minimală, Biserica nu doar a generat valuri nenumărate de ipocrizie, nu doar a girat nenumărate drame conjugale, ci a și ratat deseori virtuți superioare. Dacă păcatul prin excelență e cel sexual – o sugerase Pavel –, nu ne vom mira că Ilie – profet feciorelnic, dar dispus să înjunghie la nevoie câteva sute de oameni deodată – a devenit un model pentru elita creștină a monahismului. Călugări care, în loc să-și vadă smeriți de asceza lor – după principiul: „nu știe dreapta ce face stânga“ –, n-au rezistat tentației de a-și controla aproapele. Și astfel s-au rătăcit printre cearșafurile credincioșilor, stabilind gesturile, momentele, dispozițiile și pozițiile legitime.
De unde vine acest prestigiu căruia îi cad azi victime atâția tineri în căutare de sfat și alinare? Cu atât mai mult, cu cât terapeuții – nu neapărat eficienți, dar cu un alt orizont hermeneutic – au preluat din vechea lor povară, duhovnicii sunt în căutarea unui nou statut. Să remarcăm atitudinea preotului banal – interpretat în Ana, mon amour de un Vlad Ivanov inedit, după ce mult timp nu ne-a prea oferit decât variațiuni de Domnu` Bebe – pe care îl abordează prima oară Toma – un bucureștean, spre deosebire de botoșăneanul mai încuiat din roman. E la antipodul celei a preotului târgoviștean (fără complexe în a administra penitențe) și mizează doar pe stimularea dorinței de confesiune: balaurul – un amestec cețos de păcat și dramă intimă – trebuie scos la lumină. E un minimalist, așa cum celălalt e un maximalist. Dar pentru mulți tineri sunt mai seducători maximaliștii. Poate și fiindcă excesele sexuale ale vârstei sunt mai compatibile cu excesele duhovnicești. Preotul minimalist, în schimb, riscă să fie prost văzut – de altfel, Toma asociază mirosul de vin (probabil euharistic, tocmai consumat după liturghia matinală) cu o patimă de bețiv, iar îngăduința lui o vede mai degrabă drept slăbiciunea unui popă lumesc. Dar chiar și el parazitează necazul omului, nepregătit (teologic și cultural) să-și legitimeze altfel menirea.
Preotul din roman, în schimb, nu permite derogări de la tradiție: cum altfel decât în genunchi să se desfășoare o spovedanie? Pare un element anodin, dar e, de fapt, determinant. Îngenuncherea – simbol al smeririi – îi conferă preotului un statut privilegiat: nu poate fi fundamental contestat. Această artificială relație pe verticală compromite, în fond, dialectica sfătuirii. Iisus n-a spovedit pe nimeni, chiar dacă a iertat păcatele, a dat îndrumări sau a ascultat mărturisiri. Dar nu a legat aceste elemente așa cum au ajuns ele legate în practica spovedaniei – căreia, de altfel, i-au trebuit secole pentru a deveni sacramentală. Mai semnificativă decât metafizica îngenuncherii e, însă, sociologia cozii (la spovedit) – unul dintre pasajele memorabile ale romanului. Cezar și Luminița merg cu noaptea în cap la Antim, dar nu e suficient pentru a prinde un loc eligibil pe lista de așteptare la căutatul părinte Adrian. Din nou, nu e vorba de anecdotică nesemnificativă. Coada e cea care structurează comunitatea credincioșilor, iar decisive devin așteptarea, apatia și frustrarea (plină de speranțe) – ca la orice altă coadă, la medic sau la un ghișeu administrativ. Doar că, în acest caz, dimensiunea inițiatică e mult mai pregnantă: asceza la coadă și simpla proximitate a duhovnicului (prestigios) favorizează rezolvarea problemelor. Modelele sunt, aparent, evanghelice: Zaheu cel scund, care se urcă în sicomor pentru a-l zări pe Iisus; femeia cu scurgeri de sânge, care se atinge discret, pierdută în mulțime, de haina lui; orbii care-l strigă cât pot de tare, în pofida zarvei generale; paraliticul coborât prin tavan într-o încăpere altfel inaccesibilă. Dar un duhovnic, oricât de priceput ar fi, nu e Iisus. Oamenii se îmbulzesc sub patrafirul lui mai ales dacă îl văd, într-un fel ori altul, drept un taumaturg. La fel au ajuns să fie văzute și moaștele – deși menționate în treacăt în roman (drept decisive pentru o graviditate), în film sunt prilejul unei alte cozi, o opțiune scenaristică expresie și a amplorii fenomenului în ultimul deceniu. Spre deosebire de contextul apariției acestui cult – perspicace analizat de Peter Brown –, azi contează aproape exclusiv potențialul lor taumaturgic. În film, ca și în roman, prestigiul duhovnicului crește când e bănuit a fi un clarvăzător – un prooroc, cu alte cuvinte. Cu toate acestea, menirea duhovnicului nu e de a fi taumaturg, prooroc ori exorcist, cum nu e nici de a fi psiholog ori sexolog. Redefinirea domeniului său ne-ar scuti de prea multele confuzii de azi. Problema e una de cultură religioasă.
Luminița, mon amour ne-a reamintit de o parte din reperele duhovnicești ce s-au impus începând cu anii ’90: Patericul – cu lumea asceților fugiți în deșert, cu apoftegmele lor de înțelepciune concentrată (și cam ermetică) –, Filocalia – cu analiza detaliată a ispitelor și cu idealurile de reconfigurare subtilă a personalității –, Antim – mânăstirea unde activase cercul mistic Rugul aprins, cu idealul său de cultură irigată ortodox –, Evdokimov – apologet al reinterpretării iconocentrice a istoriei artei, cu desconsiderarea radicală a celei occidentale după Giotto –, Viețile sfinților – biografii exemplare, multe croite după calapoade standardizate, puțin veridice –, îndreptarele de spovedanie – amintite și de Mungiu, martore ale unor alte vremuri și mentalități –, Berdiaev – un filozof ortodox mai puțin încorsetat de dogme, reprezentant al vaporosului spiritualism rus –, Cleopa – un avă autohton, exigent și savuros deopotrivă, combinație de Antonie cel Mare și Ion Creangă –, Pelerinul rus – o apologie a rugăciunii neîncetate, o pioasă mistificare, scrisă nu de un amărât mujic, ci de călugări –, Convorbirile duhovnicești ale lui Ioanichie Bălan – inspirate de milenara culegere a lui Ioan Casian, o galerie de duhovnici și teologi autohtoni –, Grigore Palama – teologul energiilor necreate și un erou al anticatolicismului –, Liturghia ortodoxă – o baie harică săptămânală – etc. Toate aceste piese ale unui puzzle mai puțin coerent decât am bănui sunt rezultatul unui bricolaj selectiv și conjunctural. Ortodoxia – cu toată morga ei de eternitate – e o realitate istorică, cu evoluții specifice și identități versatile. Trăim o epocă în care idealul fericirii s-a democratizat ca niciodată, iar nenumăratele dezamăgiri au nevoie de un anxiolitic pe măsură – pragmatică, Biserica mizează pe produsele ei taumaturgice, singurele vandabile azi. Și nu e vorba de vindecări miraculoase – inevitabil, rare –, ci de eșafodajul unei mentalități care privilegiază ambiguitățile harului și fantasmele duhovniciei. Criteriile discernerii duhurilor nu sunt atât de inefabile – trebuie exhibate, nu dosite pios și uitate. //
Prima parte a articolului poate fi citită aici.