Pe aceeași temă
Discursul naiv-naţionalist de respingere a unui acord cu FMI dezvăluie nu doar incultură economică, lipsă de viziune sau de realism, ci şi un strigăt periculos de suficienţă, un răcnet al imposturii şi al corupţiei, mereu stânjenite de reforme.
Pentru economie, vara e un anotimp plictisitor. În linii mari, spectacolul se limitează doar la dinamica turismului şi la calitatea recoltei agricole. Pieţele financiare mişcă bani puţini, chiar şi în momentele de panică, deoarece până şi în marile fonduri sau bănci de investiţii vacanţele transferă spre sălile traderilor o atmosferă de lâncezeală.
Vara asta a fost diferită din perspectivă economică. Piaţa financiară internă a fost dominată de ieşirile la rampă, în valuri succesive, ale băncii centrale, ai cărei înţelepţi au renunţat la limbajul sofisticat, complicat şi aproape codificat şi au rostit pe şleau avertismente severe privind o plănuită aventură de amplă relaxare fiscală. Politicienii, încă amorţiţi de imaginile vacanţelor de neuitat, şi-au rafinat opţiunile preelectorale, probabil şi datorită unei înţelegeri mai clare a realităţii că, în an electoral, nu vor avea bani pentru cheltuieli suplimentare şi, că, în 2017, dacă lucrurile se complică, oricine câştigă alegerile va înota în apele tulburi ale deficitelor mari.
În jur, peisajul pieţelor financiare s-a animat brusc de un puseu de panică iscat undeva departe, într-o Chină de unde importăm masiv produse, fără a ne putea însă lăuda cu exporturi româneşti sau cu investiţii chinezeşti în economia noastră. Dar puseul de panică izvorât din piaţa bursieră chinezească, calmat de un set de intervenţii ale băncii centrale, acompaniat de amplificarea incertitudinii privind efectele sale în piaţa americană, a arătat că monedele regiunii noastre sunt fragile în caz de criză globală. A mai demonstrat că oricând o economie mică, slab capitalizată, cu investitori relativ puţini, aşa cum e a noastră, are doar avantajul pieţelor puţin adânci, dar prezintă riscul ca orice val serios să-i dea peste cap echilibrele fragile.
S-a resuscitat astfel subiectul: mai avem nevoie de un acord cu Fondul Monetar Internaţional? O vreme, dilema, cu sau fără acord cu FMI, a colorat spaţiul discursului public, în absenţa marilor evenimente economice cu parfum local. Recent, ministrul Finanţelor s-a declarat interesat de un nou acord.
Trebuie însă reamintit că un nou acord cu finanţatorii internaţionali, de precauţie, a fost considerat de aceştia ca inutil, de îndată ce România şi-ar fi dus până la capăt actuala înţelegere, asta întreruptă de prima variantă a Codului Fiscal, aia îndrăzneaţă, cu TVA de 19% şi cu alte taxe şterse sau tăiate. Perspectiva iniţială a finanţatorilor internaţionali, mai ales a celor europeni, era simplă: la capătul actualului acord, dacă autorităţile române sunt serioase şi fac ceea ce au gândit, au ales şi au promis, atunci economia noastră se va fi aşezat pe un fundament de stabilitate şi nu ar mai fi avut nevoie de vreun alt acord.
Din păcate, nici acum, la distanţă de şapte ani de la debutul crizei, după câteva acorduri succesive cu FMI & Co., România nu şi-a respectat calendarul de reforme sau promisiunile asumate. Hidroelectrica, de pildă, această perlă a coroanei energiei româneşti, nu este listată la vreo bursă, ci se zbenguie în captivitatea unei insolvenţe artificiale, care, chiar dacă ar fi fost, prin absurd, gestionată de mari specialişti în energie şi finanţe, tot n-ar fi putut fi mai eficientă decât dacă investitorii privaţi, acţionari cu pachete de control, ar fi impus un management performant, reguli clare de tranzacţionare a energiei şi un control financiar exigent, inteligent şi eficient.
Din această perspectivă, da, avem nevoie de un nou acord cu FMI & Co., deoarece nu am finalizat ceea ce era prevăzut în cele anterioare.
În plus, anul viitor, bugetul de stat va rula cu un deficit impus de relaxarea fiscală, dar, dacă apar şocuri externe, deficitul se poate oricând adânci. Putem oricând aluneca în cheltuieli mai mari, întrucât ne vom afla sub zodia alegerilor şi anul electoral nu a fost, prin tradiţie, niciodată rezonabil cu finanţele ţării. Există deci primejdia aproape certă a creşterii costurilor împrumuturilor statului, ceea ce, în sine, este o cheltuială în plus, creatoare de deficit.
Avem deci nevoie de un acord de precauţie, oricare ar fi unghiul din care privim povestea finanţelor ţării, chiar dacă motivul ar fi doar acela de a termina odată vreo reformă. Discursul naiv-naţionalist de respingere a unui acord cu FMI dezvăluie nu doar incultură economică, lipsă de viziune sau de realism, ci şi un strigăt periculos de suficienţă, un răcnet al imposturii şi al corupţiei, mereu stânjenite de reforme.