Pe aceeași temă
Criza financiară actuală a readus în atenție riscurile sistemice; sisteme financiare adânc interconectate se pot prăbuși din cauza unor verigi slabe care produc contagiune. Această perspectivă a motivat injecții de lichiditate, chiar naționalizări, cu scopul de a evita „topirea“ (meltdown) sistemului. De aici și exercitarea funcției de „împrumutător de ultimă instanță“.
Falimentul lui Lehman Brothers a înghețat piețele în toamna lui 2008. Economii mari și mici, dezvoltate și emergente, au fost sever afectate. S-a văzut cum o criză de lichiditate poate deveni una de solvență din lipsa de acces la finanțare. Și România a suferit, iar o criză de solvență a fost evitată prin asistența financiară de la UE și FMI – care au acționat ca un „împrumutător de ultimă instanță“ (lender of last resort/LoLR) internațional. Rolul acestei funcții s-a văzut și în euroarie, unde economii cu deficite mari s-au văzut strangulate când piețele au înghețat.
În articolul Liniștea care neliniștește, din revista 22, 1 septembrie a.c., Costea Munteanu recuza funcția de LoLR amintind de „hazard moral“; el se referă la o declarație în care am reliefat limite de acțiune ale băncilor centrale care nu pot emite monedă proprie. Argumentația mea nu a fost strict teoretică, pornind de la criza euroariei, cu accent pe Grecia; am subliniat că avarii la unele bănci pot lovi ansamblul. Când moneda emisă nu este una de rezervă (internațională) și euroizarea restrânge câmpul de manevră (cazul și al BNR) nu invalidează observația pe care am făcut-o.
Lămurirea relației între LoLR și „hazardul moral“ (alimentarea înclinației de a asuma riscuri mari), a dilemei rezultate, obligă la considerarea riscurilor sistemice. Există așa ceva sau sunt exagerări? Dacă există, se impune intervenția de atenuare sau prevenire? Cine să fie LoLR? Cum se poate interveni într-o uniune monetară? Răspunsuri la asemenea întrebări pot fi căutate pe diverse planuri: al realității și analizei empirice; pe plan teoretic și de „policies“; pe plan ideologic și normativ, al reformelor economice (exemplu: pro și contra moneda fiduciară). Aceste planuri îi despart pe cei ce văd piețe care funcționează perfect de cei care observă eșecuri de coordonare, abuzuri de putere, asimetrii informaționale, selecție adversă, emoție și iraționalitate etc. Viziunea a doua este, consider, validată de Marea Depresiune din perioada interbelică a secolului trecut, de criza actuală (Marea Recesiune), de alte episoade de criză. Creșterea finanței de la sub 3% în 1950 la peste 8% din PIB în 2007 în SUA, a profiturilor industriei financiare la peste 40% din total profituri în acel an, exprimă dereglementarea finanței în virtutea credinței că piețele sunt întotdeauna eficiente, că autoreglementarea (light touch regulation) asigură stabilitate financiară.
Cei care neagă utilitatea unui LoLR ar trebui să dea răspunsuri la întrebări precum: trebuia să intervină guvernul american pentru evitarea prăbușirii AIG (companie gigant de asigurări) după lecția Lehman Brothers și șocurile cauzate piețelor (după unele mărturisiri, Lehman Brothers a fost lăsată să cadă pentru a semnaliza că nu se ignoră hazardul moral)? Sau guvernul britanic în cazuri similare? Cultura de business „stricată“ (rotten, cum a spus Mark Carney, șeful Băncii Angliei) este rodul existenței LoLR? Ce explică proliferarea crizelor financiare în ultimele decenii (când s-a renunțat la legislația Glass Steagal, a avut loc Big Bang-ul în City-ul londonez)? Pe seama cui poate fi pusă manipularea extinsă a piețelor financiare? Ce este de făcut când o mare parte a activității financiare are loc în sectorul umbră (shadow banking)? A avut sens acordarea de către BCE a facilității de lichiditate pentru Grecia? Și se poate continua. Fără piețe libere nu există libertate economică, dar există un revers al medaliei când se omit părți cenușii.
Nu se poate scoate din ecuația funcționării sistemului financiar problema riscurilor sistemice în condițiile interconectării, ale „instinctelor de turmă“, când inovații financiare (speculații) măresc instabilitatea sa funciară. Iar riscurile sistemice implică automat funcția de LoLR. „Panica“ din 1907 a condus la apariția Fed în 1913. Pentru rațiuni explicate de Thornton și Bagehot în Marea Britanie în sec. XIX. Inexistența LoLR nu descurajează în sine comportamentul de turmă, impulsuri „iraționale“. Se poate imagina exercitarea acestei funcții de către entități private? Da, dar viața arată că entitățile care au capacitate decisivă să intervină sunt băncile centrale. Ceea ce nu exclude erori și creează o dilemă morală legată de „socializarea pierderilor“. Dar compromisuri (policy trade-offs) sunt adesea inevitabile în decizii. LoLR trebuie să vizeze nu bănci insolvente, ci pe cele care întâmpină deficit de lichiditate (deși în practică, nu arareori, este greu de făcut o distincție clară) și care pot oferi colateral de calitate. LoLR trebuie să fie încrustat într-o reglementare și supraveghere a finanței cu cerințe adecvate de capital și lichiditate, cu reguli de conformare și aliniere de incentive care să descurajeze asumarea de riscuri excesive, cu măsuri macroprudențiale. Este nevoie de un regim de rezoluțiune care să faciliteze exit-ul din piața cu contagiune cât mai redusă; este ce se încearcă acum în Europa, deși problema „too big to fail“ pare insolubilă.
LoLR trece de zona finanței. Să facem o analogie, de exemplu, cu asigurările sociale. Unii îi consideră pe șomeri ca nedorind să lucreze la salariile oferite. Dar un gol mare de cerere agregată, necorelări pe piața muncii pot transforma lipsa de venituri la nivel individual în stări de insolvență, dacă se pierde capitalul profesional (cunoștinţele) – un hysteresis. Riscul sistemic apare când șomaj masiv provoacă necazuri sociale adânci. O societate modernă nu poate fi concepută fără mecanisme care să distribuie povara șocurilor. Bismarck a avut această intuiție, care a inspirat New Deal-ul în SUA. Din păcate, criza financiară actuală a tăiat adânc și efectele sunt accentuate de supraîndatorare privată și publică (debt overhang), de modele de business inadecvate, de tendințe structurale (exemplu: demografie) care deschid perspectiva unei „stagnări seculare“. Hazardul moral există peste tot unde avem intervenție publică, dar trebuie asumat și contracarat.