Pe aceeași temă
Numărul statelor eșuate proliferează. În Nordul Africii, Libia se desface în regiuni. În Orient, Siria și Irakul se zguduie din temelii, în timp ce ISIL forțează impunerea unui stat-zombie. Chiar și în Balcani se reaprind vechile tensiuni identitare. Macedonia și Kosovo traversează ample crize politice. Problema albaneză revine în actualitate. Deși impasul modelului de construcție instituțională promovat de Occident este evident, nici nu se întrevăd alternative viabile. Dar ce avem de învățat din erorile trecutului recent?
Kosovo: cleptocrația din inima Balcanilor
Un city-break în Priština organizat de autorități poate fi asemenea unui experiment controlat în condiții de laborator, unde ajungi să vezi doar părțile cele mai strălucitoare. La nivelul birocrației oficiale, toți par niște funcționari eurocrați formați în oglinda Bruxellesului. Mesajul constant care se aude în toate instituțiile statului: pentru noi nu există ca alternativă decât Uniunea Europeană. Se vorbește chiar de integrarea în NATO. Pentru scepticii care pun la îndoială sustenabilitatea întregului proiect se invocă exemplul Singapore: cum poate un oraș ca Singapore să fie independent și chiar mai mult - un succes statal? De ce nu am putea să fim și noi? Se scot în evidență realitățile și cifrele care expun un stat progresist copt pentru Europa: este condus de un președinte femeie, o premieră pentru Balcani și pentru o țară unde Islamul este religia dominantă; drepturile LGBT sunt recunoscute și protejate prin Constituție; este una dintre cele mai sigure țări din Europa, cu o rată a criminalității demnă de țările nordice, similară cu cea a Suediei; 85% dintre gospodăriile kosovare au conexiune Internet. Între timp, se fac progrese pe calea reconcilierii etnice și absorbția minorității sârbe în administrația și instituțiile statului kosovar. Ni se spune că viitorul relațiilor dintre celor două comunități este bazat pe adevăr și reconciliere; pe iertarea specifică Noului Testament, nu pe logica punitivă a Vechiului Testament.
Dar sub fațada strălucitoare, moderată și valorile progresiste se ascunde o fundație putredă. Este statul cu populația cea mai tânără din Europa (60% din populație este sub 30 de ani), dar, în același timp, tinerii sunt cei care par să-și fi pierdut speranța nu doar în Kosovo, dar și în capacitatea Europei de a transforma Kosovo. Statisticile economice nu arată nici ele o fotografie prea optimistă: exporturile ajung la 305 milioane de euro; investițiile străine ajung abia la 241 de milioane de euro; 70% din veniturile guvernamentale provin din taxarea importurilor la frontieră; în 2013, în economia oficială existau doar 220.000 de angajați, dintre care 77.000 în sectorul public, dintr-o populație de aproape 1,8 milioane de locuitori. Anul trecut a mai intervenit o variabilă care ar trebui să pună Europa serios pe gânduri. În doar câteva luni, din țară au plecat spre Europa zeci de mii de kosovari. Probabil un exod fără precedent pentru o țară care nu se află în război și care încearcă să fie vândută ca un succes de state-building. Ceva se întâmplă.
Un irakian inspectează rămăşiţele unor membri ai minorităţii Yazidi ucişi de ISIL (Sinuni, Irak, 3 februarie 2015)
Ca și în Irak, eșecul pare să țină mai degrabă de incapacitatea actorilor externi de a instituționaliza mecanisme reale de checks-and-balances, care să permită afirmarea unor centre alternative de putere (Curtea Constituțională, presa independentă, judecătorii, sindicatele, Avocatul Poporului), capabile să tragă la răspundere elitele care controlează dintotdeauna sistemul. Dimpotrivă, cu binecuvântarea UE, s-a preferat un model care „se concentrează pe consolidarea unui stat care funcționează într-un mediu politic unde domină reţele clientelare“ (Steven Metz). Și aici statul este colonizat, devine extensia unor interese înguste, parazitare. „În Kosovo, problema este elita politică, aflată în afara oricărei răspunderi, cu instincte mai degrabă prădătoare, extractive și rentiere, interesată să păstreze economia într-o stare de ineficiență pentru societate ca întreg, dar un sistem benefic lor. Oamenii nu au oportunități economice reale. Iată marea problemă“, ne destăinuie Andrea Lorenzo Capussela, un fost insider al administrației internaționale. Nici măcar EULEX (misiunea UE care avea în fișa postului tocmai consolidarea statului de drept) nu a reușit să reseteze stimulii sistemului. În ciuda faptului că avea la dispoziție toate pârghiile de presiune și influență necesare. Pentru mulți actori din societatea civilă kosovară, concentrându-se pe corupția măruntă, acționând prudent, la adăpost, fără să facă valuri sau să zguduie elita politică, premeditat sau nu, EULEX a ales să pactizeze cu sistemul. În această descriere, Kosovo recompune portretul robot al candidatului ideal pentru MCV (Mecanismul de Cooperare și Verificare). Ar fi pârghia prin care „fundația nesănătoasă pe care se întemeiază puterea elitelor locale ar putea să fie subminată. Puterea lor trebuie să devină imputabilă (accountable) și expusă competiției reale“.
Irak: un stat sectar în Mesopotamia
Sunt mulți cei care spun că dezintegrarea Irakului de-a lungul faliilor sectare era inevitabilă. Așa să fie însă? Lecția războaielor civile din Balcanii anilor ’90 ne spune altceva. Ele nu au fost pur și simplu produsul urilor ancestrale dezlănțuite peste noapte. Violența etnică, precum și cea de natură religioasă sunt de fapt – cum ar spune Clausewitz – continuări ale politicii cu alte mijloace. Sunt un alt fel de arme în mâna elitelor locale. „Totul se reduce la politică. În proporție de 90-95%, este vorba despre politică. Violența este o extensie a politicii. Oamenii apelează la violență pentru a-și atinge obiectivele politice“, ne spune Emma Sky, observator din interior al efortului de stabilizare a Irakului. Probabil că aici, la nivelul capacității de a influența opțiunile și deciziile elitelor locale, se află și diferența dintre succesul și eșecul intervenționismului extern.
De cele mai multe ori, accentul cade preponderent pe arhitectura administrativă, pe ridicarea mașinăriei birocratice propriu-zise, pe întărirea instituțiilor de forță. Generalul Stanley McChrystal compară această operațiune cu reconstrucția sistemului imunitar al unui organism (națiunea) afectat de un virus (insurgența): „națiunea este asemenea unui organism viu și are nevoie de anumite lucruri pentru a funcționa. (...) un stat națiune trebuie să aibă capacitatea de a se apăra în fața acestor amenințări“. De aici, tot efortul centrat pe reconstrucția prioritară a anticorpilor instituționali. Sigur, toate aceste elemente sunt necesare, chiar esențiale pentru resuscitarea, chiar recuperarea unui organism statal mult prea slăbit, dar, în sine, departe de a fi suficiente. Asta rezolvă o problemă de hardware (componenta instituțională, tangibilă), ignorând-o pe cea care ține de software-ul intern, de orientarea și programul elitelor. Rezultatul poate fi un stat captiv în mâna unor elite care folosesc instrumentele formale pentru a-și consolida puterea și pentru a-și elimina competiția politică. Acum elitele au la dispoziție un Leviathan care se comportă ca un prădător tot mai eficace, utilizat pentru a-și proteja clientela cleptocratică și împotriva oricui îi pune în pericol puterea. Este povestea Irakului post-2011 - un stat colonizat exclusiv de o agendă șiită. „Putem vedea, în situații precum Irakul, că am ajutat fără să vrem la construirea unui regim cleptocratic și autoritar. Am făcut regimul tot mai puternic, lucru care îl face să fie din ce în ce mai puțin dispus să ajungă la un compromis politic. Ne-am concentrat mai mult pe capacitatea regimului decât pe medierea un acord politic inclusivist. Indicatorii noștri măsoară puterea forțelor de securitate - nu și dacă acestea sunt supuse unui control civil legitim sau dacă sunt utilizate pentru îndeplinirea unor obiective politice înguste“, ne spune Emma Sky.
La bază, dacă nation-building-ul are vreo șansă de succes, totul va depinde întotdeauna de evoluțiile din politica internă, și nu de ceea ce se întâmplă în planul strategiilor militare. Este una dintre lecțiile extrase de John Hulsman din reconstituirea legendarei biografii a colonelului T.E. Lawrence și a aventurilor sale arabe. Suplimentarea trupelor americane din 2007-2008, aplicarea preceptelor doctrinei de contrainsurgență la nivelul întregului teatru operațional, alături de ridicarea triburilor sunnite din Anbar, precum și relativa stabilitate a Irakului de până în 2011 păreau să ofere Irakului șansa unui nou început. Succesul stabilizării temporare trebuia acum convertit în reconciliere politică, în cooptarea și integrarea rezistenței sunnite în ordinea post-Saddam. Totul se baza însă pe o mare presupunere: „că, dacă nivelul violenței se reduce, atunci politicienii irakieni vor face ceea ce trebuie“. Dar presupunerea era eronată. Politicienii nu ajunseseră la un consens care să conducă la partajarea puterii, a statului și a resurselor. Și exact când era o nevoie mai mare ca Washingtonul să fie „broker-ul unui acord între liderii irakieni, să protejeze procesul politic, a decis să se se dezangajeze“. Treptat, stimulii sistemului politic, propriul electorat, influența patronilor externi, precum Iranul, au ajuns să amorseze un proces al radicalizării și al reîntoarcerii în ghetourile sectare. Restul îl cunoaștem. Epurarea politică a sunniților a creat terenul fertil pentru ascensiunea ISIL.