De același autor
Marile dosare de corupție ne-au arătat că la un capăt al firului se află decidentul ordonator de credite, iar la celălalt, firme apropiate, subordonate în mare parte politic, a căror activitate se bazează aproape exclusiv pe contracte din bani publici.
România exersează definiția corupției de la finele anilor ’90, când rapoartele de țară ale Uniunii Europene, apoi negocierile de aderare la UE și NATO, din anii 2000, acordurile cu FMI și Banca Mondială ne condiționau democratizarea și dezvoltarea de lupta împotriva acestui flagel. Doar discursul politic a avut nevoie de păsuiri și interpretări până să accepte ceea ce fiecare român știa din traiul cotidian – suntem o țară coruptă. Dimensiunea fenomenului, fie că a fost denumit endemic sau de rang înalt, cum s-a scris în nenumărate rapoarte occidentale, a fost un imens semn de întrebare pentru fiecare dintre cetățenii acestei țări. Surprinderea și pe alocuri indignarea de la mijlocul anilor 2000, când vreun pește mare era dus la Parchet, s-a transformat în ceea ce este denumit acum spectacolul televizat al încătușărilor. Practic, întreaga agendă publică în România zilelor noastre capătă ritmul impus de un nou dosar și de începerea urmăririi penale a unui nou actor public.
O hartă pentru corupție
Zilele trecute, Societatea Academică din România (SAR) a dat publicității o hartă a corupției locale, cu un clasament în care a folosit drept criteriu de definire a corupției unui județ numărul de condamnări la 10.000 de locuitori, cu București pe primul loc și Sălaj pe ultimul. Ceea ce trebuie menționat, pentru a evita orice confuzie, este faptul că la baza cercetării au fost luate în calcul doar sentințele definitive date în perioada 2010-2014, și nu dosarele trimise de DNA în instanţă şi care se află în curs de judecare. Așa se explică de ce mari dosare de corupţie care i-au adus după gratii în ultimul an pe Viorel Hrebenciuc, Elena Udrea, Darius Vâlcov, Dorin Cocoș, Gheorghe Ștefan, Alina Bica etc. nu sunt cuprinse de harta corupției. Ceea ce scoate în evidenţă acest raport este faptul că, în perioada 2010-2014, există o extrem de mare diferență în ritmul de derulare a proceselor de corupție în diferitele zone ale țării. De pildă, în București, în patru ani, s-au derulat 889 procese de corupție, în vreme ce în Sălaj (județul considerat cel mai curat din țara noastră) au avut loc doar două, sau șase, în Mehedinți, și numai zece în Teleorman (al treilea județ mai curat, potrivit clasamentului SAR). Desigur că la București au fost preluate dosarele cu demnitari de rang înalt sau lideri naționali de instituții (singurul din administrația locală fiind Marian Vanghelie, „săltat“ anul acesta) și așa s-ar explica numărul mare de procese, aici fiind condamnați, în perioada 2010-2014, de la Adrian Năstase și George Copos, Ioan Mureșan, Nagy Zsolt la clanul Becali, dar și fostul director al RADET, Gh. Dabela, și un fost președinte de bancă, Ioan Popescu, foștii șefi ai Loteriei și Poștei, judecătorul Florin Costiniu, generalii Bădălan și Cioflină. Asta în vreme ce la Teleorman, județul patronat de Liviu Dragnea, din cele zece procese de corupție, vreme de doi ani (2010 și 2011), nu s-a finalizat niciun dosar în instanță, în sensul emiterii unei sentințe. Iar natura dosarelor teleormănene apare aproape nesemnificativă, cu polițiști, un șef de agenție a finanțelor publice, șefi ai unei societăți de stat care au fost condamnați, în 2013 și 2014, după 67 sau 39 de luni, cât au stat procesele pe rol. Există județe unde s-au judecat doar nouă procese în patru ani, cum este Bistrița Năsăud (cu o inactivitate totală în privința verdictelor în anii 2010 și 2013, cu o singură condamnare notabilă – a lui Jean Pădureanu în dosarul transferurilor) sau Covasna și Tulcea, unde instanțele au judecat în patru ani doar 18 și, respectiv, 19 procese de corupție la un nivel lipsit de anvergura cu care ne-am obișnuit în ultima vreme.
Constanța, două realități diferite
Avem și situații precum la Constanța, unde astăzi sunt cercetați de DNA și președintele Consiliului Județean, Nicușor Constantinescu, și primarul, Radu Mazăre, dar unde judecătorii au dat, în patru ani, 108 sentințe de condamnare a faptelor de corupție. Ar putea părea o activitate intensă, în comparație cu media verdictelor din țară, numai că lista corupției la Constanța se oprește, în intervalul amintit, la nivel de directori și angajați de societăți comerciale private, iar din sectorul public, un subprefect, ofițeri ISU sau agenți de oficii locale de la finanțe sau Poliție după ani de staționare la tribunal. Nimic din activitatea DNA local nu anunța că acest județ se afla, în aceeași perioadă, sub marasmul triumviratului Mazăre-Constantinescu-Strutinschi, unde conviețuiau, așa cum arată astăzi referatele lor de arestare, decizia politică și împărțirea influenței economice în interesul unor firme apropiate.
Să ne oprim puțin la Brașov, unde, în perioada 2010-2014, raportul citat ne indică 57 de condamnări pentru acte de corupție, printre care Lazăr Maior, deputat care în 2006 șantajase un șef de bancă, Silviu Bian, președintele ANOFM, un viceprimar și un primar din județ, apoi o listă cu corupție de nivelul societăților private și angajați de mijloc de la Poliție sau administrația financiară. Dosarele brașovene, care au zguduit politica în ultimul an prin dimensiunea fraudei de milioane de euro reclamată de DNA, cum ar fi cel al lui Aristotel Căncescu (președinte al CJ Brașov) pentru atribuire de contracte preferențiale de amenajări de drumuri și spații de agrement între 2006 și 2008 sau al retrocedărilor care i-a implicat pe parlamentarii Hrebenciuc și Adam, au apărut abia în toamna anului trecut.
La Cluj însă, în patru ani s-au soluționat în instanță 90 de dosare, unde condamnații cu executare sunt de la vicepreședinte de consiliu județean, Vasile Bica, primarul orașului, Sorin Apostu (și soția), consilieri județeni, primari de comune, șefi de Poliție, directori de direcții silvice. Între timp, a ajuns în cercetări și președintele în exercițiu al consiliului județean, Horia Uioreanu (demisionar între timp), pentru că a cerut mită în schimbul acordării unor contracte de amenajare a unor parcări, dosarul nefiind cuprins în raportul SAR, referitor la sentințele de până în 2014.
Harta clienților politici
În urmă cu mai mult timp, Expert Forum a publicat în premieră o hartă a clientelismului politic, unde a așezat alocările bugetare din toate sursele guvernamentale primite de fiecare județ de-a lungul unei perioade semnificative – din 2004 până în 2012. Este elocvent, din alcătuirea cercetării Expert Forum, că, în tot acest timp, județele și guvernele au acționat ca semaforul – acolo unde administrația locală era dominată de un partid aflat la guvernare, se duceau bani cu nemiluita și aștepta când se afla în opoziție. De pildă, Constanța, județ dominat de PSD, a beneficiat de la Guvernul Tăriceanu (sprijinit în parlament de către PSD), între 2007 și 2008, de peste 40 de milioane de lei numai pentru drumuri, iar în 2009 și 2012, când PSD a guvernat, de alte aproape 21 de milioane de lei, spre deosebire de anii 2006, 2010 și 2011, când suma totală este de 29 de milioane. Adică, în trei ani de opoziție, jumătate din suma pe care a primit-o în patru, la putere. Drumurile teleormănene au beneficiat în opoziție (trei ani) de 24 de milioane de lei, în vreme ce, în perioada în care a guvernat sau a sprijinit Cabinetul Tăriceanu (patru ani), a primit 62 de milioane de lei. În tot acest interval, pentru drumuri, Clujul, care a avut din 2006 până acum administrație cu un picior la guvernare (PNL, PDL, USL), a beneficiat de peste 106 milioane de lei. Exemplele pot continua în același sens. Cei de la Expert Forum mai demonstrau că și la alte capitole de cheltuieli ale bugetului de stat, mai cu seamă cele din fondul de rezervă, situația este aceeași, observând că primarii sau președinții de consilii județene curtați de putere pentru a migra spre partidele guvernamentale au beneficiat de bani dedicați de Palatul Victoria, fără justificare economică.
Banii bugetului de stat, urma lăsată de corupție
Urmărind mecanismele pe care le-au folosit politicienii administrației locale sau centrale în actele de corupție de care sunt acuzați, observăm că marea, covârșitoarea lor majoritate folosesc ca sursă de înavuțire bani de la bugetul de stat – fie că vorbim despre contracte de drumuri, infrastructură în general, spații de agrement, servicii publice sau retrocedări. Sunt puțini banii proveniți din fondurile europene ca mobil al acestor dosare, și pentru că UE a impus o selecție de filtre și metode transparente de acordare a fondurilor și urmărire a cheltuielilor, care fac mai puțin permisivă frauda. Marele, risipitorul și darnicul finanțator al acestor contracte corupte este bugetul de stat, aflat în decizia exclusivă și discreționară a politicienilor aleși în funcții publice. Marile dosare de corupție ne-au descris în ultimii ani că la un capăt al firului se află decidentul ordonator de credite, iar la celălalt, firme apropiate, subordonate în mare parte politic, a căror activitate se bazează aproape exclusiv pe contracte din bani publici.
Marele val al anticorupției
Judecând după ritmul întocmirii rechizitoriilor și al aplicării verdictelor, vedem că vorbim de mecanisme anticorupție din 1999, când au început negocierile pentru admiterea în UE, însă aplicarea lor a fost progresivă – de la timid la impetuos, pe parcursul a 16 ani. În 2002, impus de Planul celor 200 de puncte pentru aderarea la NATO, actualul DNA întocmea rechizitorii pentru controlorii de tren, cel mai înalt rang de trimiși în judecată. Anul trecut, bilanțul DNA numără 9.100 de cazuri cercetate de 97 de procurori, care au obţinut 1.130 de condamnări definitive, dintre care 9 parlamentari și 12 miniștri. În 2013, din 1.073 de trimiși în judecată, 8 erau demnitari. În 2012, din 743 de condamnați definitiv, 8 erau demnitari. În acest moment, se află peste 50 de parlamentari urmăriți penal sau trimiși în judecată, avem ministru arestat, Darius Vâlcov, apropiați și membri ai familiei premierului Victor Ponta, ai fostului președinte Traian Băsescu fie arestați, fie cercetați, parlamentari care se ascund după mir și vot de gratii.