De același autor
Adrian Păunescu, de la înălţimea bustului său instalat cu fast în centrul Capitalei, poate privi ironic spectacolul dat de mai tinerii săi discipoli. Ei şi-au depăşit maestrul în arta propagandei şi în eficienţa luptei împotriva celor care puterii i se par periculoşi.
Nu vom înţelege furia schimbărilor de la ICR, Institutul de Investigare a Crimelor Comunismului şi Arhivele Naţionale decât în cheia unei falii care exista în perioada comunistă şi care s-a prelungit după 1989. Pe de o parte, cultura, în general, şi intelectualii, în particular, sunt văzuţi ca instrumente ale luptei politice, ca anexe ale unei strategii de propagandă. Pe cealaltă parte, acolo unde există sensibilităţi politice diverse, dar poate mai ales sensibilităţi antipolitice, intelectualul este văzut ca producător de sens. În această logică, forţa intelectualului nu poate veni decât din libertatea sa. Mi-e teamă că rapiditatea schimbărilor din ultimele săptămâni, care ţintesc intelectuali publici, nu îi vizează numai pe aceştia, ci ţintesc tocmai un anumit mod de asumare a acestei libertăţi.
Ar fi o mare greşeală să cădem în maniheism. Trebuie să privim doar faptele. Ce ne arată ele? O nouă putere care îşi alege priorităţile în funcţie de campaniile de propagandă cele mai abjecte duse în România după tristul an 1990. Atacurile ad hominem, îndreptate în ultimii ani împotriva lui Horia-Roman Patapievici şi a lui Vladimir Tismăneanu, ţin, după toate canoanele, de retorica extremistă. Din păcate, cu primele sale gesturi, noua putere legitimează această retorică.
Ar fi o greşeală să cădem şi în procesul de intenţie. Poate că instituţiile vizate vor funcţiona minunat. Însă ce ne arată faptele? Schimbarea vizează deopotrivă ICR, IICCMER şi Arhivele Naţionale, adică tocmai instituţii care, în funcţionarea lor zilnică, nu răspundeau comenzilor politice. Pare însă că tocmai acest precedent „deranja“.
Institutul Cultural Român ar fi trebuit să fie un model pentru instituţiile din România şi pentru o inteligentă politică a culturii, care are decenţa să nu vorbească tot timpul de „interesul naţional“, dar, pe fond, să-l slujească eficient. Şi asta a „deranjat“ enorm. Funcţionarea şi succesul ICR contraziceau ceva din ADN-ul sistemului. Traian Băsescu a provocat acest experiment instituţional, i-a asigurat o finanţare decentă şi autonomia, dar nu în primul rând o prerogativă a sa este acum vizată. Atacul este la adresa unei instituţii care este, în acelaşi timp, total ruptă de tradiţiile statului (post)comunist, depolitizată şi funcţională. Pentru toate părticelele, politice sau nu, ale sistemului, ICR era o provocare, iar actualul Guvern Victor Ponta, atacând ICR, dă semnalul revenirii la „normalitate“.
Este deci „normal“ ca autorul Omului recent să fie judecat de oamenii recenţi, iar teoreticianul formulei „regim ilegitim şi criminal“ să fie condamnat de cei care s-au simţit vizaţi de condamnarea comunismului. Dar şi mai tânărului Ioan Stanomir, pentru că a produs o analiză echilibrată a regimului nostru constituţional, iar comportamentul său instituţional a fost unul moderat, este la fel de „normal“ să i se dea cu moderaţia în cap. Directorul demis al Arhivelor Naţionale, Dorin Dobrincu, a fost găsit vinovat de lăsarea liberă a accesului la arhivele statului comunist şi de organizarea lor. Şi asta prin interpretarea Legii Arhivelor Naţionale din 1996 într-un sens democratic, care amintea că, totuşi, în decembrie 1989 s-a întâmplat ceva, ceea ce s-a dovedit de neiertat pentru cei care fac din continuitatea statului o premisă a legitimităţii lor şi a „normalităţii“.
Cel mai periculos şi strident fapt este că aceste schimbări se fac în numele unei majorităţi democratice, „în numele poporului şi pentru popor“. Ştim cine din spatele poporului „zâmbeşte imens“. Totuşi, la abuzul politizării nu trebuie să se răspundă printr-un protest instrumentalizat politic. Toţi actorii politici ar trebui să-şi facă un examen de conştiinţă în legătură cu participarea la spirala abuzului de majoritate. Amintesc aici numai faptul că sfidătorul bust al lui Adrian Păunescu e opera unui primar UNPR, fiind semnificativ pentru starea în care ajunsese fosta majoritate.
Chiar dacă preţul este imens, instaurarea rapidă a noii „normalităţi“ are darul de a confrunta propaganda cu consecinţele ei şi, astfel, de a oferi o imagine mai clară asupra României din 2012. //