De același autor
„O fi ea nebună, dar spune niște lucruri care trebuie luate în seamă...“ Există în aceste zile zeci de articole, puncte de vedere, postări pe Facebook și „dezvăluiri“ care conțin, într-o formă mai mult sau mai puțin identică, această formulare cu referire la afirmațiile făcute de fosta soție a patronului decedat al firmei Hexi Pharma. Iar acele „lucruri care trebuie luate în seamă“ sunt tocmai declarațiile privind pretinsa implicare a serviciilor secrete. De la Tolontan și Antena 3 la România Curată, la Sebastian Ghiță și Călin Popescu-Tăriceanu, există un număr foarte mare de oameni care își doresc să amestece serviciile secrete în această poveste. Tăriceanu a mers până acolo încât să acuze direct SRI că Hexi Pharma este firma serviciului și că, în general, se amestecă prea mult în economie. Alții au spus că nu, că mai degrabă ar fi compania acoperită a SIE, pentru că își ascundea profiturile în off-shore-uri și, ca atare, e mai plauzibil ca banii respectivi să fi fost folosiți pentru finanțarea operațiunilor SIE în afara țării. Iar alții susțin că e vorba de SRI, care a și folosit produse Hexi la spitalul instituției și, în general, are obiceiul securist de a lua sub propria aripă companii naționale, doar pentru că sunt naționale și țin la distanță concurența străină.
Poate influențați de declarațiile flamboaiante ale doamnei Georgescu, poate din propria ignoranță, comentatorii s-au concentrat asupra SRI, SIE și, de data aceasta, mai puțin DIPI, serviciul Ministerului de Interne. Au scăpat, până acum, SPP și, mai ales, DGIA, Direcția de Informații a Armatei, despre care, după știința noastră, nu s-a scris un rând. Acesta este un lucru de mirare, pentru că, dacă e să comparăm competențele, DGIA ar fi un candidat mai bun. Mai întâi, pentru că e vorba de produse bio, care au potențial militar, chestiune care s-a și evocat. În al doilea rând, pentru că, la capitolul competențe, DGIA „bate“ și SRI, și SIE, fiind singurul serviciu secret din România care poate acționa și pe plan intern, și pe plan extern, acoperit sau la vedere și, ca atare, are și un personal pe măsură la care celelalte servicii privesc cu invidie. În al treilea rând, dacă utilizarea produselor Hexi la spitalul SRI este „proba“ implicării serviciului, atunci de ce n-ar fi utilizarea acelorași produse în Spitalul Militar o „probă“ pentru amestecul DGIA?
Răspunsul este că DGIA nu este o miză politică, în vreme ce SRI este. Serviciul armatei a reușit performanța să zboare multă vreme sub radarul opiniei publice și al controlului politic și, dacă nu ar fi existat suspiciunea unei legături dintre directorul DGIA, generalul Marian Hăpău (pariem că nu știați cum îl cheamă), și Gabriel Oprea, probabil că n-am fi auzit nimic despre DGIA multă vreme. La drept vorbind, nici SIE n-ar trebui să fie o miză, pentru că, dacă Hexi ar fi firma serviciului, tot n-am putea să aflăm vreodată sigur, după cum n-am putea afla nici dacă e vorba despre o firmă acoperită a SRI. Sugestia este însă alta.
Întrebarea care reiese din toată povestea este: dacă SRI și/sau SIE protejează corupția și ilegalitățile de tip Hexi sub umbrela operațiunilor specifice, cum ne putem asigura că serviciile nu ies din sfera legală și nu comit abuzuri? Răspunsul sugerat este că e nevoie, ba chiar, iată, se impune, o formă oarecare de control politic asupra operațiunilor serviciilor secrete. Cum spuneam, DGIA nu este o miză pentru că nimeni nu ar merge până acolo încât să ceară controlul asupra operațiunilor armatei, că ne-ar aduce probabil în conflict cu NATO, dar SRI și SIE sunt. În prezent nimeni, nici parlamentul, nici președintele, nici măcar directorii civili nu au control operațional total și nici nu trebuie să-l aibă. Funcția de control se exercită în cea mai mare parte în privința modului în care este cheltuit bugetul alocat, iar serviciile sunt obligate să ofere beneficiarilor informațiile cerute, dar beneficiarii nu pot și nici nu trebuie să știe cum, prin ce operațiuni s-au obținut acele informații. Or, acest lucru doresc să îl schimbe oameni ca Tăriceanu sau Ghiță, care vor să controleze ce face SRI și nu se mai mulțumesc să obțină informații.
Încă de la debutul scandalului, atât Tolontan, cât și alții, cum ar fi Evenimentul Zilei, au încercat în mod deliberat să forțeze o legătură între scandalul dezinfectanților, SRI și DNA. Ideea era că SRI a protejat corupția și ilegalitatea, iar DNA a protejat SRI, nedeclanșând ancheta și declinând cauza la Parchetul de pe lângă Sectorul 2, care a îngropat-o. Concluzia este că SRI și DNA au încălcat legea și au abuzat de puterea lor, iar sugestia este că ar trebui să existe un control politic nu numai asupra operațiunilor serviciilor secrete, ci și asupra anchetelor DNA. Or, asta este teoria „binomului“ a lui Udrea, îmbrățișată cu entuziasm de Ponta, Ghiță, Tăriceanu, Băsescu și de agenții lui Voiculescu. Cu alte cuvinte, de grupurile de interese corupte care vor să își subordoneze serviciile secrete și DNA pentru a-și asigura impunitatea.