De același autor
Congresul Uniunii Salvați România de la sfârșitul săptămânii a lăsat mai multe chestiuni nerezolvate decât a reușit să rezolve și mai multe întrebări decât răspunsuri. Pentru un partid în care membrii se definesc în primul rând ca „reformiști“, înainte de a fi „liberali“, „conservatori“ sau „progresiști“, există foarte puține certitudini cu privire la forma pe care dorește să o ia acest nou animal politic.
Vechiul și noul președinte, Nicușor Dan, a candidat cu un proiect de calendar la capătul căruia USR ar trebui să ajungă cel de-al doilea partid al țării, să propună candidați cu șanse reale la alegerile locale din 2020, iar la legislativele din același an să obțină un scor care să îi permită să propună numele viitorului prim-ministru. Cu alte cuvinte, până în 2020, USR ar trebui să devină liderul unei coaliții mai mari decât orice formulă ar putea propune PSD. Pentru un partid care a obținut sub 9% la alegerile trecute este o misiune extrem de grea, dacă nu imposibilă.
Nicuşor Dan |
Pentru a atinge acest obiectiv, ar trebui să fie îndeplinite mai multe condiții simultan. USR ar trebui să își tripleze, cel puțin, scorul electoral, adică să își fixeze o țintă între 25% și 30% din voturile la parlamentare. În același timp, PNL ar trebui să se stabilizeze în jurul a 20%, adică nici să nu facă implozie, nici să nu crească prea mult. De unde rezultă că majoritatea voturilor trebuie câștigate pe seama PSD, nu a PNL, cum s-a întâmplat până acum. PSD trebuie să piardă 14-15% din voturi și aproape toate ar trebui să meargă la USR, ceea ce este aproape imposibil în condițiile actuale. În al patrulea rând, ca să obțină un scor mare la legislative, USR trebuie să ia cel puțin la fel de mult la locale, în vara lui 2020. Dar și aici, votul politic din consilii nu va fi suficient, după cum au demonstrat alegerile de anul trecut, când diferența la votul politic la locale între PNL și PSD a fost mică, în jur de 6%, dar diferența între numărul de primari și de președinți de consilii județene obținuți a fost uriașă. Parlamentarele au reflectat această din urmă diferență, și nu pe cea dintâi. Prin urmare, nu este suficient ca USR „să se bată pentru primăriile din marile oraşe“, cum își propune Nicușor Dan, trebuie chiar să câștige câteva dintre ele, în frunte cu Bucureștiul, și în plus să câștige un număr semnificativ de primării în orașele mai mici și în zona rurală, precum și cel puțin două sau trei funcții de președinte de consiliu județean.
Singura variantă în care calculele de mai înainte sunt date peste cap (cu excepția țintelor pentru locale) este cea în care USR nu ia voturi de la PNL și PSD, ci reușește să mobilizeze un electorat propriu din rândurile masei misterioase de alegători care au preferat până acum să stea acasă. Dacă la alegerile trecute am avut o prezență sub 40%, USR ar putea spera să atingă țintele propuse la o rată de participare de cel puțin 55-60%, adică să scoată din apatie alegătorii care nu s-au regăsit în oferta electorală de la alegerile trecute. Evident, a te autoproclama „alternativa reală la clasa politică actuală“ nu are decât un efect limitat și modest: numai 9% dintre alegători au considerat că „în sfârșit au cu cine“.
De aceea, unii dintre participanții la Congres au considerat că misiunea USR este să se definească politic ca alternativă, ca fiind „altceva“ decât partidele tradiționale. Bătălia internă pentru noul statut al partidului a avut drept miză să dea o formă democratică unei creaturi politice incerte. În acest sens, au fost adoptate două prevederi care pot face din USR un partid „altfel“. Prima, care a trecut însă la diferență de voturi minimă (104 la 102), este ca secretarul general al partidului să nu joace niciun rol politic, ci exclusiv tehnic. Această inovație ar permite constituirea unei structuri politice descentralizate și este completată de introducerea mecanismului referendumurilor interne prin care membrii să voteze deciziile importante ale partidului. USR ar deveni astfel partidul cu cea mai democratică organizare internă.
Există însă foarte multe întrebări la care nu avem răspunsuri. Cum se va deschide USR către un electorat sceptic? Cum va regla diferențele ideologice din interior astfel încât să se poziționeze coerent față de problemele momentului? Cum se va forma, ce rol va avea și ce poziții va exprima guvernul din umbră anunțat de Nicușor Dan, mai ales dacă va include oameni din afara partidului? Și, mai ales, cum se va poziționa USR la prezidențialele din 2019? Îl va susține pe Iohannis? Va prezenta un candidat propriu? Deocamdată, în pofida eforturilor de organizare, USR rămâne un animal politic amorf.