De același autor
Într-un mod semnificativ, anumite părţi din justiţia instituţionalizată de la noi au ajutat, decisiv, ca lucrurile să nu degenereze în ultimii ani.
Ai spune, după lehamitatea cu care reacţionează marea majoritate a politicienilor atunci când e adusă în discuţie generoasa temă a justiţiei – cu implicaţia sa, atât de spectaculoasă şi, în ultimii ani, atât de rodnică în mai multe serii de bilanţuri, lupta anticorupţie -, că tema e demodată. Întâi că, în mod constant şi în progresie în ultimii ani, această lehamite ascunde altceva, mai autentic: o teamă! Apoi, o asemenea atitudine indică, pentru un lector atent şi de bună-credinţă, o clară tendinţă de manipulare. Am putut auzi recent reacţii care sună cam aşa: „justiţia nu se reduce la lupta anticorupţie“. E corectă în sine o asemenea afirmaţie; doar că, fiind vorba despre interacţiunea dintre câmpul politic şi justiţie, se impun nuanţe şi precauţii sanitare. Atunci când aceste două câmpuri se ating – şi chiar o fac în multe feluri -, problema cea mai mare este tocmai aceasta: „lupta anticorupţie“. Tocmai pentru că aceasta este miza cea mare, cea care le surclasează pe toate celelalte la un loc – inclusiv în lumina experienţelor publice din ultimii ani -, asistăm, şi în aceste ultime săptămâni, la o agitaţie crescândă vizavi de profilul – inclusiv profilul uman - al sistemului de justiţie de la noi.
Bunăoară, cui i se pare că jocul zgomotos pe care îl face omul numărul doi din statul român, Călin Popescu-Tăriceanu - e drept, sprijinit nu chiar aşa de discret de o parte semnificativă din CSM -, ţine de cele mai bune şi mai nobile intenţii şi aspiraţii are toate şansele să se înşele amarnic. Fiindcă domnul Tăriceanu, partener şi apărător de cursă lungă al multor penali şi cauze dubioase, a arătat în repetate rânduri care este, cu adevărat, agenda sa reală în privinţa statului de drept şi a ideii de justiţie.
Este cu siguranţă util să reamintesc marea miză a momentului – una care trece dincolo de politică, dar care va avea urmări semnificative şi pentru zona politică: în câteva luni vor avea loc noi numiri la Înalta Curtea de Casaţie şi Justiţie, la DNA şi la DIICOT. În contextul acestei mize uriaşe, speţa în dispută – deocamdată, disputa nu a căpătat o amploare extraordinară, dar are toate şansele să o facă, de îndată ce va începe noua sesiune parlamentară – ţine de procedura de numire a liderilor acestor instituţii. În formula în vigoare a legii, liderii instituţiilor mai sus menţionate sunt numiţi de preşedintele României, la propunerea ministrului Justiţiei. Într-una dintre formulele posibile de modificare, numirea ar face-o tot preşedinţele României, dar la propunerea CSM. Taman acum, în procedură de urgenţă, fără consultare publică, exact când vine termenul de schimbare şi într-un context în care, conform unui document al unui prestigios organism aflat sub autoritatea Consiliului Europei (GRECO), „lupta anticorpuţie din România cunoaşte o determinare fără precedent“.
Variantă raţională de evoluţie pe termen scurt este aceea care ţine seama decisiv de actuala lege; în mod normal, nu ar trebui să existe turbulenţe aşa de mari încât să împiedice noile numiri la vârful justiţiei la termen. Însă, chiar în eventualitatea unui scenariu de evoluţie care să ţină România, în privinţa justiţiei sale, pe calea – cât de cât – normală pe care a apucat-o în ultimii ani, tema justiţiei va rămâne esenţială pentru spaţiul nostru public. Într-un mod semnificativ, anumite părţi din justiţia instituţionalizată de la noi au ajutat, decisiv, ca lucrurile să nu degenereze în ultimii ani. Cu o expresie care s-a consacrat deja – „au făcut ceva curăţenie“ în politica autohtonă şi în spaţiul public de la noi. Ceva, nu pe toată. Dar, când au făcut-o, aceasta s-a întâmplat în numele acelei justiţii drepte, corecte. Altfel spus, oamenii din justiţie – nu puţini - au întărit în ultimii ani ideea de justiţie şi pe aceea de justeţe. Până la urmă, când sunt în discuţie treburile publice, deciziile celor trimişi ori numiţi să „diriguiască“ treburile publice, despre asta e vorba în fond: despre justeţe sau despre dispreţ, despre lege sau despre fărădelege, despre bun-simţ sau despre nesimţire, despre cinste sau despre furt. „Binoamele“ acestea vor continua să fie actuale. Prin ele vom judeca ce va fi – cine merită să stea în fruntea instituţiilor, cine e cu adevărat purtător de viitor şi cine nu.