De același autor
În urmă cu câteva săptămâni, Time Magazine ridica pe copertă următoarea întrebare: este Steve Bannon „al doilea cel mai puternic om din lume?“. Un fost bancher la Goldman Sachs și producător hollywoodian, Bannon, a transformat site-ul de știri Breitbart într-un centru de putere media al dreptei. Pentru detractori, Breitbart este o simplă platformă de clickbait-uri rasiste și nativiste, în timp ce Bannon îl laudă drept „un site de știri anti-establishment, populist“, care contestă elitele globale. Din postura de CEO al campaniei în ultimele sale luni, Bannon l-a sfătuit pe Trump să-și accelereze discursul populist. Atât Bannon, cât și candidatul său au pariat totul pe această carte - și au câștigat.
Oricât de controversate ar fi opiniile sale, mulți s-au așteptat ca Bannon, până deunăzi strategul șef al Casei Albe, să fie una dintre multele forțe ale administrației. Pătimașa filosofie „America first“ a discursului inaugural al lui Trump nu doar că reflectă tocmai viziunea lui Bannon despre lume, dar a și fost redactată de către acesta. Împreună cu Stephen Miller (consilier principal al lui Trump pe politici publice), cei doi sunt sursa explozivelor ordine executive care impun o interdicție temporară asupra călătorilor și refugiaților din șapte țări musulmane majoritare. Un comentator de la War on the Rocks avertizează că Bannon are potențialul de a deveni un fel de „Rasputin al lui Trump“. Chiar dacă aceste temeri nu se materializează, Bannon rămâne totuși un actor de prim rang în această președinție. Și totuși, cum vede acesta lumea?
Neoconservatorismul nihilist
Bannon și-a rezumat filozofia sa politică într-un discurs pe care l-a susținut în 2014 la Vatican. În lectura lui, după 1945, America și Europa au trăit o veritabilă epocă de aur, combinând dinamismul capitalist cu o clasă de mijloc puternică și cu o coeziune culturală dată de credințele „iudeo-creștine“. Ulterior, o serie de forțe declanșate de elitele globaliste – așa-numitul „partid Davos“ – au distrus acest „capitalism luminat“. A apărut o formă decăzută de capitalism cel mai bine reflectată în bulele speculative care au precedat criza financiară din 2008. Iar procesul „secularizării“ i-a răpit Occidentului fundația morală. Comerțul liber și migrația în masă au erodat suveranitatea și identitatea națională. Rezultatul? O civilizație occidentală în descompunere, marcată „de criză“ și „sleită de putere“.
Intelectualii tradiționaliști și conservatori au exprimat preocupări similare. Dar pentru Bannon schimbarea nu apare prin reformă, ci prin distrugere. Așa cum i-a dezvăluit unui jurnalist în 2013, „Lenin a vrut să distrugă statul și ăsta este și obiectivul meu. Vreau să prăbușesc totul și să distrug tot establishmentul de astăzi“.
Încă și mai straniu, Bannon pare să vadă războiul drept sursă pentru renașterea națională. Foștii săi colegi își amintesc „un militarist puternic... îndrăgostit de război“, în mod constant absorbit de istoria și retorica militară. Un profil extins publicat de Quartz îl arată pe Bannon convins că formarea și renașterea Americii este rezultatul a trei crize violente - Revoluția Americană, Războiul Civil și Al Doilea Război Mondial. Iar astăzi, spune Bannon, ne aflăm „într-un al patrulea punct de mare criză în istoria americană“. David Kaiser, un istoric care subscrie parțial la această teorie ciclică a istoriei americane, a relatat o conversație în care Bannon „se aștepta la un mare război, ca parte a crizei actuale, și nu părea deloc tulburat de perspectivă“.
Filozofia lui Bannon îi modelează felul în care vede Europa. Elitele continentale au „permis prăbușirea completă a Vestului iudeo-creștin în Europa“. Europa văzută de Breitbart este un coșmar distopic al secularismului, state sociale insolvabile și minorități etnice alienate care disprețuiesc valorile occidentale. Bannon vede în revolta partidelor populiste de extremă-dreaptă din Europa „o mișcare Tea Party globală“ a „clasei de mijloc“, iar astfel de sentimente anti-UE par să modeleze și primele acțiuni ale Administrației Trump. Trump chiar a numit UE drept un „vehicul pentru Germania“ și a prezis că Marea Britanie și, probabil, alte națiuni ar înflori în afara acesteia.
Perspectiva lui Bannon asupra Rusiei este mult mai complexă. El a descris-o ca pe o „cleptocrație... o putere imperialistă care [dorește] să se extindă“. Îi avertizează pe conservatori să nu fie nu seduși de discursul Kremlinului care prezintă Rusia drept apărătoarea „valorilor tradiționale“. Dar Bannon minimizează amenințarea rusă în raport cu „Islamul radical“, care ar putea „eradica complet tot ceea ce ne-a fost lăsat moștenire în ultimii [2000] ani“.
Acest „război global existențial“ împotriva „fascismului islamic“ este pentru Bannon preocuparea de politică externă fundamentală. Analogiile frecvente cu asediul Vienei sugerează credința într-un conflict ciclic, inevitabil între Islam și Occident. Refugiații musulmani nu sunt „democrați jeffersonieni“, iar integrarea adevărată este imposibilă. Bannon a explicat odată criza refugiaţilor citând din controversatul roman al lui Jean Raspail (Tabăra Sfinților) unde elitele franceze naive și emoționale impun sinuciderea națională prin deschiderea frontierelor către migrația în masă din India și Orientul Apropiat. Bannon pare să împărtășească politica radicală a lui George W. Bush asupra Orientului Mijlociu, dar fără respectul acestuia pentru Islam sau aspirația de a construi societăți libere acolo. Este o reinterpretare nihilistă, cinică a neoconservatorismului.
Influențele huntingtoniene
Mai mulți comentatori consideră că Bannon a fost influențat de faimosul politolog Samuel Huntington. Stephen Walt crede că Bannon și Administrația Trump „operează într-un cadru huntingtonian extins al ciocnirii civilizațiilor“ și care le determină modul în care își identifică prietenii și dușmanii din afară.
Bannon și Huntington împărtășesc paralele notabile în gândirea lor. Ambii accentuează puterea loialităților civilizaționale și culturale în modelarea tendințelor geopolitice. Cei doi pun la îndoială capacitatea de reconciliere a Islamului cu democrația liberală pe fondul postulatelor teologice inerente religiei și care se află la originea expansiunii politice și a cuceririlor. Textul extrem de controversat al lui Huntington Cine suntem noi? pune sub semnul întrebării perspectivele de asimilare a imigranților latino. Totodată, el a postulat o prăpastie între „naționalismul“ americanilor obișnuiți și „cosmopolitismul“ unei elite globalizate, centrate pe impunerea unor preferințe politice nepopulare privind comerțul, imigrația și politica externă. Huntington a văzut în mod similar că Statele Unite erau amenințate de creșterea economică a Estului („afirmarea asiatică“) și de militantismul și de expansiunea demografica a lumii musulmane („resurgenţa Islamică“); o amenințare redusă era de așteptat din partea Rusiei, a cărei influență regională ar trebui să fie respectată.
Ideologul dogmatic
În cele din urmă, totuși, filozofia lui Bannon se îndepărtează profund de faimosul teoretician al relațiilor internaționale. Huntington a recunoscut o diviziune între „Islam“ și „Occident“, însă el a insistat asupra faptului că asta nu înseamnă „două părți omogene aflate într-o confruntare rigidă“. În eseul său publicat în Foreign Affairs, Huntington spunea că civilizațiile mai asertive, precum cea chineză și islamică, necesită un răspuns ferm. Dar ascensiunea lor implică pentru Occident și necesitatea „de a dezvolta o înțelegere mai profundă a presupozițiilor care stau la baza altor civilizații... și de a identifica elementele comune dintre Occident și celelalte civilizații“. Nici Bannon, nici Trump nu par interesați de responsabilitatea de a înțelege lumea în termenii proprii.
Totodată, teoria relațiilor internaționale expusă de Huntington conduce la recomandări profund diferite de cele pe care le vede Bannon. După cum scrie în concluzia celebrei sale cărți Ciocnirea civilizațiilor și Refacerea Ordinii Globale, Occidentul reprezintă o comunitate istorică unică. Dar supraviețuirea ei ar fi cel mai bine realizată nu prin retragerea în state-națiuni izolate și deconectate, ci „printr-o mai amplă integrare politică, economică și militară“, pentru a „proteja cultura occidentală“.
În timp ce cititorii contemporani ar putea fi surprinși de separarea dintre civilizația nord-americană și cea latino, Huntington crede că aceste diferențe culturale cer implicarea activă a Statelor Unite pentru a aduce țările din America de Sud și Centrală mai aproape de modelele instituționale occidentale.
Contrar lui Bannon sau Trump, Huntington nu a declarat niciodată că prostia, incompetența sau slăbiciunea elitelor occidentale ar fi cauza principală a declinului european și american. Niciun lider nu poate scăpa de realitățile demografice, economice și geopolitice care favorizează culturile și statele non-vestice ascendente. Așa cum Ciocnirea civilizațiilor evidențiază în mod repetat, această realitate trebuie să inspire un statecraft occidental care acceptă calm sfârșitul „poziției dominante de neegalat“ și răspunde noilor realități inevitabile cu un amestec de prudență și curaj.
În ultimii săi ani, Huntington și-a asigurat publicul că nu a fost un „ideolog dogmatic“. Numai de-am putea spune același lucru și despre Bannon - un om care în mod ironic ar putea accelera chiar declinul Occidentului pe care l-a văitat de atâta timp.