De același autor
După Războiul Rece, Conferința de Securitate de la München a devenit un adevărat Davos al chestiunilor de securitate, un loc în care sunt prezenți cei mai importanți lideri din politica globală, editorialiști și analiști de profil, printre cei mai influenți universitari cu preocupări în zona politicii internaționale. Este locul în care ajung și cei mai mari reprezentanți ai industriei de apărare. Pe scurt, Conferința de Securitate de la München este un loc obligatoriu pentru orice țară cu pretenții pe scena internațională. Ea este cu atât mai obligatorie pentru o țară care se arată interesată de securitatea ei și a evoluțiilor din vecinătatea ei apropiată. Întâlnirea din acest an a avut o semnificație aparte. A fost prima întâlnire cu reprezentanții noii Administrații de la Washington, ocazia fiecărei părți de a-și face auzită părerea și de a transmite unele mesaje. Practic, tema centrală a conferinței a fost criza relațiilor transatlantice, după opțiunile de redimensionare a angajamentului american anunțate de preşedintele Trump. Conferința a scos în evidență și preocupările națiunilor lider ale UE (Franța, Germania, dar și Italia) de a răspunde acestei crize prin relansarea proiectului Europe de la défense, „complementar, dar diferit de NATO“, pentru a-l cita pe șeful diplomației de la Paris, Jean-Marc Ayrault. Contextul evenimentului de la München este cu atât mai important, cu cât Uniunea se află în criză și caută să se redefinească. Tema generală a conferinței reflectă evoluțiile sistemului internațional din ultima vreme, intrarea într-o epocă a „societății internaționale fluide“, pentru a-l parafraza pe sociologul polonez Zygmunt Bauman, a geometriilor variabile, în care instituțiile care reflectau ordinea de după 1945 nu mai au stabilitatea și rigiditatea ideologică pe care o cunoșteam. Turcia, de exemplu, poate rămâne în NATO, dar, în același timp, poate dezvolta relații de parteneriat strategic cu Federația Rusă și cocheta cu ideea de colaborare cu Organizația Tratatului de la Shanghai. Unele voci din națiunile cu putere de decizie văd în NATO mai mult un club politic și un instrument de mutualizare a unor capacități militare decât o instituție de apărare colectivă. Pe scurt, epoca marilor alianțe de tip unitate de monolit este pe cale să apună și asta în ciuda declarațiilor liniștitoare ale reprezentanților noii Administrații de la Washington. A apărut un adevărat decalaj, în toate țările occidentale, nu numai în SUA, între establishment și opiniile publice, care privesc cu tot mai mare neîncredere instituțiile care constituiau eșafodajul lumii democratice și al ordinii liberale. Donald Trump e doar expresia acestui fenomen care trebuie luat în calcul în orice analiză, mai ales în timpul prezent al istoriei, în care opinia publică este codecident.
Într-un asemenea context, țara noastră a tratat cu iresponsabilă facilitate participarea la Conferința de Securitate de la München. Polonia și Croația au fost reprezentate la nivel de președinte, de miniștrii de Externe și ai Apărării, Bulgaria de președinte și de ministru de Externe, Ungaria și Turcia au fost reprezentate de premier și de miniștrii de Externe și al Apărării. România s-a mulțumit doar cu prezența ministrului de Externe, care a avut două întâlniri bilaterale (cu omologii ucrainean și georgian) și două mai puțin formale (cu secretarul general NATO și cu ministrul francez de Externe, Jean-Marc Ayrault). Nicio delegație parlamentară românească și niciun consilier prezidențial! Nu mai amintesc de reprezentanții partidelor politice, deși la München au fost reprezentate familiile politice europene – un instrument nefolosit de România. De asemenea, nu am fost interesați să inițiem nicio reuniune în marja conferinței, deși România ar fi avut ce spune pe chestiuni de securitate energetică europeană sau pe dosarul Republica Moldova sau pe Ucraina, sau chiar pe NATO, unde țara noastră chiar avea cu ce să se mândrească, și anume intrarea în grupul restrâns al țărilor care alocă 2% din PIB pentru apărare. M-am bucurat însă că președinții Poloniei și Croației au avut o întâlnire în care au discutat și chestiunea Mării Negre (ca țări riverane...) în cadrul inițiativei polono-croate Adriatica-Baltica-Marea Neagră, a cărei reuniune la nivel înalt se va ține în iulie la Varșovia. Cât despre ministrul polonez al Afacerilor Externe, d-l Witold Waszczykowski, acesta a avut o expunere în cadrul panel-ului Viitorul Uniunii Europene: unită sau divizată, moderat de președinta Lituaniei, d-na Dalia Grybauskaitė. În condițiile dezinteresului față de Conferința de Securitate de la München, nu pot să nu îmi pun decât întrebarea: la ce servește politica externă a României?