De același autor
Klaus Iohannis seamănă mai puțin cu Carol I și mai mult cu președintele Paul von Hindenburg.
Paul von Hindenburg nu a fost nici pe departe doar figura deplorabilă care i-a netezit lui Adolf Hitler calea spre putere: în Germania profund denazificată de astăzi, există încă străzi care îi poartă numele. El a fost un simbol al rezistenței militare germane din primul război mondial. Însă inteligența sa militară din timpul bătăliei de la Tannenburg, de la începutul primului război mondial, a fost exagerată de către mașinăria de propagandă a Germaniei wilhelmiene. Un mit s-a născut totuși, iar acesta a fost exploatat de către conservatori în timpul tumultuoasei republici de la Weimar (1918-1933). În acel regim liberal slab, erau puțini eroi civili care puteau să intre în competiție cu cei militari; iar sentimentul că Germania fusese înjunghiată în spate de către inamici interni, jefuită pe nedrept de teritorii și asaltată de plăți reparatorii punitive era împărtășit de mulți.
Nostalgia pentru grandoarea pierdută și frustrarea față de umilințele și greutățile contemporane au făcut ca, pe 26 aprilie 1925, Hindenburg să fie ales președinte al Germaniei. Chiar în ziua următoare, săptămânalul liberal Welt am Montag avea să ofere următoarea explicație: „nu este o persoană cu trăsături de caracter clare care ies în evidență, ci mai degrabă un slogan mitologic, un fetiș. Este suficient să îl privească, să îi audă numele, pentru ca și ultima rămășiță de rațiune să dispară...“. Avea deja 77 de ani. Istoricii sunt încă în dezacord cu privire la influența pe care acesta a avut-o asupra evenimentelor din a doua jumătate a Republicii de la Weimar. Studii recente arată că nu a fost o simplă marionetă în mâinile elitelor conservatoare și a cercurilor militariste, așa cum se crezuse până recent. Era bine informat și avea controlul propriilor decizii. Însă consensul rămâne acela că a fost un președinte apolitic, șovăielnic, condus de alții. Carl von Ossietzky, laureatul Premiului Nobel, l-a descris drept „o ramă eroică în care oricine își poate agăța iluziile pe care le are“. Descrierea frapantă făcută de istoricul britanic John Wheeler-Bennet a fost aceea că Hindenburg era, de fapt, „un titan de lemn“, impunător pe dinafară, dar gol pe dinăuntru.
Dar de ce ar fi această incursiune în vremuri triste din istoria Germaniei relevantă pentru România zilelor noastre? Din cauza unor posibile asemănări la nivelul stilisticii prezidențiale a unui alt președinte „din afară“, cumulate cu speranțele și emoțiile generate într-un electorat disperat de lipsa de soluții a unei clase politice pervertite și compromise. La trei luni de la preluarea mandatului, este deja posibil să reconstituim viziunea pe care Klaus Iohannis o are asupra rolului său și care face paralela dintre el și Hindenburg cel puțin justificată. Iohannis nu este un politician convențional, ci primarul unui oraș aflat departe de luptele pentru putere de la centru. A candidat împotriva principalelor partide și a câștigat Primăria Sibiului în 2000. Platforma sa s-a plasat peste bătăliile politice obișnuite și, când a început să performeze ca primar, a devenit cunoscut în afara propriului oraș. A devenit, treptat, simbolul unui stil politic mai puțin zgomotos, mai puțin murdar și mai productiv. Legenda lui Iohannis a prins încet contur, pe măsură ce politica românească s-a împotmolit în blocaje și jocuri de sumă nulă. A ajutat și faptul că profilul său era diferit de cel al politicianului român tipic. Proiecta un stil de viață taciturn, nonconfruntațional, răbdător și modest.
Klaus Iohannis |
Ascensiunea lui Iohannis spre prim-planul scenei politice s-a întâmplat în 2014, pe fondul unei crize de încredere în sistem la fel de profundă precum cea pe care au simțit-o și germanii față de regimul de la Weimar în 1925. Dacă ar fi avut favoriți și o uniformă, atitudinea sa teutonică ar putea sugera chiar o imitație conștientă a „titanului de lemn“. În noiembrie anul trecut avea în jur de 1.500.000 de fani pe Facebook, mai mulți decât oricare alt politician european important.
Dacă admiratorii lui Iohannis ar avea răbdare pentru orice comparație cu o personalitate din lumea germană, ar fi cu Carol de Hohenzollern. El a fost un monarh extrem de intervenționist, care și-a lăsat amprenta asupra tânărului stat român prin multiple inițiative. Regret să spun, dar comparația cu Hindenburg rămâne cea mai relevantă, dacă Iohannis nu-și reinterpretează rolul. Acest lucru ar presupune să devină din ce în ce mai mult un președinte jucător, care împărtășește viziunea sa de viitor cu acei cetățeni care l-au ales, lucrează cu fermitate pentru a îmbunătăți standardele de comportament în viața publică și promovează măsuri pentru a atrage oameni de mai bună calitate în politică.
Paul von Hindenburg |
Primele semne sugerează că va contesta trăsăturile oligarhice ale vieții politice doar marginal. Pare să fi dezvoltat un complex mult prea mare față de fostul președinte, asumând chiar că Traian Băsescu a delegitimizat întregul concept de activism prezidențial. Reacționează lent atunci când parlamentul se mișcă rapid pentru a-l proteja pe Dan Șova de lege sau atunci când încearcă să împiedice investigarea altor figuri de elită prin modificarea Codului Penal. Poate că este prost sfătuit de către consilierii săi, dar chiar el este președintele care și-a numit drept consilieri indivizi cu legături dubioase cu oameni de afaceri condamnați pentru corupție sau care au fost acuzați în trecut de utilizare ilegală de fonduri publice sau care s-au aflat în apropierea unor politicieni controversați.
A proclamat nevoia de a face o altfel de politică, dar în această postură el este cel care trebuie să ofere cel mai bun exemplu, prin nominalizarea unor figuri moderne care vor să consolideze o democrație încă fragilă și să amelioreze calitatea sistemului decizional. Dacă o parte dintre aceste figuri sunt bombe cu ceas, al căror trecut se va întoarce să îi bântuie sau care iau decizii lipsite de discernământ, atunci Iohannis este singurul vinovat pentru propulsarea lor.
Iohannis vrea să fie un fel de figură totemică, un Hindenburg sau un Dalai Lama, care este un model de demnitate, moderație și virtute. Un astfel de personaj ar fi excelent pentru a conduce Elveția sau Canada, însă România are prea multe probleme pe care doar președintele le poate direcționa spre o soluție. El trebuie să promoveze schimbări care să consolideze capacitățile politice ale democrației românești astfel încât sistemul să devină suficient de puternic pentru a face față chiar unui președinte leneș și de slabă calitate. Logic ar fi să înceapă prin implementarea de standarde etice în partidul creat prin fuziunea PNL și PDL, care l-a sprijinit în alegerile de anul trecut. Este limpede că mulți din PNL-ul post Antonescu ar fi mulțumiți să acționeze ca o antecameră pentru PSD, fiind mulţumiţi cu tipul de coabitare promovat de președintele Senatului, Călin Popescu-Tăriceanu. Plecarea lui din PNL este mai mult aparență decât realitate, spiritual fiind încă reprezentantul partidului condus de Alina Gorghiu.
Contextul geopolitic amenințător îl împiedică pe Iohannis să se detașeze de politica reală și să evite deciziile dure. El are importante prerogative de politică externă și de securitate și este foarte posibil să fie nevoit să confirme că România este cu adevărat un membru al sferei euroatlantice sau să aleagă, în loc, un rol ambiguu dorit nu doar de Ungaria, ci și de Grecia și Republica Cehă. Vizita sa în Polonia pare să fi ridicat așteptările, dar consilierii săi nu par să dispună de capacitatea și înclinația de a defini o orientare de politică externă limpede în vremuri incerte.
Uneori, personalitățile cu trecut provincial aruncate în prim-planul politicii mari au avut succes. Cel mai bun exemplu este Harry Truman, la început un obscur senator de Missouri din mijlocul Americii. A fost ales vicepreședinte în 1944 și șase luni mai târziu i-a succedat lui Franklin Roosvelt, într-un moment în care trebuiau luate decizii cheie în afacerile globale. Nu puțini sunt cei care au crezut că va fi copleșit de responsabilitățile sale sau că lipsa de experiență va fi exploatată fără milă de Stalin. Însă lucrurile au stat cu totul altfel. Oricât de dramatică a fost soarta României în 1946, el a învățat repede să joace în afacerile internaționale. A declanșat o apărare tenace a democrațiilor vestice pe fondul noilor pericole care apăruseră în era postfascistă.
Există, desigur, și modele negative. Hindenburg a fost deja menționat: l-a numit pe Hitler cancelar în ianuarie 1933, alternativa fiind impunerea unei dictaturi militare. În ultimele sale luni de viață nu a putut sau nu a dorit să oprească ascensiunea colosului nazist, ceea ce ar explica și de ce Hitler a fost mulțumit de realegerea sa ca președinte, în aprilie 1934. Mareșalul Petain este un alt exemplu. Idolatrizat ca simbol al tenacității franceze în timpul războiului din 1914-1918, el și-a folosit capitalul simbolic pentru a pleda în favoarea cuceririi germane din 1940.
Probabil că, mult mai devreme decât își dorește, Klaus Iohannis va trebui să decidă ce tip de președinte vrea să fie. Să sperăm că este profund preocupat de evenimentele interne și că, în timp, crește și capacitatea de a propune soluții de bună calitate la marile probleme de guvernare. Mă preocupă însă, pe fondul actualilor consilieri și al lipsei sale de experiență, cum va face față în cazul unei crize internaționale, surpriză care îl testează ca om de stat.
* Cea mai recentă carte semnată de Tom Gallagher, Europe’s Path to Crisis: Disintegration Through Monetary Union, a fost publicată de Manchester University Press în octombrie anul trecut.