Pe aceeași temă
Perspectiva venirii unor noi fluxuri de migranți / refugiați creează sau adâncește temeri sau nemulțumiri motivate atât economic, cât mai ales cultural.
Criza refugiaților sau migranților ne spune, cred, foarte multe despre Uniunea Europeană. E cazul să abandonăm multe dintre iluziile ultimilor ani: scepticismul este, și de această dată, un sfetnic bun.
Să începem cu o scurtă descriere a contextului în care au luat naștere aceste fluxuri. Cele care își au originea în Africa de Nord sunt, desigur, mai vechi. A venit, însă, acțiunea de eliminare a regimului Gaddafi, întreprinsă de o coaliție ad hoc ai cărei membri s-au dovedit ulterior extrem de preocupați să nu-și asume misiunea riscantă de stabilizare a Libiei. În consecință, grupările islamiste s-au întărit, problemele umanitare au luat amploare, iar teritoriul acestei țări (și regiuni întinse din cele ale țărilor vecine) au devenit brăzdate de trasee ale migrației din Africa de Nord și Africa Subsahariană către Europa. Răspunsul Uniunii Europene, sub forma operațiunii Triton și, ulterior, a operațiunii militare EUNAVFOR Med, a venit târziu și pare, deocamdată, lipsit de consistență. Ar fi multe de spus despre eșecul europenilor de a convinge sau de a presa guvernul libian recunoscut de ONU, în vederea combaterii migrației ilegale, dar o asemenea discuție nu poate avea loc aici și, oricum, nu ar putea fi separată de cea referitoare la dezangajarea generală a Occidentului.
Desigur, cei mai mulți dintre refugiații care au bătut și încă mai bat la porțile Europei – în marea lor majoritate, sirieni, dar și irakieni, afgani etc. – vin din Turcia sau, oricum, au traversat anterior teritoriul turc. În buna tradiție comunitară, s-au găsit soluții de cooperare cu Turcia, s-au creat instituții, s-au deblocat fonduri. Lucrurile au mers chiar foarte repede, după standardele UE – la mijlocul lui octombrie s-au luat deciziile politice, pentru ca la sfârșitul lui noiembrie totul să fie aranjat. Toate acestea, după ce în lunile anterioare s-a urmărit pasiv cum migranții debarcau, val după val, pe coastele Uniunii (și ale zonei Schengen). E important ca, în lunile și anii ce urmează, să aflăm ce s-a întâmplat cu adevărat în relația Turcia–UE, în anul 2015. E foarte greu de înțeles cum de nu s-au făcut auzite cereri și solicitări semnificative îndreptate dinspre Bruxelles înspre Ankara, în sensul blocării sau limitării fluxurilor de migranți. Turcia este, în teorie, un partener și – pentru numeroasele state UE care aparțin și Alianței Nord-Atlantice – un aliat. Și este un stat care are capacitatea de a-și controla teritoriul. Nu doresc să speculez aici pe marginea posibilelor concluzii ale unei asemenea analize, dar e cert că ea trebuie să ia în calcul evoluția raporturilor UE–Turcia din ultimii ani, dinamica regimului politic de la Ankara, chestiunea kurdă, interesele și implicarea în războaiele civile din Siria–Irak și așa mai departe. Mă mulțumesc să observ că UE nu s-a comportat nici în acest caz ca un actor semnificativ, pentru că acești actori reușesc să-și închidă, dacă doresc, frontierele. Sau reușesc să-și convingă vecinii să nu îndrepte spre teritoriul lor fluxuri umane ce vor genera probleme grave de coerență și solidaritate.
Tabăra de refugiaţi din Suruc, Turcia, la graniţa cu Siria
Desigur, a trata UE drept un actor, în această privință, nu este o idee foarte bună. Se simte, în discursul politic și academic occidental, o formă de wishful thinking inadecvată și nocivă. În chestiunile legate de circulația persoanelor, Uniunea este în mod esențial o arenă de cooperare între statele membre, iar mecanismele de decizie sunt interguvernamentale. Eroarea mi se pare similară celei pe care o întâlnim, spre exemplu, în dosarele asociate relațiilor externe – spre exemplu, aspectele esențiale ale relației cu Rusia sau politica față de vecinătatea estică. Nu se poate insista aici asupra efectelor produse de conjuncția celor două crize (Crimeea / estul Ucrainei, respectiv migranții), dar probabil că orice investigație asupra solidarității în interiorul UE ar trebui să le aibă în vedere pe ambele, spre a nu mai aminti și de efectele celeilalte mari provocări – criza zonei euro.
Am asistat în ultimele decenii la mutații semnificative în cultura politică vest-europeană. Există factori sistemici ce operează de multă vreme și produc efecte semnificative pe teritorii vaste. Spre exemplu, sondajele de opinie recente arată că foarte mulți europeni (cetățeni ai unor state-membre NATO) nu se mai solidarizează cu un ipotetic aliat amenințat din exterior și nu mai sprijină principiul apărării colective. Cred că această îndepărtare este o consecință importantă (deși nedorită) a unui nou tip de cetățenie pe care UE îl încurajează prin însăși natura sa. De sus în jos, dinspre elitele politice înspre diversele spații sociale, se propagă un discurs care delegitimează orice tip de acțiune în forță. În mod paradoxal, acest proces face mai dificilă însăși atingerea unor obiective cu caracter umanitar ce se situează în nucleul narațiunii despre UE ca forță a binelui, în relațiile internaționale. Și mai importantă este, însă, apariția unor noi obstacole interne în calea utilizării puterii militare de către state, în situații de criză de tipul celei irakiene sau siriene. Spre exemplu, ultimii ani au marcat ascensiunea politică a unor actori (lideri, partide, coaliții societale) care manifestă o opoziție principială, întemeiată normativ și imună la calcule de tip realist, față de utilizarea forței.
Putem vorbi, în majoritatea societăților vest-europene, de o subminare a barierelor care definesc comunitatea politică națională și o separă de „ceilalți“ (care pot locui, desigur, pe același teritoriu). Putem vorbi și de o delegitimare a vechilor repere ale cetățeniei democratice: limbă, cultură, tradiție, religie. Traseele cauzale nu pot fi abordate în detaliu aici, dar fluxurile economice și culturale ale globalizării sunt mereu amintite în acest context. Din nou, un asemenea proces suscită reacții, variabile ca intensitate și mod de manifestare, de la societate la societate. Aproape pretutindeni există segmente ale populației care se simt înstrăinate și, adesea, amenințate. Cum elitele politice sunt mereu acuzate de facilitare a acestui proces, contestările societale sunt frecvente și iau uneori forme acute.
Cele două procese de mai înainte sunt „sistemice“, în sensul în care sunt puse în mișcare de forțe ce operează la un nivel superior celui al statului-națiune, și provoacă efecte care – fără a fi identice în toate societățile naționale – prezintă numeroase trăsături comune. Un al treilea factor sistemic important, deși operează de ceva mai puțină vreme, este legat de efectele crizei financiare și economice globale. Ea nu a dus, în statele vest-europene, la revoluție socialistă, iar victoriile electorale ale stângii anticapitaliste au fost rare și, până acum, lipsite de consecințe. A generat, însă, în multe țări, coaliții de interese unite sub semnul dorinței de a proteja statul social în condiții de rigoare financiară. Cum statele din zona euro și-au abandonat deja multe dintre principalele instrumente de adaptare economică, domeniile în care se menține o doză mai semnificativă de autonomie sunt importante pentru guvernanți, pentru că ele vor sta la baza evaluărilor electorale. În mod evident, alocarea de fonduri pentru întreținerea și integrarea migranților – deși probabil că sumele nu sunt foarte mari, raportat la resursele economice ale țărilor vest-europene – este impopulară. Presiunea pe piața muncii pe care ei ar putea să o exercite în viitor – din nou, ea nu trebuie exagerată – poate fi riscantă pentru partidele de guvernământ.
Să recapitulăm, pe scurt, argumentul. Avem o arenă, UE, în care statele și societățile sunt afectate de mutații culturale ce proscriu sau îngreunează acțiunea militară, fie și în calitate de partener secund al SUA (desigur, America este ea însăși influențată de aceste procese, precum și de experiențe proprii, cum ar fi aventura irakiană din 2003). Crizele în care UE nu poate juca un rol activ tind să fie trecute în plan secund, iar liderii europeni nu reușesc – sau, poate, nici măcar nu încearcă – să colaboreze cu Turcia, un partener dificil, incomod, dar important. Perspectiva venirii unor noi fluxuri de migranți / refugiați creează sau adâncește temeri sau nemulțumiri motivate atât economic, cât mai ales cultural. Politicile naționale variază, iar în aceste situații ar trebui inventariați factorii naționali – există cel puțin șapte-opt cazuri extrem de interesante, iar țări precum Germania și Suedia își schimbă politicile, pe parcursul crizei. Desigur că negocierile din interiorul UE generează conflicte, iar leadership-ul german se exercită cu prețul destrămării unui cadru normativ și așa fragil. Țările reticente sunt puse la punct, apelul la solidaritatea europeană ascunzând și frustrări mai vechi. Conexiunea directă cu fenomenul terorist – atentatele comise de fundamentaliștii islamici la Paris și reverberațiile lor în alte regiuni – ridică, însă, gradul de risc al politicilor de tip granițe deschise pentru migranții de religie musulmană. Țările Uniunii se pregătesc să refacă un cadru adecvat pentru libera sau mai puțin libera circulație a persoanei, eventual fără nucleul dur cuprins în acordul Schengen. Uniunea Europeană se poate îndrepta spre chestiunile preferate, în timp ce guvernele naționale caută cu înfrigurare narațiuni bune pentru viitoarele alegeri, în timp ce studiază dacă noii veniți se califică sau nu pentru statutul de refugiat.