Pe aceeași temă
Deși în spațiul ortodox mărturisirea de credință este încă vitală și Biserica mult mai frecventată decât în Apus, ignoranța „la nivel local“ capătă accente nefaste, mai cu seamă din perspectiva reconstrucției sociale posttotalitare.
În lumea secularizată, tentativa de a impune necredința (în Dumnezeu) ca pe o nouă credință implică efecte colaterale care nu se opresc într-un punct anume. Se propagă în lanț, atingând categorii tot mai diverse de persoane. Deși campioană a istoriei, societatea dezvoltată de tip occidental lasă nerezolvate contradicții pe care generațiile foarte tinere le experimentează frontal și care, oricum, vor avea efecte pe termen lung. Cum să pui cap la cap standardele imbatabile ale cunoașterii raționale, ale progresului științific, ale însuși Evoluționismului tutelar și acceptarea, sub atâtea forme, a ignoranței în domeniul religios? A indiferenței față de homo religiosus? Lăsând la o parte faptul că orizontul văduvit de Transcendență, impus majorității copiilor contemporani, poate fi considerat un fel de domiciliu forțat al spiritului, de încarcerare subliminală, aș spune că riscul major îl reprezintă abandonarea unei educații generale care să îi ajute să se informeze și să discearnă singuri. Chiar și sub aspectul „teoretic“ al „istoriei ideilor și credințelor religioase“, accesul formativ la această dimensiune fondatoare a existenței umane nu se ridică nici pe departe la nivelul importanței sale. Nici în Vest, nici în Est. Din acest punct de vedere, duhul veacului își lasă tot mai vizibil amprenta asupra societății postmoderne de sorginte creștină, nedreptățind, de fapt, Matca atâtor valori contemporane – cea mai invocată dintre ele fiind însăși definiția omului, ca persoană unică, irepetabilă și liberă.
Ignoranța este, cred, principala vulnerabilitate în context spiritual actual, ea presupunând conotații în plus față de incultura propriu-zisă. Dacă a avea cultură (religioasă) depinde de aplecarea fiecăruia pentru studiul teologiei sau cercetarea interdisciplinară (în mod inevitabil apanajul unei elite), ignoranța nu presupune atât absența erudiției, cât mai ales nepăsarea față de ceea ce nu știi, față de ceea ce nu înțelegi sau față de eventualele confuzii ce s-ar putea naște dintr-o abordare superficială... Îndeosebi când intră în discuție domeniul de cumpănă văzut/nevăzut, comunicare/comuniune, știință/credință, principalul dușman (al oricui) este limitarea la poncife ideologice, la prejudecăți, dar și angrenarea în manipulări de tot soiul. Rolul clarificator în aceste cazuri îl au, generic vorbind, mediatorii din toate zonele implicate – profesori, preoţi, analişti de presă, filosofi etc. Personalităţile. Cu toate acestea, mulți intelectuali rafinați disprețuiesc cu nonșalanță faptul religios. Și preferă să facă tabula rasa.
În volumul său din 2008, L’Opprobre, scriitorul Richard Millet (vârf de lance al așa-numitului nou val reacționar francez) scanează fără înconjur starea contemporană: „De ce îi consider pe francezi proști, vulgari, vlăguiți, siniștri, ofensanți? Nu doar pentru că și-au renegat religia, ci și pentru că își calcă zilnic în picioare limba, afișând veselia celor încântați de a fi fost lobotomizați. (...) Ceea ce spun despre francezi este, de altfel, mai mult sau mai puțin, valabil și pentru germani, italieni, spanioli sau englezi – adică pentru toate popoarele naufragiate ale Europei creștine“ (pp. 128, 131, tr.n.). Când afirmă, ceva mai departe, că ofensiva Islamului asupra Occidentului, în sec. XXI, întâlnește aici „un vid spiritual absolut“, Millet acuză indirect opacitatea care generează violența faptelor și a gândirii. În acest context, masacrul din redacția revistei satirice Charlie Hebdo, petrecut în ianuarie 2015, va rămâne un simbol tragic al ignoranței interreligioase. Dacă autosuficiența agresorilor musulmani, înarmați în numele lui Allah, este rodul distorsionării fanatice a mesajului divin, aroganța jurnaliștilor republicani „emancipați“ generează, în schimb, incapacitatea de a distinge între libertatea de expresie și blasfemie. Cu atât mai mult, de a cântări implicațiile acestei relativizări. De altfel, nu este nici prima, nici ultima oară când omul secularizat recurge la instrumentul laș al blasfemiei, pentru a-și pune la punct adversarul... ideologic (din interior sau exterior), dar aproape niciodată efectul nu va fi cel scontat. Ce semnificație mai poate avea sloganul globalizat ad-hoc, acum opt luni, „Je suis Charlie!“, în condițiile în care noua conducere editorială s-a grăbit (din prudență? din convingere?) să dea consemnul opus: „Stop atacurilor la Profet“?!... În pofida situațiilor de criză și a alienării religioase tot mai răspândite, nu putem omite un lucru esențial: în lumea occidentală mediatorii își fac treaba, iar nivelul dezbaterii rămâne elevat pentru că, totuşi, fiecare entitate (academică, mediatică, clericală) își cunoaște locul și își respectă menirea în fața cetățeanului. Formatorul de opinie este, atât cât îi permite duhul veacului, responsabil. Deși în spațiul ortodox mărturisirea de credință este încă vitală și Biserica mult mai frecventată decât în Apus, ignoranța „la nivel local“ capătă accente nefaste, mai cu seamă din perspectiva reconstrucției sociale posttotalitare. La noi, bunăoară, unul dintre cele mai triste exemple la îndemână îl reprezintă vacarmul public în jurul canonizării marelui duhovnic Arsenie Boca.
Orice proces de canonizare are două axe: Biserica instituţională și evlavia populară. În cazul când cele două făgașe se reunesc, sfântul e oficializat. Dacă rămân paralele, el se sălășluiește, pur și simplu, în inima credincioșilor și lucrează acolo. Evident, fervoarea religioasă nu poate fi „simfonică“. Întotdeauna apar falsetul, dizarmonia, chiar kitsch-ul. Dar asta nu o împiedică să-și aibă propria coerență internă, de natură tainică, asemănătoare unui tsunami nevăzut pe care nimic nu-l poate stăvili. Tocmai pentru a echilibra balanța între realitatea (de neocolit) a evlaviei față de un virtual sfânt și posibilele ei derapaje, este extrem de important ca mediatorii pomeniți înainte să-și înțeleagă și să-și asume rolul. În ultimii ani, înțelepții societății noastre, presupuși a ordona cât de cât datele problemei, nu au făcut-o în mod satisfăcător. BOR a lăsat practic subiectul în voia soartei, teologii profesioniști nu au fost îndeajuns solicitați să-și expună punctul de vedere, antropologii religiei nici ei, iar, pe acest fundal, presa scrisă și televizuală (în proporție covârșitoare) și-a făcut de cap. Cum anume? Renunțând la profesionalism, în favoarea senzaționalismului ignar. Trecând cu vederea lumea credinței și nealocându-i o veritabilă dezbatere. Numeroase titluri în aldine, din ziare centrale, ilustrează metehne endemice la noi, precum: scoaterea din context, răsturnarea ierarhiei corecte a știrilor, renunțarea la deontologia în raport cu publicul. Doar în ultimele luni, mari cotidiane precum Adevărul sau Evenimentul zilei au atribuit spații nejustificate unor non-știri tendențios exacerbate, care în mod normal nu ar fi ocupat mai mult de câteva rânduri pe o manșetă: „Minune la cofetărie, Iisus pe termopane“; „Pelerinul care a vrut să-l dezgroape pe Arsenie Boca: Sfântul mi-a poruncit!“; „Biznisul Boca, mană cerească pentru localnici“ etc. Cât despre analiza barometrului INSCOP, comandat de Adevărul (29 iulie), pentru a evalua „percepția românilor față cel mai în vogă mit religios“ (sic!) – aceasta ar merita prezentată studenților la jurnalism ca mostră de mesaj indus. Nu știm dacă și când va avea loc canonizarea părintelui Arsenie Boca. Ceea ce contează deocamdată este asigurarea unei demnități a polemicii și evitarea efectului perfid al ignoranței...
Rafail Noica spunea, într-una din memorabilele prelegeri adunate în volumul Cultura duhului (Editura Reîntregirea, 2002): „Am auzit și în Apus, și aici, în România, mulți oameni care, vrând să trăiască o viață dreaptă, să zicem, au fost șocați că sub numele de cultură, astăzi, în veacul nostru, se includ tot felul de perversiuni, tot ce-și poate închipui omul. Aș zice că are dreptate acest cuvânt: până la urmă, cultura este ceva ce cultivăm. Dar, atenție - ceea ce cultivăm asta și devenim“...