Pe aceeași temă
Teatrul nu poate ignora globalizarea. Fie că o sprijină sau o contestă, el se poziționează mereu în relație cu acest fenomen fără precedent.
Cel mai important lucru care se poate spune despre teatru este că nu e global, ci local. În una dintre accepțiuni, universal este sinonim cu restrictiv și opresiv. Când încep să scrie, majoritatea dramaturgilor își propun doar să povestească „despre mine și iubita mea“. Cum se întâmplă însă ca asemenea povești să devină universale, valabile în mai multe spații culturale?
Au fost necesari aproximativ 125 de ani pentru ca Shakespeare să fie tradus și jucat în străinătate și numai zece ani pentru ca Nora (de Ibsen) să aibă premiere în Suedia, Norvegia, Finlanda, Germania, Austria, Rusia, Polonia, SUA, Marea Britanie, Belgia și Olanda.
Globalizarea este un fenomen strict economic, iar restul componentelor, precum cultura, politica etc. sunt promovate și dezvoltate prin intermediul banilor. Globalizării (economice) i se opune cosmopolitismul, iar teatrul servește ultimei. Dramaturgul britanic Mark Ravenhill scria că e nevoie de o literatură cu totul diferită, dacă vrem să scriem despre lumea de azi.
Odată cu globalizarea, identitățile naționale au pălit. Acest trend însă se resimte și în teatru - în textul său Blasted, dramaturgul britanic Sarah Kane descrie cadrul în care se desfășoară acțiunea astfel: într-o cameră de hotel foarte scumpă, genul acela atât de scump că poate fi oriunde în lume.
Teatrul nu poate ignora globalizarea. Fie că o sprijină sau o contestă, el se poziționează mereu în relație cu acest fenomen fără precedent. Orașele sunt centre ale globalizării neoliberale, iar teatrul face parte din oraș. Prin urmare, teatrul trebuie înțeles, cel puțin în accepțiunea sa occidentală, ca fiind complice cu neoliberalismul capitalist, creativitatea sa fiind limitată de această complicitate.
Globalizarea a făcut posibil teatrul în franciză. Cartea Theater and Globalization (Dan Rabellato, 2009) îl numește McTeatru și este strâns legat de industria din jurul marilor musical-uri, care, odată montate la Paris, Londra sau New York, au ajuns să fie jucate peste tot în lume.
Inventatorul teatrului în franciză este producătorul britanic Cameron Mackintosh. El a început să lucreze în teatrul britanic în anii ’70. Cutuma vieții teatrale britanice spunea că un spectacol face profit la Londra doar pe o perioadă de un an de la data premierei, după care sporirea veniturilor se realiza prin ducerea spectacolului în turnee. Pentru teatru, turneele reprezentau un fel de reciclare ecologică. Mackintosh a înțeles că recuperarea investițiilor făcute cu un spectacol putea fi realizată numai dacă avea la dispoziție săli standard, cu 2.000-3.000 de locuri, capabile să-l găzduiască la nivelul tuturor exigențelor tehnice și artistice. La mijlocul anilor ’80 încep să se construiască asemenea săli la Toronto, Las Vegas, Basel, Frankfurt, Tokyo, Hamburg și Stuttgart.
McTeatru demonstrează cât de nemilos e capitalismul global, pentru că e interesat în a transforma totul în bani. O asemenea politică este periculoasă, pentru că economicul ar putea dicta curând ca în teatre să se monteze mai degrabă piese cunoscute decât dramaturgie nouă. Iar un asemenea scenariu ar obliga teatrul să rămână cu un pas în urma dezvoltării societății umane și a problemelor sale, devenind doar divertisment, anulându-și dimensiunea de revoltă și catalizator de schimbare.
În încercarea de a limita dictatura economicului în teatru, au început să apară atitudini antiglobalizare. Prima dintre reacțiile antiglobalizare este teatrul comunitar. William Worthen, teoretician american, afirma că politica teatrului este ireductibil locală. Teatrul trebuie făcut în comunitate, de către comunitate și pentru comunitate, fiind un bun demers pentru activarea spiritului civic în comunitatea respectivă. Acest gen de spectacole sunt greu – dacă nu imposibil – de mutat dintr-o comunitate în alta, pentru că își pierd logica și forța.
Exemplele menționate fac parte din seria relativismelor culturale care își propun să demonstreze că globalizarea este un fenomen anacronic. Lumea este cultural diversă, iar această diversitate trebuie respectată și apărată.
Totuși, teatrul și performance-ul nu pot fi susceptibile de localizare, așa cum poate părea la prima vedere. În încercarea de a-i găsi un loc exact în această ecuație, unii s-au grăbit să definească teatrul ca ceva glocal, adică o combinație între local și global. Numai că atât localul, cât și globalul sunt implicate deopotrivă în globalizare.
Critica globalismului se bazează pe frica de uniformitate, iar antidotul este cosmopolitismul, cealaltă tendință a lumii contemporane. Teatrul pare să aparțină mai mult acestei ultime forme.
*Proiect editorial co-finanţat de Administraţia Fondului Cultural Naţional