Pe aceeași temă
Să luăm lista prozatorilor noştri încă-tineri care au dat, în deceniul trecut, cele mai bune romane „despre comunism“ şi să ne uităm la rubrica „anul naşterii“: Filip Florian (n. 1968, Degete mici, 2005), Bogdan Popescu (n. 1968, Cine adoarme ultimul, 2007), Doina Ruşti (n.: informaţie clasificată, semnat: indescifrabil, Fantoma din moară, 2008), Radu Pavel Gheo (n. 1969, Noapte bună, copii!, 2010). Trei dintre cei patru autori aveau în jur de 20 de ani la Revoluţie, ca şi Răzvan Rădulescu (n. 1969) care, prin Viaţa şi faptele lui Ilie Cazane (1997), le este precursor. Şi ei şi-au publicat aceste romane când se apropiau de 40 de ani, ca şi cum ar fi avut nevoie de o perspectivă asupra relaţiei dintre propria biografie şi Sistemul totalitar lăsat în urmă. Culoarea fantastică a prozei lui B. Popescu şi cea generaţionistă din proiectul lui Gheo intră, astfel, în acelaşi cadru.
Ca, de altfel, şi Matei Brunul al lui Lucian Dan Teodorovici (n. 1975), cu menţiunea că Teodorovici e „mezinul“ acestui grup, ceea ce – pentru respectarea intervalului de obţinere a perspectivei – împinge romanul de faţă în 2011. Când, la rândul său, autorul începe să se apropie de vârsta de 40 de ani... Desigur, fiecare scriitor are ritmul său de elaboraţie şi un parcurs ce nu se organizează prin raportare la bibliografia altora. Dar, dacă patru prozatori atât de diferiţi urmează, independent, o aceeaşi traiectorie, traiectoria însăşi devine semnificativă. E vorba despre nişte scriitori care au prins socialismul real la o vârstă când puteau înţelege ceea ce se întâmplă în jur; şi care, apoi, au avut nevoie de o perioadă de decantare pentru a pune în pagini un roman substanţial încorporând comunismul. Dacă la Radu Pavel Gheo accentul e personal şi generaţionist, pus pe anii de ceauşism târziu şi pe copilăria noastră în ei, abordarea lui Lucian Dan Teodorovici va fi mai degrabă trans-generaţionistă şi sistemică, precum la Filip Florian şi Doina Ruşti.
Pentru a da Matei Brunul, autorul nostru şi-a schimbat în bună măsură formula şi chiar optica asupra scrisului său. S-a îndepărtat de subiectele proprii şi de remarcabila forţă de sugestie a prozelor anterioare, pentru a scrie un roman fără mărcile stilistice deja acreditate şi în care se mizează, deopotrivă, pe complicarea structurii epice şi pe explicitarea ei. Conturul narativ schiţat din primele pagini şi atmosfera obţinută din câteva tuşe se potriveau, într-adevăr, unor povestiri ori microromane. Construcţia din Matei Brunul se adaptează la lungimea parcursului epic, şi viceversa, într-o condiţionare reciprocă vizând densitatea şi complexitatea ansamblului. Reuşita cărţii nu este numai una de ordin „artistic“, ci şi de subtilitate compoziţională şi soliditate romanescă. Una dintre cheile acestei reuşite e dată de boala ciudată a protagonistului, care şi-a pierdut douăzeci de ani de viaţă amintită în urma unui accident. Matei Brunul va începe din interiorul acestei eclipse şi al confuziei de planuri, pentru a avansa, treptat, către istoria personală reală a personajului (recuperată din frânturi, scene, episoade) şi către Istoria socio-politică în care aceasta se conţine. Teodorovici, care înainte îşi proiecta „eroii“ ciudaţi pornind de la mediul de existenţă şi de la ridicol-dramatica lor expunere, în el, „vede“ acum lumea exterioară din perspectiva fracturată şi prin memoria avariată a unui protagonist traumatizat.
Spre deosebire de romanele care debutează „cuminte“ şi se complică pe parcurs, Matei Brunul este aproape ininteligibil în prima fază – după care următoarele aduc nu inserturi explicative (la modul artificial), ci noi planuri epice din a căror suită va rezulta o tot mai cuprinzătoare înţelegere. E un proces condus de romancier cu o maturitate vădită. Teodorovici îşi „joacă“ romanul fără să forţeze nota, nici temporizând prea mult, nici precipitând lucrurile, în complicitate cu cititorul atent şi răbdător, pe deplin răsplătit la final. E drept că nu toţi cititorii au aceeaşi atenţie. Alex Goldiş, într-o cronică din România literară, făcea o surprinzătoare gafă dublă susţinând că cele „aproape“ două decenii şterse din memoria lui Matei Brunul „corespund tocmai experienţei de reeducare din lagărele româneşti“. E vorba, în primul rând, de mai mult timp radiat: „perioada mare, de peste douăzeci de ani, pe care n-o mai regăsea în amintirile sale“ (p. 17); „Nu, despre a treia schimbare nu putea vorbi. Pentru că ea venea după mai bine de douăzeci de ani fără amintiri.“ (p. 123). Iar apoi, toţi aceşti ani nu „corespund tocmai experienţei de reeducare din lagărele româneşti“ a personajului, aceasta fiind între martie 1949 (arestarea) şi aprilie 1958 (eliberarea din închisoare). În fapt, prin accidentul traumatic petrecut în iunie 1957, personajul îşi pierde atât amintirile din închisoare (cele mai recente), cât şi pe cele din libertate (mai vechi), până la punctul în care, adolescent, se afla în tren cu părinţii lui, în drum spre Italia. O înfricoşătoare pată neagră acoperă viaţa lui Bruno Matei/ Matei Brunul, aşa cum este ea arhivată în amintirile lui. Între ipostaza de adolescent plecând în Italia (1937) şi cea de cetăţean al Republicii Populare Române există un hiatus pe care protagonistul se străduieşte, chinuindu-se îngrozitor, să-l umple.
Substanţa umană a dramei traversate şi ingeniozitatea de articulare a construcţiei epice se înscriu, astfel, pe aceleaşi coordonate. Brunul descoperă lucrurile din jur, realităţile socialismului românesc, ca pe nişte noutăţi venite dintr-odată, după o „negură“ în care mintea lui „sleită“ nu găseşte nici un reper. În Good Bye, Lenin! al lui Wolfgang Becker, femeia ieşită din comă după căderea Zidului Berlinului era protejată prin ascunderea însemnelor capitalismului triumfător. Aici avem o situaţie similară, dar cu lumile puse într-o altă ordine. Protagonistul lui Teodorovici plonjează din libertatea interbelică într-o eră nouă, socialistă, în care este asistat, pas cu pas, de medici (în spital), de gardieni (în închisoare) şi de un îndrumător (în „libertate“). Rolul de îndrumător ideologic şi părinte păzitor e jucat cu mult talent profesional de tovarăşul Dumitru Bojin, securist experimentat şi tot mai pasionat de cazul special reprezentat de Matei Brunul. Un caz exploatat şi prin prismele narative ale romanului. Acesta e tulbure, dureros de confuz şi dificultuos în frazare atunci când este desfăşurat, dintr-un punct ulterior accidentului, de către Matei Brunul. E transparent şi chinuitor, limpede şi descriptiv precum Tortura, pe înţelesul tuturor a lui Florin Constantin Pavlovici, atunci când experienţele de detenţie ale subiectului sunt rulate, aşa zicând, la timpul lor, în capitolele neafectate de prezentul post-traumatic. Iar o a treia prismă este cea oferită de îndrumătorul Bojin. Prin ea, romanul se compactează şi se omogenizează ca un discurs însoţitor, „prezenteist”, pe marginea noilor realităţi. Marcajele lui sunt ideologice, cu o notă de umanitate dată securistului ce-l face şi mai credibil ca personaj.
Această triplă focalizare dă romanului oricum complex o structură de mobilitate şi, nu mai puţin, un registru expresiv cuprins între frazeologia-stas a „omului de bine” din anii ’50 şi cuvintele parcă scoase cu forcepsul din gura unei victime cu memoria amputată. Cele două capete ale scalei vor fuziona, uneori: prin repetatele lui lămuriri, Bojin va turna în Matei Brunul lozincile momentului istoric. Mai importantă – în ordinea derulării şi amprentării romanului – mi se pare însă adaptarea epică la lentila de focalizare utilizată. În prezentul lui 1959, din martie (capitolul 1) şi până în octombrie (capitolul 25), romanul avansează extrem de lent, în ritmul de accesare al unui personaj traumatizat, cu mari dificultăţi în a se exprima. Teodorovici îşi scrie paginile descompunându-le secvenţial, în scene derulate cu încetinitorul şi în dialoguri împleticite, frecvent întrerupte şi teribil de greu purtate de către bărbatul amnezic. Aparte de anii şterşi din memorie, interesul prozastic e reţinut de bâjbâielile dramatice ale lui Matei Brunul, care nici nu (se) înţelege, nici nu se poate face înţeles. Neputinţa şi efortul de explicitare fac fragmentele lungi şi impredictibile în legăturile lor, într-o tensiune verbal-cognitivă excelent creată şi menţinută de romancier: „Erau gânduri bune, erau gânduri de care avea nevoie, dar, ieşind pentru a şi le aduna în curtea bisericii catolice, cu Vasilache alături, adus şi el pentru a se despărţi cum se cuvine de celelalte păpuşi, atât de diferite, dar nu mai puţin asemănătoare, ieşit acolo şi aşezat pe-o bordură, cu o oră înainte de încheierea programului, Brunul nu reuşi să-şi reţină gândurile astea. Apăreau în mintea lui, rotunde, împlinite de zilele în care se mângâiase cu ele, păreau a se înstăpâni acolo, apoi, când încerca să se folosească de ele pentru a-şi alunga sufocarea şi lacrimile, Brunul le pierdea, ca şi cum nici n-ar fi fost, ca şi cum ar fi pocnit, în rotunjimea lor, ca nişte baloane de săpun şi s-ar fi răspândit prin aer fără urmă. Îl privi pe Vasilache, îi mişcă uşor braţele de lemn, fără ajutorul sforilor. Îi îndreptă mâinile spre el, ca-ntr-un fel de îmbrăţişare, apoi, fără să-şi dea seama de unde, pieptul i se înecă într-un hohot.“ (pp. 124-125).
Această primă focalizare, post-traumatică şi traforând cu dificultate mai multe luni din ’59, va fi dublată, cum spuneam, de una adaptată la profilul anterior al victimei. Sănătos şi cu memoria intactă, marionetistul Bruno Matei se vede chinuit în ape şi scene epice deloc tulburi, în întreg intervalul cuprins între momentul primei anchete (martie ’49) şi cel al accidentului (iunie ’57). Opt ani de zile, urmăriţi în capitolele pare, „însoţesc“ ca o umbră din trecut – într-o a doua focalizare – cele aproape opt luni traversate de omul nou, în capitolele impare, alături de îndrumătorul său, Bojin. Evident, ritmul este altul, ca şi expunerea. În contrast cu confuzia mentală şi cu amintirile secţionate ale supravieţuitorului accidentului, suferinţele lui fizice din detenţie, ca şi presiunile psihologice, au un contur atât de precis, încât par scoase dintr-un film alb-negru, fără urmă de ambiguitate. Aici nu e nimic de restabilit şi explicitat, fiindcă totul este urmărit de o privire atentă, chiar dacă nu şi omniscientă. Surprind, de aceea, neplăcut câteva pasaje în care autorul aplică acestei sfere logica narativă şi stilistică din cea deformată de accident şi modelată de amnezie. Un fragment precum „Celelalte lucruri pe care le spunea îi provocau însă un tremur al vorbelor, dar din fericire manifestarea asta, imposibil de controlat de către bătrânul gardian, nu încurca sugestia pe care dorea s-o transmită.“ (p. 204) nu are vreo justificare compoziţională; e pur şi simplu rău scris.
Dar asemenea scăpări sunt minore, în ansamblul unui roman atât de bine articulat şi meticulos lucrat. Axa lui cea mai importantă rămâne cea a relaţiei dintre victima şi reprezentantul regimului proletar, securistul manipulator încântat de efectele palpabile ale dirijării lui Matei Brunul. Marionetistul devine o marionetă, Bojin îndreptându-i privirile dinspre trecutul oricum ceţos şi problematic spre realizările socialismului venit de la Răsărit. Brunul cu dificultăţi atât de mari de exprimare e tot mai însufleţit la ideea că „noi muncim aici la comun“ şi că tot ce are (garsoniera, serviciul, hainele de pe el) – datorează Partidului purtându-i de grijă. Partidul este ceva abstract şi greu inteligibil în exclusivitatea sa discreţionară: mai ales pentru un ins cu amintiri îngheţate la pragul lui 1937. Tovarăşul Bojin e cel care va da o reprezentare concretă acestui termen prea abstract. Brunul îl va îndrăgi tot mai mult, într-o progresivă dependenţă afectivă.
Bojin îl are în mână pe acest biet cobai fără memorie, pe care îl umple cu lozinci şi viziuni partinice. Îl controlează şi direct, şi prin intermediul Elizei, rezidenta lui de încredere, cu capacităţi operative dovedite. Însă, pe fondul acestei relaţii de experimentalism ideologic şi supunere totală a marionetei răspunzând la numele de Matei Brunul, natura umană a manipulatorului se dovedeşte mai complexă decât funcţia sa de manipulare. Într-una dintre cele mai puternice scene ale cărţii, condusă şi conturată prin prisma lui Bojin, acesta, într-un delir de grandoare, se imaginează în locul celui căruia i-a amenajat atât de bine ţarcul viitorului. Tovarăşul e fericit ca un copil de opera sa; şi, umanizat prin această bucurie a modelării altuia, „decade“ voit din rolul marionetistului unei ideologii în cel al marionetei trase încolo şi-ncoace, cu sforile acesteia. Scena e memorabilă: „S-a pus în locul fostului deţinut, s-a aşezat acolo, în patul moale, atât de diferit, atât de plăcut mirositor prin comparaţie cu cel din închisoare. Apoi, coborând în stradă, încă tot indecis, privind când spre ceasul din mână, când spre orizontul înserat ce se zărea printre blocuri, şi-a înlocuit senzaţiile proprii, accentuate de vântul primăvăratic, cu senzaţiile Brunului, mai exact cu cele pe care bănuia el c-ar fi trebuit să le aibă acesta. Şi-acolo, în garsoniera de care-l despărţeau zeci şi zeci de blocuri, o jumătate de oraş, s-a simţit şi el, aşa cum ar fi trebuit să se simtă fostul deţinut, mai întâi fericit. S-a simţit apoi copleşit de priveliştea pe care o descoperea de la geam. S-a simţit atras de acea privelişte, pe care ochii minţii i-o asociau acum cu libertatea verde a dealurilor, libertatea roşiatică a cerului ce se contura în spaţiile neîngrădite de clădiri, în amurg. S-a simţit atras până-ntr-acolo încât, adunând lunile de nelibertate pe care şi le asumase, s-a lăsat brusc copleşit de nevoia de-a porni către orizontul acela, de-a se elibera de tot trecutul recent. Al lui, al Brunului. Al celui în mintea căruia Dumitru Bojin intrase prea adânc, fără să-şi dorească asta, al celui în mintea căruia descoperea acum ceea ce nu prevăzuse nici o clipă mai devreme, descoperea nevoia acută de libertate, de atingere a ei. Nevoia de fugă. Nevoia de fugă. Aceste cuvinte i-au chemat, aproape brutal, imaginaţia înapoi.“ (pp. 383-384).
Mutatis mutandis, şi pentru criticul literar este un motiv de bucurie că un prozator de anvergură pe care l-a văzut de la întâia carte (Cu puţin timp înaintea coborârii extratereştrilor printre noi, 1999) a dat, cu Matei Brunul (2011), unul dintre cele mai puternice romane ale generaţiei sale. Nu e un efort de imaginaţie când spun că Lucian Dan Teodorovici poate şi mai mult decât atât.
Lucian Dan Teodorovici, Matei Brunul, Editura Polirom, Iaşi, 2011