Pe aceeași temă
Aferim!, filmul care i-a adus anul acesta lui Radu Jude Ursul de Argint pentru cel mai bun regizor la Festivalul de la Berlin, şi-a făcut debutul asiatic la cea de-a 39-a ediţie a Festivalului Internaţional de Film de la Hong Kong (23 martie - 6 aprilie 2015).
Fetița: Vreau să mă duc să mă joc cu niște oameni la râu. Mătușa (către fetiță): Nu te duci la niciun râu. Acolo nu sunt oameni. Mama (întrerupând): Acolo-s numa’ țigani! Oaspetele (sarcastic): Și ăia nu sunt oameni. Sunt animale... Mama (luându-l în serios): Sigur! Ăia nu-ți fac decât rău. Oaspetele (sarcastic): Ăia toți ar trebui împușcați! Mătușa: Păi sigur! Ce? Doar n-a procedat bine Hitler?
Dialogul de mai sus nu este un fragment preluat din recentul film al lui Radu Jude, Aferim!, produs de Hi Film, care și-a făcut debutul și în Asia la festivalul internaţional de la Hong Kong, la sfârşitul lunii trecute. Dialogul reproduce o conversație cât se poate de veridică la care am asistat în casa unor oameni de rând, cu câtva timp în urmă, într-un oraș din preafrumoasa Românie. Personal, până nu de mult, mă foloseam de el ca argument în conversații cu unii prieteni mai obstinați, pentru a contesta opiniile înrădăcinate ale celor care continuau să nege că românii ar fi un popor rasist.
Din fericire, filmul lui Radu Jude îmi aduce un mare avantaj în discuțiile în contradictoriu care vor urma, oferindu-mi fundalul istoric necesar pentru a-mi susține și mai convingător punctul de vedere. Aferim!, care urmărește un zapciu din Valahia secolului XIX pornit într-un periplu pentru a prinde și returna către stăpân un rob țigan fugit de pe moșie, este primul produs cinematografic românesc care pune în sfârșit problema rasismului într-o țară în care aceasta a fost mult prea mult timp trecută sub o apăsătoare tăcere. Cu excepția unor încercări clasice, cum ar fi Manasse al lui Jean Mihail, care ridica, în 1925, problema relațiilor interetnice româno-iudaice, cinematograful românesc - în mod nu prea diferit de literatura română - este sentențios tăcut în ceea ce privește relațiile interetnice pentru o perioadă - iată - lungă de aproape un secol. Și motivul pentru care atacarea rasismului e mai mult decât îmbucurătoare în această țară este că românii - și cred că acest calificativ general continuă să fie valid - sunt, în multe privințe - pentru a folosi un termen freudian -, un popor în negare.
Ceea ce m-a frapat îndelungă vreme la români este abilitatea acestora de a vedea și de a condamna defectele altora, în defavoarea celor de sub propriul lor nas: „Americanii au probleme serioase cu rasismul“, se zicea pe vremuri, înainte ca vreun român să fi pus vreodată piciorul în America. Sau „de ce nu-și pot rezolva francezii problemele cu arabii?“, care, până când Chalie Hebdo a înclinat balanța în cealaltă direcție, era o opinie împărțită totuși de foarte mulți dintre români. Este ironic, în schimb, că românii nu consideră rasiste niciun fel de remarci, bancuri, comentarii sau insulte adresate altor populații conlocuitoare, căci românilor - se pare - nu le trece niciodată prin cap că atitudinea discriminatorie pe care o au față de propriii lor vecini îi pune pe picior de egalitate cu cei mai rasiști dintre americani sau dintre francezi. E un mecanism - ce-i drept, ingenios - de a ne exonera de vină sau, pentru mulți, chiar de a ne proteja de orice posibilitate de a simți vreun fel de vinovăție - un mecanism a cărui origine merită să fie investigată și cercetată. Ceea ce Radu Jude face cu brio în cel mai recent film al său.
Avem de-a face cu un fenomen extraordinar de interesant în România: pe de o parte, am fost educați și crescuți cu ideea că românii sunt o nație iubitoare de libertate, care nu acceptă compromisuri; o nație, mai mult, direct descinsă din strămoși viteji care vorbesc o limbă „pură“, „frumoasă“, „neamestecată“, care este, în pofida a ceea ce cred alții, cea mai apropiată de latina clasică a lui Cicero și a lui Seneca. Când vine vremea, în schimb, să îmbinăm teoria cu practica, la o sumară privire pe teren, suntem frapați că limba pe care o vorbim (și mai ales cea pe care o vorbeam în secolul trecut - ceea ce Radu Jude punctează extrem de bine în filmul său) aduce mai degrabă a slavă sau turcă decât a latină; că portul aşa-zis „popular“ cu care ne îmbrăcăm nu are nimic propriu românesc în el - acesta fiind, dimpotrivă, împrumutat de la multiplele tradiții și culturi - greacă, slavă, turcă - care au influențat-o puternic și pe a noastră. În sfârșit, când e să ne cercetăm arborele genealogic, aflăm cu stupoare că la orginea multor familii „neaoșe“ românești stau nume dintre cele mai diferite, cum ar fi albaneze, poloneze sau, bineînțeles, grecești.
Nu-i de mirare că acest fel de gândire schismatică (ca să nu-i spun schizoidă) a dus în final la criza de identitate cu care se confruntă în prezent societatea românească. În plus, a dus probabil și la mecanismul mai sus menționat, care (pentru a da glas zicalei biblice) face mai ușoară recunoașterea paielor din ochii altora decât cea a propriilor noastre bârne. Căci, trebuie să o spunem, bârnele noastre sunt mari și întinse, acoperind goluri majore, pe care continuăm să le deținem în propria noastră cultură, începând de la lingvistică și până la istorica problemă a rasismului. Dacă am avea curajul să cercetăm intransigent toate gogoșile turnate pe gâtul românilor, generație după generație, de ideologi motivați politic și dacă am îndrăzni să ne uităm sub covorul încărcat de inexactități, aberații și minciuni care a fost în mod repetat tras peste capul unei populații sărace, ignorante și, în mare măsură, needucate, care făcea grosul societății românești până în prezent, am vedea, în sfârșit, că marea de probleme care continuă să bântuie România din cele mai vechi timpuri și până azi nu vor dispărea, până când românii - ca nație - nu vor recunoaște măcar existența lor.
Radu Jude face un prim și foarte important pas către această recunoaștere. Prea puține filme și opere literare sau critice au atacat mai tranșant problema rasismului într-o societate atât de multietnică precum a noastră, o societate în care populația evreiască urbană, în 1930, atingea 32%, iar, per anslamblu, cea țigănească atinge în prezent 3,3%, fără a socoti celelalte minorităţi etnice*. Prea mult timp, problemele de discriminare și rasism care au măcinat România au fost tabuizate și măturate sub preș din cauza variilor ideologii - ba naționalistă, ba comunistă, ba și una, și alta - care s-au perindat pe la conducere în ultimele două sute de ani.
Teodor Corban şi Toma Cuzin în Aferim! (foto: Silviu Gheţie)
Și asta nu ar fi o problemă în sine. Câte alte societăți nu se confruntă cu efectele rasismului...? Ceea ce ne face pe noi (și pe alți câțiva est-europeni ca noi) un pic mai speciali e tocmai faptul că noi negăm realitatea că am avea vreo problemă, ceea ce duce la încetățenirea rasismului, la tratarea lui ca stare general acceptată. Fără doar și poate, acesta e singurul motiv pentru care o societate poate crede drept adevărate și chiar necesare sloganuri și afirmații rasiste de genul „toți țiganii fură“ sau cele extremiste pe care le-am notat la începutul acestui articol, clișee excelent sumarizate de Radu Jude în tirada, de acum celebră, a preotului itinerant. În orice alt context, adică în cazul în care s-ar pune cât de puțin problema intoleranței ca problemă reală, și nu doar o sintagmă cu iz vestic, fluturată cu prea multă ușurință de asociațiile nonguvernamentale, oricine în deplinătatea facultăților mintale ar simți un val de remușcare la replica: „Doar n-a procedat bine Hitler?“. Dar, cu un trecut doar pe jumătate scos la lumină din beciurile încă supurânde de sânge ale naționalismului, fascismului de tip legionar și apoi ale comunismului, se pare că va mai trece încă multă apă pe valea Sâmbetei până când românii vor începe - chiar și timid - să arunce o privire în urmă și să accepte că trecutul glorios nu a fost chiar atât de curat precum l-au pictat manualele de istorie comuniste, care, din păcate, continuă să dea tonul în modul în care percepem acest trecut.
Mai mult, Țara Românească creionată de Radu Jude nu e atât o țară, cât un amalgam de proprietăți incongruente conduse nerestrâns de despoți, a căror autoritate poate fi doar greu atinsă de o nebuloasă putere centrală. Departe de a fi țara cu o puternică conștiință națională, descrisă fără preget în manualele comuniste, această Valahie de secol XIX începe să arate tot mai mult ca Vestul Sălbatic cu care jurnaliștii străini asociază des pelicula lui Jude. Într-adevăr, modul în care personajul principal, zapciul Constandin (Teodor Corban), interacționează cu figurile autorităților locale ale moșiilor pe care le traversează duce la concluzia că avem de-a face cu un teritoriu interstițiar, aflat la granița marilor imperii și care nu se află practic în niciunul, deși ar putea la fel de bine să facă parte din toate. De aici și până la a afirma sus și tare că românii (un nume inexistent în epocă) au fost prezenți în acest teritoriu de peste 2.000 de ani, în calitate de proprietari ai unui stat național cu existență continuă, e cale lungă. Și Jude este unul dintre puținii regizori români care - alături eventual de Corneliu Porumboiu, care a început și el să pună sub semnul întrebării identitatea națională în câteva dintre peliculele sale din prima perioadă - încep să proiecteze anumite dubii asupra afirmațiilor și credo-ului naționalist cu care am crescut și pe care, până acum, nu am avut curajul sau puterea de a le chestiona.
Fără a dezminți anumite paralelisme făcute de jurnaliști între The Searchers al lui John Ford, care condamna comportamentul extremist al unui John Wayne pornit împotriva minorității comanșe pentru a întoarce „pe calea cea bună“ rătăcirile unei femei albe, dacă ar fi să fac o paralelă cu literatura/cinematografia americană, mi se pare că Aferim! este mai degrabă un Să ucizi o pasăre cântătoare est-european. Aici, mai mult ca în The Searchers, unde problema miscegenației apare ca o consecință a unei răpiri, avem de-a face și cu ambiguitatea pasiunii interzise dintre stăpân și sclav, ceea ce adaugă dramei un nou nivel de complexitate, tocmai ca și în romanul lui Harper Lee.
Înscriindu-se într-un efort care începe să capete anvergură cu ajutorul unor regizori maghiari, care, profund marcați de crimele rasiste din 2008-2009, în care un număr de șase persoane de etnie romă au fost ucise de membrii unei grupări neonaziste, crime documentate în Csak a szél (Benedek Fliegauf, 2012) și Judegement în Hungary (Eszter Hajdú, 2013), filmul lui Radu Jude este o premieră est-europeană pentru investigarea trecutului rasismului în această regiune. Poate comparabil la un alt nivel doar cu filmul iugoslavului Slobodan Šijan, Who’s Singing Over There? (1980), în care, în timpul invaziei Iugoslaviei de către naziști, doi țigani lăutari sunt tratați ca țapi ispășitori pentru un furt care nu face decât să adâncească absurditatea condiției lor, producția lui Jude denotă începutul conștientizării unei probleme sociale care se cerea adresată în Europa de Est de mai multe decenii. Nu putem decât spera că, pe lângă a fi un deschizător de drumuri pentru cercetarea gloriosului trecut al neamului, acest film va deschide uși și spre o reconceptualizare și regândire a maiestuoaselor pelicule comuniste care au cimentat genul de gândire clișeic-naționalistă, propagată de filme istorice cum ar fi Dacii (Sergiu Nicolaescu, 1967), Columna (Mircea Drăgan, 1968) sau mai timpuriul Tudor (Lucian Bratu, 1963), personaj asupra căruia Jude se oprește tactic pentru a-l lăsa pe zapciul Constandin să savureze pe ascuns plăcerile violurilor și ale crimelor săvârșite „în tinerețe“ ca soldat în compania eroicului pandur.
De mult ne spunem că „la noi“ corupția e înrădăcinată în natura românului. Poate ar fi timpul să învățăm că rasismul e o altă meteahnă, pe care trebuie să o acceptăm și să o tratăm ca atare. Filmul lui Radu Jude a fost unul dintre puținele de anul acesta la Honk Kong care au reușit să strălucească pe tematica social-politică, intrând în compania unor pelicule care au abordat unghiuri inedite asupra trecutului în alte regiuni încărcate de „bagaj isotric“. De notat sunt Memories on Stone (Shawkat Amin Korki, 2014), care pune pentru prima dată pe peliculă tragedia genocidului din Kurdistan, în urma căruia, din cauza regimului baathist al lui Saddam, în jur de 100.000 de persoane și-au pierdut viața, și The Man from Oran/L’Oranais (Lyès Salem, 2014) care, cu stângăciile unui film de început de carieră (aproape ca și Jude, Salem se află la al doilea lung metraj), tratează în mod inedit corupția guvernului care a urmat revoluției anticolonialiste din Algeria anilor ’70. În această companie de excepție, nu mă sfiesc deloc să strig un călduros „Aferim, Jude!“, taman de la Hong Kong!