Pe aceeași temă
Aniversarea, cel de-al șaptelea lungmetraj al lui Dan Chișu, se înscrie, am putea spune, într-o preocupare recentă a regizorilor români de a se apleca asupra unor tematici religioase sau, mai degrabă, a dilemelor pe care le ridică religia, relația dintre om și Dumnezeu. După altă premieră recentă, lungmetrajul Un pas în urma serafimilor (în regia lui Daniel Sandu), Aniversarea abordează, deși într-un registru diferit, tot o chestiune religioasă - spovedania. Prezentările premergătoare lansării filmului în cinematografe mi-au dat impresia că ar trebui să mă aștept la un film-dezbatere pe tema „a te mărturisi sau nu“. Însă acest film este mai degrabă, așa cum declară și regizorul Dan Chișu, despre singurătate. Mai mult decât religia, singurătatea este cea portretizată în cele 86 de minute ale peliculei, ca o insectă pusă sub microscop, captivă în pânza de păianjen a relațiilor de familie.
Radu Maligan, fost general la Securitate, este aniversat... pentru a 94-a oară. Masa alături de familie și prieteni este un prilej de a readuce în discuție o mai veche preocupare a rudelor, aceea de a-l convinge pe bătrân să se spovedească. Protagoniștii se împart în două tabere, iar discuțiile și situațiile care decurg de aici nu se înscriu în logica vreunei cruciade, ci, mai degrabă, scot la iveală imposibilitatea dialogului, atât între generațiile familiei, cât și între clanul Maligan și restul lumii. Personajele se înscriu într-o anumită tipologie, dând senzația de déjà-vu: parcă ne-am mai întâlnit undeva cu venerabilul general, aproape mort în patul lui; parcă ne e cunoscută soția generalului, cu aerul ei de mare doamnă, acum nițel decrepită, împovărată de o lume în care nu se mai regăsește; iar această tânără domnișoară cochetă care se mărită la Paris pentru că nu vrea „să se îngroape în țara asta de rahat“ ne populează imaginarul încă de la Asfalt Tango-ul lui Nae Caranfil. Părinți care nu sunt conectați la lumea copiilor, copii racordați la virtual și tablete, adolescenți care își varsă amarul dezastrului familial în consumul de droguri (Mia), politicieni versați care au lumea la degetul mic (Ducu Maligan). Dar și vestigii bine conservate ale lumii de ieri: fostul ucenic de la Securitate (colonelul „Vulpe. Romulus Vulpe“), șoferul credincios, colegii torționari acum convertiți la o religie pe care o interpretează după rețete proprii, asezonate cu citate din Osho, un soi de spiritualitate hibridă în care căința pentru vechile păcate ori remușcarea nu își găsesc locul. Totul are o justificare, rezumată în replica lui Mătăsaru: „nu pentru mine, dar pentru copiii ăștia!...“.
Dan Chișu ne prezintă într-o succesiune de momente tensionate, toate desprinse din „ritualul“ aniversării, o lume care se destramă și se scufundă. Coloana sonoră din prima parte, Beethoven, e cât se poate de sugestivă, la fel ca și tăcerea absolută a personajului principal, Radu Maligan (interpretat de Mircea Albulescu), care străbate filmul dintr-un capăt într-altul, acoperind toate registrele singurătății prin expresie, gesturi, privire. La început, „Răducu“ nu vorbește, apoi când în sfârșit i se aduce laringofonul, vocea lui este acoperită de coloana sonoră finală. E poate unul dintre cele mai antologice roluri mute din cinematografia noastră.
Ce loc ocupă, în toate astea, problematica religioasă? Confesiunea nu e aici un subiect cu miză teologică. Devine însă un punct în jurul căruia se încheagă un dialog interesant despre fragilitate și neputință, despre nevoia de iertare și comuniune. În confuzia generală, sunt chemați să se ocupe de „pacient“ doi preoți, unul ortodox (Mihai Constantin) și celălalt catolic (George Remeș), și un psiholog (Marian Râlea). Dincolo de câteva ironii și înțepături civilizate, cei trei nu avansează dincolo de o delimitare cuminte a teritoriului profesional. Psihologia și Teologia se conversează într-un schimb de definiții de dicționar. Discuția celor trei, izolați de restul petrecăreților în biroul fostului securist, avansează lucruri cunoscute fără să problematizeze sau să ridice întrebări care să ne dea de gândit. Aici registrul grav se estompează prin ridicolul de situație (membrii familiei nu se informaseră unii pe ceilalți în legătură cu venirea preoților și a psihiatrului) și de limbaj. Situația rămâne nelămurită, doctorii de trup/psihic și suflet pleacă, pacientul rămâne nerezolvat și, în continuare, absolut singur. Pe această linie neschimbată, nota cu adevărat dramatică este dată la final de sosirea intempestivă a mezinei, Mia, „olimpică la fizică“ și complet abuzată de consumul de heroină. Cumnatul de la Paris, el însuși familiar cu zonele periferice ale societății (bodyguard de vedete), încearcă s-o ajute, cheamă ambulanța sub privirile consternate ale familiei „cuminți“.
Filmul construiește din detalii (care uneori însă frizează clișeul) microuniversul unei familii alienate, fie din dezamăgire față de prezentul incapabil de reformă, fie din cauza nostalgiei incurabile, a regretului după confortul și demnitatea asigurate în trecut numai unor privilegiați. Apoi, filmul nu reușește să prezinte toate aceste lucruri în montura unei povești închegate. Se acordă o importanță egală fiecărui detaliu, fiecărei mărunte situații de viață și asta poate să aibă un efect nivelator, omogenizant. Este un film „de interior“, aproape lipsit de scene exterioare. Casa Maligan îndeplinește rolul unei scene turnante care ne dă adeseori impresia de teatru filmat. Labirintul casei, cu multe camere și uși care se închid și se deschid, mijlocește punerea în ramă a cadrelor și a cuplurilor de actanți: bucătăria e locul în care se confruntă sora și fratele, în baie se răfuiesc fiica generalului și cumnata, holul (pragul ușii, granița dintre „lumea lor“ și „lumea noastră“) e dominat de politicianul versat care-i ține la distanță pe polițiști, agenți neputincioși ai ordinii exterioare. Casa veche e o redută care rezistă în fața oricărui asalt. Singurul element susceptibil să o expună este tableta nepotului, instrumentul acelui „film în film“ prin care devenim complice, „înregistrând“ și ceea ce altminteri ne-ar fi rămas interzis. Intervențiile tatălui („filmează“, „nu mai filma“) sunt un artificiu, oarecum facil, menit să ne ghideze privirea și discernământul. Grație adolescentului, aflăm și că există spovedania online, pe care însă reprezentanții clerului o resping. La fel, fără problematizări sau argumente, deși subiectul se înscrie în actualitate, poate că are și adepți în zona internauților.
Aniversarea este, într-adevăr, un film despre singurătate; volatilitatea ei și imposibilitatea de a împărtăși cu cineva acest compus instabil îi reușește foarte bine lui Dan Chișu. Mircea Albulescu, în ultimul său rol, este un „Mare Singuratic“ al zilelor noastre, a cărui umbră grandioasă, impresionantă, continuă să te urmărească și după ce Aniversarea a luat sfârșit. Lungmetrajul se înscrie în categoria filmelor pe care le simțim, fiind construit nu atât după o schemă riguroasă, cât pe o intuiție bună, însă fără efecte spectaculoase; spectaculos ar fi fost în cazul de față o problematizare reală, o coborâre în profunzime, un punct de inflexiune care să ne trimită către un dincolo al situaționalului exploatat de regizor, modificând cumva traiectoria, linia de puls a lungmetrajului (care nu variază prea mult).
În tot acest timp, în sufrageria somptuoasă a familiei Maligan, unde fostul general de Securitate tronează neputincios în capul mesei, imobilizat în scaunul cu rotile și în propria tăcere, se petrece o scenă foarte interesantă. La o autohtonă salată boeuf și printre exotice tartine cu foie gras se înțeapă foștii colegi și prieteni (de birou și de captivitate în comunism), arătându-și unii altora colții rânjiți ai puterii maligne care încă leagă și dezleagă logica lumii de după decembrie ’89. Încă mai există dosare compromițătoare, memoria Securității, a victimelor și a metodelor ei funcționează foarte bine, fiind o memorie pe „termen lung“ care nu dispare nici după ce se instalează temutul Alzheimer. „Așa erau vremurile pe atunci“, spune șoferul credincios, atât de bine interpretat de Constantin Cojocaru, prin mimică și discurs. Coca Bloos (d-na Bobeică), Mircea Andreescu (d-l Mătăsaru) și Constantin Cojocaru (d-l Donose) alcătuiesc un trio în care mustește acel amestec (și el, atât de familiar) de tragic și comic, de sinistru și vulgaritate ascunsă în spatele unei familiarități născute din tăceri vinovate și fapte inavuabile. Da fapt, toată această lume e funciar bolnavă, iar exponenții ei sunt primii care ar avea nevoie de spovedanie. Numai că ei nu se consideră vinovați. Nu sunt nici măcar credincioși. Dar sunt mercantili. În eventualitatea în care Dumnezeu există, merită să ai o asigurare. Într-un univers în care și veșnicia pare nesigură și capricioasă, trebuie să fii precaut. Regulile care i-au ghidat în viață pe acești foști comuniști continuă acum să-i conducă și în relația cu Dumnezeu. Până și Lui i s-ar putea face un dosar, nu-i așa? //