Pe aceeași temă
În istoria modernă a înscenărilor cu opera Bal mascat, compusă de Verdi în etapa cea mai prețioasă a creațiilor sale (în vecinătatea capodoperelor Traviata, Rigoletto, Trubadurul), pare să fi strălucit o tradiție a marilor montări gen grande opera. De la faimosul spectacol din 1978, de la Scala din Milano, în regia lui Franco Zeffirelli și direcția muzicală a lui Claudio Abbado, până la aceea la fel de celebră din 1986, de la Opera din Viena, sau din 1992 de la Paris, când la pupitrul orchestrei s-a aflat chinezul Chung, revelația majoră e dată de atmosferă. Decorurile, costumele fastuoase, eclerajul misterios și mai ales coloristica trimit povestea în epoca ei, invocând grandiosul palatelor regale unde s-au țesut atâtea intrigi mai mult sau mai puțin istorice. Luciano Pavarotti, interpret al contelui Riccardo, alias Gustav al III-lea în toate cele trei montări pomenite - semn că rolul a fost dintre cele mai îndrăgite de marele artist -, imprimă cu stilul său năvalnic tonul italienesc atât de propriu operelor lui Giuseppe Verdi. Splendoarea vizuală și eleganța din spectacolul inegalabil al lui Zeffirelli evocând noblețea picturii flamande, catifelele venețiene, vastitatea spațiilor din somptuoasele palate, cu monumentalitatea lor strivitoare, te fac să crezi că Verdi le-ar fi admirat el însuși, chiar dacă povestea acestei opere e alta.
Când compozitorul a ales, în 1858, să pună pe portativ o istorie inspirată de asasinarea regelui Gustav al III-lea al Suediei, mai întâi dramaturgului Eugène Scribe și apoi libretistului Antonio Somma, avusese loc și un atentat împotriva lui Napoleon al III-lea, fapt ce i-a complicat operei Bal mascat destinul. Verdi a fost acuzat de intenții subversive și obligat de cenzură să modifice libretul, lucru refuzat de compozitor. Cu toată susținerea populară a orașului Napoli, unde urma să aibă loc premiera, nu poate rezista presiunii și e nevoit să părăsească localitatea. Abia peste un an, după ce îl înlocuiește pe Gustav al III-lea cu contele Riccardo, mutând acţiunea în America de Nord, se produce și premiera la Teatrul Apollo din Roma.
Imagine din spectacolul Bal mascat de Giuseppe Verdi, pus în scenă de regizorul Grischa Asagaroff la Opera Naţională Bucureşti (foto: Paul Buciuta, ONB)
În 1975, o celebră montare de la Covent Garden, cu Riccardo Muti la pupitrul orchestral, îl reînvie pe Gustav al III-lea în interpretarea magistrală a lui Placido Domingo. Mai mult decât atât, acțiunea e ramplasată în epoca napoleoniană, aducând la vedere toate asocierile vinovate atribuite compozitorului la vremea premierei. În mod ciudat, însă, pretextul libretului, de altminteri destul de subțire, al acestui Un ballo in maschera, mizând pe aventuri amoroase, intrigi de palat, efecte magice cu scene ieftine de divinație, e deturnat spre semnificații politice, speculând episodul real al asasinatului pus la cale într-un bal mascat. Și chiar dacă artiști prestigioși precum Zeffirelli și Pavarotti s-au lăsat purtați de măreția stilului verdian creând o atmosferă pe măsură în spectacolele antologice evocate, fascinația substratului politic a rămas, se pare, miza montărilor moderne. În același timp, există preocuparea firească a modernizării la nivel stilistic, care, prin scenografie și light design, să corespundă secolului XXI. Putem cita în acest sens înscenările regizorului David Alden care, în două rânduri, în 2012 și 2015, la Opera Metropolitană din New York, a impus viziunea sa nonconformistă, care a șocat prin straniile imagini suprarealiste de film noir, speculând nu doar întunecimile, ci și unele aspecte ciudate ale lucrării de bază. La premiera din 2015 avându-l ca interpret pe apreciatul tenor polonez Piotr Beczała, în rolul regelui Gustav al III-lea, Alden a reușit să-și câștige auditoriul, care l-a întâmpinat inițial cu fluierături respingând de plano modernismul regizorului, așa cum fusese el perceput în 2012.
Am făcut această amplă incursiune în istoricul noilor montări cu Bal mascat pentru a înțelege de ce opțiunea pentru o viziune modernă, updatată anului 2017, la ONB a fost din pornire una riscantă. Nu luăm în calcul doar linia tradiționalistă a montărilor anterioare pe scena de la București, ci, mai ales, dificultatea de a transla în actualitate un libret atât de datat ca subiect și stil al narațiunii. Regizorul neamț de origine rusă Grischa Asagaroff, invitat să monteze Bal mascat la București, a luat această din urmă cale, oferindu-ne o epură rece, cenușie, minimalistă și militarizată a fastuosului Bal, în care are loc celebrul asasinat.
Până la a fi politic, urmare a unui complot premergător respectivului omor, se produc aici însă fapte de melodramă cu iz romantic, urmare a iubirii vinovate dintre rege și soția prietenului și confidentului său, iar forțarea unei semnificații politice devine în acest sens superfluă. Că soțul trădat ajunge să se alieze cu complotiștii și să instrumenteze crima e, ce-i drept, un fapt cu urmări statale, doar că muzica ne vorbește tot timpul despre sentimente și pasiune, despre oameni care doar din întâmplare poate trăiesc aici în palate și poartă uniforme. Contele Riccardo e, înainte de a fi rege sau concomitent, un îndrăgostit, iar dragostea lui imposibilă pentru Amelia, soția lui Renato, îl pune în dificultatea unei alegeri omenești între datorie și pasiune (hélas!). Cum se exprimă totuși aceste trăiri, dacă regizorul a golit scena de o ambianță umană și i-a lăsat stingheri pe protagoniști printre coloane amenințătoare în ceața albăstrie a unor nopți în care nici vrăjitoarele nu mai au fior? Indiferența decorului minimalist pare a obtura impactul cu muzica însăși. Simbolurile folosite - un ceas, un ochi magic, un bust și un birou generator de autoritate - nu pot imprima austeritatea dorită unei intrigi de sorginte melodramatică care i-a inspirat lui Verdi o muzică divină. Montarea nu are nici avânt, nici suspans gangsteresc (doar acțiunea a fost mutată încă de la premieră la Chicago), schematizând excesiv într-o cheie austeră deloc prietenoasă. Nici balul, celebrul bal mascat cu care se încheie opera, nu e tratat în cheia potrivită, deși costumele lui Luigi Perego schimbă tunica militară cu o croială futuristă, dând griurile pe culori stridente, fauve. Șocul vizual sperat are însă efecte artistice îndoielnice.
Imagine din spectacolul Bal mascat de Giuseppe Verdi, pus în scenă de regizorul Grischa Asagaroff la Opera Naţională Bucureşti (foto: Paul Buciuta, ONB)
Mai tot greul a rămas, în aceste condiții, pe umerii interpreților, o distribuție eclectică, cu soliști italieni și români care, de la o seară la alta, duc bătălii importante pe care cei mai mulți dintre ei le și câștigă. La reprezentația din 9 aprilie, Riccardo a fost Valter Borin, un muzician complex, un tenor verdian cu o experiență vastă în materie, poate ceva cam strident uneori din cauza timbrului său aigu. Adevărată revelație, debutanta Bianca Mărgean a impresionat prin căldura vocii, nuanțată și bine stăpânită. În plus, solista are prin înfățişare multe în comun cu sfioasa Amelia, care, în cele câteva arii din actul II, își plânge soarta făcând să vibreze în armonice cuprinzătoare sentimente pentru care genialul compozitor a ales sunete nepereche. Tinerei Veronica Anușca, o promisiune din ce în ce mai confirmată a scenei lirice românești, i-a revenit rolul suculent al pajului Oscar. Deși regizorul i-a indicat o linie cazonă, interpreta a reușit să redea întreaga varietate a acestei partituri zglobii, cu mari dificultăți în părțile de coloratură, ocazie în plus pentru solistă ca să-și valorifice talentul și instrucția. L-am revăzut și reauzit cu bucurie pe Cătălin Țoropoc în rolul prietenului trădat, cu aceeași prestanță și poză matură a vocii sale baritonale, inconfundabile. Un nou succes! Și Sorana Negrea, în rolul vrăjitoarei Ulrica, a avut prilejul să-și reafirme calitățile vocale și interpretative, vocea sa clară, amplă și sigură pe notele grave, în ciuda regiei neinspirate din acest tablou lipsit aici de misterul cuvenit.
Rămâne de neînțeles totuși cum, pretinzând o combinație între tradiționalism și inovație modernă, să ratezi tocmai nodurile dramatice ale montării, respectiv, scena oracolului și asasinatul din bal. Și unul, și altul vin să contrazică parcă, prin convenționalism și sărăcie a mijloacelor, bogăția și amploarea tonală a muzicii verdiene. Orchestra (dirijor Marcello Mottadelli) ar fi dat mai puține rateuri, spun cunoscătorii, iar corul condus de Dan Jinga s-a impus mai puțin ca alteori, când i-am apreciat performanța.
Ca de obicei, spectacolul e însoțit de un amplu și costisitor caiet-program redactat bilingv, care ar fi fost bine dacă aducea informația mai aproape de zilele noastre.