Pe aceeași temă
Apariţia Jurnalului de la Păltiniş în 1983 pare să fi fost percepută asemenea unei subite fulguraţii meteorice ce a pus în lumină posibilităţi de vitalitate culturală nebănuite de nimeni în întunericul dictaturii.
În toamna aceasta, una dintre cele mai provocatoare cărţi româneşti ale ultimelor decenii împlineşte o vârstă rotundă. Din câte am putut să-mi dau seama survolând Internetul cu ajutorul cuvintelor-cheie „Jurnalul de la Păltiniş – 30 de ani“, presa noastră culturală a trecut sub tăcere până acum acest „eveniment“. (Aşez între ghilimele cuvântul, în încercarea de a evita un ton prea de tot „festivist“.) Pun această tăcere pe seama unei pudori evident exagerate, căci ziua de naştere a „sărbătoritei“ n-ar trebui câtuşi de puţin să oblige la discreţie: 30 de ani e o vârstă frumoasă, chiar şi pentru o carte. Neînţelegerile stârnite de Jurnalul de la Păltiniş în prima sa tinereţe au avut vreme să se „aşeze“. Viitorul nebulos, pe care Parcele Epistolarului, indecise încă, îl torceau deasupra leagănului „nou-născutului“, a luat între timp forma unui destin. Iar de la altitudinea maturităţii sale clasice, Jurnalul poate privi înapoi asupra unei treimi de veac – durata unei vârste omeneşti, potrivit diviziunilor tradiţionale.
Prima ediție a Jurnalului de la Păltiniș, apărută în 1983 la Editura Cartea Românească |
Aceste rânduri nu îşi propun să fie o laudatio la masa trentagenarei cărţi a lui Gabriel Liiceanu şi nici o Festschrift în format „bonsai“, căci meritele Jurnalului de la Păltiniş s-au impus de la sine, în ciuda scrupulelor şi mefienţelor de tot felul care i-au îngreunat sau impurificat uneori receptarea. Despre impactul său imens înainte de 1989 s-a vorbit, din fericire, mereu. Mult mai puţine, în schimb, sunt mărturiile despre impactul acestei cărţi după anul 2000. Mult mai rare sunt vocile care au găsit prilejul sau care au simţit îndatorirea de a depune mărturie despre actualitatea Jurnalului pentru generaţia de tineri a cărei formare conştientă şi reflectată a început în zorii noului mileniu. Discuţiile în marginea cărţii lui Gabriel Liiceanu au aspectul unor variaţiuni pe teme stabilite o dată pentru totdeauna: pretinsul apolitism al Jurnalului şi al „Şcolii“ căreia i-a formulat (şi problematizat) programul, insuficienţa în raport cu o disidenţă de tip „eroic“, elitismul, indiscreţia anecdotică, morga idealistă, inflexiunile de autohtonism. Aceste discuţii care se întorc mereu către trecut pot lăsa impresia că Jurnalul de la Păltiniş rămâne un simplu şi „interesant“ document de epocă şi că reflectarea critică a acestei cărţi nu se mai poate face decât în formatul judecăţii circumstanţiale, istorice.
Tonul (adesea controvers) al acestor discuţii, încurajat, prin reacţie, şi de prietenii Jurnalului, a obnubilat într-o anumită măsură influenţa activă, directă, de ordin pur intelectual, pe care însemnările păltinişene ale lui Gabriel Liiceanu încă o exercită asupra tinerelor conştiinţe filosofice. Din câte reuşesc să îmi dau seama, influenţa Jurnalului de la Păltiniş asupra generaţiei mele s-a manifestat (şi se manifestă încă) în cel puţin trei sensuri.
Necesitatea unui instrumentar pentru munca spiritului
Apariţia Jurnalului de la Păltiniş în 1983 pare să fi fost percepută asemenea unei subite fulguraţii meteorice ce a pus în lumină posibilităţi de vitalitate culturală nebănuite de nimeni în întunericul dictaturii. Vidul intelectual se popula, în mod neaşteptat, cu forme. Rolul acesta maieutic al Jurnalului, de a constrânge vidul să devină fertil, pare epuizat astăzi, într-o lume în care oferta culturală este inegalabil mai vastă. Dar atunci când saturarea cu oportunităţi îşi atinge punctul maxim, densitatea devine simplă omogenitate şi se răstoarnă într-un analog dialectic al vidului. În acest context s-a manifestat, încă o dată, funcţiunea socratică a Jurnalului păltinişean: el a oferit un model de selecţie culturală în atmosfera rarefiată ce domnea, paradoxal, într-un spaţiu al tuturor orizonturilor. Ca toate marile scenarii care spun povestea unei conştiinţe filosofice (precum cărţile centrale ale Republicii lui Platon bunăoară), Jurnalul de la Păltiniş reprezintă desfăşurarea într-o dimensiune temporală şi subiectivă a unei metode perfect obiective şi suprapersonale. Mersul prin mediul aseptic al raţiunii îşi începe ascensiunea în „bucătăriile spiritului“, arătând că „şi aici sunt zei“. Biografia supraindividuală a spiritului se pliază pe cerinţele şi aspiraţiile concrete ale conştiinţei particulare. Acest exerciţiu propedeutic, care trece prin limbile clasice, prin marile idiomuri ale culturii europene, prin liste de lecturi „fundamentale“ şi chiar prin principiile de organizare ale unei zile de lucru eficiente (aşa cum trecea drumul dialecticii lui Platon prin gimnastică, muzică, matematici şi astronomie), ne-a ajutat să dăm o structură şi o configuraţie massei confuze de direcţii şi sensuri simultane. Chiar şi atunci când opţiunea noastră nu cade asupra unuia dintre „cei doisprezece mari“ care au alcătuit cortegiul imperial al lui Noica între o reşedinţă spirituală şi alta — iar autorul acestor rânduri studiază el însuşi în momentul de faţă un curent filosofic clasabil, dintr-un punct de vedere noician, drept „secundar“ — chiar şi aşa, Jurnalul de la Păltiniş te poate învăţa să aspiri către un dialog fundamental cu autori „minori“. Că un dialog hermeneutic nu se poate purta decât în urma unei selecţii operate în mediul interogaţiei, deci din perspectiva unei căutări proprii şi de pe poziţiile propriei situări întru idee – aceasta este una dintre lecţiile decisive ale cărţii lui Gabriel Liiceanu.
Idealul sinoptic
Pe lângă funcţia propedeutică, de ajutor în travaliul selecţiei, Jurnalul a mai exercitat asupra noastră – şi o mai poate face încă – o influenţă (să-i spunem) „totalizatoare“. Una dintre particularităţile filosofiei în secolele XX şi XXI, care o deosebeşte fundamental de chipul pe care îl avea această disciplină până în veacurile trecute, este că, după ce propriile ei subdiviziuni s-au desprins de ea ca ştiinţe autonome (fizica, psihologia, astronomia etc.), s-a pulverizat ea însăşi într-un complex de curente care s-au izolat tot mai mult unul de celălalt, până la a refuza dialogul reciproc. Încă din primul an de studiu la Facultatea de Filosofie din Bucureşti eram puşi în faţa alternativelor: filosofie analitică vs. metafizică vs. filosofie morală vs. fenomenologie, alternative ce implicau, în cazul optim, o promisiune a găsirii de sine şi a succesului în forma „specialităţii“, iar aceasta tocmai în sânul unei discipline care, de la Platon încoace, se mândreşte cu caracterul ei sinoptic. Or, Jurnalul de la Păltiniş evită, într-un mod care poate părea de-a dreptul anacronic, pericolul de a deveni programul unei singure direcţii filosofice. Miniaturile sale dialogice trec cu graţie de la Plotin la Heidegger şi de la Spinoza la „logica hermeneuticii“. Filosofia Jurnalului este încă filosofia inocent-unitară a începuturilor ei elene, Filosofia aceea încă nescindată în filosofii nenumărate, pe care aproape că o vezi încălţând din nou coturnul personificării alegorice, care te „consolează“, te instruieşte, te ceartă şi cu care te poţi certa tu însuţi. Jurnalul de la Păltiniş rămâne aşadar şi azi un „model paideic“ de recuperare a unităţii filosofiei. Această recuperare a unităţii nu trebuie câtuşi de puţin să se facă dogmatic, ca operaţie de asociere forţată a unor termeni disparaţi, ci printr-o preocupare cu problemele eterne ale filosofiei, cele care ne pot antrena pe toţi în încordarea aceluiaşi efort.
Urgenţa existenţială a filosofiei
Cea mai emoţionantă dimensiune a Jurnalului este, însă, fără îndoială, paradigma unei filosofii ca Lebensform, ca „formă de viaţă“, pe care o expune. În climatul de arivism academic ce ameninţă, la scară mondială, mediul universitar, Jurnalul de la Păltiniş reprezintă unul dintre ultimele modele de filosofie trăită din cultura europeană. În acest sens trebuie înţeleasă şi componenta anecdotică a Jurnalului: aceasta se află în tradiţia vechii doxografii greceşti, care vedea în gestul cotidian şi întâmplător al filosofului manifestarea continuităţii dintre gândire şi viaţă sau, dimpotrivă, expresia decisivă a fracturii dintre cele două domenii (cel al raţionării coerente şi cel al hazardului existenţial). Iar deasupra tuturor gesturilor mărunte prin care metafizica se exersează ca înţelepciune practică, tronează gestul mai larg şi integrator de a trăi astfel încât viaţa biologică, „reală“ să pară reflexul mai palid al unei vitalităţi superioare, de ordin pur inteligibil. Că un om poate sacrifica o siguranţă şi un confort palpabil (fie prin „încercarea de editare“, „greşit întreprinsă“1, a unei interpretări heterodoxe la Hegel, fie prin recluziunea autoimpusă într-un spaţiu „rupestru“) şi că acest sacrificiu se face în numele a ceea ce trece drept abstracţiunea pură şi simplă (o idee) — iată ceea ce ne poate da măsura întregii concreteţi de care dispune această disciplină „abstractă“, numită filosofie.
Toate aceste „învăţăminte“ ale Jurnalului de la Păltiniş (necesitatea unui instrumentar pentru munca spiritului, idealul sinoptic şi urgenţa existenţială a filosofiei) pot părea „naive“ astăzi. „Naivitatea“ este, de altfel, una dintre temele la care se revine mereu, în felurite variaţiuni şi nuanţări, în discuţiile despre această carte. „Optimismul im Trotz“ („sfidător“)2 al lui Noica este dezbătut în câteva pasaje memorabile ale Jurnalului însuşi, iar cele mai multe reflecţii critice ale Epistolarului se referă la dezarmanta naivitate noiciană. Aceasta s-ar manifesta, pentru a prelua cuvintele lui Alexandru Paleologu, în „false alternative“, în „sistemul său pseudo-speculativ de a face opoziţii verbale transformate imediat în alternative şi deci în excluderi...“3. Tot ca semne ale „naivităţii“ lui Noica pot fi considerate sofismele sale „bine“-intenţionate, penalizarea unor titani ai culturii universale de pe o poziţie superior-hegeliană (Descartes şi Leibniz sunt declaraţi ca neavând „organ filosofic“4), ambiţia unui aport specific românesc la istoria filosofiei şi, în general, încrederea supradimensionată în forţa unui braţ graţios, dar lipsit de musculatură (spiritul filosofic). Că naivitatea este un atribut indispensabil oricărui spirit creator originar observa deja Friedrich Schiller într-un eseu celebru, în care definea naivitatea drept „candoare, acolo unde n-ai mai fi bănuit-o“5. Şi unde te-ai fi aşteptat în mai mică măsură să te întâlneşti cu candoarea decât la un filosof, adică la cel care pare să reprezinte autoreflecţia instituţionalizată a unei societăţi? Naivitatea, ca orbire produsă, în mod penibil, de luciul suprafeţelor, nu înaintează niciodată până la sensul real al lucrurilor. De aceea, ea pare să reprezinte tocmai eşecul suprem al misiunii filosofiei, creditată îndeobşte cu o capacitate superioară de a discerne esenţele. „Seninătatea şi optimismul gândirii dumneavoastră ameninţă să eludeze probleme care fac parte de asemenea decisiv din lotul omenirii“, i s-ar putea reproşa lui Constantin Noica împreună cu autorul Jurnalului6.
Dar dacă sensul real al lucrurilor se află dincolo (ori dincoace) de lucruri, aşa cum ni se înfăţişează ele în imediatitatea lor? Naivitatea ar fi atunci de două feluri. Primul tip ar fi tocmai cel descris mai sus: naivitatea reprezintă un blocaj inconştient în exteriorul lucrurilor, din pricina neputinţei de a depăşi aparenţele. Lui îi este opus un al doilea tip, cel al „naivităţii“ care îşi asumă, perfect conştient, o perspectivă dinafara realităţii, nu dintr-o deficienţă oarecare, ci din dorinţa unei suveranităţi teoretice asupra lucrurilor. „Naivitatea“ de acest fel nu este rodul unei miopii a esenţelor, ci, dimpotrivă, expresia unei nerăbdări a privirii, care se instalează pe o poziţie transcendentă (sau transcendentală) şi care, de la această altitudine, sacrifică perspectiva „naturală“ unei viziuni ideale. Naivitatea „prin exces“ este una reflectată şi asumată. În vreme ce naivul din incompetenţă se sperie când i se dezvăluie subit chipul adevărat al unei situaţii sau al unei fapte, „naivitatea“ autoimpusă a teoreticianului îşi păstrează mândria altitudinii sale contemplative, care poate distorsiona, ce-i drept, detaliile şi proporţiile, dar care asigură privitorului aspectul de ansamblu şi unghiul personal. De această natură este, cred, „naivitatea“ de care se face „vinovat“ filosoful Constantin Noica, o „naivitate“ care, deşi pusă mereu în confruntare cu sine, nu s-a simţit nicicând descumpănită. Candoarea lui Noica este un reflex al metafizicii sale, centrate în jurul conceptului de „spirit“, şi care planează deasupra lucrurilor, nu din neputinţa de a accede la miezul lor, ci din năzuinţa de a le înţelege într-un mod fundamental, de a le vedea prin ochiul unui principiu unificator.
Dar dacă sensul „real“ al lucrurilor nu se află nici dincolo, nici dincoace de lucruri? Mai supravieţuieşte atunci ceva din lecţia de inocenţă a lui Constantin Noica? Nu voi rămâne atunci oare „de partea cealaltă a uşii, neştiind ce să fac, simţindu-mă tare neînsemnat, neputincios şi, mai ales, speriat“7? Pesemne că da. Dar în ceasul în care toate naivităţile filosofilor vor fi ajuns să fie definitiv contrazise şi vexate, acestora le va rămâne, încă, refugiul idealismului lor, acela care le şopteşte că filosofia are tocmai atât sens şi atâta valoare câtă sunt dispuşi să-i acorde ei înşişi, trăind-o cu onestitate. În aceasta constă, poate, mesajul şi îndemnul central al Jurnalului de la Păltiniş, îndemn perfect actual şi astăzi încă, aşa cum era acum 30 de ani. //
Note:
1. Constantin Noica, Cuvânt înainte la Povestiri despre om, Bucureşti, Humanitas, 2013, p. 23.
2. Gabriel Liiceanu, Jurnalul de la Păltiniş, Bucureşti, Humanitas, 2009, p. 88.
3. Gabriel Liiceanu (ed.), Epistolar, Bucureşti, Humanitas, 2008, p.97.
4. Gabriel Liiceanu, Jurnalul de la Păltiniş, Bucureşti, Humanitas, 2009, p. 87.
5. „Kindlichkeit, wo sie nicht mehr erwartet wird“ (Friedrich Schiller, Über naive und sentimentalische Dichtung, Frankfurt a. M., Deutscher Klassiker Verlag, 1992, vol. 8, p. 707).
6. ibd., p. 200.
7. Preiau, într-o lectură simbolică, aceste ultime cuvinte ale Jurnalului, p. 254.