Pe aceeași temă
Anul trecut, în cadrul Târgului de Carte Gaudeamus, a fost lansată a doua ediţie a volumului Strategiile de securitate națională, publicată de Editura Tritonic. Reunind masteranzi, doctoranzi sau doctori în relații internaționale, știinţe politice sau sociologie (Monica Oproiu, Iulia Joja, Octavian Sofronea, Silvia Petre, Teodora Hrib, Ileana Racheru, Costinel Anuța, Săvuleț Cristina, Haliţ Nicoleta), cartea are meritul imediat de a pune în perspectivă o nouă școală de gândire românească, de a articula vocea unei noi generații de analiză a studiilor de securitate și apărăre. Volumul apărut sub coordonarea profesorului Marian Zulean nu stă sub rețeta analistului generalist, ci încurajează specializarea de nișă, cultivă experții (deopotrivă din sfera universitară, dar și din Ministerul Afacerilor Externe) care cunosc în detaliu spațiile de care se ocupă și care redau temeinic particularitățile culturilor strategice din Rusia, Suedia, Germania, România, Uniunea Europeană sau SUA. A doua ediție a cărţii este o bună ocazie de a-i pune pe aceștia în circulație, de a-i face vizibili pe piața ideilor locale, cea care ar trebui în cele din urmă să hrănească și să ghideze procesul de elaborare a strategiilor de securitate națională. În același timp, cartea constituie o excelentă introducere în înțelegerea profilului comportamental al unor actori-cheie de pe scena geopoliticii contemporane, ideală pentru facultățile de profil sau jurnaliști.
Din această perspectivă, un bun exemplu îl oferă unul dintre capitolele care tratează Uniunea Europeană reunit sub titlul diagnostic - „cacofonia strategică“ -, reprezentativ pentru dezorientarea, bulversarea, fragmentarea care a devenit inerentă blocului comunitar în ultimii ani. De reținut avertismentul autorilor, într-un moment în care Europa pare să plonjeze din nou într-un experiment al apărării comune: „proiectul european de apărare nu va funcționa decât dacă statele membre sau cea mai mare parte dintre ele vor adopta aceeași viziune strategică“.
Capitolul dedicat Germaniei expune o fotografie foarte actuală - o politică externă în plin proces de reașezare. Germania pendulează între două tipuri de așteptări - un rol mai activ pe scena internațională la insistența aliaților, inclusiv din perspectiva responsabilităților din sfera apărării, însă, pe de altă parte, opinia publică germană rămâne orientată spre interior, prudentă și fundamental reticentă față de asumarea unor angajamente de natură militară în afara Europei. Toate aceste instincte sunt în ultimă instanță profund condiționate de specificul culturii strategice germane, așa cum s-a articulat aceasta în ultimii 70 de ani, în lumea postbelică, și care rămâne centrată preponderent pe noțiunea de putere soft, civilă, obișnuită să opereze în
MARIAN ZULEAN (coord.) - Strategiile de securitate națională (ediţia a II-a îmbogăţită) |
interiorul marilor instituții multilaterale și care se opune programatic „politicii de putere“. Semnificativ este și cum UE ca actor colectiv sfârșește prin a împrumuta multe dintre trăsăturile Berlinului, preferând să proiecteze imaginea de „Europa Putere Umanitară“, o putere normativă, legalistă, interesată prioritar de buna guvernare, drepturile omului, de răspândirea păcii, dar prea puțin de dimensiunea clasică de hardpower. Din această perspectivă rămân sugestive apelurile din ultimul an, când, pe fondul ascensiunii lui Donald Trump la Casa Albă și pe măsura acumulării unor divergențe de optică între Statele Unite și o parte a Europei, Germania este chemată să preia leadershipul lumii libere. Deși reticentă să aspire la un astfel de rol global, un consens se conturează la nivelul politicii externe germane: nevoia de a-și asuma responsabilități suplimentare pe continent, cu precădere la nivelul Uniunii Europene. Acest consens a fost exprimat vara trecută de Angela Merkel, care constata că a venit momentul „ca noi, în Europa, să înțelegem că trebuie să ne luăm destinul în propriile mâini. Este responsabilitatea noastră. Și asta nu este valabil doar pentru politica externă și de securitate“. În același timp, însă, recent, Sigmar Gabriel pleda pentru îmbrățișarea proiectului francez de autonomizare a securității europene: „poate că Franța va trebui să devină un pic mai germană pe chestiunile financiare, iar Germania mai franceză în privința politicii de securitate“.
Mai puțin cunoscut la noi, spațiul nordic devine tot mai actual, pe fondul efervescenței geopolitice a Rusiei. Suedia păstrează o cultură strategică dominată de ideea de „nealiniere“ pe timp de pace, o tradiție considerată esențială pentru stabilitatea regională. Pe de altă parte, însă, la nivelul experților se observă o schimbare graduală de optică, în special după februarie 2014, momentul anexării Crimeei de către Federaţia Rusă. Rusia începe să fie privită într-o cu totul altă lumină, ca o mare putere care are capacitatea de a destabiliza ecosistemul regional, mai ales în eventualitatea unui conflict între Rusia și statele baltice membre NATO, situație în care securitatea Suediei ar fi în mod fundamental afectată. Iată situația care împinge Suedia să-și reconsidere opțiunile și să-și revizuiască politica defensivă. Este contemplată discret ideea unui eventual membership în NATO. Astfel, una dintre ipotezele care circulă în spațiul public suedez este aceea că „abilitatea de a descuraja Rusia să declanșeze un conflict în Marea Baltică este posibil să crească, în cazul în care Suedia se alătură NATO“. Un astfel de parcurs ar transforma de o manieră radicală politica de securitate și apărare a Suediei, suspendând tradiția consacrată a politicii de nealiniere.
Nu în ultimul rând, istoricul și, până la un punct, bilanțul strategiilor de securitate națională ale SUA sub administrațiile Bush și Obama ne arată de fapt cât de mult s-a schimbat mediul în care operează lumea euroatlantică. Strategia din 2002 este un produs al timpului său, aflându-se cu precădere sub influența traumatică a atacurilor de la 11 septembrie 2001 asupra New Yorkului și Washingtonului. Pe acest fundal, terorismul internațional devine principala preocupare, se adoptă o politică de securitate fundamentată pe principiul „războiului preemptiv“, pe necesitatea eliminării unor amenințări iminente. În egală măsură, politica defensivă americană stă sub semnul încercării de a preveni ca grupările terorismului jihadist să intre în posesia de arme de distrugere în masă (WMD). Ulterior, strategia din 2006, deși rămâne în coordonatele sale, centrată pe stoparea proliferării sistemelor WMD și, desigur, a terorismului, stă sub simbolismul invaziei Irakului și al dezideratului wilsonian de răspândire a libertății și a democrației, al reconstrucției statelor slabe ca antidot la radicalism și instabilitate. În contrast, documentele adoptate sub Obama pun accent pe nevoia desprinderii de moștenirea Bush, a extragerii Statelor Unite din conflictele care au marcat deceniul post-9/11 în Irak și Afganistan, reorientând prioritățile Washingtonului spre Pacific, nation-building-ul intern, precum și gestionarea schimbărilor climatice.
Pentru ca imaginea să fie completă, nu putem să nu aducem în discuție strategia de securitate națională a Administrației Trump, făcută publică la sfârșitul anului trecut. Aceasta din urmă introduce câteva note distinctive fundamentale. Tema centrală devine cea a „competiției“ strategice. Se recunoaște faptul că reintrăm într-o lume a competiției pentru influență geopolitică, unde marile puteri își dispută „echilibrelele regionale“. După cum spune noua strategie: „Vom concura cu toate instrumentele puterii naționale pentru a ne asigura că regiunile lumii nu sunt dominate de o singură putere“. Documentul programatic al administrației nominalizează direct rivalitățile strategice pe care intenționează să le contrabalanseze - proiectele Chinei, care tind spre „dislocarea Statelor Unite din sfera Indo-Pacifică și reordonarea regiunii“, dar și eforturile Rusiei de restabilire a sferelor de influență în apropierea granițelor sale prin tactici subversive și supremație militară locală. Practic, revizionismul hibrid al unor state precum Rusia, Iran sau China devine principala amenințare. Ideea de fond devine aceea de a imprima o anumită mentalitate, de a mobiliza America pentru competiția deopotrivă politică, militară și economică aflată sub pragul tradițional de agresiune, în spațiul intermediar, dintre „pace“ și „război“, unde operează adversarii Vestului. Într-un fel, asistăm la o întoarcere la un tip de confruntare strategică, inclusiv ideologică, care amintește de lumea de dinainte de 1989, de dinainte de „sfârșitul istoriei“.
Iată pretextul ideal pentru o a treia ediție a volumului care să investigheze modul în care actorii cheie din sistemul internațional contemporan răspund și își adaptează strategiile de securitate națională într-o lume dominată de revenirea competiției între marile puteri.
Detalii suplimentare despre strategiile românești de securitate națională pot fi consultate aici.