Pe aceeași temă
Prima întrebare pe care ar trebui să o stârnească apariția cărții lui Oliver Jens Schmitt, Căpitan Codreanu. Aufstieg und Fall des rumänischen Faschistenführers (Ascensiunea şi prăbuşirea conducătorului fascist român, n. red.), este cum de apare abia acum o biografie a liderului Mișcării Legionare. Fără îndoială, personalitatea carismatică a acestuia a provocat interesul și i-a fascinat atât pe istorici, cât și publicul larg, iar lucrări destinate Gărzii de Fier sau altele, mai generale, despre mișcările studențești interbelice, despre radicalizarea politică din această perioadă, despre universitate sau intelectualii epocii au tot apărut în ultima vreme. Biografiile, însă, deși poate cu un mai mare potențial comercial, întârzie să apară – cu câteva excepții notabile – cauza fiind, cel mai probabil, faptul că un asemenea tip de demers, mai ales dacă este unul academic, și nu de popularizare, necesită un imens efort de cercetare și o documentare mult mai sistematică, care se întinde de obicei de-a lungul mai multor ani. Or, nu oricine se poate înhăma la o astfel de provocare istoriografică.
Din fericire, Oliver Jens Schmitt, profesor de studii sud-est europene la Universitatea din Viena, și-a asumat într-o manieră notabilă acest demers, realizând prima biografie – un volum academic extrem de serios și de bine documentat – a unui lider fascist interbelic aflat la periferia Europei. De altfel, este deja cunoscută apetența autorului pentru subiecte istoriografice, pe de o parte, mai „exotice“, pe de altă parte, controversate și cu miză politică, cel mai reprezentativ exemplu, până acum, fiind biografia pe care i-a dedicat-o lui George Castrioti-Skanderbeg, Skanderbeg. Der neue Alexander auf dem Balkan (Noul Alexandru din Balcani, n. red.), care a stârnit acum câțiva ani un adevărat scandal în Albania. Rămâne de văzut cum va reacționa mediul cultural românesc la apariția, sperăm noi cât mai rapidă, a unei traduceri în română a biografiei lui Codreanu.
Deși bine ancorată în fenomenul fascismului european, ideologia lui Codreanu nu s-ar fi putut naște decât într-o țară ca România și nu ar fi putut prinde decât la publicul de aici. Cu toată influența curentelor similare europene, care poate fi documentată prin stagiul german al lui Codreanu sau prin legăturile mișcării lui cu Germania nazistă și Italia fascistă, Schmitt evidențiază foarte bine mecanismele care au determinat apropierea mult mai mare a legionarismului de specificul naționalismului românesc de la sfârșitul secolului XIX și primele decenii ale veacului următor. Așa se face că ideologia legionară a avut mai multe în comun cu mistica religioasă de factură ortodoxă decât cu o ideologie politică modernă, fie ea naționalistă și antisemită. Dincolo de plasarea criteriului de identitate națională românească în sfera religioasă – apartenența la religia creștin-ortodoxă –, nu culturală sau rasială, precum în cazul nazismului german sau al fascismului italian, inclusiv definirea națiunii era bazată pe principii mistice, premoderne: națiunea reprezenta pentru Codreanu și legionari comunitatea nu doar a românilor din acel moment, ci a tuturor celor trecuți în neființă, precum și a generațiilor viitoare. Această viziune a doctrinei legionare pune în dificultate orice specialist în științele politice care ar încerca să plaseze mișcarea legionară într-un sistem politic sau de gândire politică modernă.
O istorie de familie
De altfel, cultul morții și obsesia jertfei sunt unice în istoria modernă a Europei, aparținând unei gândiri de tip mistico-religios medieval. Biografia Căpitanului realizată de Oliver Jens Schmitt – bazată atât pe analiza vieții propriu-zise, cât și a ideologiei lui Codreanu – surprinde tocmai această tensiune între evoluția lui ca important lider politic din România interbelică, pe de o parte, și ca personaj cu pretenții de erou mitic, apostol cu misiune transcendentală, mesianică, pe de altă parte. Așa cum își asumă autorul încă din introducere, „O biografie a lui Corneliu Zelea Codreanu trebuie să explice modul în care fiul unui profesor de germană din provincia de la estul României, crescut la granița cu Imperiul Rus, a reușit, ca niciun alt lider politic înaintea sau ulterior lui, să mobilizeze societatea românească, de la țărani până la aristocrați, de la studenți până la muncitori; să polarizeze societatea prin pretenția sa de misionarism carismatic, prin «credința sa legionară», prin promisiunea sa nu doar de mântuire pământească, ci și de creare a unui «om nou», care ar trebui să primească nu doar «pâine mai albă» și un «pat mai moale», ci «mântuire» și «înviere» nu ca metaforă, ci ca angajament concret în sensul tradiției credinței creștine, care includea nu numai individul, ci comunitatea credincioșilor“ (p. 11-12).
Dintr-o altă perspectivă, istoria fascismului românesc poate fi interpretată ca o „istorie de familie“. Nici antisemitismul, nici ultranaționalismul, nici
// OLIVER JENS SCHMITT |
militarismul nu îi erau străine lui Ion Zelea Codreanu. În primii ani ai secolului XX, ca student la Universitatea din Iași, acesta a manifestat același tip de activism politic de factură naționalistă precum fiul său două decenii mai târziu, iar în 1910 a devenit membru al Partidului Naționalist-Democrat condus de Nicolae Iorga și A.C. Cuza, primul partid fățiș antisemit din România. Profund religios, acesta și-a crescut toți cei opt copii în spiritul credinței și misticii ortodoxe. Dimensiunea religioasă a naționalismului și perceperea națiunii nu doar ca o categorie politică, ci cu valențe transcendentale a preluat-o Corneliu tot de la tatăl său, iar înscenările propagandistice de mai târziu, care au contribuit la crearea cultului personalității Căpitanului, par a-și avea originile tot în acțiunile tatălui din timpul campaniilor electorale ale anilor 1911-1912: drumețiile prin satele din Moldova, îmbrăcat în costum popular, cu revolverul la brâu, ținând discursuri înflăcărate.
De altfel, Oliver Jens Schmitt reflectează asupra acestei chestiuni: „Viitorul lider al Legiunii Arhanghelului Mihail a preluat mult de la tatăl său, care i-a fost mentor politic - ideologia, militarismul, romantismul și misticismul, universitatea ca loc de socializare politică, însă nu și excesivitatea și lipsa de ezitare, nici talentul oratoric, ușurătatea agitatorului politic. Fiul oratorului exaltat din piețele țărănești ale Moldovei trebuia să se dezvolte mult mai mult – inclusiv în ce privește propria imagine de sine –, de la agitator al studenților radicalizați la cavaler tăcut, monahal-ascetic și maestru al ultranaționalismului antisemit. Și, spre deosebire de tatăl său, el nu a susținut doar violența, ci și-a bătut adversarii și și-a întins mâna către revolver, cu care a și ucis“ (p. 33-34). Și frații lui Codreanu au fost implicați în Mișcare, cu roluri mai mult sau mai puțin proeminente în cadrul acesteia. De notat este activismul surorilor lui, Iridenta și Rea-Silva, studente exmatriculate de la Universitatea din Iași tocmai din cauza activismului lor politic, precum și rolul jucat de cumnatul Ion Moța, soțul Iridentei, ca unul dintre cei mai importanți lideri ai Mișcării, menit a atrage publicul naționalist din Ardeal. Soția Căpitanului, Elena Ilinoiu, despre care nu se știu prea multe, este prezentată drept o naționalistă fanatică, care purta svastica la gât, iar istoricul austriac reușește chiar să surprindă câteva aspecte ale naturii relației dintre cei doi și ale unui posibil eșec al acesteia către finalul anilor ’30.
Este interesant și modul în care Schmitt prezintă sistemul de organizare în cadrul Legiunii și mai ales în jurul liderului acesteia: membrii mișcării erau structurați în cercuri concentrice, în funcție de relația pe care o aveau cu Căpitanul, unii fiind amplasați mai aproape de acesta, alții dimpotrivă, aflându-se la periferia sistemului legionar. Aflăm astfel că majoritatea intelectualilor, a căror adeziune la Mișcarea Legionară a fost discutată și răsdiscutată și care nu mai pridideau în a-și dovedi, prin scrieri și discursuri, simpatia față de fascismul românesc și față de liderul lui, erau în mare măsură ignorați de Căpitan, aceștia nereușind să răzbească în cercul lui intim.
Alura carismatică a lui Codreanu a evoluat treptat. Dezvoltată inițial în anturajul familial și al apropiaților, aceasta i-a cuprins și pe camarazii săi de la liceul militar de la Mânăstirea Dealu, pe colegii de la Universitatea din Iași și de la congresele studențești, extinzându-se apoi la nivelul întregii societăți și depășind atât granița generațională, cât și pe cea de clasă. Carisma liderului Legiunii a prins și la tineri, și la bătrâni, și la țărani și muncitori, și la aristocrați, profesori universitari sau ofițeri.
Mișcarea Legionară a fost mai mereu prezentată drept un curent care i-a atras în primul rând pe studenți și țărani. Prea puțin s-a vorbit despre faptul că liderul acesteia și-a început cariera politică ca agitator contrarevoluționar și antigrevist al muncitorilor. Iar relația Căpitanului cu muncitorimea a rămas solidă până la final, Legiunea având printre membri și simpatizanți o mare parte a păturii muncitorești urbane. Lucru deloc de mirare, având în vedere că printre obiectivele mișcării se numărau naționalizarea industriei, redistribuirea profitului, impozit progresiv pe venit etc., toate acestea fiind deziderate specifice unui stat social. Desigur, stat social care urma să îi cuprindă doar pe românii „autentici“. Legionarismul se întâlnea cu comunismul și în privința poziției femeilor în societate, Codreanu promovând un „feminism național“, ca o contrapondere la feminismul internaționalist, iar Legiunea însăși, spre deosebire de alte fascisme europene, oferea un loc destul de proeminent femeilor. Preluat a fost și clasicul slogan marxist „Proletari din toate țările, uniți-vă!“, transformat în „Muncitori de același sânge – uniți-vă în sindicatele naționale“ (p. 51). Mai ales odată cu participarea, sub diferite denumiri, a organizației lui Codreanu la alegeri, din 1931 încolo, iar apoi și mai pronunțat în a doua parte a anilor ’30, retorica legionară a înlănțuit frustările ei naționaliste, antisemite, anticomuniste cu cele de natură socială tocmai pentru a atrage tot mai mulți muncitori. De altfel, Schmitt asociază succesul electoral al Legiunii din 1937 cu această cotire către publicul muncitoresc și cu înființarea, în 1936, sub conducerea lui Gheorghe Clime, a Corpului Muncitoresc Legionar.
România interbelică fără perdea
Așa cum cartea lui Oliver Jens Schmitt este o biografie a liderului fascist Corneliu Zelea Codreanu, ea este aproape în aceeași măsură și o radiografie a României interbelice. Statul român apare ca unul abuziv, aflat departe de orice formulă cu adevărat democratică. Atât înainte, cât și după 1918 „libertatea presei“ sau „alegerile libere“ – marcate de manipulări, falsificări, intimidări, violențe – au fost doar forme fără fond. Iar dacă familia Codreanu a evoluat și s-a socializat până la primul război mondial în „această atmosferă de violență structurală a statului și a sistemului social și de violență fizică, publică, a bandelor de huligani și a tulburărilor țărănești“ (p. 21), după Unire - și intrarea în componența României a unui semnificativ procent de populație minoritară, circa 30% - climatul politic a devenit și mai radical. Autoritățile, elitele politice și aparatul Siguranței, pe de o parte, importante segmente ale populației majoritare, pe de altă parte, au devenit obsedate de tot soiul de dușmani – de stânga într-o mai mare măsură, de dreapta mai puțin, dar mai ales din rândul minorităților naționale. Aproape orice manifestare a vreunui grup minoritar de pe teritoriul României era percepută de către autorități drept un pericol pentru unitatea și integritatea statului. Revendicările extremei stângi păreau de asemenea a atenta la statul național, în vreme ce extrema dreaptă era tolerată atâta vreme cât susținea „românitatea“. Pe fundalul unei instabilități politice interne și al susținerii tacite din partea statului a unui radicalism de tip naționalist, orice discuție despre violențele studențești sau legionare ajungea să devieze, inevitabil, spre un discurs despre așa-numita „problemă națională“. Or, din asta agitatorii naționaliști nu puteau ieși decât bine, ca eroi, apărători ai națiunii. Achitarea lui Codreanu în 1925, după ce îl asasinase pe prefectul de poliție Manciu, este doar o dovadă în acest sens.
Prin urmare, Căpitanul și mișcarea sa au exacerbat un climat al violenței politice care exista deja de dinainte. Mai mult, ei au profitat, așa cum bine a remarcat Irina Livezeanu, atât de „alianța lor de facto cu statul, cât și de opoziția lor de principiu față de acesta“. De altfel, o mare parte dintre actorii politici ai României interbelice au realizat alianțe sau, cel puțin, au lăsat impresia că ar fi dispuși să realizeze înțelegeri cu Legiunea, pentru a ajunge la putere (Iuliu Maniu, Al. Vaida Voievod). Inclusiv Regele Carol II a favorizat într-o primă fază Mișcarea Legionară, încercând să o instrumentalizeze în direcția dorită de el, doar pentru a coti brusc în 1938, după refuzul lui Codreanu de a susține dictatura regală, încercând să o anihileze și comandând chiar asasinarea Căpitanului.
Astfel, Corneliu Zelea Codreanu a fost atât un beneficiar, cât și o victimă a violenței și abuzului statului român interbelic. Atunci când, într-un final, în mai 1938, a fost condamnat la 10 ani de muncă silnică pentru niște delicte mult mai puțin semnificative față de asasinatele realizate sau coordonate de el în prima parte a „carierei sale politice“, aceasta nu s-a întâmplat în numele dreptății sau al democrației, ci pentru a se consolida dictatura autoritară a regelui Carol II. Așa cum remarcă Schmitt referitor la procesul din 1938, „prețul pe care statul a trebuit să-l plătească pentru acest proces a fost semnificativ. Rămășițele statului de drept, deja fragil, au fost distruse chiar de guvern“ (p. 269).
În condițiile în care biografia realizată de Oliver Jens Schmitt este foarte bine documentată – autorul a cercetat aproape exhaustiv sursele arhivistice din România, utilizând și analiza de text asupra publicațiilor lui Codreanu însuși și, mai ales, parcurgând aproape toată bibliografia disponibilă, în cea mai mare parte în limba română - și aduce în prim-plan, alături de informații deja cunoscute, și foarte multe elemente ale biografiei Căpitanului complet inedite, orice prezentare a cărții nu poate atinge decât minimal conținutul și esența ei. Câteva observații generale nu pot fi însă evitate.
Principalul atu al lucrării este acela că depășește tradiționala paradigmă bine-rău cu care am fost obișnuiți până acum. Cartea nu este pentru cei care speră să găsească în ea o condamnare, o înfierare a lui Codreanu și a mișcării lui. Este mai degrabă exact ceea ce ar trebui să fie o biografie istorică – o analiză minuțioasă a cursului vieții personajului, a etapelor de evoluție și factorilor care le-au influențat, a ideologiei, deciziilor, ezitărilor Căpitanului. Pe de altă parte, cartea contribuie nu doar la înțelegerea omului Codreanu – a obiceiurilor, gândurilor, credințelor, temerilor, relațiilor lui -, ci și la înțelegerea unei întregi epoci și – mai ales – a Românei interbelice.
O poveste despre mărire și decădere
Fiind croită pe un calapod aproape novelistic sau cinematografic, biografia lui Codreanu poate fi văzută și drept povestea unui succes și a unui eșec politic. Dacă inițial ne pare a fi istoria unui tânăr din Moldova, nu foarte educat și fără prea multă originalitate, dar exaltat și bucurându-se de un context – familial, social, politic – favorabil, care a reușit să mobilizeze vreme de aproape două decenii mari segmente din societatea românească și să joace chiar un rol în cadrul politicii la nivel înalt, pe măsură ce ițele poveștii se împletesc pentru a crea deznodământul apare foarte evident eșecul personajului, împreună cu toate slăbiciunile acestuia, lipsa unei coerențe în gânduri și acțiuni și, până la urmă, chiar lipsa unor adevărate abilități politice. Deja implicat emoțional în istoria pe care o scoate la lumină, Schmitt pare în anumite momente că își disprețuiește, își ceartă sau, dimpotrivă, își compătimește subiectul.
Personalitatea lui Corneliu Zelea Codreanu încă rămâne un subiect fierbinte în România. De la ignorarea completă a acestui episod în primii ani ai regimului comunist, la o preluare parțială a ideologiei lui de către regimul național-comunist al lui Ceaușescu - fără o recunoaștere a paternității ideilor – și până la „spălarea“ lui Codreanu de radicalism, antisemitism și violență după 1989, atunci când a primit principalul atribut de anticomunist, în contextul unei culturi publice și politice care favoriza această paradigmă, anticomunistă, rolul lui Codreanu în istoria României nu a fost niciodată evaluat cu luciditate, nici în context cultural, nici istoriografic. Desigur că biografia lui Oliver Jens Schmitt este un pas important în această direcție, dar doar în măsura în care va fi tradusă în limba română și va declanșa o dezbatere onestă, lipsită de patos naționalist.
Ediţia în limba română a cărţii lui Oliver Jens Schmitt este în pregătire la Editura Humanitas.