Pe aceeași temă
ILUZII, de Ivan Vîrîpaev · Regia: Bobi Pricop · Scenografia: Andreea Negrilă · Cu: Romaniţa Ionescu, Ioana Manciu, Cătălin Băicuş, Vlad Udrescu · Teatrul Naţional „Marin Sorescu“, Craiova.
Ivan Vîrîpaev, Evgheni Grișkoveț, frații Presniakov, intens promovați și pe scenele noastre, reprezintă cu brio ceea ce Marina Davîdova, strălucit critic rus, consideră a fi „noua dramă rusească“, adică dramaturgia apărută după anul 2000 în pas cu noua realitate și împotriva vechii școli acuzate acum de prea mult rigorism formal. „Spectacolele noastre (scria în 2004 Mihai Ugarov, „propovăduitor furtunos și încrâncenat al noii religii teatrale“, cum îl caracterizează Davîdova) sunt total inofensive. Nu veți afla din ele nimic din ceea ce se întâmplă acum în țara noastră și cu noi... Niciun ticălos n-o să se cutremure, niciun Claudius nu va pleca, acoperindu-și fața, de la vreun spectacol de-al nostru. Și nu se va găsi niciun Stanislavski care să strige: Nu cred, la vederea marii minciuni a Sărbătorii noastre teatrale...“
In replică, noua dramă, sincronă cu ceea ce englezii au lansat prin acel new writing de la Royal Court din Londra, renunțând la regulile clasice ale scrisului pentru scenă, mizează pe adevărul trăirilor și sinceritatea exprimării. Or, cum poți să obții acest sentiment, dacă nu te apropii de realitate, de viața de azi, reproducându-i formele de manifestare și, uneori chiar și limbajul până la calchiere? Cel dintâi și-a făcut loc în prim-planul scenei teatrul doc., prin care strada a năvălit în teatru în formele cele mai brutale și neprelucrate printr-o tehnică de reproducere copy-paste numită verbatim. (Viața și problemele ei – evident, așa cum se manifestau ele acut în anii exploziei capitalismului sălbatic și ai încercării de recuperare a timpului pierdut sub dictaturi.) Încet- încet, lucrurile au început însă să se așeze, să se structureze și autoreflexia să producă observații teoretice legate, de pildă, de personajul-erou și responsabilitate. „...Pe urmele autorului, care a încetat să mai fie Creator cu majusculă, eroul pieselor contemporane a încetat și el să mai fie creatorul propriului destin și a devenit un fel de pion la discreția realității. Dacă e să fim scrupuloși, aici nici nu mai există de fapt eroi, nu sunt decât personaje. Fiindcă prima condiție a existenței unui erou este asumarea responsabilității pentru propriile fapte, răspundere conferită de dramaturg (iar în urma acestuia, și de spectator)... A pretinde responsabilitate personajelor noii drame ar echivala în absurditate cu întrebarea de ce aluatul răsturnat într-o tavă a luat forma tăvii. Aceste figuri sunt în întregime și complet formate în mediul înconjurător.“ (Marina Davîdova, Sfârșitul unei epoci teatrale, Editura Nemira, 2006)
Ivan Vîrîpaev se distinge în acest val al noii dramaturgii ruse și printr-o notă de misticism. Prezent la Sibiu în ediția de anul trecut a Festivalului Internațional de Teatru chiar cu piesa Iluzii, despre care va fi vorba mai jos, tânărul scriitor și actor a pledat pentru reinventarea spațiului sacru în noul tip de comunicare, cea actuală. „Sensul omului este să se conștientizeze ca parte a Universului. Dinspre Dumnezeu trecem spre propriul ego. Arta trebuie să ajute individul să se conștientizeze pe sine în procesul de creație.“
Ioana Manciu, Vlad Udrescu, Cătălin Băicuş şi Romaniţa Ionescu în Iluzii (foto: Bogdan Dănescu)
Dacă în Oxigen, piesa care l-a lansat, aceste idei pot fi eventual decelate prin aceea că păcătoșii din piesă primesc iertarea în numele legii divine, care dă dreptate celor săraci cu duhul, în Iluzii pretinsul misticism al autorului cedează în fața forței adevărului vieții. Povestea spusă prin intermediul unor monoloage confesive, dar mai ales perspectivele multiple la care apeleză Vîrîpaev, pentru a accentua sentimentul de relativism absolut în care trăim, e poate cel mai frumos și crud adevăr pe care omenirea acestui secol trebuie să-l accepte, după ce crezuse că i-a smuls universului toate secretele. Da, trăim pe nisipuri mișcătoare și realitatea e poate o himeră. Această viziune platoniciană, generatoare de scepticism frumos, câtă vreme putem, la urma urmelor, să ne închipuim că suntem fie și fericiți, chiar dacă oricând altcineva poate dovedi contrariul, câștigă tot mai mult teren în epoca pragmatismului devorator, pentru a contracara, probabil, tendința golirii de sens a umanității contemporane. Nu e întâmplător că o astfel de gândire e asumată de un artist care vine din spațiul slav, unde, de la Dostoievski la Berdiaev și Șestov, scepticii s-au înfrățit cu nihiliștii chiar și atunci când și-au ridicat ochii la cer.
Bobi Pricop nu le împărtășește întru totul ideea. Și dacă spectacolul lui de la Teatrul Național „Marin Sorescu“ din Craiova e atât de stenic, în ciuda revelațiilor descurajatoare pe care le propune textul, vorbind despre dragoste și oamenii care au impresia că o trăiesc, e pentru că în spatele vorbelor veghează un spirit ludic invincibil, cu tot ce decurge de aici ca rol al imaginației, al creativității, al distanțării ironice și critice. Chiar și concluzia autorului despre singura constantă verificată a existenței care e moartea sună în acest context încurajator, fiindcă ne îndeamnă la luciditate, la acțiune, poate în contrast cu acel respiră!, ca unică soluție de supraviețuire pe care Vîrîpaev o promova în Oxigen. Spectacolul acestor Iluzii, despre care ne vorbește montarea craioveană, este de aceea o splendidă celebrare a puterii de creație a omului, a artistului pus să-i reprezinte pe scenă gândurile ascunse.
Folosind tot arsenalul de mijloace audio-video de care teatrul modern beneficiază, punându-i în stare de creație maximă pe cei patru tineri și talentați actori, Bobi Pricop transformă ceea ce la o altă montare a piesei era doar o relatare statică – interesantă, ce-i drept, prin surpriza de conținut – într-o reprezentație de o teatralitate bogată, descoperind în acest fel multe dintre rezervele de sensibilitate ale piesei și autorului ei. Spațiul propus e primul care contribuie la magia aparte a spectacolului (scenografia: arh. Andreea Negrilă, asistent: George Dulămea). Regizorul a ales să-l monteze într-un subsol al Naționalului craiovean (atelierul de pictură) unde încap pe gradene vreo 80 de spectatori, dar e mult loc pentru desfășurarea atât de dinamică și plină de fantezie imaginată pentru această piesă. Câteva schele metalice descriu, cu geometria lor exactă, un cadru aparent riguros, în contrast în fond cu furtuna din sufletele personajelor. O platformă mobilă acționată manual va folosi pentru nenumărate efecte menite să traducă starea de spirit a acestora (vezi mersul contrar sensului rotirii). Un ventilator uriaș plasat în fundal stă și el la dispoziția regizorului pentru a produce iluzia realității, cum se întâmplă adesea la teatru. Cu ajutorul lui va sufla vântul în pletele lui Margaret, la momentul oportun, și tot de acolo vor zbura confetti-urile făcute să imite zăpada, într-unul dintre cele mai romantice momente din spectacol, în care e evocată puterea omului de a se iluziona. Pe un ecran uriaș plasat lateral se naște realitatea virtuală amăgitoare, pe care doar prefabricarea ei la vedere o subminează, într-un zâmbet amestecat cu lacrimi ale eroilor care se filmează reciproc. Un violoncel cocoțat pe schele (muzică live: Orlando Buda) îngână melancolic din când în când, pe măsură ce povestea avansează din surpriză în surpriză spre adevărul final, care e o minciună. O minciună necesară, poate, și aici e aici, fiindcă cine ar vrea să trăiască în minciună, dacă aceasta nu-i este ascunsă la timp.
Ei bine, revelația aceasta târzie le e dat s-o trăiască personajelor acestei piese, două cupluri prietene care, la cei 80 și ceva de ani, înaintea sfârșitului, se spovedesc unul altuia pentru a se elibera de minciuna vieții lor. Tehnica inteligentă a autorului care generează subtilitatea piesei face ca aceste mărturisiri să aparțină întotdeauna celuilalt, așa încât, printr-o inventivă țesătură a celor patru povești, realitatea de la fața locului să se pulverizeze în multiplele ei percepții subiective. Sandra relatează la început, într-un moment de mare impact emoțional datorat Ioanei Manciu, despre iubirea mărturisită pe patul de moarte de Denny, soțul ei, tocmai în momentul când află că fusese înșelată. Ea, la rândul ei, nutrise toată viața o dragoste vinovată pentru Albert, prietenul lui și soțul cinicei Margaret, iubită de fapt de Denny, singura care în final nu suportă adevărul și se spânzură. Dar nici asta nu e sigur că s-a întâmplat, câtă vreme suntem cu toții într-o lume a incertitudinilor și a minciunilor acceptate.
Aleși cu schepsis de regizor, cei patru interpreți, toți foarte buni și talentați, alcătuiesc un cvuartet de virtuozi, armonios, dar contrapunctic, trăind destinele individuale ale celor patru cu simț al ironiei și luciditate, chiar și atunci când ochii le sunt scăldați în lacrimi. Am uitat să vă spun că importante mai sunt în spectacol și microfoanele pe care și le smulg unul altuia, când au impresia că altcineva trebuie să preia controlul, iar ceilalți sunt trimiși să asiste și să cenzureze, parcă, de pe scaunele din afara spațiului de joc, cele ce se petrec la vedere. Vlad Udrescu, în rolul lui Albert, inițiază la un moment dat, pe podea, un joc de animație pe care spectatorii îl privesc pe ecran. El descrie astfel amuzat o fotografie a momentului când cele două cupluri se resetează. La fel se întâmplă și când, așezați înghesuiți pe o bancă în mijlocul scenei, cei patru fumează pipa păcii și se refugiază în fumul paradisiac al rotocoalelor cu care se joacă. Individualități distincte și puternice, cei patru actori au darul să sugereze o lume bogată ca temperament, caracter și comportament, mânată de soartă spre același destin. Inteligentă, zeflemistă, cinică precum Margaret, Romanița Ionescu îi creează acesteia un portret pe măsura valorii talentului ei bogat; sentimentală, visătoare și idealistă precum Sandra, Ioana Manciu și-o asumă pe datele ei de mare sensibilitate; lucid, tolerant, detașat, Albert e impus de jocul modern al lui Vlad Udrescu ca un element de echilibru; poetic, filozof, contemplativ, lui Denny, Cătălin Băicuș îi atribuie eficient privirile lui melancolice și surâsul abia schițat. Cu toții au ca numitor comun o mare putere de adaptabilitate și comunicare. Așa încât spectacolul te ține cu sufletul al gură și-ți transmite cu zâmbetul pe buze o stare dilematică, balansând între nevoia de adevăr și dulcea iluzie. Care e, deopotrivă, a vieții și a teatrului.