Pe aceeași temă
Reîntoarcerea lui Teodor Baconschi autor major se petrece, într-un mod mai degrabă neaşteptat, cu un eseu despre cel mai important fenomen al timpului nostru, Facebook, pe care-l abordează cu instrumente de antropologie creştină, politologie, sociologie generaţională, geopolitică.
Facebook. Fabrica de narcisism este noul volum semnat Teodor Baconschi, un autor care nu mai are nevoie de nicio prezentare. Şi totuşi... Supraexpus mediatic, într-o anumită perioadă a vieţii sale, în lumina orbitoare a reflectoarelor, ars de către aceasta, el se întoarce acum la vocaţia şi, îndrăznesc să o spun, la menirea sa iniţială: scrierea cărţilor. După ce va mai trece vremea, iar pasiunile se vor mai domoli, „cazul“ Teodor Baconschi va fi perceput ca unul exemplar pentru studiul sociologiei intelectualilor din România şi înţelegerea angajamentului intelectual în politică.
Reîntoarcerea lui ca autor major se petrece, într-un mod mai degrabă neaşteptat, cu un eseu despre cel mai important fenomen al timpului nostru, Facebook. Un „fapt social total“, pe care-l abordează cu instrumente de antropologie creştină, politologie, sociologie generaţională, geopolitică. Totul şlefuit cu precizie, într-un stil învăluitor, cu un verb foarte liber, multă ironie british specifică pentru „vechiul“ Teodor Baconschi, cel care a şlefuit destine şi a născut vocaţii prin cărţile sale de la sfârşitul anilor 1990. Un om al timpului său, care ţine pasul cu avansul tehnologic, înţelege modernitatea ca întreg, nu o respinge, dar nu-şi face nici prea multe iluzii în ceea ce priveşte efectele acesteia, constatând sec că progresul tehnic nu ameliorează fiinţa umană şi din punct de vedere etic.
Cea mai mare eroare pentru potenţialul cititor al acestei cărţi ar fi să creadă că ea se adresează doar utilizatorilor de Facebook sau celor pasionaţi (neliniştiţi?) de lumea cea nouă a Internetului. „Acest eseu se află în mâinile dumneavoastră pentru că sunteţi sau veţi fi un client al Facebook Inc.“, declară autorul. Pe măsură ce lectura a avansat, am avut impresia că, de fapt, este vorba despre o afirmaţie capcană, o perdea de fum menită să capteze atenţia cititorului. Nu este vorba de o carte despre Facebook, este o carte cu mult Facebook, pentru că, în cele din urmă, se ajunge la o radiografie severă a lumii contemporane, a problemelor care ne macină acum.
Volumul de faţă nu este unul facil. Este vorba despre un eseu de amplă respiraţie intelectuală, scris într-o limbă voit elevată, plină de cuvinte dificile, unele de-a dreptul incomprehensibile pentru utilizatorul standard de Facebook. Se regăsesc şi mai vechi teme şi obsesii baconschiene, scurte experienţe personale, referinţe la locurile în care a trăit şi profesat, toate ambalate ingenios – capitolele „eclozează“ unul din celălalt, se trag unele pe altele, ca nişte piese de domino - ceea ce face ca, odată începută, cartea să fie cu greu lăsată din mână.
// TEODOR BACONSCHI |
Primele piese ale „dominoului“ pomenit anterior conţin mai multe referinţe la sociologia şi antropologia mediului virtual. Se aduce în discuţie „funcţia compensatorie“ a Facebook-ului după decenii de comunism, marcate de izolare şi neîncredere, diferenţele generaţionale majore în ceea ce priveşte modul de utilizare efectivă a reţelei. Tineri versus bătrâni, cu toate că în „Virtualia“, „bătrân“ este orice individ care a trecut de 26-28 de ani sau, rezumat, „pe FB se intră, nu se stă“, după cum a tranşat sec dilema dependenţei unul dintre copiii autorului, „crescut digital“, după celebra de acum expresie a sociologului american Don Tapscott. Pe lângă analiza interacţiunii dintre generaţii (pe ecran şi în afara acestuia), am găsit multe referinţe la diferenţele mari de dezvoltare regională a României, egalitatea de şanse, accesul la reţea. Plus alte descrieri foarte realiste ale eşecului politicilor locale din multe colţuri ascunse ale ţării, ceea ce arată că efectul numeroaselor turnee politice prin ţară asupra intelectualului Teodor Baconschi a fost pozitiv, de trezire la realitatea imediată, alta decât a bibliotecii sau a platourilor de televiziune. Altminteri, găsim multe pagini critice la adresa societăţii actuale (lapsus freudian, era cât pe ce să scriu „orânduirii“ actuale, horribile dictu!), a capitalismului ultraliberal etc. Iar autorul nu este altul decât creştin-democratul Teodor Baconschi, ceea ce marchează o deschidere către realitate şi o schimbare subtilă, care pe mine personal m-a bucurat foarte mult.
Pe măsură ce piesele dominoului cad una după alta, cititorul este atras să reflecteze asupa unor teme naţionale complicate, delicate, inoxidabile, amplificate şi în acelaşi timp uzate intesiv de către „fabrica“ Facebook. „Termopanizarea României“, formulă memorabilă, care descrie un proces repetat la infinit în istoria noastră, acela de „modernizare fără modernitate“. Poate că nu vă aşteptaţi să găsiţi interogaţii geopolitice profunde într-o carte despre Facebook, dar Teodor Baconschi loveşte exact acolo unde doare mai rău, în rana deschisă a „bovarismului geocultural“ (apud Sorin Antohi): asemănarea noastră profundă cu „sufletul“ rus. Dilemele (ne)aşezării noastre istorice, pendularea continuă între Vest şi Est, obsesiile identitare, fractura dintre elite şi mase sunt în mare parte aceleaşi cu ale ruşilor, dar, citez, „reduse la scară balcanică“. Veşnica dispută dintre „slavofili“ şi „occidentalizanţi“, Homiakov versus Ceaadaev, nu s-a stins.
Urmează alte interogaţii asupra schimbărilor aduse de Facebook mediului şi stilului nostru de viaţă. Marea mutaţie: pentru prima oară în istoria culturală a omenirii, imaginea „bate“ cuvântul. De la consumatori de imagine, am devenit devoratori de pixeli organizaţi în imagini. „Cuvântul pare greoi în comparaţie cu puterea sintetică a reprezentărilor virtuale.“ Moartea lentă a efortului intelectual, provocată de falsul sentiment că toată Cunoaşterea Universală se află doar la un clic distanţă. „Biciuirea senzorială“ a simţurilor dată de refugiul nostru în lumea digitală este permanentă, amplificată de supraexpunere la Imagine. Prezentul continuu în care trăim, delicata soartă a arhivelor digitale, posteritatea nulă a autorilor de Facebook sunt şi ele aduse în discuţie. Pentru că fiecare dintre cei care sunt în reţea lasă în urmă o „operă“ virtuală. Personal, de multe ori m-am întrebat cum ar fi arătat pagina de Facebook al lui I.L. Caragiale. Sau a lui Păstorel Teodoreanu. Acesta din urmă şi-ar fi fotografiat formidabilele reţete culinare? O altă mare provocare: cine posedă cu adevărat autoritate pe Internet? Cum se poate defini? Sau, după cum scrie Teodor Baconschi, avem de ales între Bibliotheca Teubneriana şi Wikipedia, ultima fiind o alcătuire care „consacră triumful cunoaşterii vulgarizate şi desfide mitul specialistului“.
Spre final, Facebook este părăsit, acesta devine doar un cap de pod pe care debarcă desantul critic al autorului, care atacă în forţă derivele şi „nebunia“ lumii căreia i-am dat naştere, iresponsabili ucenici vrăjitori. Nu este uitată corectitudinea politică dusă la extrem, orbirea intelectualilor occidentali care nu mai pot vedea realitatea de dincolo de zidurile (bine păzite) ale campusului universitar. Secularizarea avansată a societăţii în care trăim este rodul creştinismului, maturizarea sa în lume, şi nu un proces impus din exterior. I se recunosc meritele, aşa cum le vede şi teologia postmodernităţii. Numai că „secularizarea gândită ca proiect împotriva lui Dumnezeu a dus la cu totul alte rezultate“. Dintr-o perspectivă creştină, Teodor Baconschi furnizează şi „soluţii“ de supravieţuire a Europei: „asumarea trecutului, cultura înaltă, viziunea creştină, revenirea liberă şi moderată la valorile tari“. Ambiţios program, plăcut de citit pe hârtie, hélas! iluzoriu, imposibil de transpus în practică, ţinând seama de schimbările iremediabile care s-au produs.
Portretul final pe care-l schiţează autorul lumii noastre nu este unul care să inspire la optimism. Supravieţuirea doar pe Facebook, pentru Facebook e un semnal de alarmă, o iluzie mortală. Trebuie să revenim la valorile morale, spirituale, politice care au dus la naşterea acestei minunate Europe, atât de dispreţuită în acest moment. „Am dat naştere unei lumi care răstoarnă valorile pentru a le reinventa fără rost.“ Punct şi de la capăt.
Aş fi dorit să scriu o concluzie „tare“, în care să salut voios revenirea intelectualului de calibru Teodor Baconschi cu un volum în care experienţa diplomatică şi politică a lăsat urme adânci. Aş fi dorit să spun că un om care nu vine din zona „specialiştilor în comunicare digitală“ (am simţit nevoia să aşez ghilimele pe această nouă profesiune atât de preţuită de unii) a scris un manual de înţelegere şi utilizare a Facebook mai bun decât hectarele de maculatură cu ifose publicate până în acest moment. Sau cât de înşelătoare, învăluitoare, îngrijorătoare este această carte pentru orice om cu capul pe umeri. Aş fi vrut să mai fac unele critici legate de calitatea iconografiei (Editura Humanitas a reinventat, prin ediţiile populare Neagu Djuvara, ilustraţia de carte, numai că, în cazul volumului de faţă, ea este de slabă calitate, prost calibrată, cu alegeri uneori discutabile). Sau critici legate de unele formule prea căutate ale autorului, cum ar fi, de pildă, „accesat pe un Retina Display, FB este magnific“, într-un spaţiu care dizolvă tot, aruncă tot în derizoriu prin viteza fantastică cu care se schimbă. Cine va mai şti oare peste doi ani ce este un Retina Display? Dar toate acestea nu ar fi decât fire de nisip în mecanismul bine reglat al ceasonicului care ne duce spre o altă lume, virtuală de data aceasta. Vanitate. Aşa că am ales să vă povestesc o mică întâmplare: am redactat acest text în micuţa sală de lectură a bibliotecii publice „Lucian Blaga“ din Bucureşti. Unul dintre puţinele servicii culturale publice care au scăpat speculaţiilor imobiliare din zona gri. Semn al timpului, spaţiul interior numără mai multe terminale de calculator decât mese de scris. În faţa unuia dintre ecrane, doi adolescenţi de 17-18 ani se luptă din greu cu întrebările de cultură generală de pe site-ul unei agenţii de turism foarte cunoscute. Speră să câştige marele premiu, o excursie cu o destinaţie exotică. Concursul este contra cronometru, seamănă cu cel de obţinere a permisului auto. Unul dintre ei manipulează tastatura, celălalt caută febril răspunsurile pe ecranul strălucitor al unui „aifon“, în logica suprapunerii ecranelor, second screen. Sunt complet absorbiţi de activitatea lor. În jur, rafturile pline de cărţi dorm neatinse. Restul e cartea lui Teodor Baconschi.