Pe aceeași temă
Riguros documentată, inovatoare din punct de vedere metodologic şi incitantă prin ipotezele pe care le propune, lucrarea Descrierea Basarabiei are toate şansele să devină o referinţă inconturnabilă în istoriografia medievistă – şi nu doar medievistă – românească.
Apărută cu patru ani în urmă, cartea istoricului Ion Ţurcanu, intitulată Descrierea Basarabiei şi subintitulată Teritoriul dintre Prut şi Nistru în evoluţie istorică (din primele secole ale mileniului II până la sfârşitul secolului al XX-lea), reprezintă o contribuţie mai mult decât notabilă, erudită şi complexă, care merită în mod cert să fie mult mai bine cunoscută, întrucât se preocupă de un capitol îndeobşte văduvit din istoriografia românească, dar a cărui relevanţă foarte contemporană nu încetează – volens, nolens – să sporească.
Două elemente individualizează în ansamblul său volumul, care este compus din patru studii autonome, plus un sinopsis în limba engleză şi o anexă conţinând reproduceri după hărţi şi portulane medievale ale Ţărilor Române (cu un accent deosebit pe sud-estul dunăreano-pontic al Ţării Moldovei) şi care constituie, în esenţă, o lucrare de istorie medievală târzie – conform unei periodizări discutabile, dar bine încetăţenite – scrisă de către un istoric antichist ca formaţie de bază. Mai întâi, este vorba de abordarea braudeliană, de geografie istorică, pe care o propune şi care îşi găseşte corespondentul românesc anterior în opera lui Gheorghe Brătianu. Apoi, este vorba de ipotezele noi pe care le formulează cu privire la câteva dintre cele mai spinoase probleme din istoria veche românească, care – din unghiuri diferite – au reţinut atenţia şi altor istorici români în ultimii ani, generând chiar una dintre cele mai consistente polemici istorice din spaţiul autohton.
Investigaţia lui Ion Ţurcanu, căci despre o investigaţie în sensul herodotic al cuvântului este vorba, porneşte, pe urmele lui V. Spinei, de la horonimul Basarabia şi, aşa cum indică chiar titlul cărţii, se caracterizează printr-o foarte creativă valorificare regresivă a sugestiilor şi informaţiilor conţinute în opera istorică şi etnografică a lui Dimitrie Cantemir – acel principe savant al Moldovei şi savant printre principii Luminilor, căruia istoricul Ştefan Lemny i-a consacrat o monografie de familie (v. Cantemireştii. Aventura europeană a unei familii princiare din Moldova secolului al XVIII-lea, Polirom, Iaşi, 2010, trad. Magda Jeanrenaud) –, dar şi în opera cronicarilor moldavi (în special Grigore Ureche şi Miron Costin) sau chiar munteni (Radu Popescu) care l-au precedat. Aceste izvoare scrise româneşti – trecute prin istoriografia autohtonă de la sfârşitul sec. al XVIII-lea şi până la mijlocul sec. XX – sunt confruntate cu sursele lor istoriografice primare (poloneze, germane, ungureşti, italiene, bizantine şi latine) şi apoi completate cu o serie întreagă de izvoare atât scrise (Cronica Moldovei de la Cracovia, relatări de călători, hărţi, documente administrative ruseşti de după prima anexare etc.), cât şi nescrise (lingvistice, arheologice, numismatice etc.) din arealurile culturale învecinate, peste care se adaugă referinţe critice la literatura istorică rusă şi sovietică în chestiune, într-un impresionant efort detectivistic de a identifica originile nebuloase ale teritoriului fluctuant cunoscut sub numele de Basarabia. Valoroasa şi interesanta anexă cartografică de la sfârşitul cărţii este o dovadă peremptorie a varietăţii şi temeiniciei surselor utilizate în documentarea acestei cercetări.
ION ŢURCANU - Descrierea Basarabiei (Editura Cartier, Chişinău, 2011, 455 pp. plus anexe cartografice)
Autorul distinge meticulos între unitatea administrativ-teritorială Basarabia a Principatului Moldovei de la mijlocul sec. al XVI-lea, la care fac îndeobşte referire cronicarii şi care se limita la sud-estul dunăreano-pontic al ţării cu raialele turceşti de la Chilia şi Cetatea Albă create după cucerirea otomană din 1484 (la care se adaugă Tighina, din 1538); ţinutul de stepă din această regiune, cunoscut sub numele de Bugeac, pe care otomanii l-au oferit mai apoi tătarilor nogai aliaţi din Edisan şi Hanatul Crimeei; şi, în sfârşit, întreaga jumătate orientală a Principatului Moldovei dintre râurile Prut şi Nistru, de la Hotin în nord şi până la Marea Neagră în sud, anexată de Imperiul Rus în anul 1812 şi transformată în gubernia Basarabia. Ion Ţurcanu respinge şi, în fapt, răstoarnă ipoteza predominantă în istoriografia românească, încă de la corifeii Şcolii Ardelene şi chiar până astăzi, care derivă horonimul Basarabia din antroponimul dinastic Basarab al domnitorilor munteni şi dintr-o eventuală posesiune teritorială a Ţării Munteneşti în sud-estul dunăreano-pontic al Moldovei datând din secolul al XIV-lea, susţinând, în schimb, că dinastia muntenească a Basarabilor a fost cea care şi-a luat, de fapt, numele de la o formaţiune prestatală cumană, dezintegrată de invaziile mongole de la mijlocul sec. XIII, care data din epoca de simbioză cumano-română anterioară întemeierii Principatelor (secolele XII-XIII) şi care îşi avea centrul chiar în teritoriul dintre râurile Prut şi Nistru.
Această surprinzătoare şi interesantă ipoteză a istoricului Ion Ţurcanu privind existenţa unei Basarabii cumane, care făcea parte din acea Cumanie Neagră ce se întindea pe teritoriului ulterior al ambelor Principate româneşti, ba chiar şi asupra părţii sudice a Transilvaniei, şi care era identificată de autorii bizantini, maghiari sau latini în spiritul arhaizant al istoriografiei medievale cu tribul tracic al besilor, fiind apoi asimilată după stabilirea tătarilor la Gurile Dunării Tartariei, vine de o manieră indirectă şi din amonte în sprijinul ipotezei privind originea cumană a lui Basarab I, fondatorul Ţării Româneşti, al Munteniei sau Valahiei, susţinută de istoricul Neagu Djuvara (v. Thocomerius - Negru Vodă. Un voievod de origine cumană la începuturile Ţării Româneşti, Humanitas, Bucureşti, 2007), dar combătută de istoricii Matei Cazacu şi Dan Ioan Mureşan (v. Ioan Basarab. Un domn român la începuturile Ţării Româneşti, Cartier, Chişinău 2013), printre alţii (v. Neagu Djuvara, Răspuns criticilor mei şi neprietenilor lui Negru Vodă, Humanitas, Bucureşti, 2011).
În formularea ipotezei sale privind existenţa unei Basarabii cumano-române între Prut şi Nistru, anterioară fondării Moldovei medievale, Ion Ţurcanu este conştient de raritatea informaţiilor şi a surselor mai degrabă circumstanţiale pe care le deţine, o problemă cu care se confruntă de fapt întreaga istoriografie românească, de la est şi de la vest, nord sau sud, care abordează aşa-numitul „mileniu întunecat“, după cum tot el notează în Introducerea cărţii, fiind prin urmare pe cât de meticulos pe atât de prudent la fiecare pas înainte al argumentării. În acelaşi timp, istoricul din Chişinău arată în mod categoric că nu se poate vorbi de o continuitate istorică a acestei comunităţi politico-teritoriale cumano-române, horonimul fiind însă vag conservat în cronicile polono-slave şi în portulane veneto-genoveze şi apoi reactualizat în memoria locală, odată cu atacurile noului val de tătari nogai, pentru a desemna un teritoriu diferit şi mult redus din sud-estul Principatului Moldovei cuprins între Dunăre, Mare şi Nistru. În cele din urmă, Rusia ţaristă – după anexarea părţii estice a Moldovei, în timpul războaielor napoleoniene – a extins această denumire de Basarabia, care a fost „reciclată“ de către o populaţie locală traumatizată secole de-a rândul de raidurile tătarilor, de la sud-estul dunăreano-pontic al principatului (de unde a deportat populaţia tătară, aducând în schimb coloni bulgari şi găgăuzi de la sud de Dunăre), la tot interfluviul pruto-nistrean, care a fost încorporat sub formă de gubernie Imperiului până la unificarea sa cu România, în primăvara anului 1918.
Ultima intervenţie, încă mai brutală, în geografia istorică şi politică a acestui spaţiu – şi care e din nefericire încă vizibilă – se datorează tot Rusiei, de data aceasta sub forma Uniunii Sovietice, conduse de Josef Stalin, care, la puţin timp de la anexarea teritoriului pruto-nistrean de la Regatul României, printr-o decizie a Sovietului Suprem din 2 august 1940 (reconfirmată în 1944, după realipirea sa la România în timpul războiului), organizează în Republica Socialistă Sovietică Moldova doar şase din cele nouă judeţe basarabene româneşti, plus numai nouă din cele treispezece raioane ale bizarei Republici Autonome Socialiste Sovietice Moldova, create din motive iredentiste în stânga Nistrului încă din anul 1924, segmentele decupate de la nord (fostul judeţ Hotin) şi de la sud (în esenţă, vechiul Bugeac tătărăsc) fiind trecute la Republica Socialistă Sovietică Ucraina, în cadrul regiunii Cernăuţi (compusă de asemenea din teritorii ancestrale româneşti anexate în 1940), respectiv a regiunii Odesa...
Riguros documentată, inovatoare din punct de vedere metodologic şi incitantă prin ipotezele pe care le propune, lucrarea Descrierea Basarabiei – scrisă, în cazul în care mai este nevoie să o spunem, într-o perfectă limbă românească de către unul dintre cei mai importanţi istorici români din actuala Republica Moldova, dacă nu chiar cel mai important (v. Ion Ţurcanu, Istoria istoriilor mele, Cartier, Chişinău, 2013) – are toate şansele să devină o referinţă inconturnabilă în istoriografia medievistă – şi nu doar medievistă – românească.