La pas prin Himalaya

Codrut Constantinescu | 26.09.2017

Levison Wood face parte din marea familie a exploratorilor şi călătorilor anglofoni care continuă vechea tradiţie imperială a britanicilor din secolele precedente.

Pe aceeași temă

 

Născut în 1982, Levison Wood a fost ajutat din plin în călătoriile sale, care mai de care mai ambiţioase, de formaţia şi ex­perienţa în Armata Regală Britanică, un­de a fost înrolat mai mulţi ani în cadrul regimentului de paraşutişti, cunoscând bine Afganistanul, unde a petrecut mai mulţi ani în cadrul forţelor NATO de aici. Wood a părăsit cariera militară în aprilie 2010, alegând să devină free­lan­cer. După ce a reuşit să su­pravieţuiască unui traseu infernal, parcurgând pe jos Nilul de la izvoare până la vărsarea lui în Marea Mediterană (însoţit de o echipă a Channel 4 care a realizat un documentar), mergând aproximativ 7.000 de kilometri, scriind la finalul aventurii şi o carte care a cunoscut un mare succes (Pe jos de-a lun­gul Nilului, Editura Polirom, 2015), Le­vison Wood a fost tentat de o expediţie la fel de spectaculoasă şi dificilă, de-a lungul Podişului Himalaya, concretizată într-un nou volum - Pe jos în Himalaya (Edi­tu­ra Polirom, 2017).

http://revista22.ro/files/news/manset/default/carte-s-codrut.jpg

LEVISON WOOD - Pe jos în Himalaya
(Editura Polirom, 2017)

 

Cunoscând situaţia tensionată şi desele răpiri ale străinilor, Wood a preferat să închirieze un vechi elicopter sovietic, pilotat de mol­doveanul Igor, pentru a traversa Afganistanul şi a ajunge într-o fâşie nord-estică, în curioasa provincie Badakhshan, care separă marile puteri din zonă (astfel încât Afganistanul are o mică graniţă şi cu China, şi cu India). Apoi a traversat Pa­kis­tanul, unde remarcă graniţa extrem de flui­dă în celebra zonă tribală paştună, în­cercând să treacă prin linia de control a Caș­mirului disputat între India şi Pa­kis­tan, o veche istorie care datează din 1947. Iniţial, Cașmirul era un stat aparte, con­dus de un maharajah hindus, însă supuşii săi erau majoritar musulmani care doreau să se unească cu Pakistanul. Maharajahul a fugit în sud şi a cerut sprijinul noilor autorităţi indiene, care au ocupat 65% din teritoriu, spre furia musulmanilor, care s-au simţit nedreptăţiţi. Din 1948, tensiunile dintre cele două state, recent şi puteri nu­cleare, au fost permanente, uneori iz­buc­nind adevărate războaie de frontieră. „De 68 de ani, oamenii din aceşti munţi şi din aceste văi au îndurat lupte neîn­tre­rupte. Dispariţiile misterioase şi torturile au devenit ceva la ordinea zilei şi mi­litanţii îi obligă pe copii să fie spioni şi mesageri“, scrie Levison Wood.  Întreagă zona este puternic militarizată şi de o par­te, şi de alta („în unele părţi soldaţii care ocupau linia de control îi depăşeau de zece ori ca număr pe localnici“), iar ac­cesul peste linia de demarcaţie, practic im­posibil. Wood a avut nevoie de şase zile pe­ntru a ajunge la punctul de trecere a frontierei oficiale de la Wagah, între ora­şele Lahore şi Amritsar, singura po­si­bi­li­tate de a intra în India.

 

Ajungând din India în Nepal, călătorul bri­tanic dă peste maoişti, această sectă des­prinsă din bolşevismul original şi, ca orice sectă, chiar mai periculoasă decât co­mu­nismul tradiţional. Maoismul nepalez era şi este bine infiltrat în mediul rural. „Am observat simbolul universal al co­mu­nis­mului, secera şi ciocanul, colorat în ro­şu, desenate pe arcada porţii de intrare într-un sat. Era clar că moştenirea lă­sa­tă de comunişti era încă puternică în aceas­tă parte a ţării.“ Iar maoiştii au gă­sit o portiţă favorabilă de inserare în so­cietatea tradiţională nepaleză care era clar stratificată în sistemul de cas­te, în vârf aflându-se pre­oţii brahmini, urmaţi de războinici chetri, sub ce­le două caste aflându-se ne­gustorii vaisya, iar în par­tea inferioară casta shudra (fermieri, muncitorii ca­li­ficaţi, dar şi necalificaţi, ca­re au putut fi fermecaţi de mesajul maoist egalitar). Wood a suferit şi un grav ac­cident de maşină, frânele maşinii con­duse de un nepalez cedând chiar când se aflau pe coama unui deal, la coborâre, iar şoferul, în loc să încerce să în­cetinească maşina, izbindu-se de taluzul din stânga a pierdut controlul vehiculului, care s-a dat de-a dura de mai multe ori. „Când am zbu­rat peste buza prăpastiei - şi chiar am zburat, aveam deja 40 de mile la oră - mi-am simţit corpul inundat de adre­nalină. Asta se întâmplă când sub­con­ştientul tău ştie că ai să mori. Venele ţi se umplu cu diverse substanţe chimice şi vezi totul extrem de limpede.“ A scăpat cu viaţă, dar a fost rănit grav la un braţ, fiind transportat cu elicopterul la Kath­man­du. Însă nici în cele mai bune spitale nepaleze nu se putea efectua operaţia de care avea nevoie, aşa că a revenit de ur­genţă la Londra. După patru săptămâni de repaus şi recuperare, a revenit pe traseu, în Nepal, pentru a relua aventura.

 

Englezul a traversat şi Bengalul de Vest, stat indian, pe care-l des­crie necruţător. India mistică are şi o faţetă care detestă igiena, aşa cum o înţelegem noi, cel pu­ţin. „Nimeni nu se deranja să cureţe stră­zile, fiindcă problema era rezolvată de vaci şi maimuţe, iar în canalizările des­chise se bălăceau porci, încântaţi de lip­sa generală de igienă. Părea că toată lu­mea consideră că e perfect acceptabil să scuipe flegme dezgustătoare pe jos sau pe picioarele altcuiva sau să urineze în canalizări ziua în amiaza mare.“ În schimb, Bhutanul i se pare o altă lume faţă de subcontinentul indian: descoperă curăţenie, clădiri uniforme arhitectural, aver­tismente adresate şoferilor indieni prin care li se reamintea că scuipatul este stric interzis, arbuşti ornamentali tunşi per­fect. Toate cu un preţ: călătorul bri­tanic şi prietenul său nepalez au fost ne­voiţi să accepte să fie ghidaţi de un agent bhutanez pe toată durata sejurului lor, stabilit la exact o lună de zile. Bhutanul nu a fost prea interesant pentru englezi, dar şi ceilalţi invadatori indieni, înaintea apariţiei englezilor, şi pentru că o pădure im­presionantă bara accesul. „Primul drum a fost construit abia în 1964, Bhu­tanul fiind complet izolat de restul lumii; progresul a fost lent. Primii turişti occi­dentali au ajuns aici abia în 1974 şi chiar şi atunci au fost doar 20, invitaţi per­sonal de rege.“ Până în 2003 în regat nici nu exista televizor sau Internet. Populaţia Bhutanului nu ar depăşi 800.000 de oa­meni, destul de puţini raportat la su­pra­faţă, care a rămas puţin afectată de pre­zenţa sau acţiunea umană. „Trecătorile şi ravenele erau printre cele mai impre­sio­nante pe care le văzusem vreodată, iar pădurile de pini păreau să se agaţe de pante înalte de o milă, sfidând legea gra­vitaţiei. Panorama amorfă nu părea de­loc asiatică.“ Wood a ajuns şi la Thimphu, care este capitala micului regat, un „oraş bizar. Deşi e capitală, abia poate fi numit oraş. Are o populaţie de 80.000 de lo­cui­tori. Încap mai multe persoane pe sta­dionul Wembley (...) Domnea o linişte ciu­dată, întreruptă doar de urletele câ­torva câini vagabonzi, am numărat pe degetele de la o mână maşinile ce au tre­cut pe lângă noi“. Cultul personalităţii nu avea cum să nu ajungă şi în Bhutan. „Re­marcasem imaginea respectatului mo­narh peste tot în Bhutan. Fiecare casă şi fie­care magazin din oraş etalau câte un drapel bhutanez agăţat de faţada de lemn, iar la balconul celor mai multe ca­se era o fotografie a regelui sau a tatălui acestuia.“ Orwellian, autorul se freacă la ochi când aude de la ghidul bhutanez că în regat ar exista un Minister al Sa­tis­fac­ţiei Naţionale.

 

După patru luni pe drumuri şi după ce a ajuns, e drept, doar să privească în zare cel mai înalt vârf din Bhutan (care ar fi şi cel mai înalt pisc pe care omul nu a ajuns, ascensiunea fiind in­terzisă de autorităţile din Bhutan, care nu înţeleg goana europenilor pentru recor­duri), Levison Wood a revenit acasă, ră­su­flând uşurat. Cartea sa de călătorii nu se ri­dică totuşi la nivelul unor călători an­glofoni mai experimentaţi şi care nu nu­mai că vizitează diverse locuri exotice din lumea largă, dar dezvoltă adevărate filo­sofii ale călătoriei, precum Paul Theroux sau Bill Bryson, ale căror cărţi au apărut în ultimii ani tot în cadrul colecţiei He­xagon (Polirom). Cele mai profunde pa­ragrafe scrie de Wood sunt mai degrabă re­dundante şi pline de truisme de genul: „E uimitor cum ţi se poate schimba starea de spirit odată cu starea vremii atunci când eşti în munţi. Dacă ai o privelişte fru­moasă, vezi un chip amabil şi bei o ceaş­că de ceai, poţi ajunge în paradis în­tr-o clipă, iar vântul puternic şi ploaia te pot duce în iad în următoarea clipă“. Dar merită admirat curajul şi anduranţa sa fizică, mult peste medie.

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22