Pe aceeași temă
Născut în 1982, Levison Wood a fost ajutat din plin în călătoriile sale, care mai de care mai ambiţioase, de formaţia şi experienţa în Armata Regală Britanică, unde a fost înrolat mai mulţi ani în cadrul regimentului de paraşutişti, cunoscând bine Afganistanul, unde a petrecut mai mulţi ani în cadrul forţelor NATO de aici. Wood a părăsit cariera militară în aprilie 2010, alegând să devină freelancer. După ce a reuşit să supravieţuiască unui traseu infernal, parcurgând pe jos Nilul de la izvoare până la vărsarea lui în Marea Mediterană (însoţit de o echipă a Channel 4 care a realizat un documentar), mergând aproximativ 7.000 de kilometri, scriind la finalul aventurii şi o carte care a cunoscut un mare succes (Pe jos de-a lungul Nilului, Editura Polirom, 2015), Levison Wood a fost tentat de o expediţie la fel de spectaculoasă şi dificilă, de-a lungul Podişului Himalaya, concretizată într-un nou volum - Pe jos în Himalaya (Editura Polirom, 2017).
LEVISON WOOD - Pe jos în Himalaya |
Cunoscând situaţia tensionată şi desele răpiri ale străinilor, Wood a preferat să închirieze un vechi elicopter sovietic, pilotat de moldoveanul Igor, pentru a traversa Afganistanul şi a ajunge într-o fâşie nord-estică, în curioasa provincie Badakhshan, care separă marile puteri din zonă (astfel încât Afganistanul are o mică graniţă şi cu China, şi cu India). Apoi a traversat Pakistanul, unde remarcă graniţa extrem de fluidă în celebra zonă tribală paştună, încercând să treacă prin linia de control a Cașmirului disputat între India şi Pakistan, o veche istorie care datează din 1947. Iniţial, Cașmirul era un stat aparte, condus de un maharajah hindus, însă supuşii săi erau majoritar musulmani care doreau să se unească cu Pakistanul. Maharajahul a fugit în sud şi a cerut sprijinul noilor autorităţi indiene, care au ocupat 65% din teritoriu, spre furia musulmanilor, care s-au simţit nedreptăţiţi. Din 1948, tensiunile dintre cele două state, recent şi puteri nucleare, au fost permanente, uneori izbucnind adevărate războaie de frontieră. „De 68 de ani, oamenii din aceşti munţi şi din aceste văi au îndurat lupte neîntrerupte. Dispariţiile misterioase şi torturile au devenit ceva la ordinea zilei şi militanţii îi obligă pe copii să fie spioni şi mesageri“, scrie Levison Wood. Întreagă zona este puternic militarizată şi de o parte, şi de alta („în unele părţi soldaţii care ocupau linia de control îi depăşeau de zece ori ca număr pe localnici“), iar accesul peste linia de demarcaţie, practic imposibil. Wood a avut nevoie de şase zile pentru a ajunge la punctul de trecere a frontierei oficiale de la Wagah, între oraşele Lahore şi Amritsar, singura posibilitate de a intra în India.
Ajungând din India în Nepal, călătorul britanic dă peste maoişti, această sectă desprinsă din bolşevismul original şi, ca orice sectă, chiar mai periculoasă decât comunismul tradiţional. Maoismul nepalez era şi este bine infiltrat în mediul rural. „Am observat simbolul universal al comunismului, secera şi ciocanul, colorat în roşu, desenate pe arcada porţii de intrare într-un sat. Era clar că moştenirea lăsată de comunişti era încă puternică în această parte a ţării.“ Iar maoiştii au găsit o portiţă favorabilă de inserare în societatea tradiţională nepaleză care era clar stratificată în sistemul de caste, în vârf aflându-se preoţii brahmini, urmaţi de războinici chetri, sub cele două caste aflându-se negustorii vaisya, iar în partea inferioară casta shudra (fermieri, muncitorii calificaţi, dar şi necalificaţi, care au putut fi fermecaţi de mesajul maoist egalitar). Wood a suferit şi un grav accident de maşină, frânele maşinii conduse de un nepalez cedând chiar când se aflau pe coama unui deal, la coborâre, iar şoferul, în loc să încerce să încetinească maşina, izbindu-se de taluzul din stânga a pierdut controlul vehiculului, care s-a dat de-a dura de mai multe ori. „Când am zburat peste buza prăpastiei - şi chiar am zburat, aveam deja 40 de mile la oră - mi-am simţit corpul inundat de adrenalină. Asta se întâmplă când subconştientul tău ştie că ai să mori. Venele ţi se umplu cu diverse substanţe chimice şi vezi totul extrem de limpede.“ A scăpat cu viaţă, dar a fost rănit grav la un braţ, fiind transportat cu elicopterul la Kathmandu. Însă nici în cele mai bune spitale nepaleze nu se putea efectua operaţia de care avea nevoie, aşa că a revenit de urgenţă la Londra. După patru săptămâni de repaus şi recuperare, a revenit pe traseu, în Nepal, pentru a relua aventura.
Englezul a traversat şi Bengalul de Vest, stat indian, pe care-l descrie necruţător. India mistică are şi o faţetă care detestă igiena, aşa cum o înţelegem noi, cel puţin. „Nimeni nu se deranja să cureţe străzile, fiindcă problema era rezolvată de vaci şi maimuţe, iar în canalizările deschise se bălăceau porci, încântaţi de lipsa generală de igienă. Părea că toată lumea consideră că e perfect acceptabil să scuipe flegme dezgustătoare pe jos sau pe picioarele altcuiva sau să urineze în canalizări ziua în amiaza mare.“ În schimb, Bhutanul i se pare o altă lume faţă de subcontinentul indian: descoperă curăţenie, clădiri uniforme arhitectural, avertismente adresate şoferilor indieni prin care li se reamintea că scuipatul este stric interzis, arbuşti ornamentali tunşi perfect. Toate cu un preţ: călătorul britanic şi prietenul său nepalez au fost nevoiţi să accepte să fie ghidaţi de un agent bhutanez pe toată durata sejurului lor, stabilit la exact o lună de zile. Bhutanul nu a fost prea interesant pentru englezi, dar şi ceilalţi invadatori indieni, înaintea apariţiei englezilor, şi pentru că o pădure impresionantă bara accesul. „Primul drum a fost construit abia în 1964, Bhutanul fiind complet izolat de restul lumii; progresul a fost lent. Primii turişti occidentali au ajuns aici abia în 1974 şi chiar şi atunci au fost doar 20, invitaţi personal de rege.“ Până în 2003 în regat nici nu exista televizor sau Internet. Populaţia Bhutanului nu ar depăşi 800.000 de oameni, destul de puţini raportat la suprafaţă, care a rămas puţin afectată de prezenţa sau acţiunea umană. „Trecătorile şi ravenele erau printre cele mai impresionante pe care le văzusem vreodată, iar pădurile de pini păreau să se agaţe de pante înalte de o milă, sfidând legea gravitaţiei. Panorama amorfă nu părea deloc asiatică.“ Wood a ajuns şi la Thimphu, care este capitala micului regat, un „oraş bizar. Deşi e capitală, abia poate fi numit oraş. Are o populaţie de 80.000 de locuitori. Încap mai multe persoane pe stadionul Wembley (...) Domnea o linişte ciudată, întreruptă doar de urletele câtorva câini vagabonzi, am numărat pe degetele de la o mână maşinile ce au trecut pe lângă noi“. Cultul personalităţii nu avea cum să nu ajungă şi în Bhutan. „Remarcasem imaginea respectatului monarh peste tot în Bhutan. Fiecare casă şi fiecare magazin din oraş etalau câte un drapel bhutanez agăţat de faţada de lemn, iar la balconul celor mai multe case era o fotografie a regelui sau a tatălui acestuia.“ Orwellian, autorul se freacă la ochi când aude de la ghidul bhutanez că în regat ar exista un Minister al Satisfacţiei Naţionale.
După patru luni pe drumuri şi după ce a ajuns, e drept, doar să privească în zare cel mai înalt vârf din Bhutan (care ar fi şi cel mai înalt pisc pe care omul nu a ajuns, ascensiunea fiind interzisă de autorităţile din Bhutan, care nu înţeleg goana europenilor pentru recorduri), Levison Wood a revenit acasă, răsuflând uşurat. Cartea sa de călătorii nu se ridică totuşi la nivelul unor călători anglofoni mai experimentaţi şi care nu numai că vizitează diverse locuri exotice din lumea largă, dar dezvoltă adevărate filosofii ale călătoriei, precum Paul Theroux sau Bill Bryson, ale căror cărţi au apărut în ultimii ani tot în cadrul colecţiei Hexagon (Polirom). Cele mai profunde paragrafe scrie de Wood sunt mai degrabă redundante şi pline de truisme de genul: „E uimitor cum ţi se poate schimba starea de spirit odată cu starea vremii atunci când eşti în munţi. Dacă ai o privelişte frumoasă, vezi un chip amabil şi bei o ceaşcă de ceai, poţi ajunge în paradis într-o clipă, iar vântul puternic şi ploaia te pot duce în iad în următoarea clipă“. Dar merită admirat curajul şi anduranţa sa fizică, mult peste medie.