Pe aceeași temă
Leon Mișosniky este unul dintre acele spirite nedispuse la compromis, practicantul unei expresii picturale a traumei, al unei rezistențe personale la agresivitatea, la violența unui mediu mutilant.
După o perioadă considerabilă de infuzie ideologică și de normare totalitaristă, istoria artei românești tinde să-și resimtă acut insuficiența și caută să compenseze iconografiile plate prin descoperirea unor figuri noi, cu potențial destabilizator, ce pot umple zonele goale și dezamorsa inerțiile. Printre aceste figuri noi se află și Leon Mișosniky, artist recent intrat în atenția publicului, a unui public restrâns deocamdată. Personalitatea lui artistică, atât de recent adusă în lumină, promite un discurs pictural autentic, o iconografie maladiv-subversivă ce poate și merită să fie luată în considerare într-o evaluare a artei ivite în era abia trecută. Și poate că va fi, întrucât arta așa-zis subversivă este recuperată pentru funcția sa compensatoare și pentru potențialul său afectiv: în întinderile incerte ale compromisului, ale inautenticului, figurile necompromise emană charismă, promit ceva viu. Independent de istoria recentă, există și o atracție pentru figurile marginale care îi poate asigura o posteritate artistului recuperat. Criza discursului de legitimare pe care au traversat-o artele moderne (Jean-Marie Schaeffer) se actualizează în artele posttraumatice printr-o deturnare a legitimării către disidență: funcția estetică desuetă poate apărea în plan secund, ca rezultat al unei atenționalități estetice (G. Genette), însă prevalentă este, în cazul recuperărilor, funcția subversivă. În cazul lui Mișosniky, recuperarea se poate face pe calea unor interogații asupra actului artistic în mediul nefast al conformismului, asupra actului artistic născut dintr-o intimă necesitate, în răspăr față cu lumea.
Cercul din chip. Abolirea portretului
Desprins din linia artelor avangardiste ale interbelicului, Leon Mișosniky a fost, până în prezent, inexistent pentru public, necunoscut dincolo de cercul restrâns al familiei sale. Publicarea lucrărilor sale, într-un volum editat de Valentina Iancu și tipărit de Editura Vellant, are loc pe fundalul unei anchilozări a istoriei artelor românești, al unei mișcări de căutare a figurilor noi și necompromise. De altfel, într-unul dintre textele cuprinse în volum, artistul își rostește crezul într-o artă ce nu se poate vinde: „Cum să vinzi ceea ce reprezintă momentele cele mai sincere ale vieții tale, ceea ce ai tu mai bun în tine?“.
// VALENTINA IANCU
// Leon Mișosniky. Monografie
// Editura Vellant, 2014
Într-adevăr, Mișosniky este unul dintre acele spirite nedispuse la compromis, practicantul unei expresii picturale a traumei, al unei rezistențe personale la agresivitatea, la violența unui mediu mutilant, înclinat către dizolvarea individualității. Arta nu numai că nu se vinde, dar, la Mișosniky, devine un gest solipsist, lipsit de gândul expunerii, închis. Pagina albă devine martorul unei practici eliberatoare, al unor repetitive exorcizări prin care individul se afirmă, reafirmă și confirmă: lucrările lui Mișosniky, dispuse cronologic în album, frapează prin serialitate. Ansamblul acuarelelor este dominat de persistența chipului, a aceluiași chip supus mutațiilor. Diferența dintre chip și portret vine din faptul că, în timp ce portretul profesează individualul, caută să recupereze indici pentru fixarea propriului, chipul stă să se dizolve într-un omenesc nelămurit. Emergența portretului este simptomul vizibil al afirmării individului, iar odată cu intrarea lui în genurile artelor plastice în secolul al XV-lea, celebrarea individului prin portret n-a încetat să se manifeste. Confiscat ideologic, portretul Dictatorului actualizează eficacitatea imaginii prin învestirea ei cu o prezență multiplicată, angoasantă. Acestei funcții encomiastice a portretului aservit, deturnat de la sensul pe care singur și l-a format, i se răspunde violent în imaginile lui Mișosniky. Proiecții ale unei disoluții a individualului, posibile autoportrete ce își află împlinirea nu în contemplarea propriului chip, ci într-o abulică pierdere a individualului, acuarelele sale își află sensurile în captarea angoasei. Latinescul portrahere desemnează o tragere (trahere) în față (por), o aducere în față, astfel că portretul, așa cum s-a configurat în practicile occidentale, este înțeles ca manifestare a ceva, a ceva ce se oferă. Mișcarea aceasta, în cazul lui Leon Mișosniky, este atinsă de o tensiune inhibitoare, astfel că figura nu se mai dă, nu se mai explicitează, ci își ascunde propriul în repetiție și incertitudine. Gestul pare să nu mai aibă în vedere un privitor altul, un altul în vederea căruia să fie scos chipul din ascundere, iar actul se repliază asupra sa, precum șarpele Ouroboros. Repetiția implică un act sisific, o captivitate în imaginea obsedantă, iar figura dominantă este cercul, ostentativ adus în centrul imaginilor. Geometriile răspund întocmai funcției terapeutice a imaginilor, iar prin cercul în jurul căruia survine chipul se manifestă potențialul terapeutic al faptului de a picta. Cercul: figură a repetiției, a închiderii, dar și a ordonării, așa cum o arată, de pildă, cosmografiile ce operează cu această figură. Cercul-matrice închide, generează un refugiu și absoarbe în simplitatea lui incongruențele, iar chipul nedistinct se recompune într-o constantă configurare. Lucrările prezente în album sunt în mare parte fără titlu, iar pentru înlănțuirea lor s-a decurs la ordinea cronologică. Acest anonimat al imaginilor nu pare a fi un accident sau rezultatul neglijenței, căci artistul își semnează cu grijă lucrările, se preocupă de ordonarea lor, altfel decât prin titluri. Majoritatea celor anonime sunt din seria chipurilor, astfel că anonimatul pare tocmai regim potrivit acestei serii de figuri cu ochi exoftalmici, consumate de o febrilă repetiție.
Metamorfozele cercului. Ochiul și spirala
Ascunderea propriului se petrece cu mijloacele desfigurării, pe măsură ce individualul se refuză privirii, abia întrezărit în informul chipului. Propunem, pentru o mai bună lămurire a celor spuse, o răsfoire a albumului, cu opriri asupră câtorva imagini. Acolo unde lipsesc titlurile, vom folosi numerotarea din volum. În această încercare de ordonare a lumii și de trecere prin traumă, o primă imagine se poate discuta, iar titlul ei arată cum întreaga lume se află sub semnul privării, al lipsei. Este vorba de Bâzdâganie, creatură hibridă, desprinsă dintr-un bestiar nelămurit. Titlul acestei acuarele este dat de un cuvânt cu origine slavonă, al cărui sens originar însemna „fără de suflet“, mai precis „fără de duh“. Un alt hibrid este cel din imaginea nr. 131: un trup masiv, albastru, pare cuprins de o febră a desfigurării și își agită mâinile în jurul unui chip ce poate la fel de bine să fie o mască, cu ochii spiralați, brăzdat de dungi roșii. Câteva pagini mai departe, la nr. 135, cercul, sub forma ochiului, este plasat din nou în centru, de unde se holbează fix, inert. Restul imaginii abia se mai vede, odată privirea plasată în cerc. Imaginea nr. 139 este una dintre puținele ce ating religiosul și, în singularitatea ei, aduce atingere tuturor celorlalte, căci amintește, printr-o formulă negativă, de tradiția iudeo-creștină a creației: omul făcut după chipul și asemănarea Domnului (în Vest, ad imaginem Dei) mărturisește, prin asemănarea ce o poartă pe chip, măreția creației pe care o încununează. Dincolo de aceste lucruri știute și de iconografiile religioase ce decurg din interpretarea imaginii, rezidă o asemănare a celui de jos cu cel de sus pe filiera imaginii. Privind imaginea nr. 139, privim cu adevărat un chip ce refuză, o negație atât a portretului, cât și a chipului, dar, dincolo de ele, este un refuz al zeului ascuns care se refuză privirii. O imagine a angoasei. Chipul, de un verde închis ca de petrol, cu irizații negre, lasă să se întrezărească pete vagi din ceea ce ar fi putut fi un chip, vestigii palide ale unei asemănări ce nu mai servește drept semnalare a legăturii stranii care leagă omenescul de dumnezeiesc. Există, în teologia medievală occidentală, noțiunea de dissimilitudo, care desemnează un fel întrucâtva paradoxal al figurării divinului prin neasemănare, căci misterul divinului rezidă în paradox. Georges Didi-Huberman se ocupă de această noțiune teologică și de iradierea ei în imagine la Fra Angelico, acolo unde, prin zone pictate nefigurativ, este pusă la lucru tocmai această viziune asupra figurării și desfigurării. Îmaginea despre care vorbim, nr. 139, se (des)compune în linia acestei dissimilitudo și își găsește sensul în ansamblul de care aparține, căci arată un raport între individul des-figurat, lipsit de particularități, cu chipul redus la câteva forme simple, dintre care cele mai pregnante sunt ale ochilor circulari, și o divinitate al cărei chip arată o și mai acută apăsare a des-figurării. Doar spinii roșii ce amintesc de coroană mai semnalează sensul chipului opac, căci urmele vreunei alte asemănări sunt șterse. Într-o pictură a angoasei, desfigurarea chipului din care decurg toate chipurile este o mărturisire a singurătății.
Leon Mișosniky - Poluare
Chipului omenesc îi rămâne ochiul – un ochi prins în spirală, central însă, un ochi ce generează și închide. De altfel, imaginea nr. 156, Poluare, arată obsesia ochiului: într-un cerc din care iese o multitudine de ochi, cristalinul acestora e compus din decupaje de ziar, ca mărturie a cuprinderii lumii în privire. Într-un soi de coincidență, singurul chip care zâmbește, dintre toate cele cuprinse în volum, datează din anul 1989 (imaginea nr. 203). Zâmbetul se chircește într-o grimasă, nici vorbă de izbăvire. Dincolo de acest zâmbet tardiv, ochiul omniprezent palpită a luciditate, iar privirea este, în fine, forma actului terapeutic. Privitor la ciclul nesfârșit al traumelor, martor al decăderilor, artistul dezvăluie figurile nefericirii de la marginea lumii unde s-a retras și, însingurat, își pictează și tot pictează.