Pe aceeași temă
Regizorul Alexandru Dabija este cunoscut pentru preocupările sale în domeniul evaluării scenice a mentalității poporului român. Un interes care-l onorează și care a produs spectacole de referință după texte de Ion Creangă, Marin Preda, Caragiale sau pur și simplu folclorice. Hazul său, cinismul, spiritul critic neiertător, aplicat cu tandrețe unor metehne unanim recunoscute, dar prudent și cu sfială afirmate în spațiul public, a ținut de multe ori loc unor analize specializate, care ori lipsesc, ori sunt cantonate în rigiditatea unor abordări ce se adresează unui public de nișă. Cu excepția istoricului Lucian Boia, la care regizorul trage cu ochiul și cu ocazia acestei ultime montări de la Teatrul Național din București la care ne vom referi aici. În acest sens, presupunem că nu întâmplător, în caietul program al spectacolului Viforul, sunt inserate fragmente din lucrarea lui Boia, De ce este România altfel?, printre care și acesta: „Poate vom încerca nu să uităm istoria, dar să fim ceva mai puțin obsedați de ea. Privim prea mult spre trecut, spre un trecut cu ușurință mistificat, și prea puțin în prezent și spre viitor (...). Cu aproape două veacuri în urmă, când au decis să joace cartea modernizării, a occidentalizării și a statului național, românii nu s-au așezat în continuarea unei vechi istorii, ci s-au despărțit de ea. Acum intrăm într-o lume nouă și este necesar un nou început. Nu putem rămâne prizonieri ai trecutului. Trebuie să dovedim că România înseamnă ceva astăzi“.
În consecință, optând pentru Viforul, de Barbu Ștefănescu Delavrancea, parte din trilogia Mușatinilor, cea mai consistentă frescă istorică de factură romantică din dramaturgia noastră națională, viziunea spectacolului nu putea fi decât una revizionistă. Nu doar pentru că lui Dabija nu-i place lirismul național, cum just observă un reputat biograf al său, ci pentru că noile vremuri și adevărurile acestora o cer. Ceea ce a rezultat este însă în multe privințe deconcertant și va provoca multe polemici, pentru că spectacolul însuși e polemic.
Scenă din spectacolul Viforul, în regia lui Alexandru Dabija |
În spațiul gol ca o gaură neagră al Sălii Atelier a Teatrului Național, fără decor, cu doar câteva accesorii scenice, elemente fruste de cultură populară (o masă de lemn, o banchetă, lăzi cu vin de... Cotnari, o grămadă de nuci și grâu pentru colivă...), năvălește un grup gălăgios de tineri, îmbrăcați șleampăt de stradă, în pantaloni largi și tricouri negre. Pare un comando! Agită bâte, se mișcă dezordonat, vorbesc ininteligibil, de fapt, strigă, ton păstrat pe tot parcursul reprezentației la decibeli înalți, supărători. În mijlocul lor, Ștefăniță, domn al Moldovei, nepot al Marelui Ștefan, al cărui tron stă acoperit undeva în fundul scenei, semn că acestui tânăr cu răzvrătirea în sânge, impulsiv și haotic nu-i prea pasă de această ilustră descendență. El e altfel. El vrea să fie altfel, iar cei care i-au identificat o dublă natură, de înger și demon, au motive să o facă. Pe această linie merge și interpretarea lui Marius Manole, care, sacrificându-și charisma, plusează în direcția exacerbării demonicului. Ștefăniță al lui pare un scelerat, e epileptic (și, pentru a nu avea dubii, ni se servește chiar o scenă în acest sens de un naturalism șocant), avid de sânge (are o atracție patologică pentru sânge, savurând în acest sens un trofeu de vânătoare), un depravat sadic (se iubește cu Irmsky, contele polonez, care la Delavrancea e o femeie spion, în travesti, pe care-l pune să se dezbrace în public și să cânte).
Relațiile lui cu puterea, pe care o vrea absolută, nu au rațiuni de stat, ci stau mai degrabă pe baza unui individualism egolatru care generează ură și răzbunare la adresa tuturor celor care i se împotrivesc. (Tipic în dramaturgia shakespeareană, cu care s-au făcut analogii.) Dacă n-ar fi fost tratată superficial în deschiderea spectacolului, o scenă scurtă care trece neobservată, cu doi curteni care produc coerent enunțul despre miezul conflictului din piesă, spectatorii l-ar fi putut judeca pe Ștefăniță și cu argumente logice, pentru că faptele istorice evocate pun în balanță opțiunea sa pentru o alianță cu turcii, în timp ce oponentul său, Arbore, îi vrea pe polonezi. Cum însă spectacolul nu pierde nicio ocazie pentru a taxa comportamentul personajelor prin prizma mentalității moldovenilor, recte, a românilor, avem și aici copioase justificări cu privire la cultura compromisului versus onoare, care pe aceste meleaguri a făcut istorie. „Să fim bine și cu unii, și cu alții. Să ne strecurăm până te hotărăști de partea cui să-ți pui sabia...“, zice vornicul Carabăț și parcă recunoaștem aici rădăcinile mult discutatei noastre neutralități. Din păcate, replica nu percutează cum ar trebui, din deficit de decupaj, dar și de interpretare.
Scenă din spectacolul Viforul, în regia lui Alexandru Dabija
Un personaj numit Ungurul vine în scenă din timp în timp și rostește alb citate din Cantemir, Ion Neculce, din Fiziologul (carte populară), pentru a puncta trăsături ale moldovenilor de felul acestora: „Jocurile sunt la moldoveni cu totul altfel decât la celelalte neamuri. Ei nu joacă doi sau patru inşi laolaltă, ca la franţuji şi leşi, ci mai mulţi roată sau într-un şir lung. Când se prind unul pe altul de mână şi joacă roata, mergând de la dreapta spre stânga cu aceiaşi paşi potriviţi, atunci zic că joacă hora. Când stau însă într-un şir lung şi se ţin de mâini, aşa fel că fruntea şi coada şirului rămân slobode şi merg împrejur făcând felurite întorsături, atunci acesta se numeşte, cu un cuvânt luat de la leşi – Danţ!... Trufia și semeția sunt muma și sora lor. Cu toții sunt puși pe gâlceavă... Moldovenii nu cunosc măsura în nimic. Dacă le merge bine sunt semeți, dacă le merge rău își pierd cumpătul. Moldovenii nu numai că nu sunt iubitori de învățătură. Ci chiar le e urâtă aproape la toți“.
Presupusa parte îngerească a lui Ștefăniță, acest domnitor insolent care stârnește viforul în cetatea de scaun a Moldovei, e legată tocmai de tinerețea lui și de dorința autorului de a tranșa aici și un conflict între generații. „Să vină tinerii să ia locul moșnegilor“, strigă Ștefăniță spre final, zbătându-se în ghiarele morții după ce propria-i soție îl otrăvește. „Cu mine puterea și viața, speranța și lumina. Cu mine mândria și izbânda.“ Numai că ceea ce s-a văzut până în acest moment în spectacol nu susține acest discurs. Omorurile crude, chefurile nocturne, nebunia Oanei, cea care-l crescuse, disperările Doamnei Tana și, până la urmă, frica semănată printre curteni descriu un tablou sumbru al devălmășiei unor vremi ce stau deasupra oamenilor, ce-i drept, dar nu-i scuză.
Din dorința de a evita festivismul național(ist), regizorul caută cheia simplității în tonul firesc prin care se adresează unii altora personajele, în naturalețea redării unor ritualuri sau superstiții, vezi spartul nucilor sau pregătirea parastasului. Chiar și bețiile lui Mogârdici sunt umane, nevinovate în intenție, dacă interpretul Marius Rizea n-ar juca atât de gros. Are naturalețea caldă cerută de rol Rodica Ionescu (Niculina), exagerează ridicol în scena nebuniei Afrodita Androne (Oana), iar Doamna Tana, în viziunea Alexandrei Sălceanu, e ștearsă, fără vlagă. Din grupul curtenilor, doar Mihai Calotă are ceva gând în replică, ceilalți tineri fiind copleșiți de fizicalitatea impusă de tonul agitat al montării, în care viforul e prea la vedere și fără prea puțină susținere lăuntrică. Din același motiv, cred, ratează un rol de importanța Hatmanului Arbore Dorin Andone, redus la nivelul unor apariții cu vorbe.
Scenă din spectacolul Viforul, în regia lui Alexandru Dabija
În viziunea regizorului, există în spectacol o replică subtilă dată derizoriului din prim-planul acțiunilor prin proiectarea pe un ecran plasat la vedere a unor imagini care revin din timp în timp. Ele îi înfățișează pe cei trei petrecăreți notorii - Ștefăniță, Mogârdici și Moghilă -, în blănurile lor regești, tăvălindu-se prin zăpada imaculată a codrilor Moldovei. Sunt suspect de veseli și râd. De cine oare?