Pe aceeași temă
Demiterea lui Călin Stegerean de la conducerea Muzeului Naţional de Artă al României (MNAR) a făcut oarece valuri în presă. Nu a fost decât deznodământul unui şir de evenimente la care, ca muzeograf al locului, am fost martor direct. Intervin deci în cunoştinţă de cauză, ştiu bine despre ce vorbesc şi ce spun.
Din prima clipă, proaspătul manager păşise cu stângul. Proasta sa întâlnire cu MNAR era deja coagulată către sfârşitul anului trecut, pentru ca 2017, până la demiterea lui, să fie marcat de fricţiuni în cadrul Consiliului de Administraţie, unde el întâmpina cu iritare şi ostilitate obiecţiile membrilor sau pur şi simplu le nesocotea. Pe de altă parte, au existat mai multe memorii, referate şi luări de atitudine ale directorilor adjuncţi şi ale angajaţilor, semnalând grave deficienţe şi abuzuri ale managerului, protestând faţă de deciziile şi comportamentul său.
Interesantă este, între altele, reacţia acestui domn la precizările, obiecţiile şi reproşurile venite din partea unor colegi ai noştri care au o perspectivă organică, din interior, asupra muzeului şi a vieţii acestuia. Pe Cosmin Ungureanu, specialist în arta europeană, îl portretizează ca trântor indisciplinat în cadrul instituţiei. Ca răspuns, nu pot decât să subscriu întru totul caracterizării făcute de colegul meu de secţie Mircea Dunca într-un comentariu pe Internet: „Pot să spun, după cei aproape 40 de ani de activitate la MNAR, că este unul dintre cei mai valoroşi istorici de artă care au lucrat aici în toată această perioadă. D-l Cosmin Ungureanu este de o erudiţie ieşită din comun, dublată de o hărnicie şi o seriozitate pe măsură“.
Apoi, acuzând-o pe Carmen Brad de „rea voinţă“, Călin Stegerean nu pierde prilejul de a menţiona că „doamna respectivă este doar un colaborator al muzeului“. Fostul manager ignoră mai multe lucruri. Carmen Brad nu este doar unica specialistă din ţară în arta extrem-orientală, ci şi o excelentă specialistă. Şi-a petrecut cea mai mare parte a carierei în acest muzeu, vreo două decenii a fost şi şefă de secţie. Dacă în prezent îşi continuă aici activitatea, într-o altă formă contractuală, este pur şi simplu pentru că MNAR are nevoie de Carmen Brad.
Una peste alta, sistemul imunitar al MNAR a răspuns intruziunii „agentului patogen“ numit Călin Stegerean. Acum, că muzeul s-a descotorosit de figura reformatorului mesianic, pentru a se întoarce la rosturile sale fireşti, să tragem câteva învăţăminte din cele întâmplate.
Aşa ceva nu ar fi fost posibil dacă nu ar fi existat legislaţia privind managementul instituţiilor publice de cultură. Această legislaţie nu este, de fapt, decât o invitaţie cordială la impostură. Se cheamă că fitecine, indiferent de calificare, poate aspira la postul de director general. Nu trebuie decât să producă un proiect de management, pentru care nu-i nevoie de competenţe în domeniu, nici de cunoaşterea problemelor specifice instituţiei. Este suficient să se gargarisească, recurgând la o anume limbă de lemn a zilelor noastre, în care, de pildă, nu mai contează deloc, dar deloc, buna rezolvare a acestor probleme, ci, în cazul nostru, „împrietenirea muzeului cu publicul“ sau „deschiderea muzeului către comunitate“.
Cel mai trist este că între campionii acestui tip de management muzeal se numără chiar persoane care sunt, la bază, istorici de artă. Dar trebuie să-i înţelegem şi pe ei. Meseria asta este cam grea: trebuie să ştii carte, să cunoşti limbi străine (eventual şi altele decât American English), să ai cultură generală, să fii capabil a studia opera de artă, să ai puţin talent în a o etala şi a scrie ceva inteligent despre ea. În atari condiţii, sigur că este mai uşor să te erijezi în manager al vremurilor noi, aşa cum, mai demult, veneau să ne conducă diverşi tovarăşi din „activul de partid şi de stat“.
Când această legislaţie, funciarmente şi principialmente vicioasă, ajunge să fie aplicată de către decidenţi şi „evaluatori“ de rea-credinţă şi cu o agendă impură, rezultatul nu poate fi decât unul ca cel de la MNAR.
Istoria Artelor este, de pe la sfârşitul secolului al XIX-lea, o disciplină umanistă autonomă, mai mult decât onorabilă. A fi istoric de artă este o profesie cu un statut bine definit. Cu excepţia colegilor lor universitari sau cercetători, majoritatea istoricilor de artă lucrează, din motive lesne de înţeles, acolo unde sunt tezaurizate operele de artă, adică în muzee. Dar buna gospodărire a unui patrimoniu artistic presupune o sumedenie de activităţi „tăcute“, dar indispensabile, care nu au cum să intre direct în vizorul publicului larg.
Înainte de orice, obiectele de artă trebuie păstrate. De exemplu, specialiştii în conservare se îngrijesc de temperatura şi umiditatea din spaţiile de depozitare sau de expunere, de raportul între aceşti factori şi de stabilitatea lor, de pH-ul hârtiei cu care sunt protejate lucrările de grafică, de controlul intensităţii luminii la care sunt expuse operele, îndeosebi cele mai sensibile, cum sunt lucrările pe suport de hârtie sau piesele de mătase ş.a.m.d. Purtătoare de valori spirituale, operele de artă sunt totuşi obiecte materiale; ca atare, ele trebuie ocrotite, iar aceasta se face conform unor norme ştiinţifice internaţionale care nu sunt de ieri, de azi.
Apoi, de la ocrotire se ajunge la tămăduire, adică la restaurare. Dacă opera de artă este bolnavă, conservatorul se va adresa restauratorului. Acesta va studia cazul în virtutea propriilor competenţe şi cu propriile-i metode, sprijinindu-se, ori de câte ori este nevoie, pe rezultatele unor investigaţii chimico-fizice. Va propune proceduri de restaurare, dar respectând nişte principii, între care, nu în ultimul rând, cel al reversibilităţii. Procedurile propuse vor fi aprobate de o comisie constituită în acest scop (incluzând istorici de artă), comisie care, ulterior, va recepţiona obiectul restaurat.
A restaura nu înseamnă numai a repara un obiect de artă deteriorat. Treaba este mai complicată. Va exista, bunăoară, opţiunea între a elimina din lucrare unele intervenţii ulterioare, pentru a-i reconstitui aspectul original, sau a le păstra, ca fiind parte integrantă din viaţa acesteia. Tot astfel, în urma procesului de restaurare s-ar putea modifica atribuirea sau datarea lucrării în cauză, fapt relevant din perspectiva istoricului de artă.
În sfârşit, istoricul de artă, cel care se apleacă în mod profesionist asupra operelor conservate şi restaurate de către ai săi colegi, are şi el mult de lucru în ceea ce priveşte cercetarea şi valorificarea patrimoniului. Între multe altele, întocmeşte repertorii ale diverselor categorii de obiecte de artă, elaborează cataloage de patrimoniu sau de expoziţie. Asemenea publicaţii, dacă sunt bine făcute, vor rămâne multă vreme instrumente de lucru şi referinţe bibliografice de valoare pentru istoricii de artă din interiorul şi din afara muzeului.
Toată această muncă, necesară şi importantă, nu are cum să se bucure de o mare vizibilitate. De vizibilitate, într-un muzeu dedicat artelor vizuale, se vor bucura expunerea permanentă şi expoziţiile. Cele din urmă nu au fost şi nu sunt puţine la MNAR. Aceste două forme de valorificare a patrimoniului sunt însoţite de varii activităţi destinate publicului, activităţi care nu au lipsit şi nu lipsesc nici ele.
Astfel, muzeul vine în întâmpinarea publicului interesat oferindu-i vizite ghidate în expoziţiile temporare, prezentate de organizatorii acestora, prelegeri asupra unor opere din galerii, „incursiuni“ tematice în problematica ilustrată de acestea, alte tipuri de conferinţe susţinute de specialiştii instituţiei sau de invitaţi. Activităţile în cauză decurg din realitatea patrimoniului muzeal şi se plasează într-un registru care îmbină accesibilitatea cu profesionalismul şi cu sobrietatea.
În mod firesc, un muzeu de artă gravitează în jurul actului profesional al istoricilor de artă, aşa cum firesc este şi să fie condus de un istoric de artă prestigios, care să aibă nu doar abilităţi organizatorice, ci şi merite profesionale certe. În întreaga sa existenţă, MNAR a avut o singură dată un asemenea director, în perioada 1990-1993, anume pe Theodor Enescu. Pentru ca muzeul să urce, ar trebui întrunite cel puţin două condiţii: să aibă în fruntea sa un istoric de artă valoros, nu un manager de pripas, şi să-şi îmbogăţească echipa de istorici de artă.
Este greu de înţeles reacţia publică de solidaritate a unor personalităţi culturale cu Călin Stegerean, prezentat ca un personaj soteric, chemat a revivifia un muzeu retrograd, imobil, închistat, anchilozat şi închis în sine. Nu ştim cum ar arăta MNAR în visurile lor. Un muzeu în care să mişune artiştii contemporani, un muzeu care să colcăie de diverse performances, un muzeu care să nu mai fie ceea ce trebuie să fie, ci mai curând o combinaţe de iarmaroc, circ şi cămin cultural?
Să nu uităm un adevăr de bun-simţ: un muzeu de artă ca al nostru este, esenţialmente, un spaţiu al contemplaţiei. La un asemenea muzeu se vine, în primul rând, pentru a admira operele de artă ale trecutului. Sunt însă necesare o anume forma mentis, o anume cultură, o anume predispoziţie. Pentru cei lipsiţi de aceste însuşiri, care se plictisesc să contemple, se vor găsi destule alte aşezăminte mai antrenante.
Este ca şi cum, mergând la un concert cu Brandenburgicele lui Bach, cineva s-ar sastisi la vederea muzicienilor în straie cernite şi la auzul acelei muzici monotone, greu de înţeles şi neatractive. În loc să-i explice, cu binişorul, că a greşit adresa, că la concert vine cine este în stare să asculte şi să priceapă muzica „cultă“, un manager autentic i-ar îmbrăca pe muzicieni în culori ţipătoare, obligându-i să joace tontoroiul pe scenă, sau, mult mai bine, ar schimba din rădăcină repertoriul.