Pe aceeași temă
Parcurgând suita textelor dintre 1999 și 2014, vom înregistra o dată în plus denivelările unei poezii care, în 15 ani, a reușit să se contureze memorabil prin volumul cântece eXcesive. Dan Sociu este mai interesant și mai consistent decât poezia pe care o scrie, iar precocitatea sa a fost intelectuală, nu artistică. (...) Probabil însă că și aceasta e o etapă spre o altă vârstă artistică a unui scriitor veritabil, care a dat, e drept, și destule rateuri, în căutarea unor noi zone de experiență existențială și poetică.
Printr-un fel de lege a compensației, antologia de autor Dan Sociu e atât de frumoasă, ca obiect, pe cât erau de urâte și de încropite editorial multe dintre volumele scoase de tinerii noștri poeți la începutul anilor 2000. Dincolo de calitatea hârtiei și de eleganța grafică a volumului, ilustrațiile lui Felix Aftene completează cum nu se poate mai bine versurile lui Dan Sociu, oferind totodată sprijin tehnoredactării: autorul nu este unul prea prolific și 15 ani de lirică se întind pe două sute de pagini. Fiecare text din Vino cu mine știu exact unde mergem are „intrarea“ lui și, frecvent, câteva versuri compunând o poezie apar pe pagini mai mult albe decât acoperite de cuvinte. Minimalismul formulei poetice este astfel oferit într-o ediție de lux, făcută posibilă și prin antologarea unor texte mai modeste.
Neexistând o notă asupra ediției, iar postfața liricoidă a lui Bogdan-Alexandru Stănescu neoferind vreo informație, nu se expune criteriul de antologare și un cititor care nu a parcurs volumele lui Sociu nu va înțelege nimic. Probabil că autorul nu a putut renunța la poeziile sale de tinerețe, dar un lector de carte sau un critic i-ar fi putut obiecta lipsa de discernământ și i-ar fi putut argumenta că din borcane bine legate, bani pentru încă o săptămână (2002) unu-două texte ar fi fost suficiente pentru a ne face o idee despre restul. Plasa are ochiurile prea largi și în antologie apar cam multe poezii de nivel mediu, de un interes mai degrabă documentar. Parcurgând suita textelor dintre 1999 și 2014, vom înregistra o dată în plus denivelările unei poezii care, în 15 ani, a reușit să se contureze memorabil prin volumul cântece eXcesive (2005).
De observat și eforturile autorului de a se „continua“ ori reinventa. Dan Sociu, el, este mai interesant și mai consistent decât poezia pe care o scrie, iar precocitatea sa a fost intelectuală, nu artistică. Versurile de tinerețe intră în sfera comicului involuntar: „în fond totul se explica prin dorința/ simplă/ omenească a unui păduche însingurat/ de a sărbători crăciunul cu noi“ (Fratele păduche); „aș/ vrea să fiu într-un personal împuțit să scot pe/ fereastră palmele făcute căuș împotriva/ vântului să mi se umple cu sâni răcoroși“ (xxx); „noaptea când mă apuca foamea stăteam în chiloți/ în bucătărie și mâncam borș cu ceapă hop/ anxietatea dacă ar intra acum cititorii pe ușă/ și te-ar vedea“ (Vodcă sau vin). Aici vine postfațatorul și explică: e „calea pe care a urmat-o și Sociu până de curând, un de curând existențial care i-a dictat o schimbare majoră a actului poetic, dar și a rădăcinilor poietice“. (p. 222).
DAN SOCIU - Vino cu mine știu exact unde mergem. Antologie 1999-2014
(Ilustrații de Felix Aftene, postfață de Bogdan-Alexandru Stănescu; Editura Polirom, Iași, 2014, 240 p.)
Pare că poetul, deocamdată, știe mai bine cum ar fi să fie poezia decât să o scrie. Versurile sale, oricum ar fi ele, stârnesc entuziasmul „critic“: orice secvență e o încrucișare culturală de sensuri, un Carrefour hermeneutic. Poetul scrie: „sociu e un boșcău/ cu diskinezii biliare“. Criticul interpretează: avem un narator „solar-în-ciuda sa“. Poetul suferă ca un câine, din dragoste, în remarcabilul Cântece eXcesive: „Când nu ești lângă mine/ și nu ești niciodată/ inima mea e câmpul gol/ presărat cu gunoaie// al primei dimineți/ după Woodstock“. Criticul interpretează: „Acest exces (dionisiac, afrodisiac) nu poate lăsa Subiectul nealterat“ (p. 226). În fine, de la un punct încolo, postfațatorul nu mai are nevoie de textele din antologie nici ca pretext. Un poet cu self-control e dublat, aici, de un critic patetic: „suntem ființe permeabile, influențate de meteori, de ploi, de căldura soarelui, suntem bureți care absorb și se modifică încontinuu. Memoria este și ea la cheremul vremii, e poate argumentul suprem împotriva pretenției noastre de a fi ființe superioare, pentru că, la o primă privire, ce este mai pur decât amintirea?“ (p. 228).
Dan Sociu a sesizat de tânăr aceste riscuri ale inflației verbale și capcanele împroșcării unui cuvânt cu semnificații adăugate. Deși expresia nu l-a ajutat de la început, minimalismul conceptului nefiind susținut de o artă pe măsură, autorul a avut răbdare, așteptând, pe de o parte, să se maturizeze în scrisul de poezie și, pe de alta, să se distanțeze de episoadele și secvențele de copilărie și adolescență. La un moment dat, contrastul va deveni de efect: un personaj încă tânăr, cu obsesia vârstei și a cronologiei, reproiectând cu luciditate o vârstă pe care a lăsat-o în urmă și reinterpretând-o prin prisma experienței ulterioare.
Biograficul este important, în poezia lui Dan Sociu, și el devine obsesiv. Poetul e autocentrat și totul se adună în pagină prin reproiecția și redimensionarea secvențelor de viață. Amintirea unei amintiri este o bijuterie; și cu cât limbajul e mai puțin pretențios, mai sec și mai tranzitiv, cu atât forța poetului se vede mai bine. Sociu aruncă tot limbajul „poetic“ la coș, spălându-se pe mâini de simboluri și făcând, parodic, versuri cu rimă: „Bunicu’ era și țăran și muncitor/ muncea și la câmp, muncea și la abator/ iar seara, la șapte, după ce omora ultima vițică/ se-oprea la Bufet, rădea o secărică/ și lua și-un sfertache pentru acăsică// unde, pe la opt-nouă, când se întorcea/ și intra în curte cu dulciuri și cafea/ cu-o franzelă fierbinte și-un mușchi de mânzat proaspăt în buzunar/ scos din abator pe sub maieu, într-un ziar/ îl întâmpinau la poartă ca pe un țar// rațele, băiatul, fata și nevasta mioapă și mică.// Bunicu’ era crud și plin de păcate/ și le știa, mi-a zis într-un vis, nepoate/ când vine și la măcelari vremea s-alunece în morminte/ ca pe o cărare de dude strivite/ suntem iertați pentru zilele muncite// vitele m-au iertat, că le-am mângâiat și nu le-a mai fost frică.“.
Un alt registru poetic, din care rima parodică și ritmul săltăreț dispar, va centra și mai mult autorul în propriul personaj (el însuși), făcut să retrăiască nu doar experiențe trecute, ci și existențele altora. Inconsistența unui an (1975) nu mai e o urmă biografică, ci o proiecție. Luciditatea poetică va crea efecte stranii de intensitate lirică: „Citesc despre inconsistența anului/ o mie nouă sute șaptezeci și cinci/ și intestinele împing nevăzute/ sub mine. Începe și se duce o zi/ amețitor de nesemnificativă./ Începe octombrie, în fiecare/ oră începe o oră de nimicuri/ scurse printre degete. Citesc despre ani/ și anotimpuri, cum erau, cum nu mai sunt./ Înainte să mă nasc, cineva lăsa/ urme. L-am cunoscut într-un oraș rece/ cu tramvaie grele de fier care scrâșneau/ cu ecou în golul altui octombrie:/ un fățău imens, trist, de bebeluș bătrân.“.
Într-o evoluție inversă față de cea a generației „milenariste“, poetul minimalist va căuta mai târziu angoasele, anxietățile, traumaticul figurate expresionist, în poemele mai ample și mai tulburi din volumul ce dă titlul antologiei. Textul devine psihotic și aluvionar, spațiul alb al paginii umplându-se de imagini și cadre ca din David Lynch.
Probabil însă că și aceasta e o etapă spre o altă vârstă artistică a unui scriitor veritabil, care a dat, e drept, și destule rateuri, în căutarea unor noi zone de experiență existențială și poetică.