Pe aceeași temă
Teatrul este o activitate umană din aceeași categorie ca și terorismul. Orice act teatral este încărcat politic și emoțional, iar ceea ce o societate sau un artist numește teatru poate însemna cu totul altceva într-o altă cultură sau pentru un anumit public.
Terorism, textul Fraților Presniakov (Oleg și Vladimir), a fost montat de curând la Teatrul Național, direcția de scenă aparținându-i lui Felix Alexa. Cele șase povești care alcătuiesc textul pot fi înțelese și separat, acceptând că viețile noastre se derulează într-un Turn Babel din care nu scapă nimeni; sau pot fi interconectate – consecințele dintr-un episod putând fi legate de personaje sau frânturi de discuții dintr-o poveste anterioară.
Spectacolul – asupra căruia voi reveni într-un alt număr – a avut premiera mondială în noiembrie 2002, la Sala Mică a Teatrului de Artă „Cehov“ (MHAT) din Moscova. Data este foarte importantă, căci vine la mai puțin de o lună după un grav atentat terorist care avusese loc în capitala rusă. În seara zilei de 23 octombrie, un număr de 40-50 de ceceni au reușit să intre înarmați în Casa de Cultură din Dubrovka, o suburbie a Moscovei. Se juca cu sala plină un musical ce avusese premiera cu un an în urmă și care, de atunci, avusese aproximativ 400 de reprezentații. Spectacolul se numea Nord-Vest și era o adaptare făcută de Alexei Ivascenko și Georgi Vasiliev după romanul sovietic Cei doi căpitani de Veniamin Kaverin. În musical apăreau numerose personaje înarmate, pentru că spectacolul era o reverență adusă soldaților sovietici care luptaseră în al doilea război mondial. În jurul orei 21, în timpul actului II, a intrat în teatru un comando de ceceni înarmați, condus de tânărul Movsar Baraiev. Ei au închis teatrul, luând ostatici atât publicul, cât și actorii. După trei zile, în care Vladimir Putin nu a reacționat, forțele de elită ruse au intervenit, punând capăt unui moment care, la nivel internațional, a umilit Rusia. Imaginile cu dezastrul din teatrul moscovit au continuat să fie prezente în jurnalele de știri de pe toate continentele. Teatrul devenise un punct vulnerabil pe harta oricărei societăți sau națiuni.
Și tocmai acest lucru este foarte interesant – faptul că Frații Presniakov au avut premoniția unei asemenea realități: a unui teatru care să vorbească despre terorism și a terorismului care să ocupe teatrul.
Lumea s-a schimbat după 11 septembrie 2001. Fiecare generație este marcată de un eveniment major care produce modificări ireversibile în societate. De la al doilea război mondial – generația bunicilor – la comunism și Războiul Rece – generația părinților, generația mea este a atentatelor teroriste. Cele de la 11 septembrie 2001, din New York, nu sunt primele evenimente de acest gen pe care generația mea – Generația Y – le-a trăit. Numai că felul în care aceste atentate au fost executate are ceva unic și necesită o analiză amănunțită.
În ultimul deceniu, cel mai folosit cuvânt, pe întreg mapamondul, a fost terorism. Starea de anxietate și noile norme de securitate și siguranță, care au devenit acum obligatorii în multe sectoare ale vieții, au modificat ireversibil prezentul. Aceste noi realități sunt vizibile chiar și în felul în care se face artă. Iar dintre toate, teatrul și performance-ul au fost primele care au resimțit unda de șoc și au fost obligate să se transforme.
Terorismul este o acțiune umană care presupune acte de violență extremă, menite să creeze un climat de insecuritate și instabilitate, care mai târziu sunt exploatate în interes politic sau economic. La nivel internațional, terorismul nu are o definiție juridică precisă unanim acceptată, pentru că felul în care pot fi realizate actele de violență și cum poate fi forțat un climat de instabilitate sunt foarte diverse: de la atacuri armate la compromiterea rezervelor cu apă sau atacuri informatice și orice altă acțiune de mai mică sau mai mare amploare, menite să provoace panică și să instaureze frica. Terorismul, ca noțiune, este încărcat atât de dimensiuni politice, cât și emoționale. Ceea ce reprezintă un act terorist pentru o civilizație sau o cultură înseamnă un gest de luptă pentru libertate și afirmare pentru o alta.
Teatrul e o activitate umană din aceeași categorie ca și terorismul. Orice act teatral este încărcat politic și emoțional, iar ceea ce o societate sau un artist numește teatru poate însemna cu totul altceva într-o altă cultură sau pentru un anumit public.
Teatrul poate fi un act terorist, la fel cum un act terorist poate fi numit artă, performance sau spectacol.
Într-un eseu excepțional, regizorul și teoreticianul american Richard Schechner analizează atentatele teroriste de la 11 septembrie 2001 ca pe o veritabilă artă de avangardă. Începe prin a cita o serie de profesioniști interesați de analiza societății, ale căror opinii converg spre a atribui tragicelor evenimente aura de operă de artă perfectă. „Atacurile de la 11 septembrie au fost cea mai măreață operă de artă imaginată în cosmos. Niște minți care au realizat ceva printr-un act la care în muzică nici nu putem visa, oameni care și-au făcut, perseverent, repetițiile timp de 10 ani, pregătind cu fanatism concertul, pentru ca apoi să moară“, spunea compozitorul german Karlheinz Stockhausen.
Când un eveniment care a schimbat întreaga dinamică mondială este prezentat (și) ca moment artistic de maximă intensitate, spectaculos, trebuie să ne ridicăm mai multe semne de întrebare. A face trimitere la manifestele avangardiste de început de secol al XX-lea nu este o modalitate prin care un moment de o asemenea magnitudine poate fi decodat și mai apoi decorat, atribuindu-i-se dimensiuni intelectuale și culturale pozitive. E foarte adevărat că F.T. Marinetti, în Manifestul Futurist (1909), afirma că „frumusețea există numai în luptă. Nu există capodopere care să nu aibă un caracter agresiv (...) Vrem să demolăm muzee, biblioteci, să combatem moralitatea, feminismul și toate lașitățile oportuniste și utilitariste. (...) Fiindcă arta nu poate fi altceva decât violență, cruzime, nedreptate“. Chiar și Tristan Tzara, în Manifestul mișcării Dada (1918), pleda pentru pregătirea spectacolului mare al dezastrului, conflagrației și descompunerii.
Antonin Artaud era de părere că „imaginea unei crime prezentate în condiția teatrală dată este infinit mai cumplită pentru spirit decât aceeași crimă comisă în realitate“. Apelul său la cruzime și teroare pe scară largă trebuie oare înțeles ca o invitație la violență absolută și gratuită? Când propunea teatrului, în manifestul său, Teatrul Cruzimii (1933), să ofere spectatorilor tot ceea ce există în crimă, dragoste, război sau nebunie dacă vrea să rămână necesar unei societăți, trebuie să-i înțelegem pledoaria ca apel la ceva concret, real, adevărat?
Cei care citează mari gânditori aparținând altor realități și timpuri în încercarea de a explica o stare prezentă de fapt sunt în eroare. Avangardele sunt laboratoare de idei, adevărate think-tank-uri. Dar distrugerea ordinii actuale – mesajul tuturor avangardelor – trebuie înțeles mai degrabă ca un para-text, comentariu critic la adresa unei contemporaneități concrete. Avangardele își propuneau eliberarea spiritului utilitar al unei societăți, aspirau la o reconstrucție completă și radicală a societății; se imaginau luând parte activ și conștient la pregătirea de revoluții. O societate se poate schimba pe sine însăși doar prin mecanisme legale. Din această perspectivă, arta și artistul nu sunt decât fie catalizatori, fie agitatori sau teroriști.
Atentatele teroriste din 11 septembrie, explică Richard Schechner, trebuie înțelese și ca atacuri îndreptate împotriva practicilor violente ale culturii pop(ulare) care fac, în mare măsură, parte din sistemul occidental pe care Osama Bin Laden îl disprețuia pe față și pe care dorea să-l distrugă și elimine.
Care sunt aceste practici violente ale culturii pop? Richard Schechner enumeră câteva momente artistice care au modificat, pentru totdeauna, ADN-ul artei înalte, inserându-i dimensiuni discutabile a căror apreciere pozitivă lasă drum deschis dezordinii sociale. De când „Chris Burden și-a pus un prieten să-l împuște în braț (n.n., performance-ul intitulat Shoot din 1971), mulți artiști de performance s-au rănit, și-au deschis venele-ca-formă-de-artă, s-au atârnat în cârlige, au măcelărit animale și au folosit în cadrul artei violența autentică în nenumărate feluri. (...) Estetizarea și ritualizarea violenței, nu ca reprezentare, ci ca arte efective, realizate în prezent, sunt acum foarte răspândite“.
Cuvântul teatru are numeroase semnificaţii. În cea mai mare parte a lumii, teatrul nu are un loc precis, bine stabilit în societate; nu are o motivaţie clară, ci există în fragmente: un teatru urmăreşte profitul, un altul gloria, altul emoţia, altul politica, altul distracţia. Poate tocmai de aceea teatrul – ca instituție – are un impact general moderat, fără a fi privit ca mecanism cu importanță în vitalitatea unei societăți. Există însă exemple care creditează teatrul cu realizări extraordinare, dificil de explicat și cuantificat, dar cu finalități ce-i uimesc chiar și pe cei mai exigenți critici. Privit din această perspectivă, teatrul nedefinit (termenul îi aparţine lui Peter Brook) poate deveni un instrument puternic, coerent, o ultimă bandă de siguranță împotriva derapajelor de tot felul din sânul unei societăți. Teatrul, ca produs final ce reunește creatori diverşi, îşi permite însă să se exprime și să se definească în funcţie de interesul grupului creator. Teatrul ca text însă îşi are sarcina bine stabilită: dorinţa de a schimba lumea, de a o confrunta cu propria-i ipocrizie – aceasta este sursa secretă. Figaro sau Falstaff ori Tartuffe ţintesc şi eliberează prin râs, iar scopul dramaturgului este acela de a produce o schimbare socială.
Teatrul este un câmp ideologic în frământări serioase, mereu la curent cu toate chestiunile politice, economice, sociale sau ştiinţifice. Fiecare element care interesează sau captează atenţia unui public e demn de a fi menţionat, analizat şi prezentat în teatru. Teatrul este poate cel mai interdisciplinar domeniu, sensibil la orice modificare. Dacă tematic n-ar putea fi atât de permisiv şi penetrabil, teatrul ar înceta să mai fie de actualitate.
Teatrul vrea să fie asociat cu identitatea de outsider și radicalism. Teatrul e un domeniu în permanentă schimbare, la care participă foarte multă lume și unde mereu există tentația de a gândi numai ce va putea să umple sala mâine. A umple sala este o condiție necesară nu atât pentru transmiterea mesajului sau antrenarea unei anumite părți a societății, ci este absolut necesară supraviețuirii sale economice. Unul dintre reproșurile curente care i se fac teatrului este dependența sa totală de o anumită bunăstare economică. Teatrul este un mecanism costisitor care, din păcate, funcționează pe principiul capitalist al cererii și al ofertei. Iar acest fapt este marea sa vulnerabilitate, pentru că o piesă radicală din punct de vedere politic poate fi neutralizată de un teatru comercial.
Teatrul are o poziție importantă în strategia de securitate a fiecărei societăți. N-avem voie să ne raportăm la teatru ca la o instituție inofensivă, căci nu este deloc inocentă. E cel mai fin barometru pe care o societate îl are la un moment dat, un referendum care se întâmplă pe un eșantion reprezentativ, seară de seară, oferind informații utile, deoarece în teatru totul poate deveni politic printr-o singură schimbare a circumstanțelor din afara sălilor de teatru.