Détente sau război în Orientul Apropiat?

Octavian Manea | 21.07.2015

Pe aceeași temă

Săptămâna trecută, presa internațională a fost dominată de o amplă dezbatere pro și contra pe marginea acordului istoric încheiat între Iran și comunitatea internațională. Conform acestuia, Iranul își va reduce cu 98% rezerva de uraniu (suficientă în prezent pentru fabricarea a 8-10 bombe) la un prag de îmbogățire de 3,67% (mult sub necesarul unei bombe). Timp de 10 ani, numărul centrifugelor va fi plafonat de la 20.000 la 6.104. Acordul impune sub coordonarea AIEA mecanisme nonstop de monitorizare și verificare a centrelor cunoscute de îmbogățire a uraniului de la Natanz și Fordow, precum și a întregului lanț de aprovizionare, cu posibilitatea de inspectare „oricând, oriunde“ a activităților suspecte. Astfel, perioada de fabricare a unei bombe nucleare este împinsă de la câteva luni la un an. În cazul încălcării acordului, sancțiunile ONU pot fi reactivate pentru 10 ani. Dar care ar putea fi impactul regional al acordului? Ne aflăm în fața unui malpraxis diplomatic? Se dă o șansă păcii sau se accelerează spirala războiului?

 

https://www.whitehouse.gov/sites/default/files/image/iranDeal_graphics_1_pathways.jpg

 

Un pariu inspirat din Nixon și Reagan

 

„Acesta este un acord sensibil și de departe pre­ferabil opțiunii unui Iran neîncătușat, tot mai aproape de o armă nucleară. Marele său avantaj este acela de a îngheța eforturile nucleare ale Ira­nului pentru un deceniu de acum înainte“, con­clu­zionează, pentru Financial Times, Nicholas Burns, fostul număr trei în ierarhia Departamentului de Stat, cel care a negociat sancțiunile impuse Te­he­ranului în ultimii ani ai Administrației Bush.

 

Administrația Obama operează cu două premise fundamentale când prezintă efectele strategice ale acordului.

 

Pe de o parte, spun oficialii, războiul convențional în regiune devine mai puțin probabil. Diminuează în principiu imperativul pentru o capabilitate nu­cleară sunnită, reducând perspectiva unei spirale a înarmării. În plus, un Iran purtător de arme nu­cleare ar putea fi încă și mai predispus la asumarea unor campanii care să destabilizeze regiunea, peste eferv­escența pe care o vedem astăzi în susținerea cli­enților săi din Gaza, Liban, Siria, Yemen sau Irak. „Un Iran cu o umbrelă nucleară deasupra ac­țiunilor Hezbollahului, deasupra lui Assad sau peste amenințările către Israel ar fi mult mai pe­riculos decât este astăzi“, spune Ben Rhodes, unul dintre actorii cheie din jurul lui Obama. „Să ne imaginăm cât de impulsionați ar fi clienții Ira­nului dacă ar exista un sistem de descurajare nu­cleară în spatele căruia s-ar putea ascunde și proteja de represaliile celorlalte națiuni“, susține și Colin Kahl, consilierul pe probleme de securitate națională al lui Joe Biden.

 

https://www.whitehouse.gov/sites/default/files/image/iranDeal_graphics_4_dealorNoDeal.jpg

 

Pe de altă parte, acordul cu Iranul stă sub semnul unor mari construcții din trecut. Administrația in­vocă în mod direct precedentul strategic al unor ini­țiative diplomatice de succes, deși extrem de con­troversate la momentul elaborării lor, în con­junc­turi sensibile ale Războiului Rece, precum des­chiderea către China sub Nixon sau tratatele de control al armamentelor cu URSS sub Reagan. „Ceea ce admir la Reagan este această re­cu­noaș­tere a faptului că, dacă poți să verifici un acord negociat cu imperiul răului și care reprezenta o amenințare existențială mai mare decât va putea fi Iranul vreodată, atunci merită să îl faci“, a de­clarat Obama într-un interviu acordat editor­ia­listului New York Times, Thomas Friedman. Toto­dată, poate a venit momentul pentru un nou tip de relație care să includă cooperarea tactică în pro­ble­me de interes mutual. Iar Obama pare pregătit să testeze această ipoteză. „Nixon a înțeles că există perspectiva, posibilitatea unei Chine care să adopte un drum diferit“, spune Obama. Și vorbim de China lui Mao Zedong, în plină Revoluție Cul­turală, o putere anti-statu-quo masiv implicată în susținerea insurgențelor comuniste din Extremul Orient. Atunci, pericolul care a resetat orientarea Beijingului, pregătind raprochement-ul de Wa­shing­ton era teama de URSS. Acum, „una dintre cele mai importante rațiuni pentru care Iranul sem­nează acordul este ISIS. Și au nevoie ca Ame­rica să fie de partea corectă a baricadei (...) Este o amenințare existențială pentru ei“, crede Vali Nasr, decanul de la SAIS (Universitatea Johns Hop­kins). În același timp însă, Washingtonul va trebui să investească masiv în reasigurarea strategică a aliaților din Consiliul de Cooperare al Golfului (GCC), mai ales a saudiților, care se simt aban­do­nați, și să intensifice sprijinul pentru forțele sun­nite din Siria și Yemen. Pe termen lung, chiar am pu­tea asista la un nou acord de tip Camp David (Marc Lynch, Washington Post) care să transforme ordinea regională, amorsând o realiniere a ri­va­lităților similară celei survenite între Egipt și Israel și o potențială convertire a Iranului din inamic în prieten (Leslie Gelb, The Daily Beast).

 

https://www.whitehouse.gov/sites/default/files/image/iranDeal_graphics_3_justSecured.jpg

 

Crește probabilitatea războiului

 

Dacă susținătorii văd în acordul abia încheiat un set de stimuli care deschid calea spre colaborare, spre creionarea unui con­cert regional care poate include Iranul, criticii văd o lume de sens opus: mai mult revizionism, mai multă fragmentare, com­­petiții extreme de sumă zero. Și care, mai devreme sau mai târziu, se pot ascunde sub o umbrelă nucleară.

 

Punctual, problemele acordului țin de faptul că „se acceptă o capacitate de îmbogățire care este prea extinsă, clauzele de încheiere sunt prea scurte, regimul de verificare prea per­me­a­bil, iar mecanisme de aplicare sunt suspecte“ consideră Eric Edel­man și Ray Takeyh (Washington Post). În plus, nu se mai dis­cută de o prevenire a unei capacități nucleare în sine, ci mai degrabă de o formulă de damage control și de gestiune a pra­gului nuclear (împingând până la un an timpul de breakout ne­cesar pentru a avea o armă nucleară). La încheierea acor­dului, Iranul ar putea dispune de o infrastructură nucleară ca a Japoniei, avertizează cei doi experți. O realitate care poate amorsa o cascadă a proliferării în tabăra sunnită.

 

În loc să consolideze poziția moderaților de la Teheran (forța mo­trice din spatele negocierilor), acordul nuclear hrănește de fapt ambițiile hegemonice ale nucleului dur revoluționar. În cele din urmă, pe această filieră vine menținerea pe linia de su­praviețuire a regimului Assad din Siria și „prin urmare, poar­tă responsabilitatea primară pentru ascensiunea Statului Is­lamic și a altor forțe radical jihadiste în Siria și Irak, unde in­fla­mează violența sectară“, spune Robert Kagan (Washington Post). În această lectură, pariul administrației că Iranul poate să devină parte din soluție, un actor moderat dispus la com­promis, un element constructiv în arhitectura regională, pare nerealist, chiar naiv. De mulți ani, Teheranul pendulează între roluri contradictorii: pe de o parte, cere drepturile unui stat națiune - vrea să fie integrat în economia globală și să i se re­cunoască interesele; pe de altă parte, își redescoperă tentația re­vizionistă, de mare civilizație imperială, subminând „străi­nă­tatea apropiată“ ori de câte ori are ocazia; este deopotrivă „in­cendiator“ (prin susținerea unor regimuri șiite precum Assad și Maliki) și „pompier“ (luptă împotriva ISIS, deși Iranul este parte din combustibilul care a condus la apariția sa), în formularea lui Karim Sadjadpour.

 

https://www.whitehouse.gov/sites/default/files/image/iranDeal_graphics_2_IAEAChart.jpg

 

Dimpotrivă, pe termen scurt, ridicarea sancțiunilor nu va mo­dera comportamentul regional al regimului teocratic, ci îl poa­te face mai agresiv, în special pe fondul dezghețului celor pes­te 100 de miliarde de dolari blocate până acum. Este de aș­tep­tat ca astfel de resurse să fie treptat pompate în mișcările cli­en­telare șiite, amplificând și mai mult sectarizarea Orientului Mijlociu. Nu în ultimul rând, „atunci când Iranul va avea arme nucleare sau când devine un stat care a trecut pragul nu­clear, puterea sa regională va fi încă și mai mare, ca de altfel și capacitatea sa de a rezista la presiunile din afară“, spune Kagan. De fapt, este rețeta unei regiuni și mai volatile, unde pers­pectiva unui Iran nuclear cu un puternic arsenal balistic și convențional „mărește probabilitatea războiului, nu o re­duce“ (Max Boot, Commentary).

 

Pentru Eli Lake (Bloomberg), acordul anunță de fapt apusul Americii în Orientul Mijlociu. „Acest acord nu reprezintă o afir­ma­re a leadership-ului american.“ Este opusul. O re­cu­noaș­te­re a limitelor. Este imaginea și măsura unei „puteri istovite“.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: redactia@revista22.ro

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22