De același autor
Dușmanul urban nu-i ușor de aflat când ești grăbit. Cu astfel de dileme s-au confruntat minerii nevoiți să-și identifice victimele pe străzile Capitalei. Semnalmentele alese atunci la repezeală au corespuns uzanțelor epocii. Pletele tocmai fuseseră subversive în comunism, mereu amenințate de foarfecele milițienilor. Bărbile erau încă rare – a fi ras era mai conform duhului de cazarmă al ceaușismului târziu. Ochelarii proliferaseră odată cu generalizarea asistenței medicale, dar rămăseseră aproape prohibitivi pentru multe activități proletare. Pletoșii, bărboșii și ochelariștii au ajuns astfel nediferențiat pradă ciomăgelilor.
Astăzi, după câteva generații, semnalmentele la îndemână sunt inevitabil altele. Printre primii identificați – câinii. Mulți protestatari vin însoțiți de patrupede, o opțiune menită, în ochii detractorilor, doar să crească artificial pata umană a presiunii populare. Am putea chiar spune că am asistat la cele mai ample proteste canine din istoria țării. Nici măcar în nopțile infernale ale Bucureștiului întors pe dos de șantierele secretarului general nu se adunaseră atâția câini – pe atunci vagabonzi –, chiar și numai pentru a urla, din tenebrele unei capitale fără lumină, la lună. Acum doar latră civilizat când observă vreun semen – un simplu salut de solidaritate. De la lanțul care-i lega de glia cuștii la cotidienele ieșiri pe corso și de la vechiul vagabondaj – o formă de haiducie urbană – la noile oportunități domestice, schimbarea e mai profundă decât pare. Fiind, în primul rând, una antropologică. Înainte părea mai degrabă un moft să ții un câine în propria locuință – mai ales că urbanismul comunist a dislocat cât a putut cartierele de case în favoarea blocurilor. Ori chiar un semn de decadență, opțiunea fiind potrivnică statutului tradițional al animalelor: masa noastră, paza noastră, distracția noastră (de circ ori vânătoare). Chiar și snobii iubitori de rase pure, preocupați mai mult de efectul însoțirii asupra propriului pedigree, erau puțini în vremurile nomenclaturii. Între timp, câinii s-au mutat, din ce în ce mai masiv, la bloc – urmați, firesc, și de reglementări de practică locativă mai favorabile. Dar și posesorii lor și-au cam schimbat profilul. Mulți dintre cei de azi sunt tineri, iar nu puțini părinți își asumă responsabilitatea pentru patrupede în beneficiul copiilor. În același timp, cei mai nemulțumiți (pe stradă) de înmulțirea noilor pietoni sunt cu precădere persoane în etate. Altfel spus, mai ales noile generații sunt vectorii acestei neașteptate revoluții a mentalităților – privesc altfel animalul. Vechea paradigmă a speciilor mai degrabă rigid separate (moral) lasă locul unei tovărășii mult mai dense. Animalul nu mai e un dușman ori un rob – cum gândea o civilizație tradițională fundamentată creștin. Dincolo de faptul că trebuie să ghidăm câinele prin jungla noastră urbană, asumându-ne un rol protector ca preț al domesticirii agresivități sale naturale, el devine și un reper de bune practici. Ne redimensionăm umanitatea tocmai luând încet-încet aminte la comportamente animale mult timp ignorate ori prost înțelese și prea ușor disprețuite ori chiar demonizate. Vechea construcție metafizică și morală dihotomică s-a fisurat serios, astfel încât mulți s-au mutat existențial într-un spațiu (semnificativ) mai destins. Animalitatea a devenit între timp nu doar mult mai simpatică, ci și mai intim asumabilă – nu mai reprezintă atât o dimensiune (jenant) inferioară a umanității, cât un generos resort etic. Putem conviețui identitar cu animalitatea cu atât mai ușor, cu cât vom reuși să extindem universul nostru comun cu – de pildă – un câine.
Dar unul dintre efectele cele mai remarcabile ale acestei revoluții este prestigiul în scădere al autoritarismului. Autoritatea se bazează, inevitabil, pe ierarhie. Cu cât ierarhiile sunt mai stricte, cu atât autoritatea e mai discreționară. Un univers mental care relativizează provocator chiar și ierarhiile biologice va privilegia o sensibilitate mai refractară la pretențiile autorității. Cu alte cuvinte, nu protestatarii și-au târât câinii după ei, ci câinii i-au transformat în protestatari mai prompți și mai tenaci. Acuzațiile aduse câinilor rămân, în fond, justificate. Câinii se află deja în inima democrației viitoare.
Piaţa Victoriei, Bucureşti, 8 februarie 2017 (foto: Nicu Buculei)
Un alt indiciu au devenit copiii mici. De mână, în cărucior, pe umeri sau în marsupiu, aceștia au ajuns chiar să poarte (inocent) mesaje satirice adaptate vârstei. Prezența lor a conferit o culoare inedită unui protest menit, principial, unei vehemențe a confruntărilor mature. Pentru unii au fost o garanție suplimentară că totul va rămâne pașnic, pentru alții au adăugat un bemol de nădejde unei revolte ce putea cădea pradă exasperării. Totuși, mult mai semnificativă e depășirea unei vechi rupturi. Imediat după căderea comunismului, cezurile generaționale au ajuns să otrăvească noul conflict politic. Și, nu o dată, copiii și părinții s-au trezit în tabere opuse. Mai grav era însă că părinții nu-și educaseră civic în niciun fel copiii. O făcuse statul, în schimb, chiar dacă rezultatul a fost, în general, o penibilă schizofrenie. Această sustragere – plus multele și variatele lor ambiguități colaboraționiste – i-a fragilizat apoi, semnificativ, pe fiii și fiicele lor, care s-au trezit nu doar cu bâtele minerilor pe spinare, ci și cu huiduielile satisfăcute (ale multor altor părinți) în suflete. Analfabeți civic, tinerii au sucombat atunci în fața aroganței cinice a unei puteri căreia nu-i puteau bănui antidotul.
Hannah Arendt n-a privit cu ochi buni implicarea copiilor în protestele americane postbelice. Comentatorii săi au considerat că reticența se datora experienței din epoca nazistă – înregimentarea copiilor e o practică uzuală a regimurilor totalitare, cum ne amintim și noi. Dar micuții protestatari de azi nu sunt niște șoimi ai patriei pe un cer mai democratic, fiindcă nu statul i-a mobilizat. La fel de adevărat e că nu ei au ales, dintr-un impuls al conștiinței, să dea scrânciobul pe pancartă. Cu toate acestea, ceea ce contează mai mult e decizia părinților de a nu-i ține departe de realitatea indignării civice – o pedagogie care prea mult timp a lipsit. E o șansă în plus nu doar pentru o țară, ci și pentru o familie, care, pe lângă destule hăuri, descoperă și alte punți (între membrii săi).
Deși nu era contextul (rutier) cel mai potrivit, la proteste nu au lipsit bicicletele. Unii, în momente de scandări vehemente, le-au agitat deasupra capetelor ca pe pancarte. Pe vremuri, bicicleta era mașina săracului. Azi e deseori un protest în sine. Unul ecologic în sens larg – împotriva poluării, sedentarismului ori defrișărilor urbane, dar și împotriva aroganței autosuficiente a cuștilor cu pretenții de bolid. Biciclistul e doar un pieton mai grăbit, un flaneur care nu doar parcurge autist lumea, ci care e mult mai preocupat de aranjarea ei. Ecologia e, în fond, un design extins, o grijă (existențială) pentru calitatea locuirii. În comunism, pentru cei mai mulți prioritățile erau de ordinul supraviețuirii. Între timp, pretențiile au crescut, astfel încât detaliile de pe traseele noastre cotidiene contează mai mult. Această sensibilitate pentru design capătă și o dimensiune morală. Cum au precizat eticienii, dezgustul e fundamental pentru fiziologia conștiinței. Un biciclist are mult mai multe prilejuri de dezgust – care nu privesc traficul – decât un automobilist.
Dar poate cei mai ușor de identificat au fost hâtrii. În actuala criză gravă a publicității electorale, sutele de inovații satirice au relansat-o brusc și pe gratis – o adevărată lovitură de dumping pentru o industrie piperată. Suntem, desigur, o țară plină de umor, iar unii își mai amintesc încă de explozia bancurilor în ceaușism. Totuși, parcă ceva s-a schimbat. Satirele de pe pancarte corespund canoanelor publicitare de azi: scurte, accesibile, aluzive, integrate unui concept grafic sau imagistic – iar omul care exhibă mesajul e mai mult decât o inexpresivă gazetă de perete. Accesibilitatea nu e, cu toate acestea, lipsită de o anumită sofisticare: uneori nu poți percepe sugestia dacă îți scapă trimiterile culturale – proverbe, titluri, citate, polisemii. Intertextualitatea rămâne, alături de jocurile de cuvinte și parodie, un resort postmodern decisiv. Ponderea acestora ne arată că poziția protestatarului s-a modificat subtil, dar semnificativ: nu doar vede dimensiunea comică a unui (mutilant) abuz – ceea ce numim haz de necaz –, ci și caută un cod satiric securizant. Începe prin a-și recalibra emoția (estetică/civică) – e și una dintre premizele artei conceptuale, în proximitatea căreia se plasează zglobiile pancarte; protestul însuși s-a întâlnit cu mizele unui performance conceptual –, pentru a renunța la expresionismul încleștărilor ultime în favoarea unui sistem de medieri specific fiziologiei democratice. Dacă te confrunți pieptiș cu răul radical al politicii, riști să-ți crape capul un miner. Dacă îl învălui în medieri, ai șanse să închizi la timp cușca după ce i-ai mai dat fiarei peste bot. Din ce în ce mai invadați de artă conceptuală, am ajuns să-i găsim valențe politice. Azi ideea – cândva plină de morgă și cam intolerantă – nu se mai consumă decât cu garnitură de umor, iar acesta are deja aromă conceptuală. O alianță care nu doar relansează satira ca resort popular – cu o inflație de cetățeni isteți ca un proverb –, ci și potențează o civilizație a medierilor – a complexității democratice, cea mult detestată de autocrați și populiști.