De același autor
În ultimele săptămâni s-a discutat neobișnuit de mult despre dimensiunea de securitate și apărare a Uniunii Europene. O decizie punctuală urmează să fie asumată la Consiliul European de la sfârșitul anului, când se va hotărî cum vor fi utilizate pârghiile tratatelor. Un veritabil program a fost avansat de președintele CE, Jean-Claude Juncker, în discursul privind starea Uniunii, ținut în plenul Parlamentului European. El a pledat pentru crearea unui Cartier General destinat coordonării operațiunilor civile și militare desfășurate sub umbrela politicii externe și de securitate comune a UE și pentru folosirea „cooperării structurate permanente“ de către acele state membre care doresc să-și pună la comun sau să-și dezvolte împreună capabilitățile de apărare. Recomandările au fost sugestiv ghidate de următorul mesaj: „Europa nu-și mai permite să stea pe spinarea puterii militare a altora sau să lase Franța singură să-i apere onoarea în Mali“, a spus Juncker. Totul pe fondul discuțiilor năstrușnice despre „armata europeană“ alimentate conjunctural de înalți oficiali europeni sau din statele membre. Lor li se mai adaugă și diversele luări de poziție precum cea formulată de ministrul de Externe al Italiei într-un articol pentru Politico, în care propunea ca un nucleu dur al statelor interesate „să-și accelereze integrarea în sfera apărării“ formând un „Schengen al Apărării“ - cu infrastructură de comandă și control comună și forțe multinaționale la dispoziție. România, prin vocea președintelui Iohannis, a fost destul de clară, anunțând chiar în timpul vizitei președintelui Hollande la București că sprijină ideea unui Cartier General destinat gestionării operațiunilor UE. Pe de altă parte, însă, tot președintele Iohannis a vrut să ne asigure la sfârșitul summit-ului informal de la Bratislava că „nimeni nu vrea să creeze ceva în paralel sau în loc de NATO“. Așa să fie oare?
Adevărata miză nu este himera „armatei europene“, ci crearea unei mase critice la nivel european care să transforme cu adevărat UE într-o organizație operațională de apărare colectivă, cu alte cuvinte, exact job description-ul NATO. Sunt mai multe elemente care sugerează această direcție. Prin 2011, la Universitatea Humboldt, Michel Barnier, pe atunci comisar european, vorbea despre necesitatea reluării proiectului Comunității Europene de Apărare (o proiecție a Planului Pleven, care chiar viza o armată paneuropeană, eșuat în anii ’50), obiectivul de fond fiind acela al unei Europe „pregătite să preia tot mai mult responsabilitatea pentru propria apărare colectivă“. Ingredientele despre care Barnier vorbea în 2011 sunt desigur aceleași pe care le prezintă Juncker acum. În treacăt fie spus, astăzi, înainte de a fi „Mr. Brexit“, Barnier este consilierul pe probleme de securitate și apărare al lui Juncker. Pe fond, două sunt momentele care au transformat spațiul de manevră al celor care văd UE și în rolul de organizație de apărare colectivă: Brexit-ul, pe de o parte, și atentatele teroriste care au lovit Parisul în noiembrie anul trecut, pe de altă parte. Să ne amintim că momentul 11 septembrie a fost prima dată în istorie când a fost invocat Articolul 5 al NATO. La fel, atacurile de la Paris au marcat o premieră similară când a fost activat Articolul 5 al UE, o clauză de „asistență mutuală“ care în litera sa este mai puternică decât garanția NATO. Există însă o diferență fundamentală între cele două articole 5: „NATO are un aparat militar care asigură și organizează răspunsul colectiv în cazul unui atac. UE nu are“, se spune într-un document al think-tank-ului intern al Comisiei Europene, foarte probabil redactat de Barnier. Or, acum, când Cartierul General pare să fie un ingredient deja agreat, prin operaționalizarea sa nu mai este decât un pas până la coordonarea de operațiuni de „asistență mutuală“ (dublând ceva ce există deja la nivelul Alianței). Cam acesta este și spiritul care străbate documentul comun franco-german din 28 iunie: „orice amenințare la adresa unui stat membru este o amenințare și pentru celelalte. (...) Franța și Germania reafirmă viziunea comună a unei Europe ca uniune de securitate, bazată pe solidaritate și asistență mutuală între statele membre“. Este versiunea unui nucleu de apărare colectivă concurent NATO.