De același autor
Primul discurs al lui Donald Trump pe scena Națiunilor Unite a generat ample ecouri internaționale. Și asta pentru că Trump revine în mesajul centrat pe suveranismul naționalist la o reiterare a platformei nativiste, temele care l-au individualizat și care i-au asigurat succesul în alegerile de anul trecut. Este motivul pentru care mulți dintre comentatori au concluzionat că discursul a fost unul predilect de consum intern, destinat în primul rând mobilizării nucleului dur al electoratului său. El vrea „o mare redeșteptare a națiunilor, renașterea spiritului lor, a mândriei, a popoarelor și a patriotismului. (...) Astăzi, dacă nu investim noi înșine în națiunile noastre, dacă nu construim familii puternice, comunități sigure și societăți sănătoase pentru noi înșine, nimeni nu o poate face în locul nostru“. Nu a uitat, desigur, să denunțe globalismul, corsetul structurilor multilaterale responsabile pentru diluarea suveranismului american: „de prea mult timp, poporului american i s-a spus că deal-urile multinaționale mamut, tribunalele internaționale neimputabile și birocrațiile globale puternice sunt cea mai bună modalitate de a-și promova succesul“. Până și intrarea în scenă, uitând că se adresează „societății internaționale“, și-a început-o printr-o nesfârșită înșiruire a realizărilor interne. Și, desigur, totul este trecut prin filtrul America First: „nu mai putem accepta să se profite de noi sau să intrăm în acorduri unidimensionale din care Statele Unite nu primesc nimic în schimb. Câtă vreme mă voi afla în această funcție, voi apăra interesele Americii mai presus de orice altceva. (...) Ne reînnoim angajamentul față de datoria primară a oricărui guvern: datoria față de cetățenii noștri“. Dar, pentru un președinte preocupat de apărarea suveranității, rămâne suspect de tăcut asupra unui aspect cheie: interferența rusă în alegerile de anul trecut, realitate asumată de Congres și considerată drept un atac asupra democrației americane.
Se remarcă însă o ruptură de fond cu filozofia proiectată de predecesorul său pe aceeași scenă anul trecut și al cărui mesaj viza sensibilizarea societății internaționale, chiar mobilizarea ei pentru apărarea unui anumit tip de ordine, a unui sistem internațional fundamental în interesul Statelor Unite și al Vestului. Cu alte cuvinte, tipul de lume care există dincolo de America devine o preocupare esențială, un interes fundamental al politicii externe proiectate de Statele Unite, iar beneficiul este pe măsură: amenajarea unui ecosistem care nu doar că poartă amprenta Vestului – un mix de instituții, principii și norme –, dar protejează democrația americană. Este ceea ce Robert Kagan numea „lumea creată de America“ și ale cărei umbre palide apar ici-colo în discursul lui Trump, semn al competiției din interiorul administrației care se dă pentru influențarea președintelui: „Din Ucraina până în Marea Chinei de Sud, trebuie să respingem amenințările la adresa suveranității“.
Trăgând linie, în urma discursului de la ONU, rămâne însă teama legată de o escaladare a amenințărilor reciproce între Trump și „Omul-Rachetă“, așa cum l-a poreclit șeful administrației americane pe liderul nord-coreean. Puțin probabil ca tonul șefului de la Casa Albă, care a avertizat că va distruge complet Coreea de Nord, să îl cumințească pe Kim Jong-un. Deși un mesaj menit să descurajeze mișcările impulsive ale Phenianului, acesta poate avea un efect contrar, accelerând suplimentar ritmul crizei. Foarte probabil, obiectivul denuclearizării peninsulei coreene a ajuns o iluzie. Și asta pentru că regimul nord-coreean vede arma nucleară ca fiind garanția ultimă a supraviețuirii sale politice. Iar orice impresie că Statele Unite se pregătesc de schimbarea regimului sau de un atac preventiv poate genera tocmai scenariul în care liderul nord-coreean poate apăsa pe butonul nuclear. Mai realist ar fi ca Washingtonul să înceapă să găsească mijloace de a recredibiliza umbrela nucleară extinsă oferită Coreei de Sud și Japoniei ținându-le departe de pragul nuclear. O eventuală proliferare, pe fondul naționalismelor și rivalităților istorice existente, va face regiunea și mai volatilă. Dar este președintele America First dispus să riște Los Angelesul pentru Seul și Tokyo?
Pe de altă parte, de ce ar accepta liderul nord-coreean să predea armele, când vede impredictibilitatea Americii în relația cu Iranul, o țară care deocamdată își îndeplinește angajamentele asumate sub acordul nuclear, dar pe care Trump amenință să îl abandoneze? Desigur, cu toții suntem conștienți de finanțarea terorismului și a revizionismului subversiv practicat de Teheran în Orientul Mijlociu. Și probabil este foarte adevărat că o parte din resursele înghețate sub regimul sancțiunilor merg acum spre finanțarea instabilității din Orient. Însă vorbim de amenințări și secvențe diferite. Păstrând acordul nuclear, Washingtonul ar trebui să creioneze o strategie de contrabalansare a acțiunilor subversive iraniene. În plus, presiunea concertată, multilaterală (reunindu-i pe europeni, dar și China și Rusia) care a adus Iranul la masa negocierilor nu mai există. Și este extrem de puțin probabil că Donald Trump va putea să refacă tipul acesta de solidaritate.