Pe aceeași temă
Despre ce fel de elite mai poate fi vorba la începutul unui secol care propulsează vedete atipice ale spectacolului politic în prim-planul regimurilor democratice consolidate? Excepționalismul pare a fi astăzi noua regulă în materie de opțiuni electorale, iar referința americană, într-o lume construită, în ultimii 80 de ani, în jurul „leagănului democrației moderne“, devine un pasaj obligatoriu în repertorierea anomaliilor contemporane.
Alegerea lui Donald Trump nu este primul eveniment care trebuie să dea serios de gândit, dar are de departe impactul cel mai semnificativ în tabloul general al discursului politic. Mediul universitar american sau, cel puțin, acea porțiune a lui care nu a luat în serios opțiunea Trump-președinte are încă dificultăți să se recompună și să formuleze un discurs pe măsura surprizei de proporții ieșite din cabinele de vot. În lumea politologilor și a filosofilor politici, analiza derapajelor din democrații a debutat însă de ceva vreme și se măsoară deja în lungi rafturi de bibliotecă. „Democrația desfigurată“, „democrația învinsă“, „noile elite contra democrației“ sunt numai câteva dintre temele recurente ale bibliografiei în teoria democrației din ultimii ani. Pe de altă parte, liderii populiști plasați în centrul acestor analize acuză elitele - intelectuale, politice, economice - de deconectare de la viața reală. Propulsate în prim-planul scenelor politice ale lumii, noile personaje se laudă cu legitimitatea obținută în urma votului popular și contribuie la normalizarea unei contra-elite care și-a făcut deja un obiectiv din demontarea - fie ea și discursivă - a sistemului elitei democratice tradiționale. Intrând în această logică, liderii noului populism globalizat se plasează însă într-o situație paradoxală: urcă în vârf pe scara legitimității unui sistem pe care-l contestă.
Amploarea acestui paradox provocat de legitimitatea populară a noilor lideri „antisistem“ este cu atât mai evidentă, cu cât democrațiile reprezentative, ca regim politic, s-au constituit în urma efortului câtorva generații de elite intelectuale de a fundamenta filosofic și politic caracterul inalienabil al unor drepturi fundamentale, precum și datoria oricărui stat de a asuma prin Constituție rolul de garant și de apărător al acestora.
Democrațiile moderne au fost gândite la începutul secolului XIX pe baza unui sistem reprezentativ care-și propunea distribuirea echitabilă și eficientă a puterii în scopul respectului unor valori și principii definite de modernitate ca nenegociabile: viață, libertate, proprietate. Sub impactul Revoluției Franceze, discursul politic începe febril să caute (cum altfel decât prin elite) calea optimă de distribuire a puterii și de acces la aceasta, precum și modalitățile cele mai echitabile de a da o voce legitimă și audibilă societății, tradusă nu numai prin suveranitatea poporului pusă în efigie, ci și printr-o interacțiune reală a indivizilor cu guvernarea.
Trebuie spus, de asemenea, că aceleași democrații moderne au negociat în permanență cu tendințele tot mai evidente de antagonizare și conflict, care însoțesc constant scurta istorie a democrațiilor moderne. Să ne uităm, bunăoară, la fragila construcție democratică românească, începută în a două jumătate a secolului XIX. În Principate, primele idei, timide, sunt lansate de câțiva reprezentanți ai elitelor intelectuale în anii ’20 ai secolului XIX. Ei se uită la „patria celorlalți“, a celor mai civilizați, mai luminați, întotdeauna mai avansați, mai înțelepți, și o propun, cu mici amendamente, ca model de urmat. Ce loc are „poporul“ în acest proiect, altul decât cel simbolic, discursiv? Se poate vedea deja în generația de la 1848, care încearcă să-și explice eșecul prin lipsa de aderență a proiectului lor la realitatea din teren, puternic marcată de lipsa unei culturi politice democratice. Poporul democratic a existat în spațiul gândirii politice românești, pentru multă vreme, ca ficțiune, ca unitate narativă, mult înainte de a lua corp în realitatea politică. Dar agenții care au reușit până la urmă să-i dea glas au fost, la vremea respectivă, ca mai peste tot în Europa de Sud-Est, elitele intelectuale.
Cu alte cuvinte, democrațiile moderne sunt rezultatul unui efort laborios de punere împreună a două elemente: necesitatea unei reprezentări echitabile și a unei protecții a drepturilor fundamentale (aici intervin indivizii, cetățenii) și nevoia de bună guvernare (aici intervin elitele - politice, intelectuale, economice). Între aceste două elemente, consensul e greu de atins. Ce se poate spera este o colaborare majoritar rațională. Așadar, succesul democrațiilor moderne se construiește, simplificând, pe apelul la instanța rațională, critică, a individului modern, capabil să discearnă între falsele proiecții și soluțiile raționale: fragilă construcție, privind un pic la istoria secolului XX. Mai ales că tot individul modern trăiește din „pasiunea democratică“ (sintagmă tocquevilliană) și din multe alte temeri, incertitudini, invidii, frustrări, angoase. Aici intervine breșa prin care pot pătrunde, în momente favorabile, lideri ca Trump, Orbán sau, cine știe, Marine Le Pen.