Pe aceeași temă
Volum cu gestaţie îndelungată (de zece ani), FEM e o carte care constituie şi nu prea o surpriză din partea autoarei. Deşi în linia poeziei sale vizionare, a obsesiilor scriitoarei legate de Marea Revelaţie, iluminare, iniţiere cultivate până acum în poeme, cartea de faţă vine, totuşi, pentru teoreticiana artei postmoderne şi poeta membră a Generaţiei ’80 care este Magda Cârneci, ca o surpriză. Volumul e un melanj narativ greu clasabil, atipic, clădit pe un montaj ingenios de micronaraţiuni într-o ţesătură ficţională complexă, îmbibată de o poezie latentă, ale cărei fire converg spre un tâlc iniţiatic, spre o semnificaţie ce se prelungeşte dincolo de text, referitoare la ipostazele feminităţii în sens mitic, arhetipal. Mesajul cărţii ţine de această amănunţită sondare a propriei feminităţi, legată indisolubil de ipostazele maternităţii: mama, figură tutelară, ca o „gorgonă mortală“, „meduză enormă“, mereu „dulce-amară“, e percepută când ca prezenţă apăsătoare, copleşitoare, când ca absenţă dureroasă, când străină şi ameninţătoare, când sub semnul unei identităţi fiziologice, spirituale, sufleteşti. Alternând pasaje cu o ritmică sacadată, conferită de enunţurile succinte şi percutante, cu adevărate poeme în proză, baroce, ample, cu semnificaţii subterane care irump la suprafaţa textului în volute stilistice rafinate, cartea se construieşte de fapt pe o schemă a unui parcurs iniţatic, ale cărui trepte corespund diferitelor vârste ale feminităţii.
Aventura anamnetică a naratoarei debutează cu o rătăcire într-un peisaj al dezolării. Intrăm în interioritatea feminină printr-un peisaj à la de Chirico, al coridoarelor alambicate, manechinelor dezarticulate, al culoarelor fără ieşire care se întretaie ameţitor, creând infinite bucle şi cotloane (banda lui Möbius e una dintre imaginile-cheie ale cărţii), într-un simulacru de lume, ca în decorul de mucava al unor culise teatrale. Rătăcirea aminteşte de peregrinările personajelor cărtăresciene în labirinturile intestinale ale oraşului, ca şi pe aleile întunecate ale propriului inconştient. Multe imagini şi secvenţe din cartea Magdei Cârneci amintesc, de altfel, de proza lui Cărtărescu – pentru a da doar câteva exemple: portretul femeii uriaşe din centrul lumii, Buddha feminin fecund, monstru devorator şi gestant totodată, format din mai multe corpuri feminine suprapuse, ale căror chipuri sunt de fapt identice cu al povestitoarei, întâmplările din tabăra de vară din Transilvania, cu ecouri din aventurile petrecute în Budila cărtăresciană, dar în primul rând visele unor personaje, care amintesc deseori de cele ale protagoniştilor cărtărescieni, onirismul îmbibat de grotesc şi suprasaturat de simboluri decriptabile în cheie metafizică. Sunt, în cartea Magdei Cârneci, şi simboluri şi structuri simbolice (ale maternităţii, în bună parte) care s-ar cere interpretate prin prisma psihanalizei jungiene. Vise, viziuni, fantasme, reverii sau episoade ale unor simple trăiri diurne care păstrează ceva din stranietatea, din neverosimilitatea lucrurilor petrecute în vis, fac (hiper)materia textuală: în visul Ancăi apare un lac alb, „plin de capete rotunde de nou-născuţi, ca un fel de boboci cărnoşi ai unor nuferi nedeschişi încă, plutind peste unde mărunte de lapte“, în timp ce una dintre viziunile cu rol revitalizant, stimulativ, ale Şeherezadei-naratoare, în ipostaza sa de adolescentă îndrăgostită iremediabil, o înfăţişează într-un cuplu primordial, trăind într-un paradisum voluptatis, cu o „vegetaţie fabuloasă, luxuriantă“, „printre arbori enormi, milenari“. Unul dintre episoadele cele mai convingătoare ale cărţii este cel al fotografierii fetiţelor în şpilhozen, dintre care una este sora mai mică a povestitoarei, iar cealaltă, un copil din vecini care întruneşte criteriile estetice ale mamei, aceasta privindu-le cu admiraţie pe cele două „bondoace“ şi cu dezamăgire şi dezaprobare pe propria sa fiică mai mare, prea mică şi slabă pentru vârsta ei de patru ani. Gravitatea gestului previzibil al acesteia, care-şi împinge sora într-o copaie cu apă în care fetiţa ameninţă să se înece, e umbrită însă de inexplicabila cruzime maternă. Iniţial, aceasta are darul de a o întrista nedesluşit, pentru a se concretiza apoi într-una dintre amintirile traumatizante recurente care o bântuie pe protagonistă. Imaginile se desfăşoară ca pe o peliculă veche, au ceva sfâşietor, de dagherotipuri îngălbenite de vreme, degajând un tip de dramatism cu atât mai acut cu cât povestea e narată din perspectiva unui copil al cărui acces la universul înconjurător se face încă mai mult intuitiv. Autoarea ar fi putut miza poate mai mult pe astfel de episoade, perfect stăpânite din punct de vedere narativ, în defavoarea unor fragmente confesive. De altfel, în cadrul prozei poematice de cea mai bună calitate din acest volum, un loc deloc neglijabil îl ocupă astfel de micronaraţiuni de sine stătătoare, interconectate prin firul nevăzut al vizionarismului, într-un minuţios şi complicat proces de disecare a sinelui. Pe de altă parte, optând pentru o formulă confesivă, şi cu atât mai mult cu cât destinatarul „scrisorilor“ sale e un iubit pe cale să o părăsească pentru totdeauna (dar şi unul generic, poate), iar naratoarea se autodeclară o Şeherezadă de „apartament de bloc“, Magda Cârneci riscă totuşi să-l determine pe cititor să aplice cărţii sale o anumită grilă de lectură, restrictivă, făcându-l să rateze poate sensurile profunde ale acesteia.
Structurată pe un fel de schemă iniţiatică, cum am mai subliniat, urmând vârstele maturizării protagonistei şi culminând cu Marea Revelaţie, cartea dezvăluie fragmente din biografia spirituală a acesteia, a căror semnificaţie globală se conturează la final. O obsesie a ratării sensurilor profunde, autentice, ale existenţei, ale situării şi funcţionării fiinţei în marea schemă universală străbate întreg textul (aluzii la androginitate, la homo signorum, cosmografia del minor mondo sunt de altfel recurente în carte): „Şi din senin mă lovea blând în moalele capului ideea limpede, clară ca un verdict dat de cineva din afara mea, de deasupra, că tot nu înţeleg ceva important, deşi e a multa oară când se petrece acest fapt aparent anodin, această potrivire stranie, neaşteptată, între gânduri şi obiecte şi acte, între gesturi şi persoane şi întâlniri, între poezii şi vise şi ritualuri, aparent străine unele de altele şi totuşi legate între ele printr-un fir subtil, coerent, printr-o logică pe care mintea mea o refuză“. Montajul crochiurilor narative – mici întâmplări cotidiene consemnate de povestitoare ca episoade biografice decisive în conturarea feminităţii sale – în materia textuală pigmentează proza, datorită stranietăţii, ambiguităţii lor, dar mai ales pentru că par să camufleze adevăruri universale, să deschidă calea de acces către o altă dimensiune a lucrurilor, către adevărul, natura intimă a acestora. Imaginea celor două fete îmbrăţişate, întâlnite cu prilejul unei vizite la Constanţa, cu incertitudinea ce planează asupra naturii relaţiei lor, îi declanşează povestitoarei un moment de eliberare şi de revelaţie, legat de sensurile iubirii autentice, neîngrădite de nici o prejudecată. Incursiunea într-o veche catedrală germană, ale cărei vitralii dau naştere unui fascinant joc de lumini şi culori, e prilejul unui moment de inexplicabilă beatitudine. Într-un alt registru, vecinătatea unei femei enorme într-un autobuz aduce cu sine oroarea, fascinaţia morbidă, iar imaginea unui cuplu care face dragoste într-un mod mecanic, cu totul lipsit de participare emoţională, are şi ea ceva contradictoriu, e oripilantă şi atrăgătoare totodată. Toate aceste mici episoade, în aparenţă banale, au însă o aură de mister şi emană un farmec molipsitor, pentru că sunt de fapt conectate la pulsul universal al lucrurilor şi ascund semnificaţii vitale, pe care numai sufletul feminin le poate pătrunde, căci ele prind contur doar pe teritoriul Planetei FEM. Nu întâmplător autoarea afirmă, pe clapa a doua a cărţii, că „FEM reprezintă manifestarea arhetipului feminin în prima perioadă a vieţii, arhetip care poate da acces la surprinzătoare posibilităţi de simţire şi înţelegere“.
Prin FEM, Magda Cârneci reuşeşte o carte neobişnuită, cu multiple paliere de înţelegere, o proză poematică de o frumuseţe stranie şi o acuitate insuportabilă uneori, datorate unui act de disecare sufletească lentă şi dureroasă, de dezarticulare răbdătoare şi meticuloasă a propriilor resorturi interioare, în scopul unei re(con)stituiri a sinelui.
Magda Cârneci, FEM, Editura Cartea Românească, Colecţia „Proză“, 2011, 208 pag.