Bucurestiul Cultural, nr. 125 - Corporalitatea vizionară

Bianca Burta-cernat | 23.07.2013

Pe aceeași temă

Ca poet, Şerban Axinte a debutat edi­to­rial în 1996, cu volumul Starea balanţei, urmat, în 1999, de Pragurile Apeiron. În aceste prime două cărţi ale sale, autorul practică o poezie abstractă ce amestecă, într-o formulă eclectică, note ale unei ima­gistici expresioniste, preluate epi­go­nic de la Rilke sau Blaga, şi structuri lirice tributare ermetismului, în linia unui Ungaretti. În Pragurile Apeiron, ima­ginarul poetic se încarcă de rezonanţe nietzscheene, iar discursul devine cvasi­oracular. Oscilând între o cerebralitate afişată ostentativ şi o emoţionalitate ade­sea disimulată, poezia lui Şerban Axinte – atât în prima etapă, cât şi la ma­tu­ri­ta­te – pune în scenă spectacolul unor nă­zuin­ţe metafizice, aşteptări ale unei Revelaţii ce întârzie să se producă, pre­vestiri apocaliptice, tensiuni ale unui eu scindat, nostalgii ale unei ipotetice unităţi originare. În predilecţia faţă de o atare tematică se vădeşte şi atipicitatea poetului în raport cu congenerii săi două­miişti.

Lumea ţi-a ieşit aşa cum ai vrut (2006) reprezintă un punct de cotitură în poezia lui Şerban Axinte. Insolubilele in­terogaţii metafizice susţin în continuare eşafodajul poemului, numai că discursul, mai puţin abstract şi renunţând, în fine, la obscuritate, dobândeşte supleţe şi pu­tere de sugestie. Autorul explorează acum valenţele tranzitivităţii, ale pro­zais­mului şi biografismului, „inventând“, cum notează într-un poem, „mitologii în sufragerie“ – aşa, de pildă, în textele ce exhibă experienţa paternităţii – re­sim­ţită ca traumatizantă pierdere de sine, ca despărţire de vârsta aurorală a unei tinereţi suficiente sieşi. Criza eului, pro­vocată fie de o debusolare a trecerii prin vârste, fie de presimţirea unor ex­pe­rienţe limită, îmbracă succesiv expresia gravităţii şi pe aceea a farsei. Iar va­ria­tele forme ale nesiguranţei şi fricii sunt îmblânzite, terapeutic, printr-o arlechi­na­dă asumată („gata, azi spun o rugă­ciu­ne,/ fac o piruetă, mă dau pe gheaţă,/ pornesc maşina de spălat, închid ara­ga­zul,/ îmi pârlesc sprâncenele cu bri­cheta,/ desenez un elefant pe o frunză,/ (...) îmi dau singur foc la valiză“). Op­ti­mismul e simulat, construit cu eforturi cvasieroice de un eu narcisiac – bântuit de fantasme ale unui demonism simili-romantic – ce se descrie în ipostaza de „uriaş doborât în numele unei victorii/în­­delung amânate“ sau de „mort/ într-o carcasă de bărbat tânăr şi frumos“. Acest eu angoasat de gândul că „aleph“ e „o vorbă în vânt“, ca şi de con­tem­pla­rea chipului său de „mort tânăr“, ima­ginează undeva o listă cu gesturi cotidiene echivalând cu tot atâtea (false) posibilităţi de supravieţuire: „să iau o gură de votcă (...),/ să privesc ore în şir ma­nechinele din vitrine,/ să iau forma vasului/ în care scuip dimineaţa şi seara/ tot răul din mine“. Antifraza ia uneori o turnură triumfalistă: „lumea e în­­tr-adevăr la picioarele mele,/ nu mai aştept decât să vină cineva şi să-mi profaneze mormântul/ ca să pot ieşi de acolo“. Din cotidianul gesturilor mă­run­te, poezia lui Şerban Axinte evadează constant în oniric şi în parabolă (adesea chiar în parabola cu transparente su­ges­tii mistice şi biblice).

Aflată, numai până la un punct, în continuitatea vizionarismului din Lumea ţi-a ieşit aşa cum ai vrut (inspirat titlu!), Păpădia electrică marchează o inovaţie semnificativă în poezia lui Şerban Axin­te şi o alternativă în interiorul gene­ra­ţiei douămiiste, al cărei hiperrealism bio­grafist şi visceral, privit ca tendinţă do­mi­nantă, este depăşit în favoarea unui soi de realism psiho-mistic. Înclinaţia către emfază şi obscuritate a tatonărilor anterioare lasă acum locul naturaleţii şi preciziei discursive, poetul părând a-şi fi găsit, în sfârşit, vocea şi formula dis­tinc­te. Ne aflăm în faţa unei poezii a „ex­pe­rienţei revelatoare“ consemnate nu prin­tr-o abstractizare puristă, esenţializată, ca în cazul modernismului înalt, ci por­nind de la faptul contingent, de la ex­pe­rienţa concretă a eului, de la faptul brut, existenţial. Este aici o inovaţie care a fost, cred, prea puţin observată. Cap­tat, nu fără discrete tuşe (auto)iro­nice, în poeme mai ample sau concise, descompuse în flash-uri şi cu aparenţă de jurnal psihic, biograficul se deschide către captarea şi înregistrarea altor di­mensiuni ale conştiinţei, vecine cu ble­che­riana „irealitate imediată“.

Metaforă unificatoare pornind chiar de la titlu, „păpădia electrică“ reprezintă în acest sens o imagine – oarecum su­pra­realistă – a aurei, fie că e vorba de aura mistică sau de cea comiţială, epileptică (într-un comentariu de pe coperta a patra Andrei Terian indică în acest sens o serie de „stări liminale“, cum ar fi „visul, hipnoza, beţia sau demenţa“, cu un „aspect halucinant şi misterios“). În linia aceleiaşi depăşiri a umanului prin propria combustie interioară, „electri­ci­ta­tea“ indică o tehnologizare a luminii mis­tice, în vreme ce „păpădia“ apare ca o metamorfoză inflorescentă, diafană, a corpului şi a minţii. Reformulând, în cheie minimalistă, postulatul existen­ţia­list potrivit căruia „existenţa precede esenţa“, poezia lui Şerban Axinte din Păpădia electrică este astfel, nu doar în intenţie, o metaforă a corporalităţii vi­zionare, prin care metafizicul redevine, paradoxal, concret, accesibil: „ceva creşte acum din mine,/ cineva suflă asupra mea// cu miliarde de fotoni.// aura/în­­floreşte din bulbul creştetului meu/ într-o uriaşă păpădie electrică“. În altă parte, imaginea păpădiei electrice e asociată epuizării corporale, ca o compensaţie vir­tuală: „da, ţi-am vorbit despre ce am văzut în oglindă;/ o păpădie îşi resoarbe acele electrice/ în faţa propriei imagini/ mă retrag în camera de gardă// cu cât eşti mai epuizat, cu atât percepi lumea mai clar./ noaptea auzi câinii de la mare distanţă,/ închizi ochii şi în minte încep să se deruleze imagini H.D.“. Re­ferinţele corporale sunt prezente pre­tu­tin­deni, ca şi cele psihice, de altfel. Cor­po­ralitatea vizionară este însă una bol­navă sau măcar aflată în criză; totuşi, nu avem de-a face cu o poezie a sufe­rinţei epidermice, avatar al poeziei de sanatoriu şi spital a simboliştilor din pri­mele decenii ale secolului trecut, deşi salonul medical apare deseori în cadru. Nu-i mai puţin adevărat că, până la „iluminări“ (fie ele rimbaldiene sau... electrice), experienţa directă primează: „cercurile iluminate, mai târziu,/ acum, anxietate“.

Conceput el însuşi după morfologia unei „păpădii electrice“, un prim capitol fiind intitulat decoct, al doilea, bulb, iar al treilea şi ultimul, acele electrice, vo­lu­mul lui Şerban Axinte se deschide prin câteva poeme hiperrealiste cu aspect de jurnal intim, în care-şi face loc – pe post de ready made douămiist şi de portre­ti­za­re indirectă – un e-mail primit de la confratele O. Nimigean, cu care poezia lui Şerban Axinte are unele puncte co­mu­ne: „Cherule,/ Din câte ştiu, din câte am observat şi am constatat pe propriul ficat, alcoolul are efecte dintre cele mai diverse, în funcţie de metabolismul celui care-l consumă, de starea de moment. (…) Pe dragoş, de pildă, sau pe bogdan, alcoolul îi euforizează, le dă energie, îi bagă în priză. Lui radu vancu îi dă o bună dispoziţie uluitoare, îi împros­pă­tează memoria. Pe mine, dacă mai ţii bine minte, mă făcea mai bun, mai fru­mos, mai vorbăreţ şi mai cântăreţ. Pre­cum şi mai cirotic. Nu-i o regulă. Tu ai o reacţie depresivă, dar în zilele astea se leagă şi de oboseala drumului şi de iritările de la bucureşti. Cred că e o bună decizie să treci la abstinenţă“. Ceea ce urmează după această situare nu doar temperamentală, ci şi poetică, nu e o carte despre relaţia dintre poezie şi alcool, nici una despre relaţia poezie-ab­stinenţă, nici măcar una despre efectele poetice ale depresiei postalcoolice, deşi nota depresivă, întunecată şi uşor cinică nu lipseşte, ci o poezie de notaţie ob­se­dată de saltul dintr-un fiziologic precar pe un alt nivel de real: „o deblocare a minţii, o înflorire la alt nivel,/ un salt în contur; /irealitatea de fiecare zi inun­­dă liniştea“.

La un alt nivel evoluează, dacă putem spune aşa, şi dimensiunea erotică a vo­lumului, pe sistemul unui dialog cu o prezenţă/absenţă feminină virtualizată (magda): „te crezi închisă în mintea mea“. Totuşi, chiar dacă are loc „la alt nivel“, înflorirea tematizată de Şerban Axinte implică (şi) o regresie a umanului la nivel de plantă, cu precizarea că „or­ga­nicul“ păpădiei este substituit de caracterul „electric“, ergo artificial. Ar fi prea mult să afirmăm că transfigurarea consemnată în Păpădia electrică vizează cău­tarea sau revelaţia mistică, deşi une­le indicii (relative) par să ne îndrepte în­­tr-acolo: „acum e lupta cea mare:// scama electrică luminează puţin cerul gurii lui Dumnezeu“. Şerban Axinte scrie aici, în primul şi în ultimul rând, o poezie a ex­perienţelor psihedelice. Scurte, de numai câteva versuri, sau desfăşurate pe spaţii mai ample, poemele păstrează aceeaşi structură secvenţială, de consemnare con­cisă. Unele notaţii par anodine sau criptice, altele au însă o reală intensitate aforistică: „sufletului puţin îi pasă de poziţia corectă în timpul morţii“. Din asemenea scurtcircuite (sic!), dar şi din exactitatea, nu lipsită de subtilitate, cu care-şi transcrie modificările de per­cep­ţie, se naşte poezia lui Şerban Axinte, cu „corola“ ei diafană care „luminează puţin cercul gurii lui Dumnezeu“. Chiar dacă autonome, piesele volumului tre­bu­ie, cred, citite ca un ansamblu unitar şi ca o experienţă unificată a unor stări-li­mită discontinue.

Păpădia electrică nu este doar cea mai bună carte de poezie de până acum a au­torului ieşean, ci şi una care-l insolitează (fericit) în cadrul generaţiei sale. Poet al experienţelor de-realizării, Şerban Axin­te excelează prin acuitatea cu care ex­plo­rează dimensiunile interiorităţii psihice, în căutarea unui „dincolo“ transmundan la care poezia autentică dintotdeauna nu a încetat să viseze.

 

Şerban Axinte, Păpădia electrică, Casa de pariuri literare, Bucureşti, 2012, 80p.

TAGS:

Opinii

RECOMANDAREA EDITORILOR

Bref

Media Culpa

Vis a Vis

Opinii

Redacția

Calea Victoriei 120, Sector 1, Bucuresti, Romania
Tel: +4021 3112208
Fax: +4021 3141776
Email: [email protected]

Revista 22 este editata de
Grupul pentru Dialog Social

Abonamente ediția tipărită

Abonamente interne cu
expediere prin poștă

45 lei pe 3 luni
80 lei pe 6 luni
150 lei pe 1 an

Abonamente interne cu
ridicare de la redacție

36 lei pe 3 luni
62 lei pe 6 luni
115 lei pe 1 an

Abonare la newsletter

© 2024 Revista 22