Pe aceeași temă
Printre premiile acordate anul trecut la celebrul festival de film înfiinţat de Robert Redford, SUNDANCE – cel mai mare și important festival de film independent din Statele Unite -, Premiul Special al Juriului pentru Documentar cu Spirit Sfidător i-a revenit peliculei Ai Weiwei – Never Sorry, realizat de Alison Klayman. Documentarul și regizoarea au participat la a șasea ediție a Festivalului de Film One World Romania (11-17 martie).
Cu siguranță, numele lui Ai Weiwei trebuie să fi fost rostit de câteva ori în 2008 și pe canalele de televiziune românești, măcar cu ocazia deschiderii Jocurilor Olimpice de la Beijing, Weiwei fiind consultantul artistic al proiectului realizat de firma elvețiană de arhitectură Herzog & de Meuron, cea care a câștigat concursul de design și construcție ale stadionului național din Beijing pe care s-au desfășurat Jocurile Olimpice de vară 2008. Dar nu acest element de biografie m-a făcut curioasă cu privire la Ai Weiwei.
În 2010 am cunoscut și colaborat cu o profesoară americană de origini taiwaneze, Meiling Cheng, care pregătea o carte despre artă contemporană chineză și despre artiștii din Beijing. Am primit câteva capitole în draft, ca un fel de introducere în temele de cercetare care o interesau. Acolo am citit pentru prima dată despre Ai Weiwei, despre proiectele sale artistice și despre numeroasele și curajoasele confruntări cu guvernul chinez și instituțiile sale.
Dincolo de a fi artist, Ai Weiwei este o marcă. Pentru el lucrează multă lume. Plătiți sau voluntari, oamenii din jurul lui Ai Weiwei înțeleg că participă la evenimente din mijlocul cărora China se vede altfel și devine altceva.
Ai Weiwei este fiul poetului Ai Qing (1910-1996), considerat unul dintre cei mai importanți poeți moderni ai Chinei. Căzut în dizgrația partidului comunist, Ai Qing este trimis în 1958 spre reeducare politică într-un sat la granița cu Pakistan, unde va sta 19 ani alături de familie. Copilăria lui Ai Weiwei este presărată de momente stranii, cu un tată care încearcă să se sinucidă de câteva ori și procese publice în care oameni indezirabili pentru sistem erau batjocoriți pe stradă în timp ce purtau pancarte rușinoase la gât. În ciuda acestui trecut, Ai Weiwei face parte din prima generație de tineri trimiși la studii în străinătate. În 1981 ajunge la New York, unde va rămâne până în 1993. Aici face cunoștință cu lumea artistică, extrem de fertilă, americană și internațională, recuperând totodată informații și date legate de istoria artei interzise în Republica Populară Chineză. Înfluențat de dadaism și SIDA, epidemia anilor ’80 extrem de prezentă în rândul comunității artistice newyorkeze, Ai Weiwei realizează un exponat care a fost capul de afiș al primei sale expoziții personale. Safe Sex (1986) era o pelerină albastră de ploaie unde, în zona organelor genitale, avea o gaură peste care a lipit un prezervativ care atârna în afară.
Stagiul american a fost nu numai o perioadă de educație artistică, ci și una de trezire cetățenească. A participat la numeroase proteste alături de colegi americani, iar odată cu momentul Tienanmen și valul revoluționar 1989 în Europa de Est, a devenit conștient de faptul că orice poate fi contestat – chiar și un regim proeminent precum cel chinez!
Se întoarce în China în 1993 și devine unul dintre liderii noii generații de artiști. Actele sale artistice sunt controversate, puternice și independente – în afara galeriilor și muzeelor oficiale. A procurat mai multe urne și vase din timpul dinastiei Han (206 î.Hr. – 9 d.Hr.), pe care le-a folosit într-o manieră dadaistă: s-a fotografiat spărgând o asemenea urnă (1994). Pe o alta a revopsit-o în alb și a trecut pe ea logo-ul Coca-Cola, trasformând vasul de 2.000 de ani în cel mai important obiect de artă contemporană chineză.
Aceste detalii de biografie artistică reprezintă o mică parte din documentarul tinerei Alison Klayman care se concentrează mai ales pe proiectele sale la limita dintre act artistic și demers cetățenesc responsabil. Ai Weiwei, artistul cel mai cunoscut al Chinei, acorda, înainte de cele 81 de zile de detenție suportate în 2011, în jur de 100 de interviuri pe an celor mai importante publicații din lume. Contul său de Twitter are peste 200.000 de fani și peste 88.000 de comentarii. Se pare că și faptul că a fost arestat în 3 aprilie 2011, în aeroportul din Beijing, i se trage tot de la postările de pe contul său de Twitter, toate legate de revoluțiile din lumea arabă.
Unul dintre proiectele sale cele mai importante este legat de cutremurul din provincia Sichuan (2008), care a cauzat moartea a 70.000 de oameni. Dintre aceștia, aproape 5.000 au fost copii și adolescenți care au murit în școli și grădinițe, construcții comisionate și ridicate de guvernul chinez. Aceste construcții pe care le numește clădiri tofu – foarte fragile și neadecvate pentru respectiva zonă seismică – fac din guvernul chinez un serios autor moral al dezastrului. Grăbit să-și ascundă vina, n-au fost niciodată făcute publice date exacte cu privire la victime – mai ales la numărul copiilor. Cifra este considerată secretă, iar când Ai Weiwei a încercat să afle, telefonic, a fost întrebat de ce vrea să știe o asemenea informație, care ar interesa mai degrabă un spion american decât un cetățean chinez. Însoțit de o mulțime de voluntari tineri, Ai Weiwei a reușit să întocmească o listă cu toate numele copiilor morți în dezastru. În 2010, la doi ani după evenimente, și-a rugat publicul să îi trimită o înregistrare cu fiecare dintre cele aproape 5.000 de nume citite, iar materialul rezultat a fost unul dintre cele mai puternice manifeste artistico-cetățenești pe care le-a avut China.
Cu un fizic masiv, cu o prezență puternică, Ai Weiwei reușește să transforme chiar și cele mai elementare evenimente din viața individului în protest. A cina cu prietenii și membrii echipei sale artistice este un spectacol care atrage admiratori ce se strâng timid în jurul locului unde se află, formând grupuri compacte care neliniștesc autoritățile statului.
Tot acest curaj însă a încetat în primăvara lui 2011, când Ai Weiwei a dispărut fără urmă. În ciuda unei puternice presiuni occidentale – numele său a fost rostit până și de secretarul de stat american de atunci, Hilary Clinton –, Ai Weiwei a fost eliberat de abia după 81 de zile, pe 21 iunie 2010, cu o zi înainte ca premierul chinez Wen Jiaboa să-și înceapă turneul european care includea vizite în Marea Britanie, Germania și Ungaria. Cel puțin primele două state trebuie să fi amenințat cu retragerea invitației făcute înaltului oficial chinez, Ai Weiwei fiind foarte apreciat și cunoscut datorită expozițiilor sale de la Londra (Tate) și München.
Pe poarta albastră a locului de detenție a ieșit un Ai Weiwei vizibil mai slab. Pierduse cel puțin 10 kg, deși se pare că a avut un regim de detenție privilegiat față de alți deținuți. N-a fost torturat, n-a fost bătut, n-a fost lipsit de mâncare. A trebuit să suporte prezența în celulă a doi alți oameni ai regimului, care se schimbau o dată la trei ore și care erau de față chiar și în momentele intime, gen ieșit la toaletă sau duș.
Când a ieșit din locul de detenție, i s-a pus eticheta de evazionist, fiind obligat la plata unei amenzi de 2,4 milioane de dolari! A fost sfătuit să nu mai fie atât de activ pe rețelele de socializare. I s-a promis că va avea din nou dreptul de a călători în străinătate peste un an. Din păcate, nici azi autoritățile chineze nu i-au înapoiat pașaportul. Ai Weiwei continuă să lucreze, să trimită exponate și instalații pentru diverse galerii și muzee din lume. Dar rămâne prizonier în China.
Ai Weiwei a reușit să plătească suma de bani cerută de statul chinez. Toți banii au venit din donații. Chinezii treceau prin fața casei unde locuia și aruncau bani peste poartă. Orice bancnotă, oricât de mică valoric, a fost primită.
Toate aceste lucruri și multe altele sunt prezente în minunatul și îndrăznețul documentar Ai Weiwei – Never Sorry. Realizatoarea lui, Alison Klayman, o tânără care n-a împlinit încă 30 de ani şi care se consideră jurnalist independent și documentarist, a absolvit Brown University, una dintre cele opt universități de elită americane care formează Ivy League, o rețea de instituții academice private și exclusiviste. Și-a luat licența în istorie în primăvara lui 2006, pentru ca în toamna aceluiași an să plece în China pentru o perioadă de cinci luni. Inițial a călătorit în Tibet și Taiwan, iar apoi s-a mutat la Beijing, anulându-și biletul de întoarcere acasă. A început să studieze mandarina cu ajutorul unui profesor privat și – ca să se poată întreține – a început să scrie (a fost una dintre persoanele anjagate să actualizeze site-ul de baschet al Olimpiadei din 2008) și să accepte alte mici contracte care au apropiat-o de lumea filmului.
La rugămintea unei colege care pregătea o expoziție de fotografii realizate de Ai Weiwei, Alison s-a întâlnit cu acesta. Iar ceea ce trebuia să fie doar un material de ilustrat o expoziție pentru o galerie locală s-a transformat într-un documentar despre un artist-activist respectat și controversat, care obligă China să se justifice în fața Occidentului. A stat lângă Ai Weiwei timp de 2 ani și l-a urmărit clipă de clipă. N-a știut ce urma să se întâmple. Evenimentele au luat-o prin surprindere, dar a continuat să filmeze. Filme ca ale ei au două calități remarcabile: prezintă oameni excepționali, ale căror destine devin istorie tocmai pentru că filmul documentar nu are un scenariu prestabilit, totul fiind supus neprevăzutului. Harul unui documentarist ține nu de felul în care știe să spună un adevăr, ci de răsturnările de situație dramatice pe care realitatea le ia în timp ce ei se aflau acolo, filmând.
În lumea românească, documentare ca acesta nu pot fi văzute decât în cadrul unor festivaluri de gen precum One World Romania – festival internaţional de film documentar dedicat drepturilor omului. Spre deosebire de Statele Unite, unde filmul a rulat în cinematografele din peste 200 de orașe, România în ansamblu nu mai știe ce se întâmplă în lume, cine sunt eroii timpurilor moderne și care sunt problemele acestora. Tocmai din această cauză trebuie susținute și sprijinite aceste încercări de aducere a publicului românesc în actualitate și educarea lui cu privire la drepturile lui și felului în care acestea pot fi obținute.
Drepturile omului în România sunt o valoare care împarte societatea în două: cei care cred că sunt respectate pentru că unora le iese totul și au de toate – aceștia sunt minoritatea politico-economică a înalților funcționari ai statului și a clientelei acestora – și restul lumii – cei care știu că au drepturi doar pe hârtie, iar materializarea acestora se calculează după o formulă complicată care presupune câți bani faci și dai, respectiv pe cine cunoști; iar, de cele mai multe ori, rezultatul este 0 / zero. Faptul că instituții precum Institutul Cultural Român a declarat drept „neeligibilă“ susținerea unui asemenea festival de film pentru viitor, nevăzându-i utilitatea și importanța în lumea noastră românească, mă face să cred că cei cărora le iese cu zero trebuie să fie obligați să se obișnuiască cu asta și să fie rupți de orice sursă de informare și inspirație externă care i-ar putea învăța – prin puterea exemplului - că au dreptul să ceară, să provoace și să obțină drepturi. //