Pe aceeași temă
Volumul lui Matthew White este recomandabil elevilor și studenților, precum și oricărui om educat care vrea să iasă din cadrul european al memoriei negative, pentru a descoperi atrocitățile insediate pe alte meleaguri.
Multă lume confundă istoria cu istoriografia. Nu pentru că ignoră etimologia termenilor, ci pentru că „istoria“ este automat o istorie-gata-scrisă. Nu există trecutul integral al faptelor omenești, ci doar narațiunile posterioare, menite să filtreze, să reconstituie, să ierarhizeze, să atribuie semnificații. Avem cu toții nevoie de această explorare-exploatare a timpilor morți, care devin, sub imaginația conceptuală și arhivistică a istoricilor, piese din lego-ul fiecărei societăți umane. Verbul elin historeo înseamnă „a cerceta“, „a conduce o anchetă“. Istoricul se comportă ca în enigmele polițiste: face eforturi detective, pentru a prinde vinovatul, proiectat sub forma mitică a ceea ce numim Adevăr. Reflecția asupra istoriei, asupra tehnologiilor intelectuale care duc la „fabricarea“ ei discursiv-ideologică, filozofia finalistă, eshatologică sau morală a Istoriei, iată tot atâtea ocupații definitorii pentru epoca modernă.
Cei vechi aveau o percepție diferită asupra celor trei dimensiuni ale timpului. Timpul era al lui Dumnezeu. Omul recent, postrenascentist, este impregnat de prejudecăți antropocentrice. Se vede pe sine ca pe un făuritor al istoriei, pe care o modelează grație voinței autonome a geniului (fie acesta bun sau rău). Cred că tocmai această conștiință istorică politizată a dus la cascada revoluționară din ultimele două secole, precum și la accelerarea istoriei prin religia Noului. Omul istoricizat, văzut ca subiect tranzitoriu al unei psihodrame universale căreia trebuie să-i confere un sens și un sfârșit apoteotic, este și omul demiurgic, stăpân al timpului, al Naturii, al Celorlalți. Și totuși, așa cum reiese din agreabila lectură a cărții despre care țin să vă vorbesc astăzi, dezastrele istorice produse de om nu sunt nici pe departe monopolul antropocentrismului modern. Matthew White, autorul acestei Mari cărți a inumanității. O istorie a ororilor în 100 de episoade (apărută la Humanitas în traducerea Danei-Ligia Ilin), este un vulgarizator pasionat și plin de talent. Nu doar că nu-i disprețuiesc, dar chiar am cea mai sinceră admirație pentru toți cei care știu să transpună istoria din zona academică, doctorală, erudită, în limbajul figurat accesibil publicului larg. E bună și știința istorică riguroasă, împlătoșată cu disciplinele ei auxilare, de la epigrafie și diplomatică până la numismatică, sigilografie și paleografie. Ea se adresează însă doar îngustului cerc de universitari și cercetători superspecializați, care validează, descriu, clasifică și evaluează fiecare nouă descoperire documentară. Pe lângă ei sunt însă mai mult decât utili - și adesea foarte talentați – „vulgarizatori“, autorii de biografii romanțate, mongrafii unor epoci sau, iată, ai unor memorabile dezastre.
Țin minte că un profesor îmi spunea cândva: ereziologia este istoria negativă a Bisericii Universale. Așa cum în materie de doctrină ortodoxă există contraexemplul puzderiei de învățături greșite, care au tulburat pacea cetăților creștine, provocând războaie confesionale, persecuții, distrugeri intelectuale și discriminări scandaloase, tot așa și cronica globală a umanității nu e doar pozitivă, creativă, ci și distructivă, saturniană, abisal mortiferă. De aceasta din urmă pare fascinat Matthew White.
Dar cine e autorul? Nu e o vedetă intelectuală internațională de tipul lui Umberto Eco. Lucrează ca bibliotecar la... Tribunalul Federal din Richmond, Virginia. Este, aflăm, și creatorul unui site de succes: Historical Atlas of the Twentieth Century. Iată fundalul pe care a apărut sinteza tradusă acum în românește. O sumă de „atrocitologie“, o galerie macabră, un top 100 al acțiunilor genocidale, pornind de la ultimul război mondial, cu al său indepasabil bilanț de peste 60 de milioane de morți, până la străvechile masacre din perioada proto-chineză a Regatelor combatante. Publicul este catarctic atras de o asemenea frescă. Ne fascinează propriile orori. Capacitatea aparent nesfârșită de a diversifica ipostazele răului. Conservatorii se pot de asemenea consola cu confirmarea ideii că nu există progres moral. Omul căzut în păcat alunecă malefic, înainte sau după Întrupare. Asta nu face Întruparea inutilă, cât volatilă. Pentru că omul rămâne liber: liber a încălcat Adam porunca divină din paradis. Liber va fi fost omul să învețe din lecțiile sinistre ale trecutului și totuși n-a făcut-o, de vreme ce a pus între cele două conflagrații mondiale doar 20 de ani. Sunt teorii (cu nu puțini adepți) care disculpă umanitatea de propriile crime din perspectiva Hazardului istoric, acompaniat de stolul Lebedelor negre. Fatalitatea strivește voința morală bună a indivizilor izolați, antrenându-i în imparabile catastrofe colective, care îndeplinesc un ciclic rost „purgatoriu“. Nu știm, iarăși, care să fie Adevărul majuscul și indiscutabil. Doar faptele nude, hâde persistă, independent de grila prin care le interpretăm. Homo sapiens rămâne campionul absolut al violenței intraspecifice.
Cartea lui White nu e o carte albă. Autorul judecă, rezumă, explică și participă empatic la fiecare dintre episoadele tragice pe care le colecționează. El cercetează onest contextele generative și degenerative, stabilește filiații, surprinde momentele de răscruce speculate de feluriți iluminați, dictatori, paranoici sau doar complexați de feluritele lor infirmități văzute și nevăzute. La un moment dat, m-a iritat un pic suspiciunea că White îmi vinde corectitudine politică în mici pachete congelate. Dar omul nu e propagandistul vreunei dogme. Și testul imparțialității – adică al empatiei sale echidistante față de multitudinea victimelor – e tocmai faptul că nu sugerează o ierarhie a ororii.
Volumul este recomandabil elevilor și studenților, precum și oricărui om educat care vrea să iasă din cadrul european al memoriei negative, pentru a descoperi atrocitățile insediate pe alte meleaguri. Dacă europenii rămân cei mai mari asasini din istoria umanității e doar reflexul supremației lor în materie de tehnică militară. Deținem, într-adevăr, tristul record de a fi inventat războiul industrial, marele abator, dar și economia terorii, de la Birkenau la Kolîma. Nu există o mai teribilă ironie decât aceea care face din societățile cele mai evoluate și societățile cele mai asasine.