Pe aceeași temă
Uneori e mai roșu noul val românesc. Dacă Cristian Mungiu a fost mai preocupat de viol – două „consimțite“, câteva de orfelinat ori pedofile și o tentativă nereușită – ori, cel mult, de moartea prin tortură sufocantă, Cristi Puiu, de pildă, n-a ocolit trupul zdrobit. Mai întâi, în fundal, un urât accident de mașină, apoi o dublă dublă crimă în inima și la periferia Capitalei. Dacă pe domnul Lăzărescu nu se grăbește nimeni să-l taie, Niki Ardelean – creația sa ca scenarist – va înroși fatal țeasta cuscrului. În haosul revoluționar al lui Radu Muntean se mai și moare, dar alteori din crimă nu răzbate decât un vag ecou casnic de dincolo de ușa vecinilor. Specializat în nimicuri, Corneliu Porumboiu nu depășește, la nivel penal, un banal trafic școlar de droguri. La Călin Netzer, deocamdată, e ceva mai multă crimă decât viol. Dar aceasta fie n-a fost – eroismul tinereții e doar o mistificare –, fie e aproape ca și cum n-ar fi fost – un șofer scapă cu pile după călcarea unui copil. Florin Șerban o plasează, implicit, în trecutul personajelor de penitenciar. Actuală e doar amenințarea, nu mai mult, însă, de un pretext afrodisiac. Țâșnește, în schimb, mult sânge la Adrian Sitaru, chiar dacă e vorba doar de necuvântătoare. Șiroaie nu lipsesc nici la Radu Jude, fruct de raptus de divorțat ori de răzbunare de boier încornorat.
Imagine din filmul „Pororoca”, în regia lui Constantin Popescu
Dintre toți, prin urmare, cel mai sângeros e Cristi Puiu. În Aurora își – e și actor – împușcă foștii socri și pe notarul fostei neveste (cu însoțitoare cu tot), după un oarecare plan. Niki Ardelean nu mai suportă rânjetul trufaș al cuscrului și îi crapă capul, într-o bună zi, cu un ciocan domestic. Umilință, abandon, exasperare – răzbunarea e spontană ori ticluită din timp, dar singura supapă pentru un resentiment chinuitor. Victimele sunt rude, de care făptuitorul fusese destul timp legat, astfel încât crima se coace în trena unor relații apropiate. Reproșurile fatidice, chiar și viscerale, vin după o îndelungă cunoaștere reciprocă, iar argumentele, deși accentuat subiective, nu sunt năluciri fără temei. Constantin Popescu schimbă perspectiva. Și la el cursese mult sânge – inevitabil, între securiști și partizani în munți. În Pororoca victima e, însă, inocentă – bănuiala ține de delir, pe măsura tulburării celui ce ucide, nu ca urmare a atitudinii celui ucis. O victimă la fel de inocentă ca și fiica dispărută a ucigașului. Agresiunile sunt, după toate probabilitățile, comparabile: mai întâi o (prelungită) urmărire, la un moment dat cursa, apoi agresiunea – în cazul ei, o răpire (pentru viol). Spre deosebire de cadrul obișnuit al genului, de data aceasta răzbunarea e iluzorie. Adevăratul vinovat (deocamdată) scapă, în timp ce victimele inocente se înmulțesc, la fel ucigașii, într-un început de reacție în lanț. Suntem departe, de pildă, de Filiera franceză (2) ori de Oldboy, unde rolurile sunt clare și în mintea personajelor. Mai mult decât despre o (stângace) răzbunare, Pororoca e un film despre delir.
În general, noul val autohton a mizat pe realism – unul relativ, întrucât suficient de selectiv, multe rămânând pe dinafară în oglindirea propusă. După destul simbolism escapist și mistificare ideologică, noii regizori s-au aruncat în apele (cu adevărat) murdare ale cotidianului. Unde personajele lor ajung deseori în prag de înec, trase la fund de vârtejuri necruțătoare. Afirmat cu oarecare întârziere, în trena colegilor mai tineri, Constantin Popescu, când a lăsat trecutul pentru prezent, a devenit nițel mai didactic – dovadă și titlul, termen obscur de dicționar enciclopedic, al cărui sens se dovedește redundant cu elocvența filmului și potrivit, retrospectiv, pentru întregul nou val. Într-un anumit sens, l-am putea chiar considera drept un scoliast avizat al curentului. Delirul pe care-l pune în scenă are rădăcini în alambicate turmentări. Pătrașcu – din Un etaj mai jos –, de pildă, încerca delirant să-și disculpe, în propria conștiință, vecinul (pe care îl bănuise de crimă), chiar dacă acesta îi tot punea la încercare defensele. Tatăl fetiței răpite caută cu disperare un vinovat, ca să iasă el însuși din acest torturant rol, spre care progresiv lunecă (nu doar prin trenarea anchetei). Nu ține cont de argumentele raționale ale polițistului, care îi infirmă, cu un grad ridicat de plauzibilitate, bănuielile. Se agață de câteva observații ambigue: cel bănuit e (mereu) singur, prietenos cu copiii (străini), (prea) adeseori în preajma lor. Chiar și graba de a prinde un autobuz devine parte a unui scenariu ocult.
Cele mai semnificative imagini sunt panoramele – în Portretul luptătorului la tinerețe, coregrafia celor montane imprima ritmul de fond – parcului. Spre deosebire de cele urbane (prea rigide), acestea au încorporat un implicit freamăt. Ceea ce amintește de Blow-Up. Doar că acolo nu lipseau cadavrul și arma, fie doar consemnate (întâmplător) de pelicula fotografică. Aici nu există nimic. Doar un (foarte vag) suspect. Delirul metafizic al fotografului londonez – care intră într-un joc secund, mai puțin accesibil retinei – se desfășura într-un parc (aproape) pustiu. Cel frecventat de tăticul bucureștean e atât de plin de lume încât îndepărtarea unui copil e (ușor) insesizabilă. Dar ambele locuri sunt presărate cu copaci, care ocultează (parțial) perspectiva – conjunctură ideală pentru agresori greu de observat. Ambii protagoniști ajung să mizeze cu precădere pe ceea ce doar bănuiesc, în lipsa certificării prin probe verificabile. Epifaniei unuia îi corespunde, însă, orbirea celuilalt.
Chiar dacă trebuie să caute un vinovat, tatăl are un fond paranoid, neglijat prin separare socială. Tânăra familie e avută, locuiește „într-un cartier civilizat“, unde „nu te uiți după umăr“, le poate oferi multe celor doi copii, nu doar alimentar. Prima reacție după ce constată dispariția fetiței e să-l ia la rost pe un paznic, care și-ar fi neglijat rolul – sindromul cetății asediate e insidios. Mai înainte, devenise subit gelos din cauza unor SMS-uri repetate primite de soție de la un admirator. Nu se abține și îl sună pe necunoscut pentru a-l amenința – întâmplător, vrea să-i descurajeze curtea, invocând consecințe neplăcute chiar și pentru familia lui, dovadă a unei mentalități (și inconștiente) accentuat familiste. Afectiv e extrem de dependent de familie – o virtute, desigur, dar și un călduț refugiu moral. E suspicios și în fața întrebărilor polițistului – inerent intruzive –, ca și cum s-ar putea descoperi umbre în cuplul său (aproape) perfect. Suspiciunea lui se amplifică când același polițist îi contrazice, din ce în ce mai ferm, bănuielile fixate pe un vizitator constant al parcului. Nu e singurul care se îndoiește de eficacitatea poliției – așa gândesc și alții din cercul său de prieteni. Dar ceea ce face explozivă paranoia e adaosul de vinovăție insidioasă. Hiperprotector, de la început se simte vinovat pentru îndepărtarea sa de-o clipă, care a prilejuit drama. Dar după un timp acesteia îi dă glas chiar soția, și ea subminată de anonimatul persistent al făptuitorului. Rațional vorbind, nu era vinovat: nimeni nu poate fi permanent cu ochii asupra unui copil adus, zi de zi, la joacă în parc, mai ales înconjurat de alți copii și părinți cunoscuți. Mereu era extrem de grijuliu cu ai săi, fără să se forțeze ca pentru o datorie apăsătoare. Nu are pe cine învinui, dincolo de un pedofil fără chip. Nici societatea – nu suficient de preocupată să combată mai eficient flagelul disparițiilor de copii –, nici Dumnezeu – religia pare în afara preocupărilor mediului său – nu apar în conștiința sa. Cel mult, deplânge lipsa camerelor de supraveghere în parc, dar pare nu mai mult de o altă nefastă conjunctură pentru un tragism fără vinovați (identificabili). Distribuindu-se, după o scurtă glisare, în acest rol inadecvat, predispus printr-un sentiment obscur de (reprimată) vinovăție, nu mai poate scăpa decât investind delirant pe altcineva.
La această dialectică fatală contribuie și ezitarea – și a noastră, a tuturor – în fața pedofiliei. Modul în care își întărește bănuielile asupra unui nevinovat denotă confuza raportare la fenomen. Cât de subțire e granița ce desparte practicile unei prostituate minore de strategiile afrodisiace ale unui banal cuplu de adulți sugerase și Adrian Sitaru în Fixeur. Și în Pororoca sexualitatea pare doar o chestiune de adulți: glume deocheate între soți, hărțuirea unei femei măritate, vorbe cu subînțeles. Înainte de a duce (eventual) la crimă, răpirea din parc duce (foarte probabil) la viol. Chiar dacă siluirea e în primul rând o formă de violență, nu trebuie neglijată dimensiunea ei sexuală, pe care n-o prea înțelegem, plasând-o grăbiți în zona monstruozităților. Înainte de complexul lui Oedip, Freud a vrut să întemeieze psihanaliza pe teoria seducției – un eufemism pentru violarea copiilor, deseori chiar de către tată. Frecvența fenomenului (cu autori mai ales rude și apropiați) ar trebui să ne pună pe gânduri. Și să ne amintească cât de ușor și des poate sexualitatea să fie însoțită de abuz. Confuzia protagonistului, de altfel, vine și din minimalizarea acestei grile: altfel, presupusul pedofil nu e mai afectuos cu copiii decât el însuși, poate doar mai disponibil, lipsit de responsabilități de tată. Ce-i drept, e greu de reperat din prima seducția pedofilă ce mimează prieteșugul cu cei mici. Dar prin isteria cu care abordăm pedofilia ajungem nu prea greu să culpabilizăm sensibilități altruiste cu totul benigne – ne-a arătat-o Thomas Vinterberg în Vânătoarea.
Dar Constantin Popescu mai e didactic într-un sens. Viitorul criminal și viitoarea sa victimă trăiesc în lumi diferite. Cel dintâi locuiește într-un nou și cochet edificiu, amenajat la modă, cu confort sporit, într-un cartier select, aerat și liniștit. Celălalt stă într-un nu chiar recent bloc înalt, printre multe alte blocuri înalte și înghesuite, cu vecini de tot felul, într-un apartament cu destule vechituri și cam îmbâcsit. Unul are ditamai mașina, celălat e doar un pieton ce folosește autobuzul. Unul, deși mai tânăr, e avut, activ în sectorul privat, celălalt e pensionat de boală și fost slujbaș la stat. Unul se îngrijește (doar) de propriii copii, celălalt mai iese uneori în parc cu fiul vecinei. Unul are un mariaj fericit, celălalt e singur. Cu un astfel de fundal, polarizarea socială capătă o pondere de neneglijat. Ca și cum tatăl ar fi subminat – ceea ce-i va înteți paranoia – tocmai de refugiul său (comod) în spatele unor ziduri iluzorii. Răpirea pare astfel mai mult un pretext pentru ravagiile afaziei sociale.