Pe aceeași temă
1. Pe scurt, depinde de noi, celelalte state membre, dacă facem UE fără Marea Britanie plauzibilă sau nu. Noi vom decide viitorul Uniunii. Cu toate acestea, fără Marea Britanie, UE ar putea să piardă o parte esențială a existenței sale ca uniune politică. În al doilea rând, Brexit ar diminua semnificativ posibilitatea unei viitoare armate multinaționale a UE, întrucât Marea Britanie este un jucător cheie în ceea ce privește capacitățile militare europene. Probabil și mai grav ar fi faptul că Brexit ar constitui un precedent. Ieșirea din UE nu ar mai fi imposibilă, iar guvernele populiste de extremă dreaptă sau stângă din UE ar putea abuza de acest precedent pentru a dezmembra Uniunea. Mai presus de orice, ar trebui să ne bucurăm că, în comparație cu era comunistă, statele membre sunt libere să-și hotărască în mod democratic viitoarea implicare în UE.
2. În Republica Cehă, percepția crizei refugiaților, influențată în mare măsură de politicieni populiști ca Miloš Zeman, a deteriorat serios reputația UE. Ca și cetățenii din alte țări, mulți cehi critică incapacitatea UE de a acționa eficient pentru a rezolva problema, ceea ce a dus la creșterea euroscepticismului. UE trebuie să abordeze această problemă în comun, lucru imposibil dacă, așa cum se-ntâmplă acum, lipsește solidaritatea dintre statele membre. Din nefericire, tocmai Grupul Vișegrad 4, din care face parte și Republica Cehă, are o influență negativă asupra coeziunii Uniunii. Sper ca țara mea să reacționeze mai bine în viitor.
3. Nu este domeniul meu de competență, dar răspunsul scurt ar fi nu. Din cauza subvențiilor guvernamentale masive, China nu este o economie de piață și garantarea unui asemenea statut ar duce la o competiție neloială pentru companiile europene.
4. UE trebuie să arate Rusiei că este capabilă să adopte o linie de politică externă unită și puternică, iar statele membre nu se lasă divizate de partide populiste finanțate de Rusia, de propaganda diseminată de mass-media ruse și de alte asemenea mecanisme. În primul rând, UE trebuie să-și mențină politica de sancțiuni și să fie gata să le diversifice, ori de câte ori Rusia redevine agresivă. Mai mult, în opinia mea, trebuie avute în vedere soluții alternative, dacă Rusia continuă să încalce actualele acorduri de la Minsk. Acum două săptămâni m-am întâlnit cu Pavlo Jebrivsky, guvernatorul regiunii Donețk, care mi-a explicat că UE îi cere să organizeze alegeri, în ciuda faptului că acolo se află tancuri rusești. Aceste așteptări sunt nerealiste. Ideal vorbind, relațiile dintre UE și Rusia ar trebui să se îmbunătățească, iar între cele două părți să se dezvolte un comerț liber și relații de prietenie. Din păcate, însă, cel puțin atâta timp cât Putin este la putere, acest lucru nu pare posibil.
5. Este clar că ne aflăm probabil în cea mai puțin stabilă situație la nivel mondial, de la sfârșitul Războiului Rece încoace. UE este acum înconjurată de o vecinătate foarte instabilă, de la terorismul din Orientul Mijlociu până la expansionismul rusesc și agresiunile din Est. Prioritatea absolută a Strategiei ar trebui, deci, să fie o ofertă de sprijin și stabilitate, fie financiară, fie militară, vecinilor noștri care luptă împotriva agresorilor – aceasta însemnând, de pildă, înarmarea Ucrainei sau sprijinirea kurzilor împotriva ISIS.
6. Ar trebui să sprijinim țările interesate să adere la Uniunea Europeană. Trebuie să continuăm acordurile de asociere cu țările din Vecinătatea Estică, de tipul Acordului Complet și Aprofundat de Comerț Liber cu Ucraina, implementându-le complet. Nu ar trebui pierdut din vedere faptul că Rusia duce un război de agresiune împotriva Ucrainei, nu numai pe câmpurile de luptă, ci și în plan economic. Astfel, trebuie să ne intensificăm sprijinul acordat țărilor din vecinătate pentru a le stabiliza.