Pe aceeași temă
Volumul Anii romantici al Gabrielei Adameşteanu merită citit rând cu rând aproape, pentru că el creşte din propria substanţă: memoria generează istorii, ritmul povestirii se schimbă, la fel tonalitatea ei, divizată între evocările martorei, nostalgia amintirii, introspecţia sau privirea la rece.
După cartea Anei Blandiana Fals tratat de manipulare, comentată în paginile acestei reviste, Anii romantici ai Gabrielei Adameşteanu sunt o nouă mărturie despre schimbările pe care Revoluţia din 1989 le-a adus în viaţa României şi a unei importante scriitoare. Dincolo de dimensiunea autobiografică, memoriile propun o imagine a societăţii româneşti, aşa cum a fost ea înainte de Revoluţie, aşa cum s-a schimbat ea în „anii de tranziţie“. E o carte despre sensurile care ne privesc personal, despre cele pe care le împărtăşim cu alţii, cele uitate, dar şi cele încă active în conştiinţa noastră.
Pe firul mişcător al unui prezent care e înghiţit rapid de trecut, introducând distanţa necesară evaluării a ceea ce a fost în perspectiva a ceea ce este, subiectul care îşi aminteşte se vede pe sine şi ca un personaj al istoriei trăite. Conştientă de această permanentă şi fină lunecare între orizontul prezentului şi cel dificil de reconstituit al trecutului, Gabriela Adameşteanu adoptă cel mai adesea o atitudine relativizantă, preferând sentinţelor fără drept de replică tonul interogaţiilor, al nuanţării, al emoţiilor recuperate, al privirii critice. Al uneia din afară, dar adesea întoarse şi spre sine.
// GABRIELA ADAMEȘTEANU |
De ce „anii romantici“?
Obiectul sau, mai precis, subiectul principal al cărţii sunt chiar „anii romantici“, adică cei ai unui fel de idealism benefic şi ai angajărilor fără ezitare de partea unor cauze legitimând dorinţa de schimbări radicale, de rupturi nu doar de comunism, ci de tot ceea ce într-un fel sau altul îl evocă. Au fost anii lansării în proiecte noi, civice, politice, culturale, ai unei mari eliberări interioare, ai unei voinţe comune de a fi altfel.
Ca pentru mulţi alţi oameni – şi cu atât mai mult pentru cei pe care Gabriela Adameşteanu îi întâlnea la mitinguri şi marşuri, la GDS sau Alianţa Civică, în Piaţa Universităţii, decembrie 1989 a însemnat „un prag între două vieţi“, cum defineşte ea însăşi ce s-a întâmplat atunci. Pragul acesta despica existenţa multora în două. Ei voiau o Românie fără comunism, voinţă însoţită sau chiar iscată „de un profund sentiment de vinovăţie şi recunoştinţă faţă de cei care plătiseră cu viaţa sau cu sănătatea lor şi libertatea mea“ - arată scriitoarea (spunând, în fond, „a fiecăruia dintre noi“).
Când, în aprilie 1990, Consiliul de Administraţie al GDS a angajat-o pe Gabriela Adameşteanu să conducă revista 22, scriitoarea îşi aminteşte a fi avut „senzaţia că lumea s-a deschis brusc“ în faţa ei: „Aveam un entuziasm care acum pare deplasat. Dar, îl menţionez – precizează ea – fiindcă mulţi l-au trăit, ca şi mine, atunci. Erau «anii romantici»“. I-am trăit mulţi dintre noi şi pentru unii ei au durat mai mult decât cei zece ani la care se referă autoarea memoriilor pe care le comentăm, pentru alţii mult mai puţin.
Dar dificultăţile au fost nu puţine, democraţia a fost de multe ori ameninţată în acei ani. Regăsim în mărturia scriitoarei atmosfera, lozincile, manipulările mitingului din 28-29 ianuarie, care anticipau mineriadele, un scenariu bine pus la punct, reactivat de nenumărate ori în politica românească, până foarte curând. Regăsim şi o mare dorinţă de schimbare, forţa regăsibilă la nevoie a unei societăţi civile în curs de formare. Un drum cu suişuri şi coborâşuri, un amestec de speranţă şi recădere în starea de dinainte de 1989, o ciocnire violentă sau înscenată ca atare, între forţe care se opun una alteia.
Memoria care ne uneşte, memoria care desparte
Pentru destinul personal al Gabrielei Adameşteanu, acel interval a însemnat abandonarea vieţii de editoare supusă presiunilor cenzurii şi riscului de a-şi pierde slujba la cea mai mică formă de opoziţie, în favoarea asumării libertăţii ca jurnalist angajat în lupta cu sistemul şi a învăţării manageriatului cultural. Un incident de parcurs o face să revină după 15 ani la viaţa de scriitoare, dar această întoarcere echivalează cu o nouă asumare, mi-aş permite să spun, a condiţiei de scriitoare. Scrisul ei devine mai puternic şi mai implicat în lumea din jur, se hrăneşte din experienţa şi din descoperirile „anilor romantici“. Gabriela Adameşteanu se documentează ca un istoric, exersează moduri de a vorbi şi de a povesti şi deci de a gândi care să fie verosimile, „împrumutate“ personajelor sale sau asumate ca naratoare. De multe ori literatura e mai convingătoare decât orice altceva, când e vorba de a da sens lumii.
Libertatea câştigată după 1989 e valorizată în aceste memorii în mai multe direcţii. Una dintre cele mai consistente priveşte deschiderea spre lumea cea largă, cea refuzată înainte prin obstacole aproape de netrecut (de la dificultăţi administrative la supraveghere şi şantaj, de la presiuni politice la împuşcarea celor ce voiau „să fugă“ din ţară). Exilul devenea în aceste condiţii un destin implacabil.
Spre această lume a exilului, pe care a explorat-o excelent şi căreia i-a exprimat condensat drama în romanul Intâlnirea, se orientează o mare parte a paginilor din Anii romantici. Relaţiile dintre cei rămaşi şi cei plecaţi s-au reconfigurat după 1989, iar a călători liber a redevenit un drept pe care cei mai mulţi îl consideră azi firesc.
În timpul rezidenţelor literare oferite scriitorilor după 1989, Gabriela Adameşteanu are curiozitatea de a redescoperi lumea exilului, complicata ei alcătuire, felul în care pasiunile, opţiunile, cotiturile istoriei sau presiunile politicului, dramele personale sau tragediile secolului XX o marchează. Îşi întâlneşte prieteni vechi ca Matei Călinescu (excelent comentariul la Portretul lui M.) sau Norman Manea, îi descoperă pe I.P. Culianu, pe surorile Zarifopol şi pe mulţi alţii. Aş spune că, în această privinţă, memoriile scriitoarei valorează mai mult decât un dicţionar al exilului, pentru că îi vedem pe cei evocaţi în relaţie unul cu celălalt şi cu percepţia lor în ochii celor din ţară. Uneori, miturile cu puterea lor exemplară sunt puse în umbră de descoperiri incomode pentru cei care le-au creditat. Dar, în loc de incriminări şi verdicte, ni se prezintă analize pertinente ale controverselor, documentelor şi operei, dar şi ale relaţiilor dintre scriitorii exilaţi. Cum e cazul lui Mircea Eliade, apreciat ca scriitor, dar şi mare savant, perceput ca atare în lumea românească şi internaţională. Pe acest fond, descoperirea cedărilor sale ideologice spre dreapta extremă interbelică a fost un şoc pentru mulţi intelectuali şi a însemnat şi pentru Gabriela Adameşteanu un motiv de îngrijorată uimire. Cu atât mai mult, cu cât e vorba de principalul mentor al lui I.P. Culianu, succesorul lui Eliade la Universitatea din Chicago. O mare parte a cărţii se ocupă de ceea ce va deveni „cazul Culianu“. O documentare de roman poliţist se combină cu pasiunea jurnalistei şi talentul scriitoarei.
Memorabile mi se par paginile dedicate lui Culianu, cu splendida descriere a unei prime întâlniri ameninţate de valurile de zăpadă ce se aştern peste drumurile Americii la un început de decembrie, riscând să împotmolească totul şi să împiedice întâlnirea. Interviul pe care i-l va lua, apărut în revista 22 după uciderea acestuia, prilejuieşte şi un portret în care admiraţia şi bucuria descoperirii sunt contrabalansate doar de tragedia şi întunecimile unei morţi care a închis brutal o prietenie pe cale de a se naşte.
Despre exil e vorba şi atunci când evocă rolul pe care l-au avut Europa Liberă, Monica Lovinescu, Virgil Ierunca sau Marie France Ionesco, precum şi Eugen Ionescu însuşi, în susţinerea disidenţilor. E vorba şi atunci când analizează ce era un disident, cum reuşeai sau nu ca disident (cazul Mihai Botez sau Paul Goma), şi atunci când e vorba despre cum a încercat puterea comunistă să se legitimeze, fără a reuşi, prin figurile cele mai prestigioase ale exilului. De portrete memorabile ce primesc consistenţă în fluxul amintirii se bucură şi destui contemporani din ţară, printre care a trăit şi pe care i-a văzut de la mai mică sau mai mare distanţă: Ana Blandiana, Mircea Cărtărescu, Stelian Tănase, Emil Constantinescu, Nae Constantinescu. Totul pe fondul unei Românii frământate, dornice de schimbare, de desprinderea de un comunism opresant şi prezentat ca atare, ce pare a nu-şi înceta efectele devastatoare în tranziţie.
Memoria şi literatura
Memoria traumatică a anilor de terorare comunistă se traduce şi într-o reparcurgere a memoriei familiale. Din amintiri proprii, din poveştile rudelor şi din ceea ce accesul la dosare permite a se vedea, se înfiripă o saga familială, din care revin spre noi chipuri, frânturi de vorbe, tăceri şi imagini ce se leagă coerent, în ciuda disparităţii lor iniţiale. Zărim printre rânduri legături între istoria personală şi laboratorul în care ea se transformă în literatură. Căci literatura şi vocaţia scriitoarei e cea care va reuşi ca un magnet să stabilească liniile de forţă în acest univers memorial, în care vedem din când în când acele fragile punţi - poate doar rodul imaginaţiei noastre provocate de spusele memoriei - între trecutul povestit şi filtrul subtil al operei pe cale de a se naşte.
E greu să rezumi o astfel de carte, tocmai pentru că ea e lucrată până la detaliu şi evocarea îmbină emoţia retrăirii cu analiza ideilor, luciditatea cu plăcerea relatării, discreţia privirii cu precizia caracterizării sau a poziţionării. Merită citită rând cu rând aproape, pentru că ea creşte din propria substanţă: memoria generează istorii, ritmul povestirii se schimbă, la fel tonalitatea ei, divizată între evocările martorei, nostalgia amintirii, introspecţia sau privirea la rece. Memoria se dovedeşte o substanţă maleabilă din care romanul se naşte precum Venus din mare.
Cum deja încep să se adune memoriile scriitorilor despre anii de tranziţie, e posibilă o lectură întretăiată, focalizată pe aceleaşi subiecte, evenimente, întâmplări, personaje. Cine va face confruntarea va avea mult de lucru, pentru că memoria unuia şi a altuia se aseamănă uneori liniilor paralele. Când, dimpotrivă, perspectivele se întâlnesc, nu sunt întotdeauna convergente, martorii şi publicul având puterea de a le cerne sau de a le justifica.
Dincolo însă de discuţia teoretică despre limita în care memoria se poate sau nu înstăpâni peste trecut, dincolo de talentul scriitoarei şi de puterea mărturiei ei, prin carte străbate aerul întremător al „anilor romantici“, cei care pentru mulţi nu s-au încheiat încă. La 25 de ani de la Revoluţie, avem nevoie de imaginea lor pentru a ne reanima elanul, speranţa şi amintirea celor care au murit atunci, ca noi să putem vorbi liber, dacă putem şi vrem.
Chiar dacă entuziasmul acelor ani nu mai poate fi regăsit integral azi, el revine ca o resursă din care se hrăneşte speranţa românilor, de câte ori ei cred că o pot lua de la capăt, că e nevoie de un nou început.