Pe aceeași temă
// Art Safari, 22-25 mai; NAG, 23-24 mai; Bucharest Biennale, 22 mai-24 iulie.
În ultimul week-end al lunii mai, a fost atins, în Bucureşti, paroxismul artofiliei ultimilor ani: s-au derulat concomitent trei evenimente – Art Safari, BB6 (Bucharest Biennale) şi NAG (Noaptea Albă a Galeriilor). Art Safari a fost un târg de artă în travesti kaki, Bucharest Biennale e un Pavilion privat în travesti de bienală publică, iar NAG a fost o operaţiune de lobby încrucişat, în travesti de eveniment lifestyle. Travestiul nu surprinde pe o scenă de artă în care autoproclamatul Muzeu Naţional de Artă Contemporană nu are o colecţie permanentă (singura care ar motiva numele de muzeu), la 10 ani de la înfiinţare. Mitomania a ajuns însă pandemie: deşi a evitat titulatura (curajoasă şi riscantă) de „târg de artă“, tocmai pentru a nu fi acuzat că nu a reuşit să se coboare (sau să se ridice) la asemenea exigenţe, în catalogul Art Safari chiar organizatorii îl recomandă (ca şi imensa majoritate a publicului şi a participanţilor) drept „târg de artă“.
Pentru a se proteja mai bine de fiasco, Art Safari a ţinut să fie subintitulat Pavilionul de Artă Bucureşti. Fiind o instituţie nereglementată, Pavilionul putea să însemne orice (ca la UniCredit, care face BB în propriul Pavilion). E puţin probabil că Art Safari s-a dorit un omagiu adus fostului prim-vânător şi prim-colecţionar de artă al ţării, fost prim-ministru şi fondator MNAC („pavilion“ ce-şi aşteaptă un Soljeniţîn), şi care actualmente e doar un fost om liber. Legătura dintre vânătoare, artă, spălare de bani şi nişte ani fără suspendare n-a fost făcută în chip conştient de către organizatori. Fondul pacafizic local a acţionat atavic, vizând/vânzând arta sub specie angelic cinegetică, de la „safari“-ul de flintă inspiraţie la „Pavilionul“ de vânătorească amintire sau fabuloasa pradă cornută ce zburda la târg, (esop)numita „Lavacow“(!), un avatar de gnu ce zice da licitatorilor online care n-au depăşit vârsta jocurilor pe culcalator şi cumpără artă-n joacă, de parcă ar lichida invadatori virtuali.
Pradă, investiţie şi joacă, chipul strâmb al artei la Art Safari era perfect reflectat de operele puerile, combinaţie de meşteşug de tejghea, pornografie sordidă, depresie maniacală şi culturalism grizat, datat, dopat. O artă călâie cuprinsă de fierbinţeală. Nişte artişti zglobii, zeloşi, cu operă fard, nu „hard“, atinşi de sindromul Münchhausen. Până aici, nimic ciudat: arta acţionează mereu ca un revelator, chiar dacă revelează ceea ce-i ţinut ascuns, iar când îşi umflă muşchii îşi arată oasele lipsă. Nu arta era problema la târg, ci târgul însuşi, căci arta interesantă era în secţiunea muzeelor (de ce au expus ele în condiţii improprii, într-un cort-caravanserai cu climatizare evanescentă, în zile fierbinţi, e cu totul altă treabă). Muzeul de Artă din Târgu Mureş şi Muzeul de Artă din Timişoara au fost vedetele, cu lucrări excepţionale (Tonitza şi Maxy, la primul, grupul Sigma la cel de-al doilea, ambele standuri perfect, clasic şi inspirat panotate). Numai că aceste lucrări frumoase, muzeale sunt din start exceptate de la „safari“: tocmai ele nu pot fi pradă pentru colecţionari. Ele erau un „teaser“ de valoare pentru arta de vânzare, care se zbătea însă penibil sub ştachetă. Mai grav, dacă safari-ul una promitea şi alta oferea, nici întreg ca ofertă nu era: niciuna dintre galeriile cu greutate din ţară nu a participat la „safari“, nici măcar acelea patronate de către (co)organizatori(!). Şi mai grav, aşa-zisele galerii internaţionale (patru, mari şi late) prezentau o „artă“ ca aceea pe care o oferă în vitrine atelierele de înrămare, drept modestă/sinistră „sugestie de prezentare“.
Arta e de văzut de aproape, e un loc (psihic, social) în care se dezvoltă atenţia şi înţelegerea. Reducând-o la pradă, investiţie, amuzament şi mondenitate, toate împuşcate de departe, Art Safari (biet Balc fără rang, plin de mistreţi cu colţi de carbid, palid fâsâind) a deturnat-o către un carnavalesc mamaiot care nu deşteaptă conştiinţa, ci cultivă leguma-n om. Pe termen scurt, e poate o strategie profitabilă, aduce lume, face valuri, dă de lucru. Dar pe termen lung e devastatoare, dând impresia că arta-i doar spectacolul artei ca spectacol - un vid fără fund, dar cu fundă.
Imagini de la Art Safari - Pavilionul de Artă Bucureşti (foto: infoinsider.ro) |
Acelaşi triumfalism al eliberării ca încolonare către neant traversează şi Bucharest Biennale. Dacă Art Safari se află la prima ediţie, BB se află probabil la ultima. BB6 a fost făcută pe (şi în) genunchi, după ce curatorul Nicolaus Schafhausen s-a dezis de organizatorii ce-i impuseseră o listă neagră a indezirabililor (cenzura e în natura coteriilor fin maoiste, „multculti“ - Schafhausen, care prezenta în expoziţia sa de la Viena, Salon der Angst, 18 lucrări de Florin Mitroi expuse anterior de mine, mă informase că îi fusesem descris drept „nefrecventabil“ de către cei de la BB deja cu un an înainte). După dezertarea următorului curator propus, Ştefan Voicu, BB6 a intrat în vrie. Acum este un muribund pe care ţi-e greu să-l atingi. Încropită de un om de casă (sau de Pavilion, cum se numeşte organizaţia), BB6 poartă prenumele pompos Aprehensiune. Înţelegând prin frica de a înţelege, aflat într-o proximitate indecentă chiar cu expoziţia repudiatului Schafhausen, Salon der Angst. Cu doar 18 artişti expuşi (dintre care 9 din România), BB6 poate concura la titlul de cea mai mică bienală din lume: e de fapt o expoziţie de galerie întinsă în patru zări. E posibil să faci o bienală şi cu un singur artist (Bienala Personală!), dar cel puţin explici de ce faci asta, nu pretinzi că vinzi „covrigul imens“, doar pentru că gaura acestuia este enormă, iar gramajul infim. Mizând, ca şi alţii, pe pretinsa neavizare a publicului local, BB6 se dă nu bebe, ci grande. Simptomatic pentru interesul lui BB faţă de publicul său, atunci când am fost să văd grosul golului BB6 expus la MŢR (la NAG, ora 22.00), când ar fi trebuit să fie deschisă sala, pe uşa închisă trona lacătul, semn clar al „aprehensiunii“ şi, evident, al „înţelegerii prin frica de a înţelege“. Iar la UniCredit, cartierul general BB6, unde se afla un alt buzunar al „bienalei“, după ce am văzut un video şi o pictură (regulamentar opace), aruncate într-o mansardă goală, două voci suave m-au interpelat cerându-mi „biletul“. N-am bilet (de când există bilet la BB?!), am spus şi le-am întins legitimaţia „Revista 22“. Nu e valabilă, mi s-a răspuns (era prima oară când am auzit aceste cuvinte, în cei peste 20 de ani de când o deţin, timp în care am vizitat zeci de muzee şi sute de expoziţii din toată lumea), „nu aveţi acreditare BB6“. Presa la BB6 intră doar cu acreditare: doar cei ce au credit BB (yesmen) pot să se bucure de darul de a elogia snoboreea. Cenzura, dispreţul faţă de public şi doftoricirea receptării dau imaginea maladiei BB.
În creştere, an după an, NAG a fost, de această dată, parazitat de Art Safari şi BB6, iar toate trei s-au canibalizat între ele, cu numele, cu sumele, cu renumele. Inclus în NAG, Art Safari a continuat să perceapă taxă de intrare pe tot parcursul nopţii, contrazicând, la fel ca şi BB, filosofia NAG: cool, convivială, lifestyle, gratis. Inclus şi el în NAG cu proteze de-o noapte, pentru a părea mai mare, BB6 şi-a apropriat mai toate expoziţiile deschise atunci, ca „evenimente paralele“ (adică incongruente), act de servilism inutil din partea unor galerii cu pretenţii şi, totodată, act de federalizare ce arată epuizarea unui BB dezabuzat.
Mai degrabă blat decât bal, tabloul pare trist. Arta însă, rară şi dură, tocmai din asta se hrăneşte, din lipsă, nu din credit. Acolo unde nu te-ai fi aşteptat, la Art Safari, în standul Victoria Art Center, un amplu print pe pânză al lui Ion Grigorescu înfăţişa chiar o tarabă modernă (vitrină frigorifică) îndesată cu dulciuri „fine“, franţuzeşti ca nume, englezeşti ca preţuri şi globale ca industrie sordidă coafată în manufactură selectă. Deasupra acestei imagini a abundenţei groteşti trona un text semnat de către artist şi care nu poate fi decât transcris ca atare: „Abia se terminase războiul şi mă năşteam,/ eram copil şi se naţionalizau casele,/ terminam şcoala odată cu colectivizarea,/ la debut a venit revoluţia culturală,/ după ultima expoziţie s-a stins lumina,/ s-a închis căldura şi s-au demolat cartierele,/ când armata «a fost cu noi»/ să terminăm cu socialismul/ au fost omorâţi oameni live theater,/ iar peste câteva zile ne-au bătut minerii./ N-am devenit o fiară, ci vreau/ să nu mai fiţi tot voi la putere“. O scurtă, sinceră şi esenţializată mărturisire de viaţă, pe care doar bunăvoinţa de fier a lui Ion Grigorescu o putea produce. Atât de deplasată cum părea ea acolo, era cum nu se poate mai bine plasată - gest insolit de solidaritate printr-un strigăt solitar. //