Pe aceeași temă
Inventing the Truth este făcut de niște artiști autentici, care merită o lectură atentă a lucrărilor și care au reușit să creeze cu ocazia bienalei acest context de normalitate la care se pare că aspirăm.
Propunerea extinsă participanților de anul acesta de la Bienala de la Veneția a fost să se poziționeze, încă o dată, față de canonul occidental – din punct de vedere estetic, social, politic, comercial. Curatorul Okwui Enwezor a dirijat cu o mână puternică tipurile de răspunsuri pe care le aștepta.
Din Arena, pavilionul central din Giardini, ne dăm seama de o energie fizică, care conduce totul spre performance. Supercomunitatea e-flux e hub-ul perfect pentru întregul proiect. În jur se poziționează colonialiști prezenți, trecuți și viitori, formaliști, finanțatori, neutri vinovați, loseri și ceva sclavi. Arena este o continuă revelație, iar pavilioanele naționale un continuu déjà-vu. Desigur, revelația unuia este déjà-vu-ul celuilalt. Trebuie să ne lămurim.
Arena este un mini-Arsenale care are în mijloc o scenă unde au loc unele dintre cele mai bune piese din bienală, de exemplu discuțiile e-flux sau performance-ul Ivanei Müller, în care publicul citește piesa de teatru și devine performance. În restul spațiilor din Giardini, Nordul global reacționează previzibil și profesionist, trimițând la înaintare designeri de profesie, artiști atenți la natură, arhivatori ai prezentului sau chiar monumente (Joan Jonas). Plutește același aer lejer de auto-da-fé de white cube dintotdeauna.
Sudul global, de pildă Rusia, profită de ocazie pentru a arăta că, și în perioade de timp complicate (anii ’90), cineva ținea sus steagul rezistenței; Szilárd Cseke, în pavilionul Ungariei, gândește întreg spațiul ca pe o metaforă a prezentului: în centru un gol, în jur tuburi transparente prin care se mișcă niște sfere; mult mai departe, lângă piața San Marco, Simon Denny răspunde direct provocării lui Enwezor și propune iconografia lumii post-Snowden. Și România cum răspunde la această provocare?
Întrebarea clasică pe care și-o pune orice artist nonoccidental este: cum să facă artă autentică, arătând că știe codurile limbajului occidental, că le subminează deja, că a asimilat propriul background, că l-a reasimilat după ce a stat câțiva ani în Vest, că a criticat și Vestul și propriul background, că e atent la atracția lui pentru frumos, că nu e nici exotic, nici conceptual, nici imitator servil, că știe meserie, dar știe că asta nu contează, dar el totuși știe că știe, că exploatează la maximum poziția de outsider, dar că în secret se crede un clasic și, eventual, că deja nu își mai pune problema asta pentru it’s so not contemporary? Practic, challenge-ul este să faci saltul Provincial -> Autentic. Și acest lucru reușește doar dacă în spatele exercițiilor tale formale stă ceva. Altceva.
Acum, în spatele pavilionului românesc renovat la cheie, pictat alb-negru și cu rame asortate negre, conținând tablourile lui Adrian Ghenie, stă cu siguranță ceva. Undeva, departe, stă un proiect estetic și pictural, dar care în designul de galerie comercială – absolut excentric, în contextul unei bienale în care mai toți cei aflați în poziții similare au împins experimentele de toate felurile cât au putut – se pierde. Mai la suprafață stă un proiect care nu a scăpat niciunuia dintre vizitatorii de specialitate, și anume dorința de a legitima instituțional un artist cu succes comercial. Stratul de deasupra este acel film transparent care face ca expoziția să lucească pentru cei care caută Autenticul. În ansamblu, un obiect ciudat, care nu anunță cărei nevoi îi răspunde.
Retrospectiv, unele ecouri din Arsenale răsună până la pavilionul României. Enwezor a ales foarte multe lucrări despre care poți spune fără rușine că sunt frumoase, frumoase așa cum nu mai vezi – sau nu mai știi să vezi – în galeriile din Vest. Masculine, pline de culoare și energie, exuberante de multe ori și făcute fără presiunea că vor fi expuse la bienală, lucrări de Ofili, Holler, Boltanski sau Propeller Group și Katharina Grosse revitalizează spațiul mental al artei contemporane. Și tablourile lui Ghenie pot face asta, mai ales când nu încearcă. Mai mult, artistul este în perfect acord cu figura creatorului – a pictorului virtuos, care nu s-a lăsat viciat de tehnici noi – un mit al rezistenței estice.
Dar să vedem și alte posibilități. Un pavilion care aproape m-a șocat în contextul bienalei a fost cel al Azerbaidjanului, în care patru artiști activi în perioada 1960-’80 sunt – evident – redescoperiți. La prima vedere, o expoziție de cămin cultural cu fonduri de la loterie. Dar adevăratul șoc vine când mă gândesc că și România era în poziția similară de a propune pentru pavilionul central un proiect curatoriat, care să fie excentric nu într-un mod laș, ci asumat. România avea ocazia de a-și asuma un trecut despre care nici măcar nu s-a început discuția, ocazia ca tineri cercetători, curatori și artiști să încerce să dialogheze în sfârșit cu un trecut neprietenos și de neînțeles, care nu le-a oferit niciodată nimic. Prezența lui Enwezor, curator de origine nigeriană, până la urmă semnifica exact posibilitatea ca proiecte de acest tip să primească atenția de care au nevoie, să fie citite într-un context care nu le-ar denatura sau măcar le-ar denatura mai puțin. Nu sugerez că Azerbaidjanul a făcut acest lucru – pare mai degrabă o făcătură occidentală cu iz provincial și posibile reglări de conturi la nivel politic. Dar mă întreb de ce am ales varianta ușoară – să chemăm un artist cu niște portrete istorice să facă o expoziție de galerie comercială –, când am fi avut oportunitatea să facem un statement valabil atât pentru cei din țară, cât și pentru cei care ne văd din exterior. De ce nu o expoziție bine curatoriată a faimoasei Școli de la Cluj. De ce o expoziție de tip salon, când galeria artistului, Plan B, este una dintre cele mai up to date din peisajul autohton.
Răspunsul probabil vine de la al doilea proiect al României la Veneția, Inventing the Truth. Diana Marincu este una dintre cele mai bune curatoare române; toate expozițiile pe care le-a realizat s-au remarcat prin faptul că au reușit să-i prezinte pe artiști în mod profesionist, ceea ce pentru România este o mare realizare. Proiectul care a stat la baza celui de la galeria ICR Veneția a fost cea mai bună expoziție de grup din 2014 în București, iar dacă Inventing the Truth ar fi fost prezentată și ea la București, ar fi fost cea mai bună expoziție de grup din 2015. Dar, în contextul bienalei, nu poți s-o remarci. Este atât de cuminte, de corectă și de lipsită de carismă, încât nici când te afli în spațiul micuț al galeriei de la ICR, nici când ai plecat, nu poți să te lași deranjat de ea. Textul de prezentare e International Art English, gama cromatică alb-negru-gri, iar subiectul, istoria, probabil cea mai acoperitoare umbrelă pentru tineri artiști care își caută loc.
Dar asta se întâmplă pentru că proiectul grupului nu este în mod exact să facă artă – artiștii și curatoarea trebuie mai degrabă să asfalteze drumul pentru ca următorii tineri artiști români care fac expoziții în contexte atât de established să fie judecați pentru alte motive decât background-ul lor. Există deja câteva proiecte notabile care au făcut acest lucru, inclusiv ultimul pavilion românesc la Veneția. Cu toate acestea, lipsa oricărei coerențe în politica culturală în România face ca orice expoziție de standard occidental să aibă mai ales mesajul, destul de neseducător, expoziție de standard occidental. Eu înțeleg următorul lucru: că frica vine nu din a expune arta ta, ci din a expune o artă care nu seamănă cu arta care trebuie. Poziționarea asta are o anumită valoare în marele concept de artă contemporană, dar, în același timp, are și termen de expirare; dacă mai trebuie să facem încă zece ani expoziții de nivelare, o să ne plictisim chiar și noi.
La rândul meu, mă identific mai degrabă cu întrebările acestui grup decât cu cele ale pavilionului național, deși o variantă pesimistă ar fi să spui că sunt doar grade diferite ale aceleiași întrebări. Inventing the Truth este făcut de niște artiști autentici, care merită o lectură atentă a lucrărilor și care au reușit să creeze cu ocazia bienalei acest context de normalitate la care se pare că aspirăm. Este, cred, unul dintre răspunsurile pe care Enwezor le-a solicitat de la participanți. Dar poate cu mențiunea că, dacă se alege această cale, mai sunt câțiva pași de urmat. Altfel, trebuie regândit totul.
Ca posibil răspuns la acest gen de dileme – și poate exagerez când le consider centrale în acest proiect, dar m-am obișnuit să văd orice artă ca outsider – stă pavilionul altei țări ex-centrice, Angola. În jumătatea stângă cum intri, ce artă să NU faci dacă ești dintr-o țară nonoccidentală, adică nu sculpturi tradiționale din plastic, nu instalații cu afișe de propagandă locale recuperate și apoi filmate și proiectate pe podea, în fine, nimic care să te dea de gol că te străduiești. În jumătatea dreaptă însă, obiectul perfect, chintesența întregii bienale, un video de câteva minute cu patru puști negri care își sapă câte o groapă în nisip și se prefac că sunt într-o decapotabilă – discută ca niște adulți, repetă spaimele, limitările și lăudăroșeniile adulților, re-produc propriul context. Oglindiri continue cu spectatorul, straturile la vedere, dar compacte și o naivitate care îmbracă totul în haina și mai râvnită a autenticității. E foarte greu s-o nimerești atât de bine și de simplu. Dar când cineva reușește, din păcate, anulează cam toate încercările crispate de până atunci, oricât de corecte ar fi părut.