Pe aceeași temă
mai importante cărţi ale culturii universale. Din anii ‘70, a început să publice dialoguri filosofice în revistele literare, care mai târziu vor alcătui cărţi de referinţă în filosofia românească. După 1990 a fost membru fondator al Grupului pentru Dialog Social şi a ocupat fotoliul de ministru al Învăţământului în primul guvern de după revoluţie.
La centenar
Magda Carneci |
Cu figura lui de călugăr tibetan-japonez reîncarnat modest și surprinzător pe plaiurile mioritice, domnul Șora mi-a marcat discret tinerețea și m-a pus în fața unui „paradox încarnat“.
Îmi amintesc destul de bine cele câteva vizite pe care le-am făcut în anii 1980 în apartamentul său din Jules Michelet, însoțită de tineri poeți optzeciști și critici literari congeneri, care-mi vorbiseră cu admirație despre filosoful autoexilat printre literați, despre casa lui deschisă și primitoare și despre biblioteca fabuloasă a acestuia. Și într-adevăr, aveam să descopăr, în apartamentul lui mobilat sobru până la asceză, o bibliotecă uluitoare în limba franceză, cu toată filosofia europeană bine ordonată în volume cu formate identice, întinsă pe aproape toți pereții camerelor. Aș fi dat orice să pot să citesc câte ceva din comorile livrești de acolo, în vremea aceea în care cărțile importante erau rare, erau prețioase și unele se puteau eventual citi numai pe niște xeroxuri mizerabile, făcute pe sub mână și împrumutate de la unii la alții pentru câteva zile. În mod neașteptat, domnul Șora a cedat repede rugăminților mele și, datorită generozității lui, am putut citi în anii 1980 autori care m-au marcat indelebil: Simone Weil, Brice Parain, Pierre Teilhard de Chardin, G.K. Chesterton, Kierkegaard ș.a.
Retrospectiv, domnul Șora reprezintă pentru mine, cum ziceam, un paradox încarnat, adică un personaj. Un Personaj – aproape livresc, aproape neverosimil. Un fel de Zacharias Lichter al lumii culturale românești de la finele regimului comunist și din primul deceniu tulbure postcomunist. Un boem (totuși cuminte) al filosofiei - și un filosof (totuși discret) al boemei literare bucureștene. Într-o cultură care privilegia (și privilegiază în continuare) literarul spumos în fața gândirii speculative, domnul Șora a ales să joace rolul „pontifului ascuns“, al celui care creează cu discreție poduri, podețe, cabluri de legătură între zona mai impulsivă, mai spontană, mai vie a literarului și zona mai aridă, mai profundă și mai structurantă a filosoficului, încă prea puțin prizat în cultura română.
Într-o epocă ce apreciază „opera“, volumele numeroase, publicitatea, cantitativul, Mihai Șora a ales postura mai dificilă a „gânditorului (aparent) fără operă“ și fără susținere mass-media, a filosofului non-academic și deci non-conformist, care preferă priza directă la realitate, dialogul imediat, contactul maieutic cu cei din jur, mai ales tineri și foarte tineri. Și totuși cărțile lui – Sarea pământului, A fi, a face, a avea, Despre dialogul interior, Clipa și timpul – ne-au marcat multora intrarea în adultitate. Și, totuși, omul acesta atât de normal până la banalitate, atât de discret până la un fel de anonimat ne-a fost un fel de model. Un „trăitor al Vieții“ mai mult decât un „legislator al Gândirii“, Mihai Șora a ilustrat pentru mine, prin modul lui blând și smerit de a fi, „paradigma feminină a auditoriului“ de care vorbea un alt gânditor român cunoscut.
Mihai Şora şi Gabriela Adameşteanu la Grupul pentru Dialog Social la sfârşitul anilor ‘90.
Cu alura lui reținută, cu pomeții lui oblici, asiatici, cu eternul lui zâmbet enigmatic, cu tăcerile lui „delfice“, cu viața lui retrasă și foarte lungă, domnul Șora a devenit de mult, cum spuneam, un personaj – care atrage și prin puținătatea și discreția elementelor din care i se poate construi portretul public, comun. Peripatetician fără mulți discipoli (întrucât nu s-a luptat pentru asta), cunoscut de cei puțini și (destul de) necunoscut marelui public, domnul Șora se constituie într-o stranie „autoritate neautoritară“. Într-o lume cu puține repere umane profunde și credibile, domnul Șora rămâne un reper uman stabil, solid, convingător, deși discret și... dificil reperabil. Maestru al trăitului zen, lent, cu sens, așezat, într-o vreme în care nu trăim, ci alergăm, organizăm, comunicăm, producem, ne vindem, domnul Șora poate spune, parafrazând cuvintele unui alt scriitor, din postura rarisimă a secolului de existență pe care îl lasă în urmă, „Eu nu caut să am operă, cât am un destin“.
La mulţi ani, Domnule Şora!
Dan Perjovschi |
Am întâlnit puțini oameni în lumea asta care impun pur și simplu. Nu apăsător, ci așa, cumva prietenește. Care încep clar o propoziție și o termină la fel de clar. Care au sens. Care spun exact cât e de spus. Nici mai mult, nici mai puțin. Cu măsură.
Nu l-am văzut niciodată pe Domnul Șora să-și piardă șirul, chiar și în mijlocul furtunii care putea rupe GDS-ul. Atunci a fost singura dată când a ridicat tonul și toată lumea (aia mișto și deșteaptă de filozofi, scriitori și dizidenți) a înghețat.
Nu știu cum să zic, dar de când l-am întâlnit prima dată am primit un vibe bun. O apariție tonică și o figură serioasă, dar ghidușă. Oare pot scrie asta? Ghiduș? Ceva sprinten și neobosit în privire. Un zâmbet calm, dar hâtru. Pur și simplu te uiți la om și primești ceva pozitiv.
Domnul Șora în Golania și apoi dându-și demisia după mineriadă...
Domnul Șora în Piața Universității în mijlocul demonstranților Salvați Roșia Montană. Și părând exact de acolo, din mijlocul lor, din mijlocul revoltei (păi nu era legenda urbană că a făcut parte din rezistența franceză? Din maquis?)...
Domnul Șora desenând...
Domnul Șora plimbându-se te miri prin ce coclauri...
Mihai Şora în 2014 (Foto: Agerpres) |
Domnul Șora pe Facebook, comentând cu calm halucinațiile politice ale zilei sau pur și simplu trăind cu sete...
Domnul Șora iubind și căsătorindu-se la 98 de ani...
„Domnul“ nu e respect din ăla blocat și înțepenit, ci aproape o poreclă. Dacă eram în America, i-aș fi spus lord sau duke... ca la jazzmani.
Domnul Șora 100. Ce-ar mai fi de spus? (studentul lui Nae Ionescu și Paul Valéry, prieten cu Cioran și Eliade, cunoscându-l pe Brâncuși și Enescu, publicând la Gallimard, inventând Biblioteca pentru toți, ministrul Educației, membru al Academiei).
De câte ori se înființează o comisie pentru viitorul acestei țări, mă gândesc imediat că Mihai Șora își are acolo locul.
Unii au statui de bronz. Mihai Șora are-un plic aniversar cu timbru.
La mulți ani, Mihai Șora! Domnule Șora!
Schita de portret
Daniel Cristea-Enache |
Primul lucru pe care îl observi la Mihai Şora este liniştea: o linişte interioară asociată, comportamental, cu gesturi calme, cumpănite, atent coregrafiate într-o „simplitate“ îndelung lucrată. Zgomotul din jur, stridenţele fonice şi vizuale, bazarul oriental, hărmălaia postrevoluţionară ajung, acolo unde e Şora, filtrate, sublimate, curăţate de zgură. Şi atunci când vorbeşte, şi atunci când tace, filozoful acesta are darul de a domestici realitatea exterioară, punându-i fragmentele şi culorile în armonie.
El e un reper de echilibru într-o societate care, scoasă din chingi în 1989, face eforturi să se reconstruiască; şi, într-un cerc mai larg, este un gânditor într-o lume ce se schimbă spectaculos de la un deceniu la altul, de la un an la altul, de la o săptămână la alta.
Nimic, însă, nu pare să-l ia prin surprindere pe Mihai Şora. Nu doar că el a văzut multe; dar vrea să vadă, încă, multe altele. Căci a doua însuşire asumată intim şi devenită una cu subiectul cunoscător este curiozitatea. Cărturarul a găsit un mod unic de a armoniza cititul cărţilor cu lectura oamenilor şi a faptelor. Biblioteca şi Lumea, textul şi omenescul, sunt procesate, la modul interogativ şi reflexiv, cu un interes niciodată tocit, mereu proaspăt şi viu. Şora este un bătrân tânăr şi un înţelept care ştie savoarea ascuţită a „naivităţii“. Atenţia, interesul, curiozitatea pură îl duc spre tot ceea ce se întâmplă şi aşteaptă, de la el, un sens unificator.
Am citat de mai multe ori unor studenţi iubitori de literatură vorba memorabilă a lui Şora, întrebat o dată, de asistentul care eram, cum să explic mai bine diferenţa fundamentală dintre Mozart şi manele, dintre Shakespeare şi cutare autor negustor contemporan de nimicuri colorate. M-a ascultat cu atenţie, a gustat înflăcărarea mea şi mi-a răspuns scurt: „Le putem spune aşa. Shakespeare poate integra manelele, dar manelele nu-l pot integra pe Shakespeare“. Se putea da un răspuns mai bun? Greu de crezut.
Pe 26 septembrie 2016, președintele Klaus Iohannis i-a conferit Ordinul Național „Steaua României“ în grad de Cavaler lui Mihai Şora. |
Mihai Şora este unul dintre puţinii gânditori români care, având un proiect, îl deschid spre tot ceea ce îl poate reformula şi îmbunătăţi. Amploarea şi dificultatea progresivă a proiectului nu-l sperie; iar durata lungă în care el se înscrie (şi care, de asemenea, contrastează cu timpii scurţi şi gâfâiţi ai altora) oferă garanţii în afara generaţiilor. Scrisul lui Şora este impregnat de prezent şi totodată profund atemporal. E individual şi în acelaşi timp un bun social. Acoperă cu răbdare toate nivelurile, până la cel macro. Citindu-l, capeţi răspuns la întrebările de azi şi îţi articulezi mai bine interogaţiile de mâine. Iar „adevărurile“ de ieri îşi capătă ghilimelele cuvenite.
Deschiderea filozofului spre ceilalţi ar putea fi o poză: şi aşa şi este, la spirite cu oroarea vulgului şi cu seducţia propriei măreţii. La Mihai Şora, această deschidere este o axă: a scrisului şi a vieţii sale „obişnuite“, deopotrivă. Biblioteca ideală imaginată de cărturar este o bibliotecă pentru toţi – şi nu e o simplă coincidenţă că Şora a făcut programul unei colecţii cu acest nume ce a hrănit, intelectual, generaţii şi generaţii de cititori.
Citindu-l şi văzându-l pe Mihai Şora, ascultându-l cu atenţie chiar şi atunci când tace, bucurându-te, pur şi simplu, că un asemenea om există, îţi vine să iei istoria filozofiei şi s-o răstorni revoluţionar.
Filozoful nu mai trebuie alungat din Cetate.
Ethica more geometrico
Autor: Luigi Bambulea |
Etica lui Mihai Şora creşte în câmpul filosofiei româneşti din sursa pozitivă a moralei şi a religiei, racordând teritorii sterile astăzi la surse cristaline ale gândirii.
0) Un secol indefinisabil în proteismul său diabolic au traversat persoana, conştiinţa şi opera gânditorului. Cu neverosimilă graţie, acesta i-a evitat formele şi conţinuturile maligne, asistând lucid la drama incoerenţelor şi metamorfozelor lui. Mihai Şora, pe care îl evocă admirativ prezenta reflecţie, a locuit şi a abandonat ruina metropolei moderne, mediind, astăzi, între serii istorice contradictorii, incompatibile sau, fără dubiu, structural diferite. (Această capacitate, va fi arătat în cele ce urmează, se fondează pe o alta, mai pregnantă, a sintezei tradiţiilor filosofice concurente, poate mai diferite, în esenţă, decât Modernitatea şi Postmodernitatea însele.) Aparent impenetrabilă, conştiinţa acestui taciturn – care a dat discreţiei numele propriei prezenţe – se desfăşoară liberă de reziduurile seismului în epicentrul căruia s-a maturizat. Un element ireductibil, un nucleu stabil de idei sau valori, un principiu evitern trebuie să explice echilibrul acestui gânditor, iar reflecţia de faţă are ambiţia de a le intui, numindu-i, cel puţin cu aproximaţie, după expresia lui Valéry, „veritabila operaţie a spiritului sau, pe scurt, ceea ce este el în sine când rămâne profund singur“.
1) Voi solicita de la început bunăvoinţa cititorului pentru reamintirea (poate pedantă a) unei arhicunoscute distincţii bergsoniene1, formulată în contextul eforturilor de nuanţare şi amendare a explicaţiilor (ostentativ) sociologiste ale originii religiilor. Generatoare de fertile consecinţe şi impunătoare prin dezarmanta ei evidenţă, distincţia dintre morala închisă şi morala deschisă i-a oferit filosofului francez instrumentul capabil să detaşeze surse diferite (calitativ) ale vieţii religioase (intime sau colective). Morala închisă corespunde constrângerii sociale, se exprimă în obligaţie şi defineşte o religie statică; morala deschisă corespunde vocaţiei interioare, se exprimă în apelul conştiinţei şi defineşte o religie dinamică. Am convingerea că acesta este domeniul propriu de situare al întregii reflecţii a lui Mihai Şora: definiţia existenţei (ontologia), condiţiile cunoaşterii (gnoseologia), deducţia valorilor (axiologia), natura umană (antropologia) şi legitatea socială (politica), prezente ca temă şi ca problemă în opera lui, gravitează în limitele viariabile ale celor două surse ale moralei, derivând din ele, formulându-se prin ele şi itinerând spre ele. Mai mult, filosoful român deduce principiile eticii din asumpţia privitoare la caracterul personal al Subiectului ultim2 („Purul Act Intensiv“, „Verbul total“), aşezând în acest fel morala pe un fundament ontologic de tip iudeo-creştin.
2) Consecinţele derivă în cascadă; dintre ele, relevante pentru contextul de faţă trebuie să fie cele privitoare la elevarea interioară şi la elevarea socială. Salvarea personală (care nu e mântuirea, ci eliberarea, aici, de „neantul aparenţelor“) presupune coborârea în adâncul fiinţei, consumarea şi depăşirea „dialogului interior“, asimilarea alterităţii – prin atenţia (deci deschiderea activă) acordată celuilalt – şi împlinirea propriei vocaţii. Armonia societală (care nu e paradisul, ci casa locuibilă) se fondează pe conceperea lumii ca „centru dinamic“, pe generalizarea dialogului (comuniune, nu doar comunicare) şi pe organizarea oikumenei – în ipotetica regăsire a „naturii pure“ a umanităţii – sub forma unei „anarhii convergente“. Sensul regresiv – utopic, din perspectiva lui Sorin Antohi şi a lui Aurelian Crăiuţu – al acestor modele este evident; miza nu e însă una de tip politico-social (deşi consecinţele la acest nivel sunt implicate); regresiunea nu descrie pentru Şora mişcarea concretă a istoriei (aşadar, nu e proiectată o devoluţie), ci mişcarea ei logică şi spirituală. De fapt, re(in)stituirea unei libertăţi pre- (deci supra-) cetăţeneşti prin intermediul unei revoluţii spirituale e proiectată în scopul reconfigurării lumii ca teritoriu de revelare pentru „plenitudinea punctuală şi iradiantă a lui a fi“. Existenţa (individuală şi colectivă) e astfel resituată în câmpul bergsonienei morale deschise, singura capabilă de a garanta „subitul reflux înspre rădăcină“ al celui care îşi răspunde vocaţiei, cu promisiunea de a obţine „speranţa... care e încununarea terestră a condiţiei umane“. Că punctul de convergenţă al întregului proiect al lui Mihai Şora îl constituie etica o probează şi completarea (definitorie pentru opera sa) făcută modelului augustinian: a fi şi a avea sunt echilibrate de a face. Acest operator mediază între ceea ce este şi ceea ce trebuie să devină persoana, existenţa căreia e în acest fel nemijlocit decisă şi explicată de suma actelor sale; ontologia şi morala intră, prin urmare, într-un raport circular, prin excelenţă garant al autenticităţii într-o existenţă ale cărei temeiuri sunt în genere ocultate sub diluviul aparenţei. Echilibrul (aproape muzical al) acestei opere, al gândirii care o fondează – şi al intinerarului subiectului gânditor de-a lungul unui secol ignobil – e efectul unei armonii mai adânci, iar ea poate fi considerată nucleul eticii descrise aici. Pentru Mihai Şora, fiinţa şi gândirea sunt, parmenidian, coimplicate (în dezacord cu istoria – îndepărtată sau imediată –, dar în acord cu imaginea înaltă a unei umanităţi elevate).
Mihai Şora în 2007 (Foto: Agerpres) |
3) Oricât de elocvent, rezumatul de mai înainte nu este nici complet, nici inedit; el vine în succesiunea unor tentative anterioare admirabile3. Meritul lui poate fi însă acela de a evidenţia aserţiunea pe care gândirea acestui filosof o promovează – omul îşi trădează vocaţia fiinţială, iar societatea îşi trădează vocaţia umană – şi soluţia propusă, care e aceea a reconcilierii fiinţei cu atributele, cu actele (şi, deci, cu vocaţia) ei. Nu în ultimul rând, însă, la capătul acestui rezumat, cititorul va simţi o mai profundă edificare dacă şi în măsura în care va înţelege ereditatea acestei gândiri, „etimonul“ accentelor ei definitorii, rădăcinile ei spirituale şi intelectuale. Aceasta e sarcina unei reflecţii capabile de a onora opera gânditorului: detaşarea mesajului din text şi situarea operei în context. O astfel de operaţie va releva numaidecât familiile intelectuale şi curentele de idei la intersecţia cărora s-a format o personalitate şi s-a cristalizat o gândire: sunt aici implicate o retorică şi proiecţii de tip (neo)platonic, concepte şi instrumente de provenienţă aristotelică, principii şi asumpţii specific creştine (de pildă, predestinaţionist-augustiniene, deci apusene, sau apofatic-comuniante, deci răsăritene), metode şi operaţii de tip fenomenologic. O astfel de situare la intersecţia tradiţiilor de gândire, trebuie imediat precizat, exprimă nu o predispoziţie sincretistă, ci o necesitate logică: gândirea fiinţei în devenire e posibilă doar prin integrarea termenilor antinomici (model prezent în literatura mistică a mai multor religii). Pentru a gândi natura şi condiţia omului, doctrina interpretativă trebuie să fie una comprehensivă. Şora asigură această exigenţă alimentându-şi solilocviul din ambele rădăcini ale gândirii tradiţional europene (şi, în fond, din ambele paradigme ale filosofiei clasice: platoniciană, ca şi aristotelică). Dar, prin acest gest – a atras deja atenţia Virgil Nemoianu –, el se încadrează unei serii a filosofiei româneşti, se află în prelungirea tradiţiei „polivalenţei“ gândirii, în continuitatea unui „apofatism“ filosofic, a cărui sarcină este surmontarea monopolului logicii binare asupra fenomenelor conştiinţei. „Dialectica“ gândirii sale, prioritizarea paradoxului, instrumentalizarea contradicţiei, recuperarea dinamicii spiritului (adesea prin eludarea programatică a raţionalizării) reprezintă parametrii unei metode atipice (dar consolidată de o tradiţie cel puţin pertinentă, dacă nu întotdeauna convingătoare4). Nu reprezintă acest filon alternativ („nelatin“) o probă în plus a plasării eticii sale în câmpul vocaţiei şi al apelului conştiinţei? Nu este, prin aceasta, filosofia sa o soluţie oferită monologului agonal interior, o perspectivă lucidă asupra variantelor de rezolvare a crizelor spiritului? Etica lui Mihai Şora creşte în câmpul filosofiei româneşti din sursa pozitivă (deschisă, spune Bergson) a moralei şi a religiei, racordând, pentru cititorul conştient, teritorii sterile astăzi la surse cristaline ale gândirii. Echilibrul muzical al operei şi persoanei sale e echilibrul geometric al acestei gândiri (şi al structurilor de fiinţă oglindite în aceasta). Că, în spatele tuturor acestor opţiuni şi valori, se află o rezistentă idee metafizică este un fapt ce ţine de domeniul evidenţei: dar acesta este un alt subiect, referitor la persistenţa convingerilor intime ale Europei platoniciene şi ale Europei niceo-constantinopolitane; deşi a reprimat aceste convingeri, ultimul secol nu a reuşit, se pare, decât să le prelungească şi, poate, să le întărească existenţa.
note
1. Este probabil elocventă, pe lângă situarea explicită în proximitatea filosofiei lui Bergson, informaţia că filosoful francez a participat la un şir de convorbiri cu Jacques Chevalier, coordonatorul doctoratului lui Mihai Şora, publicate în volum în 1959.
2. Şi în acest punct filosofia lui Mihai Şora e convergentă cu gândirea bergsoniană, în care poate fi întâlnită – expresis verbis – convingerea că Fiinţa supremă nu poate fi cunoscută în natura (quid), ci în Persoana (quis) Sa (Jacques Chevalier, Entretiens avec Bergson, Plon, Paris, 1959, p. 152).
3. Vezi Virgil Nemoianu, M. Şora şi tradiţiile filosofiei româneşti, postf. la Mihai Şora, Despre dialogul interior, trad. M. Antohi & S. Antohi, Humanitas, Bucureşti, 1995, pp. 217-242; ***, Dialog şi libertate. Eseuri în onoarea lui Mihai Şora, S. Antohi & A. Crăiuţu (ed.), Nemira, col. „Totem“, Bucureşti, 1997; Leonid Dragomir, Mihai Şora. O filosofie a bucuriei şi a speranţei, Cartea Românească, Bucureşti, 2009; Valentin Cioveie, Impalpabila sferă a realului..., Eikon, col. „Universitas“, seria Filosofie, Cluj-Napoca, 2011.
4. L. Blaga (paradoxia dogmatică, metafora revelatorie, cunoaşterea luciferică, fondul nelatin), E. Cioran (vitalism nietzschean, cunoaşterea tragică), C. Noica (devenirea întru fiinţă, logica hermesică), Ş. Lupaşcu (logica terţului inclus), M. Eliade (ambivalenţa simbolului, logica asociativă a mitului), I. Barbu (zenitul geometrico-poetic), C. Petrescu (doctrina substanţei), D. Stăniloae (gândirea areopagită, doctrina palamită, literatura filocalică), A. Scrima (universalism religios, apofatism), M. Florian (recesivitatea), S. Marcus (poetica matematică), V. Nemoianu (teoria secundarului), B. Nicolescu (transdisciplinaritatea), C. Braga (anarhetipul).