Pe aceeași temă
Gabriel Chifu e un prozator inteligent și elegant, iar scrisul lui încorporează un lucru deloc comun: un soi de modestie, care-l fixează în ipostaza „mereu la lucru“, ca și cum ar ucenici la infinit la sine însuși.
Din ce în ce mai captivantă simplitatea cerebrală, rafinată și consecventă a romanelor lui Gabriel Chifu. Calmul lor stilistic și epic contrastează puternic cu tendințele cele mai vizibile în proza de azi - viziuni acute, realist apocaliptice, farse sarcastice, vervă pleziristă a trăirii cotidianului, egoficțiune autoflagelantă sau, dimpotrivă, zbor înalt pe deasupra actualității irespirabile. Când iese în afara poeziei, Gabriel Chifu păstrează aceeași tatonare interogativă, lipsită rupturii la vedere. Dramatismul se consumă întotdeauna dincolo de rampă, până ce e adus la temperatura decentă a discreției.
Ca romancier, creează personaje oarecum „din cap“, ca să-și dezlege propriile șarade. Are un fel anume de „a se așeza“ la scris, din care lipsește poza „transei“. Nu și neliniștea, pentru că își asumă întrebări din ce în ce mai tari: moartea? adevărul? binele? răul? Le împinge până spre marginea aporiei ori, dimpotrivă, le aduce, sub riscul autodizolvării, până la limita anti-dramatică a pildei. E un joc greu, ca o partidă de șah de unul singur. Cu fiecare carte, proza i se clarifică, se transparentizează mereu mai mult, lăsând la vedere vertebrarea morală. O literatură din ce în ce mai ascetică sub aspect ficțional și care, în acest recent Punct și de la capăt, impune într-un chip aparte prin senzația că și-ar fi extirpat voluntar o componentă vitală: temperamentul.
Ca și în altele din bogata sa bibliografie, noul roman spune tot o istorie despre Bine și Rău. Aici, prin două caractere în simetrie inversă, dar deopotrivă tatuate de trecerea (la propriu) prin lagărul comunist. Punct și de la capăt poate fi astfel așezat alături de „eseul“ lui Lucian Dan Teodorovici din Matei Brunul, față de care sună ca un comentariu întregitor, nepolemic. Autorii mizează pe aceleași valori și oarecum pe aceeași demonstrație: inocența salvează, pentru că desprinde; fragilitatea este, de fapt, indestructibilă; renunțarea înseamnă, în sens profund, reîntregirea ființei interioare.
Avem în față un roman clar și bine lucrat în tehnica rupturilor temporale despre închisoarea politică, despre motivele ei abuzive și aberante, dar mai ales despre câteva tipuri de deznodământ pentru o asemenea experiență: pentru unii, pedeapsa. Pentru alții, penitența și ispășirea. Pentru foarte puțini, salvarea, evadarea în sus. Câteva lumini de ghidaj sunt plasate la îndemâna cititorului: mici suprapuneri/trimiteri către figuri de referință pentru temă (Corneliu Coposu, Eugen Țurcanu, dar și Petru Dumitriu - acesta, printr-o ocheadă complice spre cititorul ceva mai specializat). Gabriel Chifu așază apoi totul, meticulos, în capsula unui roman al scrierii unui roman și reia astfel un mai vechi motiv favorit: „scrisul, «singura mea ştiinţă nesigur㻓 (formula îi aparține).
Povestea-capsulă sună cam așa: un jurnalist expirat, care-și exersează neîncrezător uneltele de prozator, primește de la un prieten o misiune neașteptată – să-i găsească genealogia reală, pentru că tocmai primise, sub forma unei scrisori atașate testamentului, mărturisirea postumă a mamei sale: fusese un copil adoptat. Despre mama naturală, doctorul Mihai Deleanu nu află decât că fusese studentă și că murise la naștere. Amicul jurnalist pornește însă la drum cu convingerea că n-avea să fie mare lucru. Dar și cu presimțirea că acela chiar ar putea fi subiectul romanului lui, pe care de mai mulți ani nu izbutește să-l urnească.
Primul fir îl găsește repede, la maternitatea unde fusese înregistrată nașterea lui Mihai Deleanu. Numele mamei: Vera Stănescu. Dar nimic despre tată. Iar dintre rudele sau cunoscuții ei, care ar mai fi putut fi spune câte ceva, mulți sunt oale și ulcele, iar alții tocmai au murit, mereu cu puțin înainte de conversația clarificatoare. Se dovedește curând că nici nu era nevoie. Întreaga istorie se află „depozitată“ în memoria neverosimilă a unui profesor trecut de 100 de ani: Bazil Dumitrescu. Valentin Dumnea îl caută și-l întâlnește la Craiova și e izbit de vigoarea fără vârstă a bătrânului zvelt. Cu fiecare întrevedere, însă, Bazil Dumitrescu regresează rapid, ca în Tinerețe fără bătrânețe și viață fără de moarte: de la infatigabilul client al bodegilor din centru, ajunge la decrepitudinea totală, curând încununată și de afazie. Din acest moment, ex-jurnalistul - până aici complexat și nesigur - știe să se descurce singur. Povestea se recompune până la sfârșit, reasamblând pe orizontală câteva calupuri de zile, mereu mai vechi în timp, așa cum așezi la loc, pe măsură ce le găsești, cioburile unei oglinzi sparte.
Genealogia doctorului Deleanu nu ascunde mari mistere. Mama lui, Vera, fusese concomitent iubita a doi prieteni, foști elevi ai profesorului de istorie Bazil Dumitrescu. Așa de scurtă a fost trecerea ei prin viața lor, încât nici ușuratică n-o poți numi. Damian Bordea era teribil de frumos, dar rece și peste măsură de ambițios. Octavian Cadar era modest, deschis și de o mereu afectuoasă franchețe. Lucrurile se precipită însă. Cu un tată deja în pușcărie, fata se rupe de amândoi și naște singură un băiat, pe care-l lasă deîndată orfan. Al cui fiu va fi fost? Al lui Damian? Al lui Octavian? Nu există răspuns. Singura certitudine: a fost înfiat de o familie de farmaciști. Punct și de la capăt, pentru că... nu asta era povestea de povestit!
Triunghiul romanului nu e format din Vera, Damian și Octavian, ci se desenează luând ca reper personalitatea mustoasă a excentricului profesor de istorie din Limanu-de-Sus, Bazil Dumitrescu. Așadar, nu e un triunghi amoros, ci unul al destinului dictat de istorie.
Damian și Octavian sunt prieteni și elevii preferați ai profesorului. Într-o zi toridă, descind în curtea lui împreună cu alți câțiva băieți de 15 ani, la „școala de vară“ cu care-și mai ocupa timpul dascălul - altminteri mare petrecăreț, gras („supraponderal“, cum pedant îl definește de fiecare dată Gabriel Chifu) și, în consecință, destul de ruinat fizic. Atunci, le-a ținut un expozeu despre istoria în mers. Era război, nemții în țară și Garda de Fier tocmai urca pe firmament. S-a făcut, în joacă, și o listă cu numele lor, ca posibili membri ai unui viitor „cuib“ legionar. Cuibul nu s-a mai făcut, dar, ca să dea solemnitate jocului de-a angajamentul, profesorul a pus lista în bibliotecă, între filele lui Don Quijote de Cervantes: să știți și voi de ea, am pus-o aici.
Peste ani, mâna unuia dintre ei o va scoate din raft cu gest sigur. Lista îi duce la pușcărie și pe profesor (două săptămâni), și pe Damian (șapte ani, suficienți cât să inventeze și consume experimentul Pitești), și pe Octavian (14 ani, urmați de domiciliu forțat și supraveghere securistică neîntreruptă). Zelosul Damian Bordea, în care G. Chifu a turnat mare parte din biografia lui Eugen Țurcanu, a sfârșit executat pentru oribilul său experiment, reeducarea. Profesorul a supraviețuit și a conviețuit, în felul lui, cu regimul. Doar Octavian Cadar a mers constant împotriva curentului, ca o umbră tare, indestructibilă. După 1990, bătrân și șubred („Parcă omul acesta fusese o bucată de piatră în care suferința sculptase, desăvârșind-o“), va reînființa Partidul Național Țărănesc, pentru care ani la rând scrisese în secret un statut și un program. În numele acestui partid va fi ales, în 1992, președinte al României (înduioșătoare corecție de istorie contrafactuală!). Moare însă după trei ani, ros de cancer și de bolile pușcăriei.
Interesant cum Gabriel Chifu alege întotdeauna Binele! Îl lasă pur și simplu să treacă deasupra. În Punct și de la capăt, personajul rău, Damian Bordea, e doar o temă corect pusă în pagină și nimic mai mult. Ca portret de contrast, apare limitat în mod didactic la un caz clinic de ambiție paranoidă. Până și tehnica portretului e aleasă din panoplia naivă: prin reacțiile celorlalți.
Noroc cu câteva săgeți postmoderne, voite sau întâmplătoare. Mai întâi, stop-cadrul de la 15 ani – frumosul Damian, trezit de soare în dimineața zilei lui de naștere, își scrutează chipul și viitorul: „Timpul pe care-l am în față e nesfârșit. Și totul nu e decât promisiune și slavă“. Adorare de sine, dispreț față de ceilalți. Portretul fizic al băiatului, scena și toată atmosfera pot fi luate și ca un pseudocitat din povestirile narcisiace și crude ale tânărului Petru Dumitriu.
Dar personajul lui Chifu mai „trimite“ și alte semne, nu mai puțin surprinzătoare: spre personajul lui Dan Stanca, din Jurnalul așteptării, în care de asemenea e încorporată figura sulfuroasă a lui Țurcanu. Pură întâmplare: Jurnalul așteptării a apărut aproape simultan cu Punct și de la capăt. Dar jocul întâmplării îl cheamă câteodată pe cel al comparației: dacă la Dan Stanca abisurile guénonismului sunt cutreierate energic pe tema Țurcanu, la Gabriel Chifu se optează pentru o variantă pământească: Damian Bordea e un monstru lutos și greu, fără strălucire.
Pe cealaltă latură a triunghiului sprijinit de matusalemicul profesor Bazil Dumitrescu, Octavian Cadar stă limpede cu fața către cer. Bărbatul ascetic, aproape vegetal (studiase horticultura la ieșirea din pușcărie și trăia ca grădinar al orășelului Z. de la Dunăre), învățase în celulă să-și iasă din trup (să ne amintim că Visul copilului care păşeşte pe zăpadă fără să lase urme e construit pe același motiv, la limita stilului pe care azi îl numim fantasy). Călătorește din când în când în spațiu, dar și în timp: își re-trăiește viața. Aflase cum tăcerea carcerală ucigătoare (încălțămintea de pâslă a gardienilor de la Râmnicu-Sărat) poate deveni liniște ziditoare.
Sunt și duhuri în romanul lui Chifu. Unul e Sfântul Duh, căruia Octavian Cadar înțelege să-i facă loc în ființa lui, ca unic sens și justificare a suferinței. (Această fibră spiritualistă fină, neostentativă a autorului ar merita o discuție separată, și nu doar pe proză.)
Dar deocamdată, în Punct și de la capăt mai e și „duhul povestirii“, de care profesorul Bazil Dumitrescu se simte la un moment dat locuit, apoi brusc ușurat, după care alege să-l cheme înapoi și să-l găzduiască devotat, până ce se va găsi altcineva în care să-l „toarne“ cu totul. Așa se explică longevitatea, izbăvită numai când „duhul se mută în scriitorașul ratat“ Valentin Dumnea. O rezolvare simpatică a micului joc de sfere concentrice din roman.
Gabriel Chifu e un prozator inteligent și elegant, iar scrisul lui încorporează un lucru deloc comun: un soi de modestie, care-l fixează în ipostaza „mereu la lucru“, mereu „în haine de lucru“, ca și cum ar ucenici la infinit la sine însuși. „Bucata de piatră în care suferința sculptase, desăvârșind-o“, din care îl extrage pe acest memorabil Octavian Cadar din ultimul roman, ar putea fi mai mult decât o figură de stil. //
// GABRIEL CHIFU
// Punct și de la capăt
// Editura Polirom, 2014, 361 pag.